Wij leven met chronische pijn - kletstopic vervolg

vrijdag 20 september 2019 om 20:20
Een (redelijk) vast groepje forummers, dat pijn heeft door verschillende oorzaken, praat hier al enige tijd met elkaar over het wel en wee van het leven met pijn. Maar ook over andere dingen: wat we zoal doen, ons gezin en werk.
Iedereen is welkom mee te praten. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect voor elkaar".
Iedereen is welkom mee te praten. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect voor elkaar".

zondag 29 september 2019 om 10:27
zondag 29 september 2019 om 10:31
nartjie, misschien dat je een klein huishoudschemaatje kan maken met kleine taken erop die je dagelijks makkelijk kan doen? Dan hoef je er ook niet elke keer weer over na te denken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

zondag 29 september 2019 om 11:34
Net gedouched, en tijdens haar drogen en kammen was ik het lange haar zo zat. Ik heb de schaar er in gezet. Wil nu ook een beetje beter voor mijzelf gaan zorgen. Ik had haar tot voorbij schouderblad, nu hangt het iets op de schouders, kan het weer los dragen.
Nog niet stofzuigen gedaan. Eerst bijkomen van douchen en vernieuwing van insuline reservoir en infusieset.
Nog niet stofzuigen gedaan. Eerst bijkomen van douchen en vernieuwing van insuline reservoir en infusieset.

zondag 29 september 2019 om 12:31
Wat onwijs goed nartjie! Dat is een grote vooruitgang!nartjie schreef: ↑29-09-2019 10:21Kwebbeltje, dat is ook mijn plan. De woonkamer is even bij stofzuigen, hooi en zaagsel. Keuken, halletje en slaapkamer zijn niet gedaan. Keuken en halletje is niet veel en alles is gelijk vloers.
Een ding is zeker ik wil die schoonmaakbedrijf niet terug. Nooit weer.
Maar er is ook goed nieuws, ik ben eindelijk aan het afvallen. 7 kilo kwijt. Ik merk nu ik de insulinepomp heb, dat ik niet meer snaai en snoep. Wel af en toe wat nootjes. Ik heb bij de Aldi ontdekt dat ze doosjes met afgepaste porties nootjes hebben.(Helaas alleen in aanbieding en niet in assortiment) Walnoten, amandelen en notenmix. Zo'n zakje is dan 25 gram, net genoeg, hoef ik niet af te wegen en te bolussen, want onder de 5 gram koolhydraten.
En toen ik nog spoot, had ik veel insuline, elke dag hypers.
Want ik spoot in de ochtend 28 IE, in de middag 20 IE, en met diner 22 IE en dan nog voor het slapen gaan nog eens 78 IE langwerkende insuline.
De langwerkende is gezakt naar 2.5IE en 2.3IE. En de gewone is, pas hoeveel koolhydraten ik neem. Ik neem nog wel koolhydraten, maar dan in de avond, bakje rijst of zakje noodles.
Wat betreft schoonmaken, ik had op een gegeven moment een schema gemaakt met dagdelen. En dan stond daar bijvoorbeeld in: maandagochtend stofzuigen kamer maandagmiddag hok dieren schoonmaken
Dinsdagmorgen was dinsdagmiddag stofafnemen.
Zo deed ik per dagdeel één ding waarvan één iets zwaarder op een dag en één lichter. En zo hield ik alles keurig bij.
Dat werkte wel goed. Moet dat toch maar weer eens gaan maken zo'n schema.
Is bij mij ook weer in de schoenen gezakt nadat ik weer ben gaan werken.( ben paar jaar thuis geweest)
lientje69 wijzigde dit bericht op 29-09-2019 12:40
0.06% gewijzigd
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
zondag 29 september 2019 om 12:32
Ik ben weer mosterd zie ik

Hier was ik nog niet qua lezen

zondag 29 september 2019 om 12:38
Is je man jarig Lise? Heb ik dan weer overheen gelezen. Gefeliciteerd!
Ik heb vanmorgen dochter naar werk gebracht, uitgebreid ontbeten en ben nu net terug van het stal uitmesten bij het paard. Dochter draait een overlappende dienst wegens tekort mensen en is dus voor een deel ingeroosterd in de ochtenddienst en voor een deel in de middagdienst. En is dus , omdat ik haal en breng , 9,5 uur van huis vandaag. Als ze moest fietsen 11 uur.
Bovendien heeft ze morgen theorie examen van haar rijbewijs waar ze ook nog even voor wil leren.
Dus vandaar dat ik als verassing het paard alvast verzorgd heb.
Nu stink ik een uur in de wind. Dus ik ga even uitgebreid douchen.
Ik heb vanmorgen dochter naar werk gebracht, uitgebreid ontbeten en ben nu net terug van het stal uitmesten bij het paard. Dochter draait een overlappende dienst wegens tekort mensen en is dus voor een deel ingeroosterd in de ochtenddienst en voor een deel in de middagdienst. En is dus , omdat ik haal en breng , 9,5 uur van huis vandaag. Als ze moest fietsen 11 uur.
Bovendien heeft ze morgen theorie examen van haar rijbewijs waar ze ook nog even voor wil leren.
Dus vandaar dat ik als verassing het paard alvast verzorgd heb.
Nu stink ik een uur in de wind. Dus ik ga even uitgebreid douchen.
zondag 29 september 2019 om 12:41
Dit inderdaad. Mensen denken dat er altijd een oplossing is. Als ik dan aangeeft dat die er niet is, dat mijn traject gericht is op omgaan met pijn en dat ik altijd pijn zal houden elke dag weten ze ook niet goed hoe te reageren. Prima, geen probleem, maar zeg dat dan en geeft dan niet een antwoord als; tja, iedereen heeft wel wat. Of zoiets.VGM1980 schreef: ↑29-09-2019 10:26Ja hier vragen ze vaak of ik nog aan het revalideren ben. Ik heb 1,5 jaar in een revalidatiecentrum gezeten waarvan de laatste helft eigenlijk zonder enig resultaat. Tja, dan stopt het dus. Je kan niet levenslang revalideren, zo werkt dat niet. Mensen vinden het lastig te begrijpen het begrip dat iemand nooit meer beter wordt. Ze denken dat er áltijd wel iets is te doen om te genezen.
Het is niet zo dat ik zelf de discussie aan ga hoor. Ben allang al klaar met de discussie en mijzelf verdedigen, ze vragen het uit zichzelf.
"After all this time?" "Always."
zondag 29 september 2019 om 12:44
Nartjie wat goed, zowel het afvallen als het schoonmaken. Ik heb ook vaste dagen voor sommige dingen. Bed verschonen doe ik bijvoorbeeld elke woensdag. Was zet ik aan als ik een volle machine heb, maar vouwen en strijken doe ik op zondag. Grote dingen als beddengoed vouw ik meteen als ze uit de droger komen. Zo blijft het redelijk overzichtelijk voor mij.
"After all this time?" "Always."
zondag 29 september 2019 om 13:06
Hier 1x in de week schoonmaakster via wmo. Zonder wordt het mij echt te zwaar. Ze doet eigenlijk alles, ook was opvouwen, was ophangen, bed verschonen, Vuilnis wegbrengen.
Na een paar dagen doe ik dan zelf nog stofzuigen, de slaapkamers niet, dat is net te zwaar erbij. Een Vuilniszak wegbrengen, vaatwasser en een was. En ben wel iemand die alles steeds opruimt tussendoor.
Ik ben blij dat de dingen die ik nu weer zelf doe, weer lukken. En zo gaat het goed. Maar echt alles zelf doen, ging niet. Dan stapelt het allemaal op.
Ik hoop dat jij ook balans vind nartjie. Ik gun jou wel ook hulp erbij. Maar dit moet jezelf natuurlijk willen.
Ik begrijp nog niet helemaal waarom jij geen leuke ambulante vrouwelijke hulp hebt, die bv elke week samen met jou een taak op kan nemen in huis. Of een schoonmaakhulp. Dit is gewoon omdat ik jou een steuntje in de rug gun.
Ik maak altijd eerst kennis met de hulp, het moet wel goed voelen. Ik heb ook moeite met onbekende mensen in mijn huis.
Soms spreek ik zelfs eerst op neutraal terein af, pas als het fijn voelt nodig ik ze binnen uit.
Ik zelf ben er wel achter dat bij mij dingen opdelen en plannen niet lukte. Mijn beperkingen zijn te groot zeg maar. Veelste weinig energie, en kracht en dan dagen niet iets kunnen doen na een kleine taak. Soms is ondersteuning van buiten af gewoon nodig. Maar jah, moet je wel ook de instanties mee krijgen.
Na een paar dagen doe ik dan zelf nog stofzuigen, de slaapkamers niet, dat is net te zwaar erbij. Een Vuilniszak wegbrengen, vaatwasser en een was. En ben wel iemand die alles steeds opruimt tussendoor.
Ik ben blij dat de dingen die ik nu weer zelf doe, weer lukken. En zo gaat het goed. Maar echt alles zelf doen, ging niet. Dan stapelt het allemaal op.
Ik hoop dat jij ook balans vind nartjie. Ik gun jou wel ook hulp erbij. Maar dit moet jezelf natuurlijk willen.
Ik begrijp nog niet helemaal waarom jij geen leuke ambulante vrouwelijke hulp hebt, die bv elke week samen met jou een taak op kan nemen in huis. Of een schoonmaakhulp. Dit is gewoon omdat ik jou een steuntje in de rug gun.
Ik maak altijd eerst kennis met de hulp, het moet wel goed voelen. Ik heb ook moeite met onbekende mensen in mijn huis.
Soms spreek ik zelfs eerst op neutraal terein af, pas als het fijn voelt nodig ik ze binnen uit.
Ik zelf ben er wel achter dat bij mij dingen opdelen en plannen niet lukte. Mijn beperkingen zijn te groot zeg maar. Veelste weinig energie, en kracht en dan dagen niet iets kunnen doen na een kleine taak. Soms is ondersteuning van buiten af gewoon nodig. Maar jah, moet je wel ook de instanties mee krijgen.
zondag 29 september 2019 om 13:20
Hier gelukkig vanaf vrijdag ook weer iemand via de wmo. En nou hopelijk gewoon weer wekelijks want zo blijft het een zootje natuurlijk, wel opgeruimd maar niet echt heel schoon want nu moest ik ook die andere dingen die eigenlijk niet lukken doen waardoor alles half half is.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

