Geld & Recht alle pijlers

Bijstand royaal?!

19-09-2019 08:28 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort met een vriend van mij afgesproken om voor een jaar zijn geld te beheren. Ik ga voor hem minimaal 5000 euro proberen te sparen; 400 per maand plus wat vakantiegeld.Hij heeft nogal een gat in zijn hand en wil graag zijn familie bezoeken in land van herkomst. Hij is van oorsprong asielzoeker en nogal een digibeet/ half analfabeet.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.

Inkomsten: 1283

bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210

Uitgaven 687

huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51

Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
pejeka schreef:
27-09-2019 20:06
Logisch, want je betaalt er ook niet voor. Of dacht je dat werkenden hun pensioen gratis kregen?
Je krijgt je welverdiende aanvullende pensioen en op dat moment hoef je dus niet meer te werken om het levensonderhoud van uitkeringsgerechtigden te bekostigen.
Dus de uitspraak dat werkenden tot hun dood moeten zwoegen omdat er uitkeringen bestaan, klopt niet.
Fizz schreef:
27-09-2019 20:02
Als de situatie is zoals ik die beschrijf dan vind ik dat hij terug zou moeten en jij vindt dat hij dan mag blijven. In zijn algemeenheid vind ik dat de ontheemdenstatus ingevoerd moet worden. Asiel zoeken zou niet gelijk moeten staan aan permanente immigratie. Nu wordt er na 5 jaar automatisch de Nederlandse nationaliteit uitgedeeld en daar zouden we veel kritischer mee om moeten gaan. De grootste instroom van nieuwe bijstandsgerechtigden zijn niet-westerse allochtonen en velen blijven hun leven lang afhankelijk van die bijstand. Om dan even op de OP terug te komen, dan is die bijstand toch wel erg royaal.
Ik heb een andere mening. Maar dat was al duidelijk.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
ElHefe schreef:
27-09-2019 19:57
Ik verdien redelijk wat meer, voor mij loont werken financieel wel. Ik twijfel wel regelmatig als de wekker weer veel te vroeg gaat. Altijd uitslapen, nooit meer in de file, rustig krantje lezen bij het ontbijt, beetje sporten, beetje buurten bij mensen, wat een leven.
Echt, je hebt geen idee.
Zoveel mensen om bij te buurten zijn er niet, want Sl je vrienden werken wel. Bovendien kost buiten de deur iets eten of drinken geld, net als het ov en je fiets. Wordt je fiets dan gejat, dan kun je overal te voet heen, want geld voor een nieuwe bijelkaar sparen kost je een maand of 3.

De eeste 3 maanden voelt het misschien als vakantie, maar daarna verveel ke je kapot en kom je er achter dat er helemaal niet zoveel aan is om geen reden meer te hebben om je bed uit te komen.

Ik ben in de crisis een jaar werkloos geweest, en wat was ik blij toen ik weer n baan had.

En idd het staat iedereen vrij om ontslag te nemen en ook lekker in die sociale hangmat te gaan liggen.
parbleumondieu schreef:
27-09-2019 20:04
De kans dat jij meer geniet van je pensioen en je aanvullende pensioen is groter dan dat iemand met een uitkering dan alsnog zou gaan zitten genieten. Je bouwt nl ook geen aanvullend pensioen op in een uitkering.
Niet iedere werkende een pensioenregeling, maar dat is niet wat ik bedoelde met mijn post. Het gaat om de vraag waarom je mensen verplicht om tot hun 70e aan de slag moeten om iedereen die hier komt binnenwandelen te onderhouden. Ik moet zoals het er nu uitziet meer dan 50 jaar werken voordat ik mijn AOW krijg. Ik zie niet hoe ik dat moet gaan volhouden, omdat ik nu al een ziekte heb waar ik steeds meer last van krijg en voor een WIA-uitkering kom ik als zelfstandige niet in aanmerking. Ik vind dat Solomio dan wel erg makkelijk praten heeft, als zij vindt dat als iemand de taal niet wil leren en niet aan het werk gaat uit medemenselijkheid hier blijvend een uitkering moet krijgen. Daar moet ik namelijk wel iedere dag voor aan de slag. Maar wellicht wil Solomio haar uitkering uit medemenselijkheid met zo’n luiwammes delen.
forumfossiel schreef:
27-09-2019 20:11
Echt, je hebt geen idee.
Zoveel mensen om bij te buurten zijn er niet, want Sl je vrienden werken wel. Bovendien kost buiten de deur iets eten of drinken geld, net als het ov en je fiets. Wordt je fiets dan gejat, dan kun je overal te voet heen, want geld voor een nieuwe bijelkaar sparen kost je een maand of 3.

De eeste 3 maanden voelt het misschien als vakantie, maar daarna verveel ke je kapot en kom je er achter dat er helemaal niet zoveel aan is om geen reden meer te hebben om je bed uit te komen.

Ik ben in de crisis een jaar werkloos geweest, en wat was ik blij toen ik weer n baan had.

En idd het staat iedereen vrij om ontslag te nemen en ook lekker in die sociale hangmat te gaan liggen.
Wat een rare laatste zin.
Ddennis schreef:
27-09-2019 19:07
Het ging mij erom dat forumfossiel sprak over een kruimeltje wat mensen krijgen.
Laten we gewoon realistisch zijn 1500 euro is echt geen kruimeltje als dat je op je bankrekening gestort krijgt zonder er een tegenprestie voor hoeft te leveren.
Dat is zeker geen kruimeltje te noemen en los van dat je daar verantwoording voor af dient te leggen bij de gemeente, hoe vaak is dat eigenlijk in de praktijk als je een uitkering krijgt? Twee keer per jaar een keer per jaar vaker of valt dat wel mee en is het steekproefsgewijs?

In dat jaar dat ik een uitkering had heb ik een keer de hele papierwinkel moeten overleggen en dat was bij de aanvraag. Ik heb wel die cursussen moeten doen ( ik werkte al vanaf mijn 18e maar goed wat moet dat moet )
Zei het al eerder ik had het met 3 jonge kinderen ( oké het was net aan een jaartje ) echt niet slecht, uitkering, toeslagen kgb kb cultuur potje 150 pp pj en kwijtschelding gemeentelijke belastingen ( waar ik nu maandelijks 75,= aan betaal )

Ik kan er wellicht niet geheel over meepraten want, net aan een jaar bijstand gehad, maar kon niet zeggen dat ik het nou zo sappelen vond.
Zou niet terug willen ruilen, maar kan ook niet zeggen dat de jaren erna nou zo lekker vette bek waren met een minimumloon en het gejakker en gejaag van kdv, vso en bso racen. Plus dat ik nou ook niet veel meer had met die flut baantjes indertijd van flex contract naar flex contract, tot afgelopen jaar. 10 jaar lang op contractbasis moeten werken om eindelijk een vast contract ergens te krijgen geeft flink wat stress, wat echt wel een aanslag is geweest voor mijn gezondheid, maar vooral doorgaan want bijstand is zo mogelijk nog erger hield ik mezelf steeds weer voor.

Nooit zou ik voor mijn lol in de bijstand willen, maar weet wel dat ik dat ene jaar wel rust in de toko had, de boel was lekker schoon en bijgehouden heb na mijn heftige scheiding best bij kunnen komen de boel op poten kunnen zetten.

Gelukkig ligt dit alweer jaren achter me maar zou ik nu weer mijn baan verliezen en na mijn ww geen baan terugvinden dan zal ik ook weer aanspraak moeten maken op bijstand, als ik een deel van mijn spaargeld heb ingezet om van te leven.
In die optiek kan het iedereen overkomen en daar ben ik me maar al te bewust van, en dan denk ik er niet eens aan dat ik ook ziek kan worden.

Ik baal weleens van de werkdruk ik jakker nog steeds ook al zijn de kinderen groter inmiddels ,de schaarse vrije tijd, die vaak inhoudt huishouden doen en bijtanken om de werkweek weer in te kunnen.
Maar los daarvan, heb ik fijne collega's een doel als ik vrij ben of vakantie dan voelt dat ook echt ( iemand vertelde me eens dat ze met haar uitkering het ergste kwijtgeraakt was, " een doel " en ook dat ze het gevoel van een welverdiende vakantie niet meer voelde.
Ik vond dat best erg want het gevoel van " nog 2 weken werken en dan heb ik lekker een week vrij " kende zij niet ze is heel depressief geworden door die situatie in en in triest.

Kortom mensen die het echt nodig hebben en niet kunnen moeten we gewoon laten, en mensen die niet willen en het wel best vinden, tja moet je die dwingen? zo een collega zou ik nier willen hoor.

Misschien is dat basisinkomen niet eens zo gek geen idee maar het zou wellicht een bepaalde irritatie die velen bij uitkeringsgerechtigden weg kunnen halen.
Fizz schreef:
27-09-2019 20:13
Niet iedere werkende een pensioenregeling, maar dat is niet wat ik bedoelde met mijn post. Het gaat om de vraag waarom je mensen verplicht om tot hun 70e aan de slag moeten om iedereen die hier komt binnenwandelen te onderhouden. Ik moet zoals het er nu uitziet meer dan 50 jaar werken voordat ik mijn AOW krijg. Ik zie niet hoe ik dat moet gaan volhouden, omdat ik nu al een ziekte heb waar ik steeds meer last van krijg en voor een WIA-uitkering kom ik als zelfstandige niet in aanmerking. Ik vind dat Solomio dan wel erg makkelijk praten heeft, als zij vindt dat als iemand de taal niet wil leren en niet aan het werk gaat uit medemenselijkheid hier blijvend een uitkering moet krijgen. Daar moet ik namelijk wel iedere dag voor aan de slag. Maar wellicht wil Solomio haar uitkering uit medemenselijkheid met zo’n luiwammes delen.
Die verhoging van de AOW-leeftijd vind ik sowieso raar, en hoeft niemand me uit te leggen, omdat ik de achterliggende theorie prima begrijp, maar ook van mening ben dat dat heel anders opgelost zou moeten worden.

Als iemand hier is en de taal niet wil leren, dan zie ik iets heel anders dan jij.
Ik zie niet veel luiwammessen. Zoals onze psych ooit zei: lui is geen diagnose.
Daar zit altijd wat anders achter: angst, verdriet, onmacht, trauma, weet ik veel.

Het feit dat je oordeelt op basis van uitsluitend je eigen refetentiekader is wat mij zo tegen de borst stuit.
Gespeend van elke vorm van empathie of psychologisch inzicht.

David Dunning
Solomio schreef:
27-09-2019 20:20
Die verhoging van de AOW-leeftijd vind ik sowieso raar, en hoeft niemand me uit te leggen, omdat ik de achterliggende theorie prima begrijp, maar ook van mening ben dat dat heel anders opgelost zou moeten worden.

Als iemand hier is en de taal niet wil leren, dan zie ik iets heel anders dan jij.
Ik zie niet veel luiwammessen. Zoals onze psych ooit zei: lui is geen diagnose.
Daar zit altijd wat anders achter: angst, verdriet, onmacht, trauma, weet ik veel.

Het feit dat je oordeelt op basis van uitsluitend je eigen refetentiekader is wat mij zo tegen de borst stuit.
Gespeend van elke vorm van empathie of psychologisch inzicht.
Er bestaan ook gewoon mensen die lui zijn en die geen zin hebben om te werken. Echt die bestaan! In sommige culturen is het zelfs statusverhogend als je geld krijgt zonder dat je daar iets voor hoeft te doen. Jij zoekt overal een excuus voor.

Hoe weet jij wat mijn referentiekader is?
fizz wijzigde dit bericht op 27-09-2019 20:30
2.21% gewijzigd
Fizz schreef:
27-09-2019 20:27
Er bestaan ook gewoon mensen die lui zijn en die geen zin hebben om te werken. Echt die bestaan! In sommige culturen is het zelfs statusverhogend als je geld krijgt zonder dat je daar iets voor hoeft te doen. Jij zoekt overal een excuus voor.
Haha, ik zoek overal een excuus voor....
Jij zoekt nergens een 'excuus' voor, das mss nog wel erger.
Ik denk echt dat er geen luie mensen bestaan. Dat er altijd een dieperliggende oorzaak is aan te wijzen.
En zolang je ze alleen maar blijft zien als lui, zal er niks veranderen.
Het overgrote deel van de mensen wil gewoon graag meedraaien en zinvol bezig zijn.

David Dunning
Solomio schreef:
27-09-2019 20:30
Haha, ik zoek overal een excuus voor....
Jij zoekt nergens een 'excuus' voor, das mss nog wel erger.
Ik denk echt dat er geen luie mensen bestaan. Dat er altijd een dieperliggende oorzaak is aan te wijzen.
En zolang je ze alleen maar blijft zien als lui, zal er niks veranderen.
En ik denk dat ze wel bestaan en voor zulke mensen mag van mij de bijstandskraan dichtgedraaid worden.
Fizz schreef:
27-09-2019 20:27

Hoe weet jij wat mijn referentiekader is?
Punt is dat we niet weten of meneer uit de OP lui is, of om een andere reden niet werkt.

De meneer uit de OP is in ieder geval wel half analfabeet. Iemand die als analfabeet naar Nederland komt, is -zeker op iets oudere leeftijd- niet meer in staat om goed Nederlands te leren. Probeer dan maar eens werk te vinden.

Dat er verder mensen zijn die niet werken 'omdat het kan' - tsja, zo werkt ons systeem. En dat systeem werkt ook voor mensen die pas op latere leeftijd in Nederland komen wonen.
ElHefe schreef:
27-09-2019 19:57
Ik verdien redelijk wat meer, voor mij loont werken financieel wel. Ik twijfel wel regelmatig als de wekker weer veel te vroeg gaat. Altijd uitslapen, nooit meer in de file, rustig krantje lezen bij het ontbijt, beetje sporten, beetje buurten bij mensen, wat een leven.
Wekker : 6:45
Krant... Serieus? Is veel te duur
Meeste vrienden van mij werken.
Geen geld om vaak naar vrienden ver weg te gaan. Best wel af en toe hoor maar niet elke week.
Maar verder.. Top.
benmamma schreef:
27-09-2019 20:39
Geen geld om vaak naar vrienden ver weg te gaan. Best wel af en toe hoor maar niet elke week.
Maar verder.. Top.
En de vrienden in de buurt die niet werken zijn van die luiwammesen, heb je verder ook niks aan.

David Dunning
LadyLola schreef:
27-09-2019 20:14
Dat is zeker geen kruimeltje te noemen en los van dat je daar verantwoording voor af dient te leggen bij de gemeente, hoe vaak is dat eigenlijk in de praktijk als je een uitkering krijgt? Twee keer per jaar een keer per jaar vaker of valt dat wel mee en is het steekproefsgewijs?

In dat jaar dat ik een uitkering had heb ik een keer de hele papierwinkel moeten overleggen en dat was bij de aanvraag. Ik heb wel die cursussen moeten doen ( ik werkte al vanaf mijn 18e maar goed wat moet dat moet )
Zei het al eerder ik had het met 3 jonge kinderen ( oké het was net aan een jaartje ) echt niet slecht, uitkering, toeslagen kgb kb cultuur potje 150 pp pj en kwijtschelding gemeentelijke belastingen ( waar ik nu maandelijks 75,= aan betaal )

Ik kan er wellicht niet geheel over meepraten want, net aan een jaar bijstand gehad, maar kon niet zeggen dat ik het nou zo sappelen vond.
Zou niet terug willen ruilen, maar kan ook niet zeggen dat de jaren erna nou zo lekker vette bek waren met een minimumloon en het gejakker en gejaag van kdv, vso en bso racen. Plus dat ik nou ook niet veel meer had met die flut baantjes indertijd van flex contract naar flex contract, tot afgelopen jaar. 10 jaar lang op contractbasis moeten werken om eindelijk een vast contract ergens te krijgen geeft flink wat stress, wat echt wel een aanslag is geweest voor mijn gezondheid, maar vooral doorgaan want bijstand is zo mogelijk nog erger hield ik mezelf steeds weer voor.

Nooit zou ik voor mijn lol in de bijstand willen, maar weet wel dat ik dat ene jaar wel rust in de toko had, de boel was lekker schoon en bijgehouden heb na mijn heftige scheiding best bij kunnen komen de boel op poten kunnen zetten.

Gelukkig ligt dit alweer jaren achter me maar zou ik nu weer mijn baan verliezen en na mijn ww geen baan terugvinden dan zal ik ook weer aanspraak moeten maken op bijstand, als ik een deel van mijn spaargeld heb ingezet om van te leven.
In die optiek kan het iedereen overkomen en daar ben ik me maar al te bewust van, en dan denk ik er niet eens aan dat ik ook ziek kan worden.

Ik baal weleens van de werkdruk ik jakker nog steeds ook al zijn de kinderen groter inmiddels ,de schaarse vrije tijd, die vaak inhoudt huishouden doen en bijtanken om de werkweek weer in te kunnen.
Maar los daarvan, heb ik fijne collega's een doel als ik vrij ben of vakantie dan voelt dat ook echt ( iemand vertelde me eens dat ze met haar uitkering het ergste kwijtgeraakt was, " een doel " en ook dat ze het gevoel van een welverdiende vakantie niet meer voelde.
Ik vond dat best erg want het gevoel van " nog 2 weken werken en dan heb ik lekker een week vrij " kende zij niet ze is heel depressief geworden door die situatie in en in triest.

Kortom mensen die het echt nodig hebben en niet kunnen moeten we gewoon laten, en mensen die niet willen en het wel best vinden, tja moet je die dwingen? zo een collega zou ik nier willen hoor.

Misschien is dat basisinkomen niet eens zo gek geen idee maar het zou wellicht een bepaalde irritatie die velen bij uitkeringsgerechtigden weg kunnen halen.
Grotendeels eens.

En zoals jij tijdelijk dan is het prima te doen.
Je stelt wat dingen uit om aan te schaffen en dan lukt het. Fijn ook om ff de rust weer in je gezin te krijgen. Dat lijkt me echt fijn.

Het is lastiger als je langdurig of zelfs voor altijd in dd bijstand zit. Dan kom je meer in de knel.

Het is te doen. Maar een groot feest van eeuwige vakantie dat is een beeld wat niet juist is. En het is meer dan weinig geld hebben. Het is het beeld wat mensen over je hebben en hoe ze ook vinden dat ze op je neer mogen kijken. Het doelloze, geen perspectief hebben en ook Idd zeer regelmatig geldzorgen.

Dus, ja heel fijn dat deze hangmat er is! Maar de hangmat hangt niet op een tropisch eiland waar alles all inclusive is. Zo mooi is het nou ook weer niet.

Ik vind dat, als je daartoe in staat bent je best moet doen om uit de bijstand te komen. Ook statushouders. Het blijkt in de praktijk lastiger en vooral ook langer te duren om alles te leren. Dat heeft met een aantal dingen te maken. De taal... Die is echt lastig te leren. Vaak flink getraumatiseerd, de gewoontes in NL. In Syrië kennen ze het fenomeen solliciteren helemaal niet. Zo zijn er talloze belemmeringen.
Dat neemt de verplichting niet weg om te werken aan je toekomst maar een beetje begrip zou wel redelijk zijn.

Deze reactie is niet puur voor Ladylola trouwens. Meeste vooral algemeen.
benmamma schreef:
27-09-2019 20:39
Maar verder.. Top.
Valt best mee dat een krant zo duur is, je kan het ook overdrijven, bij de bibliotheek is het geheel gratis evenals tijdschriften, maar goed jij hebt vast geen bieb in de buurt.

Oh en dit lijkt me ook niet echt gek duur.

https://www.dekranten.nl/kranten/catego ... rTEALw_wcB

Dat uitgaan te duur is snap ik, en dat je vrienden werken ook waardoor je weinig om handen hebt, maar het punt is en dat heeft iedere werkende ik ook namelijk is dat je ook weleens gewoon niet wil maar simpelweg moet.

Als mijn wekker om 5.45 gaat denk ik ook weleens, " zou me graag nog even omdraaien en op mijn gemak willen ontbijten, krantje ( kan ook online ) lezen rustig de boel doen beetje boodschappen doen huishouden oftewel eens lekker dat doen wat ik alleen in het weekend of in de vakantie kan doen, eens een keer niet voor dag en dauw opstaan en naar het werk gaan om tegen begin van de avond weer thuis te komen.

No offense maar zo is het wel.
benmamma schreef:
27-09-2019 20:58
Grotendeels eens.

En zoals jij tijdelijk dan is het prima te doen.
Je stelt wat dingen uit om aan te schaffen en dan lukt het. Fijn ook om ff de rust weer in je gezin te krijgen. Dat lijkt me echt fijn.

Het is lastiger als je langdurig of zelfs voor altijd in dd bijstand zit. Dan kom je meer in de knel.

Het is te doen. Maar een groot feest van eeuwige vakantie dat is een beeld wat niet juist is. En het is meer dan weinig geld hebben. Het is het beeld wat mensen over je hebben en hoe ze ook vinden dat ze op je neer mogen kijken. Het doelloze, geen perspectief hebben en ook Idd zeer regelmatig geldzorgen.

Dus, ja heel fijn dat deze hangmat er is! Maar de hangmat hangt niet op een tropisch eiland waar alles all inclusive is. Zo mooi is het nou ook weer niet.

Ik vind dat, als je daartoe in staat bent je best moet doen om uit de bijstand te komen. Ook statushouders. Het blijkt in de praktijk lastiger en vooral ook langer te duren om alles te leren. Dat heeft met een aantal dingen te maken. De taal... Die is echt lastig te leren. Vaak flink getraumatiseerd, de gewoontes in NL. In Syrië kennen ze het fenomeen solliciteren helemaal niet. Zo zijn er talloze belemmeringen.
Dat neemt de verplichting niet weg om te werken aan je toekomst maar een beetje begrip zou wel redelijk zijn.

Deze reactie is niet puur voor Ladylola trouwens. Meeste vooral algemeen.
Dat begrijp ik en dat beeld wat anderen hebben lijkt me vreselijk, ik kreeg juist meewarige blikken dat ik voor een flutloon zo ging jakkeren en heb me ook weleens afgevraagd waar ik het voor deed, want een vetpot had ik echt niet met die banen, dus dubbeltjes keren was ik toen echt wel aan het doen.
Maar wat je zegt, ondanks dat die banen ruk waren en ik echt geen enorme toevoeging aan de maatschappij deed hoor bleef ik wel gaan.
Ik was als de dood voor een gat in mijn cv en mijn kansen op beter te verknallen ik moest immers nog een dikke 35 jaar werken.
Of ik nou echt ook niet zou zijn gekomen waar ik nu ben als ik wel een gat van enkele jaren gehad zou hebben? Geen idee heb nu een leuke baan, veel uitdaging maar ook wij nemen mensen aan die al wat langer uit het arbeidsproces zijn( ook enkele bijstandgerechtigden ) en onlangs is er een collega van 57 jaar aangenomen super veel kennis en naast onze stagiaires een aanwinst.
Wat ik zeggen wil dat wij zowel jongeren als ouderen kansen geven, en met succes, ik kan me niet voorstellen dat het bedrijf waar ik werk het enige is en we zijn een zakelijke dienstverlener dus er moet echt wel winst gemaakt worden.

