Peutertopic II

maandag 20 mei 2019 om 21:38
Deel 2, deel 1 zat rammetje vol.
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Originele OP (met dank aan Nijntje):
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie
Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!

donderdag 26 september 2019 om 20:48
Hopelijk krijgen jullie het toch leuk teckel. Ik dacht leuk Landal, maar ik zou er met schoonfamilie ook wat minder zin in hebben met dit weer.. succes bij ha.
Haha wie weet Maartje
Ik zit naar die ielm pakken te kijken. Vallen ze erg ruim? Dochter zit in 98 maar wil denk ik een 104 bestellen. Ik ben anders bang dat t niet eens de hele winter past.
Haha wie weet Maartje
Ik zit naar die ielm pakken te kijken. Vallen ze erg ruim? Dochter zit in 98 maar wil denk ik een 104 bestellen. Ik ben anders bang dat t niet eens de hele winter past.
donderdag 26 september 2019 om 21:04
@naniene: ze vallen dit jaar best op maat, maar ik zou 104 doen, je kan de mouwen altijd makkelijk omslaan. De manchetten zijn van breed elastiek, dus blijven dan ook goed zitten. Tip: als er deze week geen leuk patroon is, probeer het dan 1 of 2 weken later nog eens, het aanbod wisselt.
@teckel: daar zijn we ook eens geweest, toen zoon 18mnd was. Hij heeft zich voornamelijk in de binnenspeeltuin vermaakt, maar neem ook speelgoed mee. Wij vinden het tot nu toe het park het minst geschikt voor kleine kinderen. Hebben jullie een bungalow of apartement?
O, man hier zegt: als jullie uit eten gaan op het park, vraag dan een tafel zo dicht mogelijk bij de speelhoek. Die is namelijk wel heeeel groot! (In elk geval 1,5 jaar geleden dus, maar blijkbaar heeft hij indruk gemaakt op man
)
@teckel: daar zijn we ook eens geweest, toen zoon 18mnd was. Hij heeft zich voornamelijk in de binnenspeeltuin vermaakt, maar neem ook speelgoed mee. Wij vinden het tot nu toe het park het minst geschikt voor kleine kinderen. Hebben jullie een bungalow of apartement?
O, man hier zegt: als jullie uit eten gaan op het park, vraag dan een tafel zo dicht mogelijk bij de speelhoek. Die is namelijk wel heeeel groot! (In elk geval 1,5 jaar geleden dus, maar blijkbaar heeft hij indruk gemaakt op man

donderdag 26 september 2019 om 21:11
Dat is nou net jammer dat het niet /minst geschikt is voor kleine kinderen. We gaan sowieso wel zwemmen natuurlijk. En idd de binnen speeltuin. Zag ook een mooie speeltuin buiten dus hoop dat we daar ook nog even heen kunnen. Dat van die speelhoek ga ik onthouden, goeie tip. En speelgoed waren we idd v plan mee te nemen. Gelukkig zijn we met 6 volwassenen dus genoeg mensen om peuter bezig te houden. Ik hoop ergens nog een keer lekker samen met baby te gaan slapen namelijk. Want MOEder.

vrijdag 27 september 2019 om 10:02
Sinds kort vind rozetje haren wassen niet meer leuk.. grote huilpartijen.
Hoe doen jullie dat? Ik was haar haar niet heel vaak, vaak in bad maar ook onder de douche, ik probeer haar hoofd naar achter te houden maar dat wil en snapt ze niet dat dat handiger is.
Gewoon even een paar minuten doorzetten en dan troosten ? Zo'n raar kapje op dr hoofd?
Hoe doen jullie dat? Ik was haar haar niet heel vaak, vaak in bad maar ook onder de douche, ik probeer haar hoofd naar achter te houden maar dat wil en snapt ze niet dat dat handiger is.
Gewoon even een paar minuten doorzetten en dan troosten ? Zo'n raar kapje op dr hoofd?

vrijdag 27 september 2019 om 10:03
Zo´n kapje hielp hier het beste. Ik heb ook stickers op het plafond geplakt, dat helpt ook wel een beetje.rosings schreef: ↑27-09-2019 10:02Sinds kort vind rozetje haren wassen niet meer leuk.. grote huilpartijen.
vrijdag 27 september 2019 om 10:25
Oh wij hebben sinds een paar weken hetzelfde probleem Rosings! Ik probeer haar ook duidelijk te maken dat ze naar boven moet kijken, maar ze snapt het niet (of wil het niet). Ik hou haar gewoon in de houdgreep en doe het gewoon, het haar moet toch gewassen worden. En als het eenmaal voorbij is, is ze meestal wel weer vrolijk (tot ze uit bad moet..).
vrijdag 27 september 2019 om 10:35
Het is bij de meesten een fase. Wij vragen altijd aan zoon hoe hij het wil: met een bekertje, een kikkerspons die we boven zijn hoofd uitknijpen, een speelgoedgieter of de (kietel)douche. We zeggen ook altijd dat hij naar het plafond moet kijken, dat is minder abstract dan "naar boven". Soms laten we hem ook zijn eigen haar insoppen.
We hebben nu de mazzel dat dochter het nog niet eng vind, dus die doen we eerst, dan ziet hij ook dat het wel mee valt. (En ziet zij niet dat het ook eng kan zijn)
We hebben nu de mazzel dat dochter het nog niet eng vind, dus die doen we eerst, dan ziet hij ook dat het wel mee valt. (En ziet zij niet dat het ook eng kan zijn)
vrijdag 27 september 2019 om 10:41
Werkt dat bij jullie Maartje, wil hij het dan wel? Ik geef dochter ook de keuze. Bekertje, douchekop, bakje, ze mag het ook zelf doen en/of mijn haar wassen. Maar ze wordt echt alleen maar hysterisch. Ik zeg inderdaad ook dat ze naar het plafond moet kijken, naar de lamp of naar papa als die er ook staat. Maar ze weigert gewoon. Het zal inderdaad een fase zijn.
vrijdag 27 september 2019 om 10:51
Het helpt beter als man het doet dan ik, ik zit tegen die tijd al ruim over mijn irritatietaks heen. Man lukt het ook nog om zijn hand over zijn ogen te vouwen en te spoelen, maar dasr zijn mijn handen gewoon te klein voor. Maar het is nu wel minder heftig dan het was, maar hij zal er wel overheen aan het groeien zijn...
Oh! Wat wel helpt: wij hebben altijd een hydrofiel klaarliggen zodat we meteen de haren drogen en daarna pas verder douchen/badderen/spelen, zodat hij merkt dat er geen water in zijn ogen loopt. Dit werkte natuurlijk niet na 1 keer, maar ondertussen zoekt hij eerst of er een hydrofiel ligt voordag we überhaupt over de rest in onderhandeling kunnen.
Oh! Wat wel helpt: wij hebben altijd een hydrofiel klaarliggen zodat we meteen de haren drogen en daarna pas verder douchen/badderen/spelen, zodat hij merkt dat er geen water in zijn ogen loopt. Dit werkte natuurlijk niet na 1 keer, maar ondertussen zoekt hij eerst of er een hydrofiel ligt voordag we überhaupt over de rest in onderhandeling kunnen.
vrijdag 27 september 2019 om 10:52

vrijdag 27 september 2019 om 10:54
Zoon miepte hier ook met haren wassen maar sinds ik tegen hem zeg dat ie z'n hoofd achterover moet houden helpt dat (vooralsnog).
Huisarts geweest. Volgende week biopt. Bah.
Man was thuis met de kids en ik was een uurtje weg (heb meteen even bloed laten prikken omdat ik zo Moe ben op advies vd ha). Het was nogal crisis begreep ik. Peuter had een banaan en terwijl man de poopsplosion van baby opruimde pakte de hond de bananenschil af wat zorgde voor mega drama bij peuter. Vervolgens is baby van de bank gerold. En daarna heeft peuter een boterham waarmee hij rond staat te zwaaien, die de hond vervolgens af pakt. Met je raad het al, een hoop drama tot gevolg.
Vervolgens had peuter net een mega tantrum,omdat ik eerst m'n koffie op wilde drinken voor ik onder de bank ging zoeken naar een stukje speelgoed. En daarna was hij stout en na 2x waarschuwen gezegd nog 1x en je zit op de trap. Peuter doet het weer. 2 minuten op de trap. Daarna was ie wel gezeglijk gelukkig. Man en peuter zijn nu naar ikea en baby slaapt. Kan ik even aan de poets.
Huisarts geweest. Volgende week biopt. Bah.
Man was thuis met de kids en ik was een uurtje weg (heb meteen even bloed laten prikken omdat ik zo Moe ben op advies vd ha). Het was nogal crisis begreep ik. Peuter had een banaan en terwijl man de poopsplosion van baby opruimde pakte de hond de bananenschil af wat zorgde voor mega drama bij peuter. Vervolgens is baby van de bank gerold. En daarna heeft peuter een boterham waarmee hij rond staat te zwaaien, die de hond vervolgens af pakt. Met je raad het al, een hoop drama tot gevolg.
Vervolgens had peuter net een mega tantrum,omdat ik eerst m'n koffie op wilde drinken voor ik onder de bank ging zoeken naar een stukje speelgoed. En daarna was hij stout en na 2x waarschuwen gezegd nog 1x en je zit op de trap. Peuter doet het weer. 2 minuten op de trap. Daarna was ie wel gezeglijk gelukkig. Man en peuter zijn nu naar ikea en baby slaapt. Kan ik even aan de poets.
vrijdag 27 september 2019 om 10:55
Hier hetzelfde als bij obelix (incl lang krullend haar) het naar boven kijken gaat de laatste tijd wel beter en ook het drama wordt minder. Ik doe wel vaak de conditioner en de shampoo in één keer door elkaar zodat we ook maar één keer hoeven uit te spoelen. We hebben altijd een doekje klaar liggen waarmee ik haar ogen droog zodra ze klaar is.
vrijdag 27 september 2019 om 10:58
Pff lekkere ochtend teckel
Hopelijk komt er iets uit de bloedtest wat relatief makkelijk te verhelpen is met extra ijzer/vitamine of dergelijke.
Spannend de biopt! Probeer er niet te veel aan te denken, gewoon afwachten wat er uitkomt. Ik heb ook een keer verdacht weefsel weg laten halen wat op kweek moest, wat waren die dagen wachten lang zeg... Gelukkig bleek er toen helemaal niks aan de hand te zijn, hopelijk geldt dat bij jou ook.

Spannend de biopt! Probeer er niet te veel aan te denken, gewoon afwachten wat er uitkomt. Ik heb ook een keer verdacht weefsel weg laten halen wat op kweek moest, wat waren die dagen wachten lang zeg... Gelukkig bleek er toen helemaal niks aan de hand te zijn, hopelijk geldt dat bij jou ook.

vrijdag 27 september 2019 om 10:58

vrijdag 27 september 2019 om 11:04
Ja de huisarts gaat het biopt zelf nemen maar kon niet nu. Heeft ze een langer consult voor nodig. En volgende week kan ik alleen op vrijdag. Ik heb zo veel werk liggen dat ik geen vrij kan nemen op maandag en woensdag. En dinsdag heb ik peuter en baby en om dan een biopt van een moedervlek op m'n tepel te laten nemen lijkt me niet heel relaxt. Ik vind het namelijk al spannend. Zie me zelf daar al zitten met een jankende baby in de maxicosi en verlegen/angstige peuter die huilend aan m'n been hangt. Nee Dankje. Ouders zijn op vakantie en schoonouders werken dus heb geen oppas. Donderdag is feestdag in onze stad en iedereen vrij. Vrijdag werk ik thuis en lege agenda en de kids op kdv. Dus ja dan eindig je daar.
Bloed hoor ik dan ook volgende week vrijdag. Hopelijk niks of iig iets wat we makkelijk aan kunnen pakken.
Lekker Fiona, even genieten vd rust.
Bloed hoor ik dan ook volgende week vrijdag. Hopelijk niks of iig iets wat we makkelijk aan kunnen pakken.
Lekker Fiona, even genieten vd rust.

vrijdag 27 september 2019 om 12:59
Ah spannend teckel ik hoop dat t meevalt.
Over haren wassen: wij hebben een bankje in de douche. Een dan ons gaat daar zitten en dan ligt ze met haar rug op schoot en mogen we haar haren wassen. Ze vindt het heerlijk als we dat doen, het liefst wil ze dat iedere dag. Iedere andere manier is drama want water in de ogen. Maarja vast niet iedereen heeft een bankje in de douche.
Thanks Maartje voor de tip. Ik heb een 104 besteld. Wel in een uni kleur. Ik vind de printjes hartstikke leuk maar dan kan zoon m daarna ook aan. Ik denk dat we er veel plezier van gaan hebben.
Vanochtend flink gewandeld met de kinderen. Peuter en baby slapen nu allebei. Het is gewoon al een uur stil boven.
Over haren wassen: wij hebben een bankje in de douche. Een dan ons gaat daar zitten en dan ligt ze met haar rug op schoot en mogen we haar haren wassen. Ze vindt het heerlijk als we dat doen, het liefst wil ze dat iedere dag. Iedere andere manier is drama want water in de ogen. Maarja vast niet iedereen heeft een bankje in de douche.
Thanks Maartje voor de tip. Ik heb een 104 besteld. Wel in een uni kleur. Ik vind de printjes hartstikke leuk maar dan kan zoon m daarna ook aan. Ik denk dat we er veel plezier van gaan hebben.
Vanochtend flink gewandeld met de kinderen. Peuter en baby slapen nu allebei. Het is gewoon al een uur stil boven.
vrijdag 27 september 2019 om 14:34
Ach wat een ochtend Teckel, en wat spannend van het biopt en bloedonderzoek. Goed dat het onderzocht wordt, hopelijk blijkt er straks niets aan de hand! En hopelijk kun je dit weekend lekker ontspannen.
@haren wassen: is hier ook lang een drama geweest. Dan legden we uit dat het gewoon moest, wat wel een krijspartij opleverde. Wist niet dat er zo'n kapjes voor waren
. Het gaat langzaam beter, hij wil in bad wel eens z'n hoofdje onder water doen en wilde laatst zelfs onder de douche.
@Naniene geniet van de rust
.
@haren wassen: is hier ook lang een drama geweest. Dan legden we uit dat het gewoon moest, wat wel een krijspartij opleverde. Wist niet dat er zo'n kapjes voor waren

@Naniene geniet van de rust

happiness = reality - expectations

vrijdag 27 september 2019 om 16:45
Wij doen haren uitspoelen juist met hoofd naar beneden en erbij zeggen ‘ogen-dicht-ogen-dicht-ogen-ogen-ogen-dicht’ wel moet ik peuter zijn hand dan vasthouden anders is hij zijn oriëntatie kwijt
Hij spoelt ook zelf zijn haar uit en dat doet hij ook met ogen dicht naar beneden ‘kijkend’.
Met zijn hoofd naar boven zou absoluut niet werken

Met zijn hoofd naar boven zou absoluut niet werken

vrijdag 27 september 2019 om 17:01
Maar stroomt het water dan niet over zijn gezicht, of stroomt dat erlangs?GlitterCupcake schreef: ↑27-09-2019 16:45Wij doen haren uitspoelen juist met hoofd naar beneden en erbij zeggen ‘ogen-dicht-ogen-dicht-ogen-ogen-ogen-dicht’ wel moet ik peuter zijn hand dan vasthouden anders is hij zijn oriëntatie kwijtHij spoelt ook zelf zijn haar uit en dat doet hij ook met ogen dicht naar beneden ‘kijkend’.
Met zijn hoofd naar boven zou absoluut niet werken![]()
Anders hier ook maar eens zo proberen, maar ik ben bang dat hij panisch wordt als het water langs zijn oren en wangen loopt.

vrijdag 27 september 2019 om 19:29
Ja het loopt allemaal langs zijn oren, gezicht en ogen. Daarom moet ie ook zijn ogen dichthouden. Het is geen geweldige methode maar hij is er aan gewendMaartje2016 schreef: ↑27-09-2019 17:01Maar stroomt het water dan niet over zijn gezicht, of stroomt dat erlangs?
Anders hier ook maar eens zo proberen, maar ik ben bang dat hij panisch wordt als het water langs zijn oren en wangen loopt.

vrijdag 27 september 2019 om 19:33
Als hij naar boven kijkt moet hij hier ook zijn ogen dichthoudenGlitterCupcake schreef: ↑27-09-2019 19:29Ja het loopt allemaal langs zijn oren, gezicht en ogen. Daarom moet ie ook zijn ogen dichthouden. Het is geen geweldige methode maar hij is er aan gewend![]()

Maar goed, we kunnen het eens proberen, misschien weet hij niet wat hem overkomt en blijft hij van schrik rustig...