Geld & Recht alle pijlers

Bijstand royaal?!

19-09-2019 08:28 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort met een vriend van mij afgesproken om voor een jaar zijn geld te beheren. Ik ga voor hem minimaal 5000 euro proberen te sparen; 400 per maand plus wat vakantiegeld.Hij heeft nogal een gat in zijn hand en wil graag zijn familie bezoeken in land van herkomst. Hij is van oorsprong asielzoeker en nogal een digibeet/ half analfabeet.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.

Inkomsten: 1283

bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210

Uitgaven 687

huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51

Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
Dat Kosovo he, mag dat ook voor een week of 2?
Zoek ik er zelf wel een air benb bij.

Ik ben namelijk aan het sparen voor een vliegvakantie ( is echt zo) maar dat gaat toch niet zo hard ondanks de zeer royale bijstand en zo is het misschien toch wat sneller in zicht.

Om niet al te kieskeurig over te komen mogen ze van de IND kiezen tussen meivakantie of zomer. Met wel een voorkeur voor mei. Maar met zomer ben ik ook tevreden.

Ik ga me vast verdiepen in de toeristische mogelijkheden daar.
Solomio schreef:
27-09-2019 20:20
Die verhoging van de AOW-leeftijd vind ik sowieso raar, en hoeft niemand me uit te leggen, omdat ik de achterliggende theorie prima begrijp, maar ook van mening ben dat dat heel anders opgelost zou moeten worden.

Als iemand hier is en de taal niet wil leren, dan zie ik iets heel anders dan jij.
Ik zie niet veel luiwammessen. Zoals onze psych ooit zei: lui is geen diagnose.
Daar zit altijd wat anders achter: angst, verdriet, onmacht, trauma, weet ik veel.

Het feit dat je oordeelt op basis van uitsluitend je eigen refetentiekader is wat mij zo tegen de borst stuit.
Gespeend van elke vorm van empathie of psychologisch inzicht.
Nou Solomio in tegenstelling tot wat jij ziet vind ik dat er in mijn woon/leefomgeving heel veel luiwammesen zijn. Ik hoef maar door park te lopen en zie bij ieder bankje grote groepen Afrikanen (oei ik discrimineer) zitten te niksen.
Lekker grote flessen sterke drank erbij. Het zijn steeds dezelfde groepen. En ja ik vind dat luie niksnutten.
Lekker makkelijk om dan maar te roepen O ze kunnen geen papier prikken want ze hebben verdriet, ja als de fles leeg is misschien.

Maar ik vind bijstand verder een recht voor mensen die echt niet kunnen. Betaal daar graag voor.
woesjje schreef:
28-09-2019 12:53
Nou Solomio in tegenstelling tot wat jij ziet vind ik dat er in mijn woon/leefomgeving heel veel luiwammesen zijn. Ik hoef maar door park te lopen en zie bij ieder bankje grote groepen Afrikanen (oei ik discrimineer) zitten te niksen.
Lekker grote flessen sterke drank erbij. Het zijn steeds dezelfde groepen. En ja ik vind dat luie niksnutten.
Lekker makkelijk om dan maar te roepen O ze kunnen geen papier prikken want ze hebben verdriet, ja als de fles leeg is misschien.

Maar ik vind bijstand verder een recht voor mensen die echt niet kunnen. Betaal daar graag voor.
Ja, inderdaad discrimineer je.
Want diezelfde Afrikanen komen nauwelijks aan een baan, omdat werkgevers ook discrimineren en liever iemand met een Nederlandse naam aannemen, of een Pool, die ze onder het minimumloon kunnen betalen omdat ze die onderbrengen in een riante caravan met nog 8 andere Polen.
En Nederlandse luiwammesen hangen de hele dag op de bank, Afrikaanse luiwammesen hangen in het park.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Gebrek aan aanpassing is dat hoor Solo.
Hier in Nederland hang je niet buiten maar binnen.
Beetje hun roots vasthouden, schandalig!

De sterke drank is hopelijk wel oer Hollandse Berenburg.

Ik zet er maar ff bij dat het sarcasme is... Voor je het weet heb je een waarschuwing :O
Solomio schreef:
28-09-2019 12:57
Want diezelfde Afrikanen komen nauwelijks aan een baan, omdat werkgevers ook discrimineren en liever iemand met een Nederlandse naam aannemen, of een Pool, die ze onder het minimumloon kunnen betalen omdat ze die onderbrengen in een riante caravan met nog 8 andere Polen.
En Nederlandse luiwammesen hangen de hele dag op de bank, Afrikaanse luiwammesen hangen in het park.
Inderdaad. En ja, je zou voor minder aan de drank raken. Het land waarin je woont, wil je niet hebben. De mensen waarvoor je wilt werken, willen je niet hebben. Als je niet binnen je bevolkingsgroep valt, wil die groep je niet meer hebben. Ontworteld, noemen ze dat. En dat zijn dan mensen die hier meestal al een groot deel van hun leven wonen.
Luna , ga je zelf ook nog reageren in je geopende topic?