Waarmee ik niet zeg dat mensen die zich suf solliciteren en niks vinden liegen, maar onmogelijk is het niet, ook niet na je 45e.
Als kind krijg je 'levenslessen' mee, op dat moment begrijp je die niet, later zetten ze je aan het denken. Zo hoorde ik mijn opa, hardwerkende boer, geboren rond 1900, zeggen "Luie mensen bestaan niet, daar is altijd een reden voor".
Wat ben ik mijn opa dankbaar dat hij mij dit leerde, een leidraad in mijn werk en sociaal leven. Een reminder om door te geven.
Alles sal reg kom
Sharing schreef:
27-09-2019 21:16
Als kind krijg je 'levenslessen' mee, op dat moment begrijp je die niet, later zetten ze je aan het denken. Zo hoorde ik mijn opa, hardwerkende boer, geboren rond 1900, zeggen "Luie mensen bestaan niet, daar is altijd een reden voor".
Wat ben ik mijn opa dankbaar dat hij mij dit leerde, een leidraad in mijn werk en sociaal leven. Een reminder om door te geven.
Nou ook al werk ik 4 dagen per week, ik ben eerlijk gezegd liever lui dan moe, helaas ben ik vaker moe dan ik lui kan zijn, maar toch ;-)
LadyLola schreef:
27-09-2019 21:19
Nou ook al werk ik 4 dagen per week, ik ben eerlijk gezegd liever lui dan moe, helaas ben ik vaker moe dan ik lui kan zijn, maar toch ;-)
Ik ben ALTIJD moe, echt altijd. Soms zo moe dat het nog lukt om iets te doen en daarna paar dagen om bij te komen. Regelmatig zo moe dat ik 's avonds huilend van de pijn en vermoeidheid sta te koken.

Maar voor iemand die mij niet echt kent ziet het er uit als lui. Altijd vrolijk en vriendelijk. Dat zien de mensen op straat, als ik met de hond wandel, een keer de stad inga, en af en toe een dagje wegga.

Ben ik nu lui of moe?

En dat werken als alleenstaande moeder pittig is... Dat is een feit. Geen discussie wat mij betreft. Dus dat jij regelmatig een dag hebt dat je liever thuis blijft begrijp ik.
Marana schreef:
27-09-2019 15:47
Dit vind ik een mooie.

Belachelijk dat mensen met een uitkering alleen maar dankbaar mogen zijn. Mensen in loondienst zijn ook altijd net zo dankbaar naar degene die hun salaris betaalt?
Zeg ik dat? Alleen maar dankbaar?
Ik zeg dat ik vind dat cynisme en trappen tegen wat je krijgt vreselijk.
Iedereen de schuld behalve jezelf.
Walgelijk

Ik hoef niet dankbaar te zijn voor mijn salaris omdat ik al bijna 30 jaar fulltime werk.
Ik ben wel dankbaar dat mijn chronische ziekte al jaren enkel sluimert en ik nog nooit in de ziektewet heb gezeten.
En ik heb geen kinderen gekregen omdat ik mijn kinderen niet wilde belasten met zieke genen.
Net als mijn broer trouwens.

En natuurlijk, als je zelf altijd je hand ophoud en loopt te zeiken, dan gun je ook die ander die niet wil maar wel kan werken een uitkering.
Want je bent zo lekker sociaal!
Eccohomo schreef:
27-09-2019 21:59
Zeg ik dat? Alleen maar dankbaar?
Ik zeg dat ik vind dat cynisme en trappen tegen wat je krijgt vreselijk.
Iedereen de schuld behalve jezelf.
Walgelijk

Ik hoef niet dankbaar te zijn voor mijn salaris omdat ik al bijna 30 jaar fulltime werk.
Ik ben wel dankbaar dat mijn chronische ziekte al jaren enkel sluimert en ik nog nooit in de ziektewet heb gezeten.
En ik heb geen kinderen gekregen omdat ik mijn kinderen niet wilde belasten met zieke genen.
Net als mijn broer trouwens.

En natuurlijk, als je zelf altijd je hand ophoud en loopt te zeiken, dan gun je ook die ander die niet wil maar wel kan werken een uitkering.
Want je bent zo lekker sociaal!
Ik vind het prijzenswaardig dat je geen kinderen op de wereld zet met een erfelijke ziekte.
Maar geloof de mensen die een uitkering hebben nu eens dat het niet een lekker leven is. Dat de meerderheid wel zou werken als ze zouden kunnen.
Fizz schreef:
Je had voor de WIA in aanmerking kunnen komen wanneer je je vrijwilliger had verzekerd en netjes premie had afgedragen net zoals werkenden ook doen. Een zzp-er kan zich verzekeren ook via het UWV en zelfs voor bestaande aandoeningen want het UWV doet geen medische keuring bij aanvang van de verzekering.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
benmamma schreef:
27-09-2019 21:38
Ik ben ALTIJD moe, echt altijd. Soms zo moe dat het nog lukt om iets te doen en daarna paar dagen om bij te komen. Regelmatig zo moe dat ik 's avonds huilend van de pijn en vermoeidheid sta te koken.

Maar voor iemand die mij niet echt kent ziet het er uit als lui. Altijd vrolijk en vriendelijk. Dat zien de mensen op straat, als ik met de hond wandel, een keer de stad inga, en af en toe een dagje wegga.

Ben ik nu lui of moe?

En dat werken als alleenstaande moeder pittig is... Dat is een feit. Geen discussie wat mij betreft. Dus dat jij regelmatig een dag hebt dat je liever thuis blijft begrijp ik.
Dat is ook pittig en soms denk ik weleens " hoe heb ik het allemaal gedaan toen ze echt nog zo klein waren " En moe was ik en nog wel, alleen anders moe dan jij denk ik. Hoewel ik wel echt zuchtend denk aan dat ik pas met de kerst vakantie heb en nog zolang moet voor ik twee weken vrij heb, mag ik niet klagen, maar soms doe ik dat dus wel even lekker zeiken dat ik baal en ik gewoon geen zin heb om in de kou op het perron te staan wachtend op een overvolle trein, om 8,5 uur op kantoor te zitten.

Het is meer, en dat denk ik echt dat mensen die werken denken " tsss voor dat geld moet ik eerst 1,2, of 3 weken werken ( die 950,= ) en zij zitten er een maand voor op de bank.
Want ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die ook maar een beetje jaloers zijn en willen ruilen, en inleveren wat ze hebben en alle andere voordelen van werken vs bijstand.

Ik ga nog even Netflixen, inhalen wat ik op werkdagen mis ;-) grapje
viva-amber schreef:
27-09-2019 22:14
Je had voor de WIA in aanmerking kunnen komen wanneer je je vrijwilliger had verzekerd en netjes premie had afgedragen net zoals werkenden ook doen. Een zzp-er kan zich verzekeren ook via het UWV en zelfs voor bestaande aandoeningen want het UWV doet geen medische keuring bij aanvang van de verzekering.
Ik had eerst een vrijwillige arbeidsongeschiktheidsverzekering, maar toen kwam de overheid met een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering en was ik dubbel verzekerd. De vrijwillige verzekering heb ik toen opgezegd, omdat een dubbele premie wel heel erg duur werd. Toen de verplichte verzekering ineens afgeschaft werd, moest ik opnieuw een vrijwillige verzekering afsluiten, maar mijn ziekte werd uitgesloten van verzekering. Als je al ondernemer bent dan kun je je helemaal niet voor de WIA verzekeren via het UWV. Ik denk dat je niet helemaal weet waar je het over hebt.
fizz wijzigde dit bericht op 27-09-2019 22:31
13.26% gewijzigd
Fizz schreef:
Wat een rare laatste zin.
Hij klopt ook niet, als je zelf ontslag neemt heb je geen recht op wat dan ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven