Klimaathysterie
maandag 23 september 2019 om 15:03
Ben ik de enige die het overdreven vindt? De protesten, de verheerlijking van Greta Thunberg, de schaamte als je het vliegtuig pakt?
Ja, wij als mensen hebben zeker invloed op het klimaat, maar of ik nou wel of geen vliegtuig pak is veel minder interessant dan of Shell milieuvriendelijk te werk gaat.
Deze massahysterie doet me denken aan de 1% protesten en de gekte rondom Kony. Alsof je er niet bij hoort als je er niet mee bezig bent...
Ik let op water, electriciteit en biologisch eten. Ook gooi ik mijn afval netjes gescheiden weg. Meer vind ik overdreven.
Ja, wij als mensen hebben zeker invloed op het klimaat, maar of ik nou wel of geen vliegtuig pak is veel minder interessant dan of Shell milieuvriendelijk te werk gaat.
Deze massahysterie doet me denken aan de 1% protesten en de gekte rondom Kony. Alsof je er niet bij hoort als je er niet mee bezig bent...
Ik let op water, electriciteit en biologisch eten. Ook gooi ik mijn afval netjes gescheiden weg. Meer vind ik overdreven.
vrijdag 27 september 2019 om 17:01
oke, uiterste zuiden en hoge noorden zijn waarschijnlijk de uitzonderingen.redbulletje schreef: ↑27-09-2019 16:58Hier in de omgeving meestal niet. Logisch dat je in een file niet door kan rijden, dan branden er vanzelf lichten boven de weg met max 90 ofzo.
Vrachtwagens een compleet inhaalverbod op snelwegen geven lijkt me overigens een goede zaak om files tegen te gaan.
maar een gewone doordeweekse dag op de a28, Amersfoort -Zwolle is gewoon veel te druk om continu die snelheid te rijden.
wij slapen nooit.
vrijdag 27 september 2019 om 17:05
redbulletje schreef: ↑27-09-2019 16:58Hier in de omgeving meestal niet. Logisch dat je in een file niet door kan rijden, dan branden er vanzelf lichten boven de weg met max 90 ofzo.
Vrachtwagens een compleet inhaalverbod op snelwegen geven lijkt me overigens een goede zaak om files tegen te gaan.
Het is juist de hoge maximumsnelheid en het verschil in rijsnelheden (vrachtwagens 80) en al het remmen daardoor wat het verkeer filegevoelig maakt.
Naar 130 was slechts een handvol pepernoten van de VVD om automobilisten te paaien.
nounou

vrijdag 27 september 2019 om 17:06
Op die drukke wegen geldt toch vaak al 'n lagere maximale snelheid? En als dat niet permanent is, dan toch wel via de matrixborden afhankelijk van de verkeersdrukte?valentinamaria schreef: ↑27-09-2019 17:01oke, uiterste zuiden en hoge noorden zijn waarschijnlijk de uitzonderingen.
maar een gewone doordeweekse dag op de a28, Amersfoort -Zwolle is gewoon veel te druk om continu die snelheid te rijden.
Overigens kunnen ze natuurlijk wel overal 130 aanhouden tussen 21.00-5.00 uur ofzo.
vrijdag 27 september 2019 om 17:10
redbulletje schreef: ↑27-09-2019 17:06Op die drukke wegen geldt toch vaak al 'n lagere maximale snelheid? En als dat niet permanent is, dan toch wel via de matrixborden afhankelijk van de verkeersdrukte?
Overigens kunnen ze natuurlijk wel overal 130 aanhouden tussen 21.00-5.00 uur ofzo.
daar heb je stukken van 100, 120en 130.
maar ik denk dat jij geen idee hebt van de enorme drukte op de snelwegen.
de A 12 bijv, van mij mogen ze daar een transportband van maken, scheelt een hoop stress.
wij slapen nooit.
vrijdag 27 september 2019 om 17:15
Die 130 was een PVV dingetje in het gedoogwrak Rutte 1.Zazamaenade schreef: ↑27-09-2019 17:05Het is juist de hoge maximumsnelheid en het verschil in rijsnelheden (vrachtwagens 80) en al het remmen daardoor wat het verkeer filegevoelig maakt.
Naar 130 was slechts een handvol pepernoten van de VVD om automobilisten te paaien.
Files ontstaan door grote snelheidsverschillen. Dus daar waar de een 130 rijdt en de ander 90. Bovendien hebben Nederlandse snelwegen extreem veel op en afritten. Dit werkt ook filebevorderend.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
(HL Mencken)

vrijdag 27 september 2019 om 17:25
Waarom moet ik met oplossingen komen in deze discussie? Ik ben nog geen alarmist. Misschien verandert dat in de toekomst, misschien niet. Daarom ben ik hier in de discussie.Zazamaenade schreef: ↑27-09-2019 16:51Waarom zo persoonlijk? Uit frustratie.
Waarom houd jij het zo algemeen?
Je zou ook zelf antwoord kunnen geven op de vraag die je stelt.
Hoe kunnen we dit volgens jou het beste aanpakken? Er moet wel iets gebeuren.
Afwachten en mopperen op het kabinet omdat zelfs het naar beneden brengen van de maximumsnelheid al te veel gevraagd is, (terwijl onderzoek uitwijst dat dat zelfs gaat helpen bij het oplossen van de files) dan maar?
Als er dan op een heel simpele vraag als 'wat ben jij bereid op te geven voor het klimaat' al geen normaal antwoord komt, hoe moet ik de rest van de discussie dan opvatten?

vrijdag 27 september 2019 om 18:16
Uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat we er niet van overtuigd zijn dat het einde nabij is. Dat heeft niet te maken met het idee dat het 'mijn tijd wel zal duren' want we hebben allemaal kinderen en of kleinkinderen voor wie we niets dan goeds willen. Als ik lees dat de zeespiegel in 2100 meer dan een meter zal stijgen dan denk ik niet 'gelukkig ben ik er dan niet meer', maar 'gaan mijn kleinkinderen dat echt meemaken'?Zazamaenade schreef: ↑27-09-2019 17:05Het is juist de hoge maximumsnelheid en het verschil in rijsnelheden (vrachtwagens 80) en al het remmen daardoor wat het verkeer filegevoelig maakt.
Als dat echt zo is dat half Nederland tegen die tijd onder water staat dan moet ik nu hele radicale keuzes gaan maken. Ik zou mijn baan op moeten zeggen. Ik zou mijn levensstijl drastisch aan moeten passen. Van de Bijenkorf naar de rommelmarkt zeg maar. Van de Appie naar scharrelen bij de buren. En met mij zou heel Nederland dat moeten doen, gevolgd door de rest van de wereld. Het zou de nekslag zijn van onze way of life en de doodsteek voor miljoenen arbeiders in de arme landen. Massale sterfte omdat ze niets meer kunnen exporteren. Omdat we denken dat de zeespiegel gaat stijgen.
Of zie ik het te somber in?
vrijdag 27 september 2019 om 18:29
We zitten gewoon in de val. Verzuipen doet pijn, maar onze levensstijl écht aanpassen doet misschien nog meer pijn. Terug naar vroeger kan niet meer, al is het alleen al omdat we nu met miljarden mensen meer zijn.kadanz schreef: ↑27-09-2019 18:16Uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat we er niet van overtuigd zijn dat het einde nabij is. Dat heeft niet te maken met het idee dat het 'mijn tijd wel zal duren' want we hebben allemaal kinderen en of kleinkinderen voor wie we niets dan goeds willen. Als ik lees dat de zeespiegel in 2100 meer dan een meter zal stijgen dan denk ik niet 'gelukkig ben ik er dan niet meer', maar 'gaan mijn kleinkinderen dat echt meemaken'?
Als dat echt zo is dat half Nederland tegen die tijd onder water staat dan moet ik nu hele radicale keuzes gaan maken. Ik zou mijn baan op moeten zeggen. Ik zou mijn levensstijl drastisch aan moeten passen. Van de Bijenkorf naar de rommelmarkt zeg maar. Van de Appie naar scharrelen bij de buren. En met mij zou heel Nederland dat moeten doen, gevolgd door de rest van de wereld. Het zou de nekslag zijn van onze way of life en de doodsteek voor miljoenen arbeiders in de arme landen. Massale sterfte omdat ze niets meer kunnen exporteren. Omdat we denken dat de zeespiegel gaat stijgen.
Puritanism:
(HL Mencken)
(HL Mencken)
vrijdag 27 september 2019 om 19:17
valentinamaria schreef: ↑27-09-2019 16:48omdat het IPCC door de VN ondersteund wordt.
en ook weleens fouten maakt.
https://www.scientias.nl/ipcc-op-de-vingers-getikt/
Prima toch dat er kritisch meegekeken wordt. Als in een organisatie of bedrijf de ogen teveel allemaal dezelfde kant op kijken zien ze dingen over het hoofd en verdwijnt soms de kritische interne blik.
Wat betreft die gletsjers in de Himalaya, zo staat het er nu voor:
Gletsjers in Himalaya smelten alarmerend snel, blijkt uit satellietbeelden
Als gevolg van het opwarmende klimaat is in de afgelopen veertig jaar een kwart van het gletsjerijs in de Himalaya verdwenen, zo blijkt uit een analyse van foto’s die in de jaren zeventig door spionagesatellieten werden gemaakt.vrijdag 21 juni 2019
https://www.nationalgeographic.nl/milie ... ietbeelden
En als ik het goed heb begrepen is het zo dat hoe kleiner de ijsmassa is, hoe sneller het smelten gaat.
nounou
vrijdag 27 september 2019 om 19:42
Hoi Julius, als men ineens allemaal heel stellig iets beweert, heb ik eigenlijk altijd twijfels. Hoezo is iets waar ? Hoe zeker weet je dat het zo zit ? Etc.
Bijv. er wordt met grote stelligheid beweerd dat elektrisch autorijden milieu-vriendelijk zou zijn. Maar is dat waar ? Het fabriceren van de accu's van dergelijke auto's heeft een enorm effect op de aarde. Hele gebieden worden als mijn aangemerkt om de benodigde metalen te winnen, en natuurgebieden verdwijnen erdoor. Dus het stellen dat elektrisch rijden beter is, is nogal voorbarig.
Hoe het precies zit met CO2 dat weet ik nog niet. Er lijkt zeker een verband met opwarming, maar alle ins en outs zijn mij nog onbekend.
vrijdag 27 september 2019 om 20:01
En dan nog, al zouden we nu nooit meer autorijden, en nooit meer iets stoken om ons huis te verwarmen, zelfs dan nog, is het nog maar de vraag of we het tij kunnen keren.kadanz schreef: ↑27-09-2019 18:16Uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat we er niet van overtuigd zijn dat het einde nabij is. Dat heeft niet te maken met het idee dat het 'mijn tijd wel zal duren' want we hebben allemaal kinderen en of kleinkinderen voor wie we niets dan goeds willen. Als ik lees dat de zeespiegel in 2100 meer dan een meter zal stijgen dan denk ik niet 'gelukkig ben ik er dan niet meer', maar 'gaan mijn kleinkinderen dat echt meemaken'?
Dat vraag ik mij oprecht af.
Want de verhoging van temperatuur die er nu al ìs, die werkt al door op aarde. Gletsers en poolkappen smelten, en dat zorgt er weer voor dat opgeslagen plantenresten ver onder de poolkappen eerder vrij komen, met enorme uitstoot van CO2.
Er is al iets in gang gezet. En de aanname , dat wij, omdat wij waarschijnlijk mede-verantwoordelijk zijn voor deze ontwikkeling, we nog aan knoppen kunnen draaien, om het terug te zetten, is een aanname.
In hoeverre dat nog mogelijk is, weet ik niet.
vrijdag 27 september 2019 om 20:15
kadanz schreef: ↑27-09-2019 17:25Waarom moet ik met oplossingen komen in deze discussie? Ik ben nog geen alarmist. Misschien verandert dat in de toekomst, misschien niet. Daarom ben ik hier in de discussie.
Als er dan op een heel simpele vraag als 'wat ben jij bereid op te geven voor het klimaat' al geen normaal antwoord komt, hoe moet ik de rest van de discussie dan opvatten?
Je begrijpt het punt niet wat ik wilde maken: het helpt helemaal niet als mensen hier lijstjes gaan maken wat ze allemaal wel en niet doen want dat geeft het effect dat er met scheve ogen naar elkaar gekeken wordt en er elkaars gedrag wordt vergeleken. Ik heb dit de afgelopen 35 jaar al zo vaak zien gebeuren.
Het enige wat je daarmee bereikt is een verziekte sfeer.
(stuk verwijderd)
Je redenatie dat je niet met oplossingen hoeft te komen omdat je geen alarmist bent vind ik vreemd. Het gaat ook jou en je eventuele kinderen en kleinkinderen treffen, wat er ook gaat gebeuren de komende decennia.
Zolang het denken over oplossingen beperkt blijft tot de mensen die de ernst van de situatie inzien, en de rest afwacht en regeringsmaatregelen met terughoudendheid of cynisme ontvangt gebeurt er dus vrijwel niets.