zondag 29 september 2019 om 13:22
GS, ik denk niet dat ik schoonmaakhulp krijg via gemeente, heb tenslotte ook geen bijzondere bijstand gekregen voor de schoonmaakbedrijf.
Voorlopig wil ik geen vreemde mensen meer in huis. Eerst op adem komen nog van afgelopen donderdag.
Als spv'er op huisbezoek komt vind ik het al moeilijk om haar hier een vol uur te hebben, nou ja 3 kwartier.
Voorlopig wil ik geen vreemde mensen meer in huis. Eerst op adem komen nog van afgelopen donderdag.
Als spv'er op huisbezoek komt vind ik het al moeilijk om haar hier een vol uur te hebben, nou ja 3 kwartier.
zondag 29 september 2019 om 13:25
Dat is ook lastig, die balans vinden. En soms stapelt het idd gewoon op. Dat is hier net zo. Soms vraag ik dan idd hulp. Soms zoek ik een goede dag uit van mezelf om één bepaald stukje op te ruimen. Bijvoorbeeld een paar planken van een kast of de bovenkant van de wasmachine en afwasmachine( daar stapelt de troep bij mij ook altijd op
Het lukt gewoon niet altijd.
Ik zag zojuist, toen ik de stekker van de elektrische deken in het stopcontact achter mijn bed stak, dat ik daar ook nodig moet stofzuigen en soppen. Dikke pluizen stof.
Tsja, dat wordt hem vandaag even niet. Misschien morgen. Of overmorgen. Of volgende week
Een werkster zou ik ook wel fijn vinden. Maar ik ben bang dat die gillend wegrent na mijn kleine volgestapelde huis gezien te hebben.
Het lukt gewoon niet altijd.
Ik zag zojuist, toen ik de stekker van de elektrische deken in het stopcontact achter mijn bed stak, dat ik daar ook nodig moet stofzuigen en soppen. Dikke pluizen stof.
Tsja, dat wordt hem vandaag even niet. Misschien morgen. Of overmorgen. Of volgende week

Een werkster zou ik ook wel fijn vinden. Maar ik ben bang dat die gillend wegrent na mijn kleine volgestapelde huis gezien te hebben.

zondag 29 september 2019 om 14:24
Hoe de WMO hier is weet ik niet. Maar spv'er en ik hebben samen bijzondere bijstand aangevraagd en toch was het nee.Kwebbeltje91 schreef: ↑29-09-2019 13:46Nartjie je kan het altijd proberen, via de gemeente.
Ik weet niet hoe soepel jouw gemeente (wmo) is met indicaties geven hoor.
Of misschien kan jou svp'er een balletje opgooien daar, als je wilt. Die hebben vaak toch een stapje voor.

zondag 29 september 2019 om 14:55
Een WMO aanvraag verloopt wel heel anders. Je hebt dan een keukentafelgesprek met iemand van het WMO, mijn maatschappelijk werkster is hier altijd bij. We bespreken dan wat de aanvraag is en waarom. Hier maakt ze een verslag van en vervolgens krijg ik die op de post en moet ik die ondertekenen. Dan moet een of andere wetgever het goed keuren.
Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat wanneer een WMO consulent erachter stond dat ik dan een nee terug kreeg. Ik heb een beschikking voor maatschappelijk werk, nu voor de psychomotorische therapie dat is in onderaannemerschap van MW, en dan nu een slapende indicatie voor dagbesteding. De gemeente is een beetje mijn redding.
zondag 29 september 2019 om 15:34
Klopt inderdaad. Bijzondere bijstand is meer een aanvulling op je inkomen.
Dat dit is afgewezen wil niet betekenen dat je geen zorg/hulp krijgt.
Dit is gewoon een heel andere aanvraag en afdeling.
Ik zou eens overwegen om samen met je spv er naar het wijkteam te gaan. Dit zit in een gebouwtje in jouw wijk.
Je kunt een afspraak daar doen. Ik wil ze nooit in mijn huis, vind ik niet fijn. Dus het keukentafel gesprek is niet aan mijn keuken tafel
Dat dit is afgewezen wil niet betekenen dat je geen zorg/hulp krijgt.
Dit is gewoon een heel andere aanvraag en afdeling.
Ik zou eens overwegen om samen met je spv er naar het wijkteam te gaan. Dit zit in een gebouwtje in jouw wijk.
Je kunt een afspraak daar doen. Ik wil ze nooit in mijn huis, vind ik niet fijn. Dus het keukentafel gesprek is niet aan mijn keuken tafel

zondag 29 september 2019 om 15:38
Het kan wel zijn dat nartjie al hulp heeft via 1 instantie.
In mijn gemeente kun je hulp vanuit één instantie maar bij 1 organisatie krijgen. Die moet dan alle zorg via hun instantie regelen. (hulp in huis, begeleiding, psycholoog etc) sommige bedrijven doen dit gewoon niet. Wat dus eigenlijk niet mag.
En als dit niet kan bij 1 bedrijf, moet je hier een pgb. En moet je los contracten met hulp maken en zelf bedrag overmaken.
Wel veel meer gedoe, maar krijg gelukkig hulp van een familie lid bij de pgb administratie. Maar zo kan ik wel, ambulante hulp, coach en huishoudelijke hulp inhuren bij verschillende bedrijven.
Terwijl ik bij de vorige instelling, niet alle hulp kreeg. Due konden bv maar geen huishoudelijke hulp regelen. Dit moeten ze wel regelen. Maar als ze het niet bieden. Zit je Als hulpbehoevende Klem.
Nu krijg ik zelf de zak met geld en bepaal ik waar het heen gaat. En blijft het niet hangen bij een directeur ofzo.
In mijn gemeente kun je hulp vanuit één instantie maar bij 1 organisatie krijgen. Die moet dan alle zorg via hun instantie regelen. (hulp in huis, begeleiding, psycholoog etc) sommige bedrijven doen dit gewoon niet. Wat dus eigenlijk niet mag.
En als dit niet kan bij 1 bedrijf, moet je hier een pgb. En moet je los contracten met hulp maken en zelf bedrag overmaken.
Wel veel meer gedoe, maar krijg gelukkig hulp van een familie lid bij de pgb administratie. Maar zo kan ik wel, ambulante hulp, coach en huishoudelijke hulp inhuren bij verschillende bedrijven.
Terwijl ik bij de vorige instelling, niet alle hulp kreeg. Due konden bv maar geen huishoudelijke hulp regelen. Dit moeten ze wel regelen. Maar als ze het niet bieden. Zit je Als hulpbehoevende Klem.
Nu krijg ik zelf de zak met geld en bepaal ik waar het heen gaat. En blijft het niet hangen bij een directeur ofzo.