Klimaathysterie
maandag 23 september 2019 om 15:03
Ben ik de enige die het overdreven vindt? De protesten, de verheerlijking van Greta Thunberg, de schaamte als je het vliegtuig pakt?
Ja, wij als mensen hebben zeker invloed op het klimaat, maar of ik nou wel of geen vliegtuig pak is veel minder interessant dan of Shell milieuvriendelijk te werk gaat.
Deze massahysterie doet me denken aan de 1% protesten en de gekte rondom Kony. Alsof je er niet bij hoort als je er niet mee bezig bent...
Ik let op water, electriciteit en biologisch eten. Ook gooi ik mijn afval netjes gescheiden weg. Meer vind ik overdreven.
Ja, wij als mensen hebben zeker invloed op het klimaat, maar of ik nou wel of geen vliegtuig pak is veel minder interessant dan of Shell milieuvriendelijk te werk gaat.
Deze massahysterie doet me denken aan de 1% protesten en de gekte rondom Kony. Alsof je er niet bij hoort als je er niet mee bezig bent...
Ik let op water, electriciteit en biologisch eten. Ook gooi ik mijn afval netjes gescheiden weg. Meer vind ik overdreven.

donderdag 26 september 2019 om 07:20
Bijen wonen ook in de tropen waar het nooit vriest. Maar ook daar sterven ze uit. Varroameit is niet het probleem volgens de imkers.Snoesje666 schreef: ↑25-09-2019 19:29Maar ze komen er in, doordat ze o.a. op de honingbijen meeliften, een soort shuttlebus naar de aangename bijenkast.
Ze kunnen op alle insecten voorkomen, overigens.
Als de varroamijten door een strenge winter sterk in aantal verminderen, dan zullen het jaar daarop minder volken besmet raken.
Misschien dat de bijenvolken dan ook resistentie gaan opbouwen tegen de varroamijten.

donderdag 26 september 2019 om 08:47
Ja, zo lust ik er nóg wel een! Iedere periode in de geschiedenis is het product van voorgangers. Als jij nu de ouders van de huidige generatie jongeren dingen verwijt, dan zijn die ouders in dezelfde positie gebracht door hún ouders! Je handelt voortdurend op dingen die gebeuren, en daarin wordt beleid gemaakt, beslissingen genomen. Soms goede, soms foute. Het gros is veroorzaakt door de wereld om ons heen, en niét door één groep of generatie.Poloppie schreef: ↑25-09-2019 13:44ik heb die discussie niet gevolgd, maar wat ik hier lees, is alleen maar dat iedereen het slecht doet. Niet bepaald constructief...(maar kan zijn omdat ik een stukje context mis.
Wat een irritante term weer "stakende IPad scholieren" waarbij weer de bal wordt teruggekaatst naar scholieren die behoeftes hebben die door marketing, en winstbedrag voor hen zijn gecreëerd.
donderdag 26 september 2019 om 09:02
Klopt. Tenminste, volgens de opperhoofdman van de Dijkgraven. Die schijnen er voor geleerd te hebben. De dijken zijn hoog en sterk genoeg in elk geval. Hun woorden: we hebben de knowhow en de middelen.
En dan even ter vermaack: https://twitter.com/i/status/1176805816176906240
donderdag 26 september 2019 om 11:32
Daar ben ik het helemaal niet mee oneens hoor!47084 schreef: ↑26-09-2019 08:47Ja, zo lust ik er nóg wel een! Iedere periode in de geschiedenis is het product van voorgangers. Als jij nu de ouders van de huidige generatie jongeren dingen verwijt, dan zijn die ouders in dezelfde positie gebracht door hún ouders! Je handelt voortdurend op dingen die gebeuren, en daarin wordt beleid gemaakt, beslissingen genomen. Soms goede, soms foute. Het gros is veroorzaakt door de wereld om ons heen, en niét door één groep of generatie.
donderdag 26 september 2019 om 12:36
Daar ben ik ook wel heel benieuwd naar. Ik denk dat iedereen iets kies waarvan hij of zij weinig pijn ondervindt. Ik vlieg nooit, dus er mag wat mij betreft flink minder gevlogen worden. Iemand die geen auto heeft, zal geen moeite hebben als het autorijden aan banden wordt gelegd. Of we het dan allemaal met elkaar eens worden, is dan wel de vraag.kadanz schreef: ↑26-09-2019 07:18Ik moest hier aan terugdenken.
Wat willen mensen eigenlijk écht doen voor het klimaat?
Ik bedoel échte actie die de temperatuurstijging stopzet.
Ik las net over RVS rietjes en dergelijke. Dat gaat 'm natuurlijk niet worden.
Onmiddellijk stoppen met vliegen?
De auto permanent aan de kant?
De verwarming vanaf nu op 14 graden?
Zijn we daartoe bereid?
Waar ligt jouw grens?

donderdag 26 september 2019 om 14:38
Ik denk dat minder vliegen, minder autorijden en heel veel minder plastic gebruiken flink veel zoden aan de dijk zullen zetten. Ook eten van avocado's en andere uitheemse groente- en fruitsoorten kan wel een paar tanden minder. Het is nergens voor nodig om je eten uit Zuid-Amerika te laten komen als je hier prima voer van eigen bodem kunt eten.

donderdag 26 september 2019 om 20:08
En uiteindelijk komen we uit bij die vermaledijde slang die Eva verleidde,47084 schreef: ↑26-09-2019 08:47Ja, zo lust ik er nóg wel een! Iedere periode in de geschiedenis is het product van voorgangers. Als jij nu de ouders van de huidige generatie jongeren dingen verwijt, dan zijn die ouders in dezelfde positie gebracht door hún ouders! Je handelt voortdurend op dingen die gebeuren, en daarin wordt beleid gemaakt, beslissingen genomen. Soms goede, soms foute. Het gros is veroorzaakt door de wereld om ons heen, en niét door één groep of generatie.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
(HL Mencken)
donderdag 26 september 2019 om 20:33
kadanz schreef: ↑26-09-2019 07:18Ik moest hier aan terugdenken.
Wat willen mensen eigenlijk écht doen voor het klimaat?
Ik bedoel échte actie die de temperatuurstijging stopzet.
Ik las net over RVS rietjes en dergelijke. Dat gaat 'm natuurlijk niet worden.
Onmiddellijk stoppen met vliegen?
De auto permanent aan de kant?
De verwarming vanaf nu op 14 graden?
Zijn we daartoe bereid?
Waar ligt jouw grens?
Voor mij is het geen kwestie van grenzen. Ik leef behoorlijk sober, voor de meeste mensen lijkt dat onleefbaar sober maar zo ervaar ik dat niet. Ik ga dat niet allemaal hier opschrijven; dan wordt het een soort wedstrijd, kijk mij eens, wie biedt meer. Elkaar de maat nemen vind ik verstikkend.
Het is niet zo dat ik dit bewust alleen om deze reden doe of eronder lijdt voor het goede doel ofzo. Het is voortgekomen uit een afweging wat nu werkelijk echt belangrijk is in mijn leven, en het heeft ook zo zijn beperkingen.
Zo ben ik bijvoorbeeld nooit echt Europa uit geweest, daarin ben ik de enige van de mensen met wie ik omga.
En jij?
nounou

vrijdag 27 september 2019 om 00:02
Niemand gaat je de maat nemen, het idee is juist om erachter te komen hoe ver we willen gaan voor het klimaat. Geen nieuwe kleren, geen nieuwe iPad, computer of laptop, onze economie op de schop, geen verwarming, dat is meer het idee. Niemand die dat serieus overweegt. Ook niet de fans van Greta. Maar dat is wellicht wat nodig is om het tij te keren.Zazamaenade schreef: ↑26-09-2019 20:33Voor mij is het geen kwestie van grenzen. Ik leef behoorlijk sober, voor de meeste mensen lijkt dat onleefbaar sober maar zo ervaar ik dat niet. Ik ga dat niet allemaal hier opschrijven; dan wordt het een soort wedstrijd, kijk mij eens, wie biedt meer. Elkaar de maat nemen vind ik verstikkend.
Het is niet zo dat ik dit bewust alleen om deze reden doe of eronder lijdt voor het goede doel ofzo. Het is voortgekomen uit een afweging wat nu werkelijk echt belangrijk is in mijn leven, en het heeft ook zo zijn beperkingen.
Zo ben ik bijvoorbeeld nooit echt Europa uit geweest, daarin ben ik de enige van de mensen met wie ik omga.
En jij?
Zelf doe ik bijzonder weinig. Net als 99% van NL.
vrijdag 27 september 2019 om 00:34
kadanz schreef: ↑27-09-2019 00:02Niemand gaat je de maat nemen, het idee is juist om erachter te komen hoe ver we willen gaan voor het klimaat. Geen nieuwe kleren, geen nieuwe iPad, computer of laptop, onze economie op de schop, geen verwarming, dat is meer het idee. Niemand die dat serieus overweegt. Ook niet de fans van Greta. Maar dat is wellicht wat nodig is om het tij te keren.
Zelf doe ik bijzonder weinig. Net als 99% van NL.
Ehm, ik bedoelde het precies andersom

Met die 99 % die bijzonder weinig zou doen ben je echt te somber.
Door de vreemde combinatie van Nederlands calvinisme en demonstratief hedonisme is het best een lastig gespreksonderwerp.
Geen idee eigenlijk of dit (je persoonlijke ecologische voetafdruk) in bv Duitsland, België of Frankrijk net zo zwaar beladen kan raken als in Nederland.
nounou

vrijdag 27 september 2019 om 08:17
Idd, het waterschap is de grootste energieverbruik van de provincie. Nooit bij stilgestaan, dat, bij al die industrie, het waterschap zoveel energie gebruikt. En of dat betekent dat de waterschappen verantwoordelijk zijn voor het grootste part van de stikstof in de lucht. Daar hebben we nog geen eerlijk onderzoek over gezien. Zal ook niet komen, denk ik.
Het is makkelijker voor de politiek om ieder een eigen zwart schaap aan te wijzen....

vrijdag 27 september 2019 om 08:34
Ik vind dit helemaal geen lastig onderwerp. Het hoeft helemaal niet zwaar beladen te zijn, ik snap echt niet wat je hiermee bedoelt. Want wat doen we nou echt voor het klimaat? Met een spaarlamp houden we de zeespiegelstijging niet tegen. Bedoel je dat we de schone schijn ophouden?Zazamaenade schreef: ↑27-09-2019 00:34Ehm, ik bedoelde het precies andersom![]()
Met die 99 % die bijzonder weinig zou doen ben je echt te somber.
Door de vreemde combinatie van Nederlands calvinisme en demonstratief hedonisme is het best een lastig gespreksonderwerp.
Geen idee eigenlijk of dit (je persoonlijke ecologische voetafdruk) in bv Duitsland, België of Frankrijk net zo zwaar beladen kan raken als in Nederland.
Ik in ieder geval niet, misschien is dat waar het wringt in deze discussie. Ik hou niet zo van halve schijnheilige maatregelen. Doe dan niks

vrijdag 27 september 2019 om 08:45
Leuke woordspeling.Fizz schreef: ↑26-09-2019 12:36Daar ben ik ook wel heel benieuwd naar. Ik denk dat iedereen iets kies waarvan hij of zij weinig pijn ondervindt. Ik vlieg nooit, dus er mag wat mij betreft flink minder gevlogen worden. Iemand die geen auto heeft, zal geen moeite hebben als het autorijden aan banden wordt gelegd. Of we het dan allemaal met elkaar eens worden, is dan wel de vraag.
Maar je hebt gelijk, we kiezen allemaal ons favoriete onderwerp. Voor de één is dat een metalen rietje, de ander vliegt nooit of heeft geen auto. Maar daarmee redden we het bij lange na niet om het tij te keren. We denken goed bezig te zijn maar het kost ons vooralsnog geen pijn. We hebben wel een grote mond richting Brazilië. Lekker makkelijk.
Vandaar dus nogmaals mijn vraag: wat ben je écht bereid op te geven voor het klimaat.
Ik zeg nu dat niemand hier iets echt op gaat geven. Zover zijn we niet in de discussie.
vrijdag 27 september 2019 om 08:53
vrijdag 27 september 2019 om 09:28
Ze kunnen natuurlijk de gemalen uitzetten. Dat scheelt een heleboel uitstoot. Het wordt dan echter wel een beetje nat.47084 schreef: ↑27-09-2019 08:17Idd, het waterschap is de grootste energieverbruik van de provincie. Nooit bij stilgestaan, dat, bij al die industrie, het waterschap zoveel energie gebruikt. En of dat betekent dat de waterschappen verantwoordelijk zijn voor het grootste part van de stikstof in de lucht. Daar hebben we nog geen eerlijk onderzoek over gezien. Zal ook niet komen, denk ik.
Het is makkelijker voor de politiek om ieder een eigen zwart schaap aan te wijzen....
Puritanism:
(HL Mencken)
(HL Mencken)
vrijdag 27 september 2019 om 11:25
kadanz schreef: ↑27-09-2019 08:34Ik vind dit helemaal geen lastig onderwerp. Het hoeft helemaal niet zwaar beladen te zijn, ik snap echt niet wat je hiermee bedoelt. Want wat doen we nou echt voor het klimaat? Met een spaarlamp houden we de zeespiegelstijging niet tegen. Bedoel je dat we de schone schijn ophouden?
Ik in ieder geval niet, misschien is dat waar het wringt in deze discussie. Ik hou niet zo van halve schijnheilige maatregelen. Doe dan niks![]()
Jij zit blijkbaar echt in een ander sociaal milieu, of je kunt je niets voorstellen bij meer dan een keertje geen vlees eten.
Dit gaat helemaal niet over spaarlampen of wel of niet rietjes.
Ik had hier een heel stuk getikt maar dit heeft geen zin.
Doe maar niets als jij denkt dat dat de slimste aanpak is. Zo simpel is het.
nounou
vrijdag 27 september 2019 om 11:34
47084 schreef: ↑27-09-2019 08:17Idd, het waterschap is de grootste energieverbruik van de provincie. Nooit bij stilgestaan, dat, bij al die industrie, het waterschap zoveel energie gebruikt. En of dat betekent dat de waterschappen verantwoordelijk zijn voor het grootste part van de stikstof in de lucht. Daar hebben we nog geen eerlijk onderzoek over gezien. Zal ook niet komen, denk ik.
Ik hoop voor je dat je dan hoog op de Veluwe woont, in Zuid-Limburg of het oosten van het land, en dat je beseft dat het daar dan heel druk gaat worden met al die Nederlanders die in lagere delen van Nederland wonen, want die komen allemaal jouw kant op.
En hopelijk eet je geen zuivel want veel koeien lopen op weilanden in gebieden die erg laag liggen.
Wat een mop zeg. Heb je zo weinig onderwijs genoten dat je dit niet weet?
nounou

vrijdag 27 september 2019 om 11:38
Hoog tijd dus dat de Nederlandse technische bobo's hier waterzuiveringsinstallaties gaan plaatsen die zeewater kunnen zuiveren naar drinkwater. En dan niet die chloortroep die ze in Spanje uit de kraan laten komen, maar fatsoenlijk gezuiverd en drinkbaar. Moet toch haalbaar zijn lijkt me en daarmee kun je wereldwijd flink binnenlopen. Aan zeewater geen gebrek tenslotte.
vrijdag 27 september 2019 om 14:26
Ik vroeg me vanmorgen in de winkel toch af waarom ik netjes met mijn eigen mandje loop en daar de afgewogen prei/tomaten/appels/bananen en witlofstronkjes in doe. Alles los wegen, alles in mijn mandje en de stickertjes allemaal op het randje plakken en zo door de kassa.
Voor mij een oudere man: 2 sinasappels in een zakje, 2 bananen in een zakje en 1 tomaat in een zakje. Alles had gewoon los in zijn tas gekund..
Overigens pas op vakantie in Frankrijk geweest en daar 2x een rietje gehad: 1x het metalen rietje en 1x in een hip tentje een rietje van een soort dikke holle spaghetti, waar je door kon zuigen. Echt heel milieuvriendelijk hoor, ware het niet dat we gewoon een glas kregen, waar je naar mijn idee al helemaal geen rietje bij nodig hebt
Ik zag onlangs reclame voor die metalen rietjes en daar zat een soort ragertje bij, want goed schoonmaken in wel belangrijk en tijdrovend
Ook van de week herbruikbare oorstokjes gezien, beetje het idee van zo'n gummi ding om je tanden te reinigen
Voor mij een oudere man: 2 sinasappels in een zakje, 2 bananen in een zakje en 1 tomaat in een zakje. Alles had gewoon los in zijn tas gekund..
Overigens pas op vakantie in Frankrijk geweest en daar 2x een rietje gehad: 1x het metalen rietje en 1x in een hip tentje een rietje van een soort dikke holle spaghetti, waar je door kon zuigen. Echt heel milieuvriendelijk hoor, ware het niet dat we gewoon een glas kregen, waar je naar mijn idee al helemaal geen rietje bij nodig hebt
Ik zag onlangs reclame voor die metalen rietjes en daar zat een soort ragertje bij, want goed schoonmaken in wel belangrijk en tijdrovend
Ook van de week herbruikbare oorstokjes gezien, beetje het idee van zo'n gummi ding om je tanden te reinigen