Of denk je dat de levensstandaard zoals wij die hier in West-Europa hebben haalbaar is voor heel de wereld zonder dat er grote ongelukken, klimaatrampen dan wel oorlogen, gaan plaatsvinden?
zazamaenade wijzigde dit bericht op 27-09-2019 21:41
Reden: teveel persoonlijke informatie
Reden: teveel persoonlijke informatie
36.97% gewijzigd
nounou

vrijdag 27 september 2019 om 20:20
Terug naar 100, wat precies bereik je daarmee, behalve een handvol pepernoten naar Jesse Klaver?Zazamaenade schreef: ↑27-09-2019 17:05Het is juist de hoge maximumsnelheid en het verschil in rijsnelheden (vrachtwagens 80) en al het remmen daardoor wat het verkeer filegevoelig maakt.
130 levert flexibiliteit. Lekker door rijden als het niet druk is. Tijdswinst. Vrijheid. De reden dat ik überhaupt auto rijd! Ik heb 's avonds, op het tijdstip dat je er 130 mag rijden, nog nooit in de file gestaan op mijn snelweg. Het scheelt me wel 30% reistijd.
Waarom zou je dát terug willen draaien?
100 of zelfs 80 door dichtbevolkt gebied? 100% voor.
100 tijdens de spits? 100% vóór.
Maar als een kip zonder kop overal en altijd terug naar 100? Een tikkeltje hysterisch.
vrijdag 27 september 2019 om 20:31
kadanz schreef: ↑27-09-2019 20:20Terug naar 100, wat precies bereik je daarmee, behalve een handvol pepernoten naar Jesse Klaver?
130 levert flexibiliteit. Lekker door rijden als het niet druk is. Tijdswinst. Vrijheid. De reden dat ik überhaupt auto rijd! Ik heb 's avonds, op het tijdstip dat je er 130 mag rijden, nog nooit in de file gestaan op mijn snelweg. Het scheelt me wel 30% reistijd.
Waarom zou je dát terug willen draaien?
100 of zelfs 80 door dichtbevolkt gebied? 100% voor.
100 tijdens de spits? 100% vóór.
Maar als een kip zonder kop overal en altijd terug naar 100? Een tikkeltje hysterisch.
Ehm, de PAS is weggeveegd door de Raad van State. Er liggen duizenden projecten stil, ook grote woningbouwprojecten.
Dit is één van de voorgestelde noodmaatregelen om de stikstofuitstoot snel omlaag te krijgen. De natuur gaat naar de donder.
Zelfs dit is teveel offer?
Dan ben ik nu wel klaar met de discussie hoor.
Ik ben alleen wel heel benieuwd hoe jij het zou aanpakken mocht je in het kabinet zitten.
Schiphol dicht?
Veehouderij halveren?
Natura 2000-gebiedsnormen afschaffen?
nounou

vrijdag 27 september 2019 om 20:44
Ik wil niet dat je lijstjes op gaat stellen. Ik wil gewoon een nuchtere discussie. Het punt is dat haast niemand zo 'sober' leeft als jij en dat het ook een enorme aanpassing zal vergen. Aan passing en vooral keiharde opoffering. De vraag of jouw levensstijl CO2 neutraal genoeg is laat ik even in het midden, maar willen we de doemscenario's tegen gaan dan moeten we het roer radicaal omgooien. Sluit de havens, sluit Schiphol, elimineer onze export, industrie, raffinage. Sluit de winkels, sluit alles. Ik vind het prima, maar is dat echt wat jij wil? Wat wij willen? Er zal niet veel van ons land overblijven. Of zie ik dit te somber in?Zazamaenade schreef: ↑27-09-2019 20:15je begrijpt het punt niet wat ik wilde maken: het helpt helemaal niet als mensen hier lijstjes gaan maken wat ze allemaal wel en niet doen want dat geeft het effect dat er met scheve ogen naar elkaar gekeken wordt en er elkaars gedrag wordt vergeleken. Ik heb dit de afgelopen 35 jaar al zo vaak zien gebeuren.
Het enige wat je daarmee bereikt is een verziekte sfeer.
Speel het scenario gewoon even uit. Denk aan die 16 miljoen mensen die opeens sober en grotendeels werkloos moeten zien te leven. Het zal een ramp zijn.
Het punt wat ik keer op keer probeer te maken is dat je geen halve alarmist kunt zijn. Het is alles of niets. Plastic rietjes, 100 km/u, spaarlampen gaan niets uithalen als het doemscenario is dat half Nederland onder water staat tegen de tijd dat mijn kleinkinderen volwassen zijn. Als dat echt zo is dan moet het roer drastisch om. Maar dat zie ik zelfs de alarmisten niet doen.
Je redenatie dat je niet met oplossingen hoeft te komen omdat je geen alarmist bent vind ik vreemd. Het gaat ook jou en je eventuele kinderen en kleinkinderen treffen, wat er ook gaat gebeuren de komende decennia.
Zolang het denken over oplossingen beperkt blijft tot de mensen die de ernst van de situatie inzien, en de rest afwacht en regeringsmaatregelen met terughoudendheid of cynisme ontvangt gebeurt er dus vrijwel niets.
Of denk je dat de levensstandaard zoals wij die hier in West-Europa hebben haalbaar is voor heel de wereld zonder dat er grote ongelukken, klimaatrampen dan wel oorlogen, gaan plaatsvinden?

vrijdag 27 september 2019 om 20:46
Het gaat om de planeet, hou volZazamaenade schreef: ↑27-09-2019 20:31Ehm, de PAS is weggeveegd door de Raad van State. Er liggen duizenden projecten stil, ook grote woningbouwprojecten.
Dit is één van de voorgestelde noodmaatregelen om de stikstofuitstoot snel omlaag te krijgen. De natuur gaat naar de donder.
Zelfs dit is teveel offer?
Dan ben ik nu wel klaar met de discussie hoor.
Ik ben alleen wel heel benieuwd hoe jij het zou aanpakken mocht je in het kabinet zitten.
Schiphol dicht?
Veehouderij halveren?
Natura 2000-gebiedsnormen afschaffen?

De stikstofproblematiek is weer iets heel anders dan het klimaatprobleem. Laat die zaken nou niet door elkaar lopen.
Maar nogmaals, als ik het allemaal te somber inzie, dan lees ik dat graag.
Als we de gletsjers bevroren houden door iets minder naar Bali af te reizen, nou dan, bij deze.
vrijdag 27 september 2019 om 20:52
vrijdag 27 september 2019 om 21:41
Jep.
nounou

vrijdag 27 september 2019 om 21:42
Nederland is overvol. Maar dat mag niet gezegd worden.
Miljoenen extra voor prins Scheveningen terwijl Assen.....
Een ziek kind toejuichen en wetenschappers negeren..
Allemaal aan de elektrische auto terwijl hun li-ion accu’s...
Allemaal bestellen bij Ali en dan demonstreren tijdens schooluren
Iedereen somber en gekwetst.
Miljoenen extra voor prins Scheveningen terwijl Assen.....
Een ziek kind toejuichen en wetenschappers negeren..
Allemaal aan de elektrische auto terwijl hun li-ion accu’s...
Allemaal bestellen bij Ali en dan demonstreren tijdens schooluren
Iedereen somber en gekwetst.
zaterdag 28 september 2019 om 09:21
Het huizentekort word ook niet opgelost door nog meer nep-vluchtelingen toe te laten. Of zijn het nu opeens klimaat-vluchtelingen? Dat bekt wel lekkerder, en komt groenlinks en consorten beter uit. Ik laat me door niemand meer gek maken. Ik ben van '64 en liet me gek maken door die koude oorlog retoriek, de atoombom ging vallen!
Zolang als er geen omslag komt bij de grote graaiers gaat er niks veranderen op de wereld, zie de graaiers in de zorg, huizenmarkt etc etc. Mensen zijn bezeten van geld en macht.
Zolang als er geen omslag komt bij de grote graaiers gaat er niks veranderen op de wereld, zie de graaiers in de zorg, huizenmarkt etc etc. Mensen zijn bezeten van geld en macht.
zaterdag 28 september 2019 om 11:04
vivaratje schreef: ↑28-09-2019 09:21Het huizentekort word ook niet opgelost door nog meer nep-vluchtelingen toe te laten. Of zijn het nu opeens klimaat-vluchtelingen? Dat bekt wel lekkerder, en komt groenlinks en consorten beter uit. Ik laat me door niemand meer gek maken. Ik ben van '64 en liet me gek maken door die koude oorlog retoriek, de atoombom ging vallen!
ik van 73, de koude oorlog was idd een toestand.
en de zure regen, het gat in de ozonlaag.
het einde was elke keer nabij.
wij slapen nooit.