Of kom gezellig even langs om wat olie op het vuur te gooien. Of brandt het al hard genoeg hier??? O_o

En even voor de mods: dit is sarcasme. Voordat ik weer een waarschuwing te pakken heb voor een stompzinnig iets.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
parbleumondieu schreef:
27-09-2019 22:13
Ik vind het prijzenswaardig dat je geen kinderen op de wereld zet met een erfelijke ziekte.
Maar geloof de mensen die een uitkering hebben nu eens dat het niet een lekker leven is. Dat de meerderheid wel zou werken als ze zouden kunnen.
Dank je.
Ik geloof best dat er mensen zijn die balen van hun situatie in de bijstand.
Maar ik ben ervan overtuigd dat meer dan de helft wel zou kunnen werken.
Kijk, dat er geen passend werk (bij hun opleiding) is geloof ik.
Maar mensen vertikken het werk te doen wat beneden hun opleidingsniveau ligt.
Het werk moet wel leuk zijn, de werktijden moeten wel passen enzovoort.
Gelul.
Ga gewoon in de fabriek staan gvd. Verdien je eigen knaken!
Maar waarom zou men?
Iedere dag vrij voor een minimum loon is prima toch.
In aanmerking komen voor allerlei toeslagen...
Dat geeft men niet op in dit verwende land.
Ik de ego is hier baas.
Solomio schreef:
Je brengt het gezellig. Wat moeten ze dan doen, spreken geen woord Nederlands.
O god krijgen we het zielige polen verhaal nou ook weer?
Maar goed jij je mening en dat mag hoor.
We zijn het in ieder geval wel eens dat er wel luiwammesen zijn en daar gaat het om.
Ps: was nu wel stil in park, bankjes waren leeg dus men past zich aan en hangt binnen op de bank. Zal door het weer komen.
benmamma schreef:
28-09-2019 13:19
Gebrek aan aanpassing is dat hoor Solo.
Hier in Nederland hang je niet buiten maar binnen.
Beetje hun roots vasthouden, schandalig!

De sterke drank is hopelijk wel oer Hollandse Berenburg.

Ik zet er maar ff bij dat het sarcasme is... Voor je het weet heb je een waarschuwing :O
Niet van mij hoor, ik haat verraders! Vind dat zo misselijkmakend Gedver.
Eccohomo schreef:
28-09-2019 17:12
Dank je.
Gelul.
Maar waarom zou men?
Ik de ego is hier baas.
Je hebt duidelijk geen idee waar je over praat.
In de bijstand krijg je echt niet de ruimte om kieskeurig te zijn qua werk.
Het stadium dat je graag op je eigen niveau zou willen werken ben je dan al lang gepasseerd.
Maar juist dat ongeschoolde werk, in die fabriek bijv, is meestal fysiek behoorlijk zwaar en dus lang niet voor iedereen haalbaar.
Als je echt denkt dat de helft van de bijstandsgerechtigden wel aan het werk zou kunnen moet je mss toch even dit hele topic lezen.
Daar zijn linkjes geplaatst naar zeer zinnige artikelen, over bijv hoeveel mensen er nou echt onterecht bijstand zouden krijgen.

De helft..... right. :facepalm:

David Dunning
Solomio schreef:
ja tuurlijk makkelijk he altijd de schuld van de stoute blanke die hun geen kans geven maar ze krijgen wel van diezelfde stoute blanke gratis geld.
Tinkerbell1988 schreef:
28-09-2019 17:21
ja tuurlijk makkelijk he altijd de schuld van de stoute blanke die hun geen kans geven maar ze krijgen wel van diezelfde stoute blanke gratis geld.
Het gros van die stoute Afrikanen is gewoon hier geboren en getogen hè.

David Dunning
Solomio schreef:
28-09-2019 17:23
Het gros van die stoute Afrikanen is gewoon hier geboren en getogen hè.
Welnee joh, deze komen uit azc!
woesjje schreef:
28-09-2019 17:35
Nou, dan moet je helemaal niet zeuren, die mensen mógen vaak nog niet eens werken omdat ze nog geen status hebben. Of ze spreken nog niet voldoende NL om hier meteen mee te kunnen draaien.
JonathanStrange schreef:
28-09-2019 17:40
Nou, dan moet je helemaal niet zeuren, die mensen mógen vaak nog niet eens werken omdat ze nog geen status hebben. Of ze spreken nog niet voldoende NL om hier meteen mee te kunnen draaien.
Maar blijkbaar waren ze wél slim genoeg om te snappen dat o.m. Nederland betere sociale voorzieningen heeft dan Turkije, Griekenland of Italië, waar ze als eerste arriveerden en dús asiel hadden moeten aanvragen (Verdrag van Dublin), en om minsten tien veilige landen in Europa door te reizen alvorens in Nederland in het sociale vangnet te zakken... Dus waar gaat het dan om: veiligheid of gratis geld?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Eccohomo schreef:
28-09-2019 17:12
Dank je.
Gelul.
Maar waarom zou men?
Ik de ego is hier baas.
Hedde hier ook nog een onderzoek over liggen of is dit je onderbuik die we horen roeptoeteren?
woesjje schreef:
28-09-2019 17:35
Ik kweek zelf Afrikaantjes! Wel stiekem anders krijg ik problemen met de bijstand.

Disclaimer: dat zijn gewoon bloemen ja.
pejeka schreef:
28-09-2019 17:59
Maar blijkbaar waren ze wél slim genoeg om te snappen dat o.m. Nederland betere sociale voorzieningen heeft dan Turkije, Griekenland of Italië, waar ze als eerste arriveerden en dús asiel hadden moeten aanvragen (Verdrag van Dublin), en om minsten tien veilige landen in Europa door te reizen alvorens in Nederland in het sociale vangnet te zakken... Dus waar gaat het dan om: veiligheid of gratis geld?
Slimme jongens, die Afrikanen. Ik zou ze een baan aanbieden.

David Dunning
YellowLemon schreef:
28-09-2019 18:31
Hedde hier ook nog een onderzoek over liggen of is dit je onderbuik die we horen roeptoeteren?
Feit is dat steeds meer banen voor lager geschoolde mensen of ongeschoolde mensen, in Nederland zijn verdwenen. Conciërges, koffiejuffrouwen, zelfs telefonistes, ze bestaan niet meer of steeds minder in Nederland. Productiemedewerkers zijn ook steeds minder nodig, want productie is in veel gevallen verplaatst naar lagelonenlanden. Het aantal banen in de sector ongeschoold/laag geschoold is de afgelopen decennia alleen maar afgenomen. Niet slim dus om als Nederland dan nog steeds duizenden en duizenden mensen binnen te halen die geen opleiding hebben, geen kwalificatie op de arbeidsmarkt, de taal niet spreken, enz. Want die komen echt niet aan het werk. Nog niet misschien. Dus waarom je grenzen open zetten voor die mensen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
28-09-2019 18:38
Feit is dat steeds meer banen voor lager geschoolde mensen of ongeschoolde mensen, in Nederland zijn verdwenen. Conciërges, koffiejuffrouwen, zelfs telefonistes, ze bestaan niet meer of steeds minder in Nederland. Productiemedewerkers zijn ook steeds minder nodig, want productie is in veel gevallen verplaatst naar lagelonenlanden. Het aantal banen in de sector ongeschoold/laag geschoold is de afgelopen decennia alleen maar afgenomen. Niet slim dus om als Nederland dan nog steeds duizenden en duizenden mensen binnen te halen die geen opleiding hebben, geen kwalificatie op de arbeidsmarkt, de taal niet spreken, enz. Want die komen echt niet aan het werk. Nog niet misschien. Dus waarom je grenzen open zetten voor die mensen?
Dit heeft echt geen reet te maken met dat 50% van de mensen in de bijstand geen simpeler werk wil doen. Lekker bezig. Heb je nog een reden nodig om zulke posts te plaatsen of staan ze gewoon onder je kopieer en plak functie?
pffff gaan we weer....
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
pejeka schreef:
28-09-2019 18:38
Asielzoekers hebben vaak wel een opleiding, kunnen/mogen daar in Nederland alleen niks mee.

David Dunning
YellowLemon schreef:
28-09-2019 18:40
Dit heeft echt geen reet te maken met dat 50% van de mensen in de bijstand geen simpeler werk wil doen. Lekker bezig. Heb je nog een reden nodig om zulke posts te plaatsen of staan ze gewoon onder je kopieer en plak functie?
En dit.

David Dunning
pejeka schreef:
28-09-2019 17:59
Waarom ga je er vanuit dat ze als eerste daar arriveerden? Dit is geen gegeven.
JonathanStrange schreef:
28-09-2019 18:46
Waarom ga je er vanuit dat ze als eerste daar arriveerden? Dit is geen gegeven.
Daarbij zou het natuurlijk niet zo aardig zijn als we alle vluchtelingen in Griekenland zouden plaatsen.
Het vedrag van Dublin ging volgens mij trouwens om iets anders: dat je maar in 1 land asiel kunt aanvragen.
Dat hoeft niet per se het eerste land te zijn wat je tegenkomt.

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven