Gezondheid alle pijlers

Wij leven met chronische pijn - kletstopic vervolg

20-09-2019 20:20 2962 berichten
Een (redelijk) vast groepje forummers, dat pijn heeft door verschillende oorzaken, praat hier al enige tijd met elkaar over het wel en wee van het leven met pijn. Maar ook over andere dingen: wat we zoal doen, ons gezin en werk.

Iedereen is welkom mee te praten. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect voor elkaar".
Alle reacties Link kopieren
Het geld is online, dus kan alleen maar naar de hulp gaan en wordt erg goed gecontroleerd. Dus ik heb niet daadwerkelijk het geld. En wordt allemaal heel secuur uitgerekend.
Ik heb niet eens een keuken tafel.
Ik zal het bespreken met spv'er, haar zie ik pas de 9e okt.
Aankomende dinsdag weer naar arts i.o voor medicatie, en ik heb besloten dat ze wel de Citalopram mag voorschrijven , maar dat ik de beslissing wil/heb om ze wel of niet in te nemen.
Werkt het dan wel nartjie? Als je ze af en toe wel/ af en toe noet inneemt?
Moet er geen spiegel in je bloed zitten van dat medicijn?

Ik heb dochter opgehaald en onderweg nog 2 kleine gratis witte kolen gescoord. Lagen in de neem, van de landbouwwagen afgevallen in de bocht. Er lag er nog één maar die heb ik laten liggen voor een andere liefhebber.
Ga ik van de week lekker koolschotel uit de oven van maken. :cheer2:
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Lientje: hoe maak je die ovenschotel? Wat doe je er voor vlees in?
Google maar even op langedijker koolschotel cesium, dan krijg je meerdere recepten.
Ik maak het altijd met gehakt.
Er zit ook nog prei, ui, tomaat, kerrie en bij mij als extra knoflook en ketjap door. En aardappelpuree .
En geraspte kaas natuurlijk.
Je kunt hem ook zonder vlees maken
Of met oesterzwammen als vleesvervanger.
lientje69 wijzigde dit bericht op 29-09-2019 17:17
Reden: De westfriese pieper vergeten
3.46% gewijzigd
Of met een ander soort kool, spitskool, groene - of Chinese kool.
Maar witte kool is het originele recept
Streekgerecht hier.
Dat lijkt me heel lekker, Lientje, ik ga het proberen!
lientje69 schreef:
29-09-2019 16:57
Werkt het dan wel nartjie? Als je ze af en toe wel/ af en toe noet inneemt?
Moet er geen spiegel in je bloed zitten van dat medicijn?
Het is inderdaad een medicatie wat je elke dag moet innemen wil het effectief zijn.
Je kan een hele lage dosis vragen Nartjie en vandaar uit ophogen.
Zou dat iets voor je zijn?

Lekker zeg, zelf zuurkool maken van die witte kool. Hmmm.
Ik ga ook googelen op jouw recepten. Lijken me heerlijk.
Leuk dat je die kolen kon scoren Lientje.

Proficiat met de nieuwe auto Lise.
Ik wens je veel veilige km s toe.

Voor iedereen een :hello: en een goede week.
anoniem_63d7ddcace0a9 wijzigde dit bericht op 29-09-2019 17:58
4.52% gewijzigd
Goedenmiddag

Ik was hier nog niet eens langsgeweest :O

Wat ben je goed bezig, Nartjie! Zo'n schemaatje werkt mogelijk wel. Al vind ik het altijd lastig me eraan te houden. Iets met discipline en prioriteiten :$

Wat een rotweer he? blegh.

Oh.. er wordt eten gebracht (we hebben besteld) dus ik ben alweer weg ook :hello:
Later is nu
https://www.eefkooktzo.nl/langedijker-koolschotel/
Smakelijk Dreamer

Hier wortelpaprikasoep en een salade.
VivaYfke schreef:
29-09-2019 17:57
Het is inderdaad een medicatie wat je elke dag moet innemen wil het effectief zijn.
Je kan een hele lage dosis vragen Nartjie en vandaar uit ophogen.
Zou dat iets voor je zijn?

Lekker zeg, zelf zuurkool maken van die witte kool. Hmmm.
Ik ga ook googelen op jouw recepten. Lijken me heerlijk.
Leuk dat je die kolen kon scoren Lientje.

Proficiat met de nieuwe auto Lise.
Ik wens je veel veilige km s toe.

Voor iedereen een :hello: en een goede week.

Ik heb al een keer Citalopram gehad, maar had veel last van bijwerkingen. Maar die arts hamert er zo op dat ik het moet nemen. Maar ze vergeet wel een ding, het is wel mijn lichaam waar het in verdwijnt en niet de hare. Ik ben degene die last krijgt van bijwerkingen niet zij. Heb nog tot dinsdag te tijd om een beslissing te nemen
Yfke, dank voor de link. Linkjes plakken lukt me niet op mijn telefoon en ik forum meestal mobiel.

Nartjie misschien is dan idd een hele lage dosis een idee?
Dat vind ik het nadeel van medicijnen, dat je soms zo'n last van bijwerkingen kunt hebben

Dreamer, wat heb je voor lekkers besteld?

Yfke, die soep aten wij gisteren. Was erg geslaagd! Flammkuchen ook, had hem gemaakt met tomatensaus en een met zigeunersaus. De tweede vond ik lekkerder
Oei, ik heb iets teveel knoflook door mijn eten gedaan hahaha!
Ik heb een soort kapsalon gemaakt maar dan met Griekse yoghurt, kipgehakt en avocado. Mjam!
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Oeh dat klinktook lekker, Suzy
Wij hadden Chinees
Later is nu
Wij hadden gewoon gebakken aardappels , schnitzel en sla vanavond.
Heb gisteren al genoeg geëxperimenteerd. :proud:
Morgen macaroni met veel groente.
De rest van de week moet ik nog verzinnen. De koolschotel donderdag denk ik want dinsdag heeft dochter avonddienst en eet niet mee.
Zoon ook niet denk , die heeft vaak les op dinsdagavond. Vrijdag is altijd patatdag. Blijft dinsdag en woensdag nog over waar ik nog iets voor moet verzinnen
Ik gebruik escilatopram. Zulke medicijnen werken echt alleen als je ze dagelijks gebruikt want je moet een spiegel opbouwen.

Anders ga je schommelen en worden de klachten waarschijnlijk alleen maar erger.
Bij de opbouw van citalopram mag je om oxazepam vragen. Dit kalmeert en kan helpen tijdens de opbouw. Wellicht een idee? Hellaas moet je dit, oxazepam, vaak wel zelf betalen.

En natuurlijk is het jouw lichaam!

Ik laat het dan altijd voorschrijven en haal het op mijn tijd op bij de apotheek. En beslis dan inderdaad zelf of en wanneer ik start. Mijn arts snapt dit gelukkig.

Escitalopram is een medicijn wat moet in regelen, het is dus anders als andere medicatie, dit houd in dat de eerste 6 maanden al je klachten erger kunnen worden. Het is dus goed om een plan te hebben met je hulpverlening.

Het zijn na mijn mening dus niet normale bijwerkingen als bij de gemiddelde medicatie.

Mensen en ook artsen onderschatten de gevolgen vind ik.

Ik kreeg het oa omdat ik het liefst van een flat wou springen. En de klachten die je dan hebt worden erger! Begrijp niet dat ze dan niet meer toezicht houden op zo'n patiënt.

Mensen denken bij bijwerkingen vaak aan lichamelijke klachten, maar je kunt ook erge mentale bijwerkingen hebben. Zeker bij deze type medicatie soort.
Die vond ik zelf het aller ergste. De koppijn oa kon mij niets schelen.

Ik heb gelukkig hulp van familie gehad. Ik ging daar logeren tijdens mijn opbouw.

En ik kon dagelijks terrecht bij mijn huisarts.

Sorry, moest mijn verhaal kwijt.
Heeft mij erg verbaasd, hoe weinig toezicht er was.

Na die 6 weken gelukkig langzaam aan positief effect.

Ik zou dus zeker een plan maken voor als je start. Tijdens de opbouw meer contact met je spv er. Meer contact met je huisarts. En een plan maken voor als je je 's nachts of in het weekend niet goed voelt. Wat kun je dan doen, en wie kun je dan bellen.

En hopelijk heb je dan (eventueel in combi met oxazepam) helemaal geen klachten van de opbouw dit keer.

Maar waar nodig al wel voorwerk gedaan, mocht het nodig zijn.

Zoiets geeft mij iig veel rust.
YellowLemon schreef:
29-09-2019 19:38
Ik gebruik escilatopram. Zulke medicijnen werken echt alleen als je ze dagelijks gebruikt want je moet een spiegel opbouwen.

Anders ga je schommelen en worden de klachten waarschijnlijk alleen maar erger.
Ik begreep het anders, dat ze bedoelde, wanneer ze zelf mocht bepalen wanneer ze start. En niet dat een dokter zegt, nu starten.

Ik start nieuwe medicijnen altijd op een moment dat ik het zelf zie zitten.

Dit komt mede omdat ik wat angst heb voor medicatie, maar ook omdat ik alleen ben.

Ik start dan soms liever op een moment dat ik iemand in de buurt heb of iemand kan komen.

Van anti biotica bv wordt ik echt mega beroerd altijd. Dus moet dat wel soort van plannen. Dat ik of iemand anders eerst nog boodschappen kan doen oa.
GS, bedankt voor de info. Ik zal het sowieso bespreken met de arts. En wat het beste is. Citalopram of Escitalopram
Met AD is altijd (meestal) het geval dat je wat meer energie krijgt.
Dus, ben je sowieso al suïcidaal, dan kan je door starten van AD de 'boost' krijgen om door te zetten. Dit word door veel psychiaters idd onderschat, vooral bij mensen die heel sterk reageren.

Zoals ik maar een halve mg antipsychotica had en bij het stoppen ging wanen terwijl dat er juist 'weg' door zou moeten gaan.
Dat had mijn psychiater niet verwacht, ondanks dat hij met autisme werkt en autistische mensen er bekend om staan om gevoelig(er) te zijn voor medicatie.

Ik heb bij alle keren dat ik moest op/afbouwen met psychiatrische medicatie, dat ik door de verandering in mijn lijf knetter suïcidaal werd, en het zelf allemaal niet meer door had. Nu is dat de laatste keer goed in de gaten gehouden, maar bv in 2016 heb ik dit dus allemaal in mijn hoofd moeten houden want ik voelde me al een monster, laat staan dat je als 17-jarige tegen je ouders gaat zeggen dat je dood wilt.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
nartjie schreef:
29-09-2019 20:13
GS, bedankt voor de info. Ik zal het sowieso bespreken met de arts. En wat het beste is. Citalopram of Escitalopram
Ik volg zelf ook iemand die citalopram opbouwt via instagram. Je kan ook nog zeggen dat je met een hele lage dosis wil beginnen.

Zij brak haar pilletjes op, maar je hebt ook een druppel variant waardoor doseren makkelijker is. Dan weet je ook wat beter wat er allemaal kan zeg maar.

Je zou ook nog aan de huisarts kunnen vragen of ze zich misschien eens zou willen verdiepen in topiramaat. Maar dit mag ik eigenlijk niet adviseren toch?
Gele_Suikerspin schreef:
29-09-2019 19:46
Ik begreep het anders, dat ze bedoelde, wanneer ze zelf mocht bepalen wanneer ze start. En niet dat een dokter zegt, nu starten.

Ik start nieuwe medicijnen altijd op een moment dat ik het zelf zie zitten.

Dit komt mede omdat ik wat angst heb voor medicatie, maar ook omdat ik alleen ben.

Ik start dan soms liever op een moment dat ik iemand in de buurt heb of iemand kan komen.

Van anti biotica bv wordt ik echt mega beroerd altijd. Dus moet dat wel soort van plannen. Dat ik of iemand anders eerst nog boodschappen kan doen oa.
Oh ja sorry dat heb ik dan verkeerd begrepen.

Ik bepaal ook echt zelf wanneer ik met iets begin. Meestal pas als ik van ellende geen andere uitweg meer zie.

Ik heb een hele gekke pijn in mijn lies/op mijn heup. Het lijkt een soort onderhuidse ontsteking maar er zit er niks van een puist ofzo als jullie snappen wat ik bedoel :| of hij zit wel heeel diep. Ik vind het raar dus nu ga ik een beetje hypochonderen.
Gelukkig is het morgen maandag. Dan gewoon even naar de huisarts? Niet het waard om je te lang zorgen over te maken lijkt me. Moet je alleen nog de nacht doorkomen ermee. Al naar genoeg natuurlijk.
Ben btw ook met druppels begonnen, Nartjie! Ook escitalopram.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven