Smart doel!
woensdag 2 oktober 2019 om 07:32
Ik doe de opleiding helpende plus. Nu moet ik voor een opdracht een smart doel bedenken. Praktijkgericht! Ik werk op een kleinschalige huiskamer waar 8 bewoners wonen. Dit praktijkgericht doel moet baat hebben voor mijzelf, mijn collega’s of mijn cliënten. Voorbeelden van klasgenootjes zijn: een manicuresetje samenstellen voor elke cliënt eentje op zijn/haar kamer, naametiketjes in de kleding van cliënt ect. Het doel wat je aandraagt moet je voorleggen aan collega’s in bjv een werkoverleg, moet uitvoerbaar zijn. Met mijn examen moet ik mijn doel aandragen, maar ook kunnen aantonen dat ik collega’s het heb voorgelegd, dmv het laten zetten als punt op de agenda van een werkoverleg, feedback vragen aan bijv collega’s ect. Ik zit me suf te prakkeseren maar kan niks bedenken
. Zal wel te moeilijk denken. Wil vanavond mijn collega op het werk ook nog even vragen. Wordt er gestresst van. Help wie heeft er evt nog een idee???
woensdag 2 oktober 2019 om 11:09
Als je een idee krijgt voor het oplossen van het "hamster " probleem in de zorg hoor ik het graag 
Vreselijk hoeveel voorraad er stiekem besteld wordt en achter in een kastje verlept. 15 blikken knakworst op een groep van 10... noro pakket verstopt in de badkamer.... pfff
En inderdaad bedenk iets kleins. Smart zegt alleen iets over meetbaar maken van je idee (wanneer is je doel bereikt).
Vreselijk hoeveel voorraad er stiekem besteld wordt en achter in een kastje verlept. 15 blikken knakworst op een groep van 10... noro pakket verstopt in de badkamer.... pfff
En inderdaad bedenk iets kleins. Smart zegt alleen iets over meetbaar maken van je idee (wanneer is je doel bereikt).
woensdag 2 oktober 2019 om 11:18
dat valt bij ons nog mee! Wordt bijna nooit iets weggegooid, alleen restje eten wat overblijfselen. Maar is inderdaad waar.Magick88 schreef: ↑02-10-2019 11:09Als je een idee krijgt voor het oplossen van het "hamster " probleem in de zorg hoor ik het graag
woensdag 2 oktober 2019 om 12:21
Je kan het volgende bespreken in het teamoverleg.
Op 15 en 16 maart 2019 is er NLdoet, de jaarlijkse vrijwilligersdag.
Je schrijft een oproep op de website van NLdoet
https://www.nldoet.nl/voor-klusaanbieders
Je zoekt bijvoorbeeld 2 vrijwilligers die komen helpen met het bereiden van een lekkere lunch of een diner.
Of jullie maken een high tea, thee met zelfgebakken koekjes en cakejes en mini-sandwiches.
Dan doe jij zelf de boodschappen. (Het budget van NLdoet is al op.) En de vrijwilligers helpen je met koken.
Je zoekt bijvoorbeeld 2 vrijwilligers die komen helpen met het bereiden van een lekkere lunch of een diner.
Of jullie maken een high tea, thee met zelfgebakken koekjes en cakejes en mini-sandwiches.
Dan doe jij zelf de boodschappen. (Het budget van NLdoet is al op.) En de vrijwilligers helpen je met koken.
woensdag 2 oktober 2019 om 13:03
Deze data’s zijn al geweestOdense2 schreef: ↑02-10-2019 12:21Je kan het volgende bespreken in het teamoverleg.
woensdag 2 oktober 2019 om 17:56
Oooh, wat suf van me.Cinderella76 schreef: ↑02-10-2019 13:03Deze data’s zijn al geweest! Maar misschien in 2020 is er wederom nl doet? Tegen die tijd kan ik eens gaan kijken. Ik moet iets hebben waar ik nu meteen mee aan de slag kan.
Ja, natuurlijk is er in 2020 weer NLdoet, door het Oranjefonds. De data kan ik niet vinden op internet. Meestal bekend in november of december.
Ik zou iets met koken doen. Dat is praktisch uit te voeren.
Of anders een creatieve activiteit. Zeil op tafel leggen. Verschillende kleuren papier. En stempels. De meeste ouderen kunnen wel stempelen. En een doos (zachte) kleurpotloden.
woensdag 2 oktober 2019 om 18:53
Nogmaals: dit zijn allemaal ideeën voor extra activiteiten. Terwijl het juist de bedoeling is om bestaande processen te verbeteren. Een leuke activiteit verzinnen is iets heel anders dan dingen signaleren in de lopende zorg en daar verbeteringen in brengen.Odense2 schreef: ↑02-10-2019 17:56Oooh, wat suf van me.
Ja, natuurlijk is er in 2020 weer NLdoet, door het Oranjefonds. De data kan ik niet vinden op internet. Meestal bekend in november of december.
Of anders een creatieve activiteit. Zeil op tafel leggen. Verschillende kleuren papier. En stempels. De meeste ouderen kunnen wel stempelen. En een doos (zachte) kleurpotloden.
woensdag 2 oktober 2019 om 19:37
Eens.
Dat manicuresetje van je klasgenoot is een goede invulling. Het is hygiënisch om voor iedereen een eigen nagelschaartje te gebruiken en je hoeft niet bij een bewoner weg te lopen om een schaartje te zoeken als je tijdens adl even nagels wil knippen. Het zorgt dus voor betere zorg zonder dat je er veel werk aan hebt.
Wb dat koken zou ik het eerder zoeken in de voorraadkast ordenen. Met labels op de planken wat waar moet bv. En een lijst van wat er moet zijn (en dus inderdaad max 4 blikken knakworst ipv 15. Bekend probleem dat hamsteren)
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 02-10-2019 23:32
5.78% gewijzigd
woensdag 2 oktober 2019 om 19:48
Dat weet ik, en in het dagelijks leven heb ik er last van dat studenten dat soort gedrag vertonen want ze nemen het mee naar hun werkzame leven. Dus probeer ik een soort van heropvoeding te doen (met weinig hoop op het juiste effect, dat dan weer wel).
Mensen die op deze manier hun studie doorlopen, zijn over het algemeen weinig succesvol in hun werkzame leven. Dus het zou ze zomaar tot nut kunnen zin om kritische opmerkingen ala die van mij ter harte te nemen. Just saying
woensdag 2 oktober 2019 om 23:27
Geeft niks hoorOdense2 schreef: ↑02-10-2019 17:56Oooh, wat suf van me.
woensdag 2 oktober 2019 om 23:34
Vanavond mijn idee besproken met collega die bij ons de menulijsten bedenkt. Zij vondt mijn idee op zich goed, een paar aanpassingen daargelaten. Zij gaat ook een bewijsstukje schrijven zodat ik met mijn examen een bewijs heb dat ik het met haar besproken heb. Hoop ook dat ik mijn plan nu zo uit kan werken dat ze op school tevreden zijn
.
donderdag 3 oktober 2019 om 00:06
donderdag 3 oktober 2019 om 00:27
+1Lucifer2018 schreef: ↑02-10-2019 07:35Het idee van dit soort dingen is dat je dat zelf kan bedenken.
Het minste wat je mag verwachten van iemand met een diploma is dat ze een SMART doel kunnen opstellen.
En zo moeilijk is het niet. Erger nog: dit zijn één van de simpelste taken die je straks krijgt.
donderdag 3 oktober 2019 om 00:28
Serieus?Cinderella76 schreef: ↑02-10-2019 07:38Tja als ik iets zelf kan bedenken ik mijn vraag hier niet had gesteld!
donderdag 3 oktober 2019 om 00:30
donderdag 3 oktober 2019 om 00:32
Je vindt het nog steeds moeilijk, dit is namelijk geen smart-doeltrikkie schreef: ↑02-10-2019 07:59Een beetje overdreven dit.
Ik doe zelf de opleiding verzorgende ig, en zit nu in mijn laatste jaar.
In mijn eerste jaar vond ik dit soort opdrachten ook moeilijk, was steeds bang dat mijn ideeën niet goed waren en dacht te moeilijk.
Dan is soms een voorbeeld vragen best fijn, om te kijken of jezelf in de juiste richting zit te denken.
Gedurende de opleiding krijg je steeds meer zelfvertrouwen en heb je steeds minder hulp nodig.
TO:
Probeer klein te denken, dat is de sleutel.
Kijk kritisch rond op de afdeling, zijn er dingen waar jij tegen aan loopt of waarvan jij denkt dat kan beter.
Grijp je steeds bij het zelfde mis, en kost dit steeds tijd om dat te halen?
Of wordt er iets structureel niet goed gerapporteerd?
Wanneer je iets gevonden hebt, probeer het dan ook goed te onderbouwen waarom het beter is om het anders te doen.
Voorbeeld: kleding voorzien van naam bewoner.
Situatie: Jij merkt dat de kleding steeds bij de verkeerde bewoners komt te liggen, dit omdat hier geen naam in staat.
Probleem: Hierdoor moet je steeds kleding om wisselen, en dit kost onnodig extra tijd.
Oplossing: kleding voorzien van naam van bewoner.
Hoop dat je hier wat mee kan, en succes.
donderdag 3 oktober 2019 om 00:35
Als je doel is om boventallig personeel in te zetten voor het bereiden van de maaltijden, zou ik hem anders invliegen maar kun je dat inderdaad omzetten naar:Cinderella76 schreef: ↑02-10-2019 08:04Ik kreeg net de reactie overwegen het eten aanlopen. Wij koken minimaal zelf op de afdeling ivm tijdsgebrek door complexe zorg. Nu heb ik vorige week pannenkoeken gebakken omdat ik extra was(boventallig). Dit vonden de bewoners erg lekker, hebben gesmuld. Misschien kan ik iets vaker koken als ik extra ben(boventallig)? Een lekkere schotel, nasi, macaroni, aardappels, groente vlees? Zou dat een idee zijn, om uit te werken?
Specifiek, meetbaar, actueel, realistisch en tijdsgeboden feiten.
Kijk hiermee wel uit dat je jezelf niet te snel als boventallig omschrijft. Er zijn tekorten in de zorg. Hoezo boventallig?
Eigenlijk zeg je dat het drukbezette personeel nog meer taken kan uitvoeren.
Dat klinkt best bijzonder in deze markt.
Je kunt het omschrijven als praktische en efficiente taak waarmee ook de bewoners zijn geholpen (personeel moet eten, kookt, bewoners kunnen ook koken). Houdt rekening met de extra tijd die het personeelslid kwijt is, waardoor het geen luiers kan verschonen en sommige bewoners niet gedouched worden anders is het niet meer realistisch.
Maar je komt in de buurt.
donderdag 3 oktober 2019 om 00:46
Het is niet smart opgeschreven nee.stomwijnglas schreef: ↑03-10-2019 00:32Je vindt het nog steeds moeilijk, dit is namelijk geen smart-doel
Maar ze gaf gewoon een voorbeeld. TO mag het verder smart maken.
donderdag 3 oktober 2019 om 08:53
To vraagt om voorbeelden, en die geef ik haar.stomwijnglas schreef: ↑03-10-2019 00:32Je vindt het nog steeds moeilijk, dit is namelijk geen smart-doel
Het smart uitwerken mag en hoort zij zelf te doen.
Daarnaast behoort een verzorgende ook andere kwaliteiten te hebben, die zelfs belangrijker zijn dan een doel via het smart model te formuleren.
donderdag 3 oktober 2019 om 11:16
Inderdaad ik pas mijn idee nog wat aan en dan gaan we zien wat men op school er van vindt.
donderdag 3 oktober 2019 om 11:29
Inderdaad, ik vond dat ik zelf ook behoorlijk verstandige dingen zei, maar ja, smaken verschillen blijkbaar.
donderdag 3 oktober 2019 om 18:51
Ja jij en nog een paar inderdaad. Maarja wie weet heeft een ander er nog wat aan.JonathanStrange schreef: ↑03-10-2019 11:29Inderdaad, ik vond dat ik zelf ook behoorlijk verstandige dingen zei, maar ja, smaken verschillen blijkbaar.
zaterdag 5 oktober 2019 om 19:59
Als je ervan uitgaan dat er misschien sprake is van een slechte voedingstoestand, of een sociaal isolement bij bewoners dan denk ik dat TO een prima plan heeft hoor wat betreft dat (gezamenlijk) bereiden van de maaltijden. Ze moet alleen zorgen dat het realistisch (smaRt) isJonathanStrange schreef: ↑02-10-2019 10:16Dit. Een oplossing gaat erom dat j e een situatie 'slim' aanvliegt, niet dat je 'extra' taken bedenkt.
Dus: wat gaat er niet lekker, waar erger je je aan? Waarop krijg je vaak kritiek? Waarop héb je vaak kritiek? Wat zou de kwaliteit van leven verhogen van de bewoners en waarom en hoe meet je dat (de M van Meetbaar)?
Ik heb nooit problemen met voorbeelden geven, je moet de rest toch zelf uitwerken en inspiratie kan best helpen als je onzeker bent. Ik heb wel veel ervaring in verpleeghuizen, zeker met dementerende ouderen. Ik zal niet bij elk probleem een oplossing verzinnen, dat mag je zelf doen
- uitdroging in het verpleeghuis (kan er een extra drinkmoment ingelast worden?)
- cliënten met te weinig schone kleding
- weinig structuur in medicatie delen
- er wordt niet gelijktijdig een dubbele check gedaan bij medicatie, maar pas achteraf
- omdraaiing dag- en nachtritme cliënten
- vallen op de afdeling (schoenen en sloffen-controle, en richtlijnen voor aanschaf nieuwe producten bij nieuwe cliënten)
- activatie op dagelijkse basis
- problemen bij bedgebonden cliënten (doorligplekken, wasroutine, welke crèmes wel en welke niet)
En schrijf het dan smart op in 1 zin. Uitleg mag daaronder.
Succes!