Moeilijk, ingewikkeld

05-10-2019 22:21 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend Lucas en ik gaan per 1 december samen wonen in een huurwoning (contract moet nog worden getekend, maar is al wel mondeling toegezegd). Dat we een woning hebben gevonden is een wonder. Het aanbod is drama dus iets anders huren is vrij onmogelijk.

Lucas heeft de Belgische nationaliteit en woont en blijft werken in België (grensarbeider). Daarnaast heeft hij daar twee hypotheken op twee studentenwoningen (verhuren gaat prima. Levert mooi wat op). Nu is het zo dat op het moment dat Lucas zich inschrijft in Nederland, hij over die woningen in beide landen belasting moet betalen (kan oplopen tot 7500,- wat we dus, als het even kan, niet willen betalen). Wat we ons afvragen: hoe gaat de belastingdienst de WOZ-waarde van deze panden berekenen? En in box 3 belast zoals elke Nederlander: waarde - hypotheekschuld?

Probleem oplossen? Laat het appartement dan alleen op mijn naam zetten en schrijf je voorlopig niet in in Nederland, zou je zeggen. Echter, Lucas heeft zijn auto voor zijn werk nodig. We gaan wonen in het centrum, dus is een parkeervergunning nodig. Deze moet je aanvragen bij de gemeente en moet je dus ingeschreven staan. De auto via mij laten inschrijven is niet mogelijk (ingewikkeld verhaal). Zelf heb ik geen auto. Dus ja, Lucas moet zich dan wel inschrijven in Nederland.

We gaan al met een fiscalist praten en iemand die ervaring heeft met grensarbeiders. Ik vroeg me gewoon af of hier mensen (wellicht die verstand hebben van fiscale zaken mbt grensarbeiders) zijn die ideeën of tips hebben wat te doen in deze situatie? Zijn er daarnaast meer mensen die van België naar Nederland zijn verhuisd? Zo ja: wat is jullie ervaring hierin? Hebben jullie tips in waar we op moeten letten/rekening mee moeten houden?

Alvast heel erg bedankt!
anoniem_384493 wijzigde dit bericht op 05-10-2019 22:27
3.22% gewijzigd
Ergens gaan wonen waar je gewoon een oprit bij je huis hebt zodat je geen parkeervergunning nodig hebt?
Zo moeilijk en ingewikkeld vind ik het niet. Duur, dat wel. Maar ja, dat is een keuze die jullie maken.
In België gaan wonen.
Of de studentenkamers verkopen en met dat geld (in Nederland) een huis kopen.
Jullie willen van alles de voordelen en niet de nadelen, hoop dat je eruit komt maar een probleem is in mijn ogen toch iets anders.
Afgezien van die parkeervergunning, moet je je in Nederland gewoon inschrijven in de gemeente waar je woont.
Hij zou zijn twee (!) studentenwoningen ook gewoon kunnen verkopen.
Wat is nou het probleem?

Jullie willen lekker veel geld verdienen aan die woningen maar geen belasting betalen?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Ik zou zijn naam van het forum weghalen. Erg herkenbaar zo met grensarbeider, twee studentenwoningen, nu net samenwonen + naam.

Auto overkopen van hem?
Ik vraag me af of je echt dubbel wordt aangeslagen. Ik dacht dat je dan vrijstelling kreeg.
Er zijn verdragen om dubbele belasting te voorkomen. Maar de expertise hiervoor ga je niet op dit forum vinden. Schakel daar gewoon iemand voor in.
Likeaflower schreef:
05-10-2019 22:21

Lucas heeft de Belgische nationaliteit en woont en blijft werken in België (grensarbeider). Daarnaast heeft hij daar twee hypotheken op twee studentenwoningen (verhuren gaat prima. Levert mooi wat op). Nu is het zo dat op het moment dat Lucas zich inschrijft in Nederland, hij over die woningen in beide landen belasting moet betalen (kan oplopen tot 7500,- wat we dus, als het even kan, niet willen betalen). Wat we ons afvragen: hoe gaat de belastingdienst de WOZ-waarde van deze panden berekenen? En in box 3 belast zoals elke Nederlander: waarde - hypotheekschuld?

In principe hoef je nooit in beide landen belasting te betalen over hetzelfde. Dus je doemscenario valt reuze mee.

Wel moet je op een andere manier belastingaangifte doen. Zie ook: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ng-betalen

Laat je goed voorlichten hoe eea werkt.
every journey starts with a single step
Www.grensinfo.nl
...
Ik weet niks over "immigranten" (om het even zo te noemen), maar ik heb misschien wel een tip wat betreft die auto:

Je vriend kan een bijrijderverklaring opzetten en jou laten invullen, dan mag jij die parkeervergunning op zijn kenteken aanvragen. Zo werkt het in mijn gemeente in elk geval. Ik heb geen auto maar heb met een bijrijderverklaring van mijn moeder (die niet op mijn adres woont) de parkeervergunning voor haar aangevraagd, zo kan zij gratis in het centrum parkeren.
Wat leest dat gek, zo’n probleem op een forum waarin een naam steeds nadrukkelijk genoemd wordt. Dat doen er maar weinig.
Of Lucas parkeert n stukje bij de woning vandaan, en gaat te voet verder? Overigens kan t best zo zijn dat je buren en wijkgenoten vreemde vragen gaan stellen over de Belgische wagen.

Je kan natuurlijk ook een autootje kopen voor 'jezelf' en hem hierin laten rijden. Niks geen probleem met parkeerplek. En als ie bijv. Auto van de baas rijdt een tankpas vragen.
Over de auto; iemand die in Nederland woont, mag geen auto rijden die niet in Nederland is ingeschreven - behalve als het korter dan 14 dagen is met een vrijstelling. Dat betekent dat jullie de auto moeten invoeren, bpm betalen enz. Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ken-hebben
Als je dat geregeld hebt, ligt de weg vrij voor een parkeervergunning.

En er is een belastingverdrag tussen Nederland en België, waardoor je niet twee keer betaalt. Maar hypotheekrente aftrek (het voordeel van Nederlandse belasting) gaat L niet krijgen, want hij woont niet in zijn eigen huis. En ja, de waarde van die huizen tellen in box 3 als eigen vermogen. Ik zou met die fiscalist nog maar eens goed rekenen of aanhouden wel zo slim is. Ook omdat hij vanuit verder weg misschien wat lastiger onderhoud kan leveren.

En verder (wij hebben net een familie lid dezelfde verhuizing laten maken), denk aan de zorgverzekering, dat hij die een dag nadat hij is ingeschreven in jullie gemeente aanvraagt.
Nitflex schreef:
06-10-2019 00:28
Wat leest dat gek, zo’n probleem op een forum waarin een naam steeds nadrukkelijk genoemd wordt. Dat doen er maar weinig.
Dit. Heel erg raar.
Lucas is dus eigenlijk een grensgeval :idee:
flipje2 schreef:
05-10-2019 22:51
Wat is nou het probleem?

Jullie willen lekker veel geld verdienen aan die woningen maar geen belasting betalen?
Die betaalt hij in B al.
Ugli schreef:
06-10-2019 00:08
Ik weet niks over "immigranten" (om het even zo te noemen), maar ik heb misschien wel een tip wat betreft die auto:

Je vriend kan een bijrijderverklaring opzetten en jou laten invullen, dan mag jij die parkeervergunning op zijn kenteken aanvragen. Zo werkt het in mijn gemeente in elk geval. Ik heb geen auto maar heb met een bijrijderverklaring van mijn moeder (die niet op mijn adres woont) de parkeervergunning voor haar aangevraagd, zo kan zij gratis in het centrum parkeren.

Nee, dat kan in dit geval niet. Je mag als je in Nederland staat ingeschreven niet een auto besturen met een buitenlands nummerbord.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Niet moeilijk, niet ingewikkeld: je betaalt. Jullie willen, op zeer beperkte schaal, gewoon de boel oplichten.
Nitflex schreef:
06-10-2019 00:28
Dat komt omdat het een schoolopdracht is.
Ik herken de casus.
Zwartvlekje schreef:
06-10-2019 11:11
Dat komt omdat het een schoolopdracht is.
Ik herken de casus.
:lightbulb:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven