Twee miskramen, moed zakt me in de schoenen..

26-09-2019 11:46 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik schrijf graag even mijn zorgen van me af en misschien vind ik hier wat herkenning.

Afgelopen februari besloten we voor ons 1e kindje te gaan. In de 2e maand na stoppen met anticonceptie was ik al zwanger. Dit was in april. Lichtelijk in shock dat het al zo snel raak was maar toch heel blij maakte ik een afspraak bij de verloskundige voor een 1e echo. Deze echo kreeg ik pas bij 10 weken zwangerschap. Ontzettend zenuwachtig en met een slecht voorgevoel (intuitie?) gingen we naar deze afspraak. Op de echo was een foetus te zien ter grootte van 9 weken zonder hartslag. Een missed abortion dus. :( onze wereld stortte op dat moment even in, ik had geen bloedverlies gehad en niks wees erop dat het kindje niet meer zou leven, toch was het zo.. Vreselijke weken volgden, ik kreeg medicatie om de miskraam op te wekken maar ze hadden geen effect. Uiteindelijk 3weken later pas een curretage gekregen.

De curretage was in juni. Ik had nog zoveel verdriet dat ik nog niet aan een nieuwe zwangerschap kon denken. Pas begin augustus besloten we er weer voor te gaan. Er volgde nog 1 menstruatie en de maand erna (september) raakte ik weer zwanger. 3 weken geleden had ik de 1e positieve test. Helaas was het ons wederom niet gegund want een week later (bij 5 weken zwangerschap) kreeg ik wederom een miskraam, dit keer een spontane.

Ik kan gewoon niet bevatten dat ik zoveel pech heb dat het 2x achter elkaar fout moet gaan. Ik heb hier zoveel verdriet om en mijn hoop op de toekomst dat het dan wel goed gaat is helemaal weg...

Omdat het de 2e keer achter elkaar is ben ik doorverwezen naar het ziekenhuis, ik weet nog niet precies wat er gaat gebeuren. Vanmiddag om 15:00 heb ik een afspraak met mijn gynaecoloog.

Zijn er dames met eenzelfde ervaring waarbij het uiteindelijk wel goed kwam? Ik heb ontzettend veel behoefte aan succesverhalen.

Alvast bedankt voor het lezen in ieder geval!
:hug: wat verdrietig.
Hoe oud ben je?

Ik heb 7 miskramen gehad,
Maar ook 3 gezonde kinderen rondlopen. Soms is het gewoon pech hebben en weet je niet waarom het gebeurd.

Dit was de volgorde

Miskraam
Baby
Miskraam
Miskraam
Miskraam
Miskraam
Miskraam
Miskraam
Baby
Baby

En als het goed is ook weer een baby over een paar maanden.

Geen idee waarom het zes keer fout ging achter elkaar, maar het kan.

Mijn vriendin heeft drie miskramen gehad en daarna twee zwangerschappen die goed gingen.
@marloesjuh51 Jeetje wat erg 7 miskramen :( wel heel fijn om te lezen dat het 3 keer goed gegaan is en je nu weer zwanger bent!

Ik ben 30 en mijn man 29. Voor zover we weten zijn we gewoon gezond, ik heb ook een regelmatige cyclus hoewel het sinds de curretage wel een beetje anders verloopt da daarvoor..

Heb jij ook onderzoeken gehad naar de miskramen?
Hier 2 miskramen en nu een gezonde zwangerschap van 16 weken. Als ik een tip mag geven: niet te lang in Nederland blijven aanmodderen in het geval van meerdere miskramen (3 of meer) maar meteen naar Belgie of Duitsland. Nederland is op het gebied van fertiliteit een land wat enorm achterloopt.
leeuw32 wijzigde dit bericht op 26-09-2019 11:58
2.08% gewijzigd
Wat verdrietig...
ik heb zelf inmiddels 4 miskramen gehad (na 1 goede zwangerschap). Na 3 miskramen onderzoek laten doen maar dat kon ook al na 2 miskramen.
Je kan het dus laten doen (komt meestal niks uit) maar kan ook echt wel pech zijn 2 miskramen.
Hier 3 miskramen en nu een gezond kindje.. het kan echt! Niet de moed verliezen!
Nee, omdat er vaak niets uit komt.

Ik heb er nooit zo bij stil gestaan. Maar ik mag ook niet klagen vind ik zelf. Mijn miskramen waren allemaal vroeg, rond de 5 weken en kwamen spontaan op gang.

Als je verder bent is het toch anders :hug:

Hopelijk gaat de derde keer bij jullie alles goed!
@leeuw32 wat fijn dat je nu 16 weken zwanger bent :) Heb jij ervaring met behandeling in het buitenland? Opzich is het zwanger worden geen probleem, alleen het zwanger blijven. Het aparte bij mij is dat beide miskramen met een totaal andere termijn en verloop waren, wat mij doet vermoeden dat de oorzaken ook verschillend zijn. Of toch 'pech' hoewel ik niet zo in dat soort toevalligheden geloof..
Zo snel zwanger na een curretage kan ook een miskraam veroorzaken. Door een curretage groeit je baarmoederslijmvlies in eerste instantie niet altijd goed terug en heeft het een paar cycli nodig. Ook kan er door curretage littekenweefsel ontstaan dus het is goed dat er in ieder geval even gekeken wordt.

Hier ook meerdere miskramen gehad:
Miskraam
Baby
Baby
Miskraam
Miskraam/baby (tweeling waarvan één is blijven zitten)
Miskraam
Miskraam
Baby
Baby
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik vind ze in Nederland helemaal niet zo slecht op het gebied van fertiliteit. Ik heb bij drie zwangerschappen in een traject gezeten en was tevreden.
Nijn-tje schreef:
26-09-2019 11:57
Wat verdrietig...
ik heb zelf inmiddels 4 miskramen gehad (na 1 goede zwangerschap). Na 3 miskramen onderzoek laten doen maar dat kon ook al na 2 miskramen.
Je kan het dus laten doen (komt meestal niks uit) maar kan ook echt wel pech zijn 2 miskramen.
Heftig dat jij al 4 miskramen hebt gehad.. :( Ik heb vanmiddag al een afspraak om te laten onderzoeken of mijn miskramen misschien een oorzaak hebben, dus ben benieuwd.
samiyah schreef:
26-09-2019 12:00
@leeuw32 wat fijn dat je nu 16 weken zwanger bent :) Heb jij ervaring met behandeling in het buitenland? Opzich is het zwanger worden geen probleem, alleen het zwanger blijven. Het aparte bij mij is dat beide miskramen met een totaal andere termijn en verloop waren, wat mij doet vermoeden dat de oorzaken ook verschillend zijn. Of toch 'pech' hoewel ik niet zo in dat soort toevalligheden geloof..
Ik ben een apart verhaal :lol: . Niet naar buitenland geweest, maar in Nederland een arts gevonden die veel wilde testen. Bij mij is het waarschijnlijk een B12-tekort geweest.

2 miskramen kan nog pech zijn, maar bij 3 geloof ik daar niet meer in. In het wachtbankje topic schrijven meer vrouwen mee met veel miskramen. De meesten zijn inmiddels zwanger. Ik zou even op facebook kijken naar de groep meerdere miskramen. Daar zit heel veel kennis. En anders stuur mij een PB. Huisarts kan in ieder geval vitamines testen heb je dat uitgesloten.
@marloes verschilt per persoon. Ik heb een hele fijn arts gevonden gelukkig, anders was ik nu nog niet zwanger geweest en had ik mijn kinderwens denk ik (tijdelijk) ergens weggestopt.
Hier ook meerdere miskramen

MA met 10 weken
Miskraam 6 weken
Miskraam 6 weken
Miskraam 5 weken
Miskraam 6 weken
Miskraam 5 weken
Baby
Baby

Net toen we de stap hadden gemaakt om naar de gynaecoloog te gaan had ik een plakkert.
Wel een echo gehad en bloed laten prikken maar bij de afspraak om de uitslagen te bespreken bleek ik dus, geslaagd, zwanger
Leeuw32 schreef:
26-09-2019 12:06
@marloes verschilt per persoon. Ik heb een hele fijn arts gevonden gelukkig, anders was ik nu nog niet zwanger geweest en had ik mijn kinderwens denk ik (tijdelijk) ergens weggestopt.
Dat is wel kwalijk. Hier is inderdaad eerst mijn bloes geprikt door de huisarts op alle vitamines en hormonen. Het ziekenhuis keek alleen naar mijn hormonen in de cyclus.
Maar ik was eigenlijk vrijwel altijd heel snel zwanger.

Ze vermoeden overigens dat het bij mij met de innesteling te maken heeft en de bloedtoevoer die daarbij niet goed gaat. Maar dit hebben ze nooit kunnen bewijzen.
suzyqfive schreef:
26-09-2019 12:01
Zo snel zwanger na een curretage kan ook een miskraam veroorzaken. Door een curretage groeit je baarmoederslijmvlies in eerste instantie niet altijd goed terug en heeft het een paar cycli nodig. Ook kan er door curretage littekenweefsel ontstaan dus het is goed dat er in ieder geval even gekeken wordt.

Hier ook meerdere miskramen gehad:
Miskraam
Baby
Baby
Miskraam
Miskraam/baby (tweeling waarvan één is blijven zitten)
Miskraam
Miskraam
Baby
Baby
Dat het door de curettage komt denk ik niet, ik heb in augustus ook nog een echo gehad (op eigen verzoek ivm veel bloedverlies de menstruatie daarvoor) en toen zag mijn baarmoederslijmvlies er goed uit. Bovendien zat er tussen de curettage en de 2e zwangerschap 3 cyclussen.

@Leeuw32 Ik ga zeker vragen om bloedprikken en dan naar B12 te kijken. Ook schildklierwaardes en bloedstolling kunnen invloed hebben las ik, hopelijk testen ze dat ook. Misschien was ik niet duidelijk in mijn OP maar ik heb vanmiddag een afspraak in het ziekenhuis om de miskramen te onderzoeken. De doorverwijzing heb ik dus al :)
samiyah wijzigde dit bericht op 26-09-2019 12:15
17.16% gewijzigd
Wat verdrietig Marloes. Het is heel naar wanneer zo'n mooie verwachting uitloopt op zo'n teleurstelling. Ik heb 2 vroege miskramen gehad na ICSI. Oorzaak niet duidelijk, maar waarschijnlijk was er een aanleg fout bij het embryo. Hoewel 2/3 miskramen nog binnen de bandbreedte vallen (dat maakt het verdriet niet minder trouwens), ben ik toen getest op o.a. stolling, Leiden Factor 5 en karyotyping. Daar kwamen geen gekke mutaties uit en uiteindelijk ben ik succesvol zwanger geraakt en mijn dochter wordt volgende week 2. Wat ik wel heel erg jammer vond is dat echt onbezorgd zwanger worden er gewoon niet meer in zat.

Succes vanmiddag.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ik heb twee buitenbaarmoederlijke zwangerschappen gehad, achter elkaar. Daarna nog een goede zwangerschap. Het is verdrietig. Maar het gebeurt, ook zonder dat er een oorzaak wordt gevonden. Soms moet je even wachten op mazzel. Veel sterkte :hug:
@Baggal onbezorgd zwanger worden zit er inderdaad niet meer in helaas, nou moet ik eerlijk bekennen dat ik de 1e zwangerschap ook al niet onbezorgd zwanger was. Ik was me te bewust van wat er allemaal mis kan zijn. Nou ben ik ook verpleegkundige dus weet al te goed wat er mis kan gaan. Fijn dat het bij jou goed afgelopen is en je een dochter hebt :)

Dankje, ik zal hier laten weten hoe de afspraak gegaan is :) Ik hoop dat ze ook nog een echo kan doen om te kijken of de miskraam compleet is, heb namelijk nog geen echo gehad nadien. Op restweefsel zit ik niet te wachten natuurlijk..
badmuts111 schreef:
26-09-2019 12:08
Hier ook meerdere miskramen

MA met 10 weken
Miskraam 6 weken
Miskraam 6 weken
Miskraam 5 weken
Miskraam 6 weken
Miskraam 5 weken
Baby
Baby

Net toen we de stap hadden gemaakt om naar de gynaecoloog te gaan had ik een plakkert.
Wel een echo gehad en bloed laten prikken maar bij de afspraak om de uitslagen te bespreken bleek ik dus, geslaagd, zwanger
Jeetje ook al zoveel miskramen, ik schrik ervan hoe vaak dit eigenlijk voorkomt :( Ik hoor het in mijn omgeving namelijk nooit. Toen ik vertelde over mijn missed abortion kwamen er wel wat verhalen los van vrouwen die ook een miskraam hadden gehad, maar nooit meerdere achter elkaar. Moet wel een rotperiode voor je geweest zijn, gelukkig wel met goede afloop :)
Dikke knuffel! Het hakt er zeker in.

Hier ook een spontane mk met 5/6 weken en een missed abortion waar we achter kwamen tijdens de eerste ech ok (8/9 weken). Nu bijna 37 weken zwanger!
Mijn vriendin had 6 miskramen. Zij bleek factor V leiden te hebben, daar zijn medicijnen voor. Ik zou laten uitzoeken of dat een oorzaak zou kunnen zijn.
Wat verdrietig voor jullie. Ik heb zelf ook net een miskraam gehad met 7 weken (vruchtje was gestopt met groeien met 5 weken). Verdrietig, maar dan zit er dus in de aanleg iets niet goed denk ik maar.

Heel veel vrouwen hebben miskramen maar er wordt niet zo openlijk over gepraat. Je bent niet alleen, en vaak komt het uiteindelijk wel goed. Knuffel!
Hier 4 miskramen gehad, 3 keer spontaan rond 6-7 weken en 1 keer een missed abortion waarbij het gestopt was met 9 weken, ook na een goede echo.
We hebben toen onderzoeken laten doen, maar deze waren allemaal goed. Het bleek dus effectief 4 keer dikke pech.
Daarna weer zwanger voor de 5e keer. Lange tijd bang geweest voor weer een miskraam, ben heel m'n zwangerschap wel ergens angstig gebleven dat het weer zou mis gaan.
Uiteindelijk ging deze zwangerschap wel goed en heb ik inmiddels een gezonde zoon van 13,5 maanden :)
@pavo07 Ja dat kan je wel zeggen inderdaad.. bedankt voor je positieve verhaal, doet me goed :)

@pipootje factor V leiden is een stollingstoornis, heb ik al op mijn lijstje staan waar ik naar wil vragen straks, samen met vitamine tekort (D heb ik al eerder gehad en B12) en schildklierwaarden.

@caramelfudge ah wat naar dat jij hier nu ook doorheen gaat, ook een knuffel voor jou!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven