Wonen in Castricum
zondag 6 oktober 2019 om 12:38
Hi Allen,
Mijn vriend en ik hebben een dochtertje van bijna 2 en zitten erover te denken te verhuizen naar Castricum. We wonen nu in Amsterdam en zijn op zoek naar meer groen, strand en een rustigere omgeving. Heeft iemand ervaring met wonen in Castricum? Wij zijn er van de zomer wezen kamperen (Bakkum) en vonden het een fijne omgeving maar hoe het is om er echt te wonen vind ik moeilijk inschatten. Vandaar dat wij op zoek zijn naar ervaringen! Hoop dat jullie mij iets kunnen vertellen hierover. Hoe zijn de faciliteiten? Wonen er veel gezinnen met jonge kinderen? Hoe is de de sfeer onderling tussen bewoners? Wat is een leuke en jonge wijk?
Alvast heel erg bedankt!
Mijn vriend en ik hebben een dochtertje van bijna 2 en zitten erover te denken te verhuizen naar Castricum. We wonen nu in Amsterdam en zijn op zoek naar meer groen, strand en een rustigere omgeving. Heeft iemand ervaring met wonen in Castricum? Wij zijn er van de zomer wezen kamperen (Bakkum) en vonden het een fijne omgeving maar hoe het is om er echt te wonen vind ik moeilijk inschatten. Vandaar dat wij op zoek zijn naar ervaringen! Hoop dat jullie mij iets kunnen vertellen hierover. Hoe zijn de faciliteiten? Wonen er veel gezinnen met jonge kinderen? Hoe is de de sfeer onderling tussen bewoners? Wat is een leuke en jonge wijk?
Alvast heel erg bedankt!
zondag 6 oktober 2019 om 17:18
Haha, jij woont in mijn dorp
zondag 6 oktober 2019 om 17:19
Dichtbij het strand. Op loopafstand van de duinen. Goede verbinding met Amsterdam ivm werktotallyfree schreef: ↑06-10-2019 13:25Castricum is een wat kleiner dorp, niet superspannend. Het ligt er net aan wat jullie leuk vinden. Heemskerk ligt eigenlijk op dezelfde hoogte en is groter en is meer te doen. Heeft meer verschillende wijken, dichter of verder bij het strand vandaan maar is evengoed nog prima te doen. Zelfde geldt voor Beverwijk, maar dat vind ik persoonlijk een iets te drukke stad en ik vind de sfeer iets minder. Maar goed dat is puur mijn gevoel. Heemskerk heeft wel meer voorzieningen dan Castricum denk ik zo. Wat is voor jullie het aller belangrijkste qua wonen?
zondag 6 oktober 2019 om 17:47
Dan zit je inderdaad al meer in de hoek van Castricum, maar zoals je ziet betaal je daar ook voorAbbzoekt123 schreef: ↑06-10-2019 17:19Dichtbij het strand. Op loopafstand van de duinen. Goede verbinding met Amsterdam ivm werk
https://www.funda.nl/koop/heemskerk/hui ... wentweg-4/ Maar dan woon je wel echt helemaal tegen het duin aan
'Happiness is only real when shared'.
zondag 6 oktober 2019 om 17:56
Heemskerk is dan wel weer meer eindeloos woonwijken, Castricum ook, maar iets minder dan Heemskerk. Het kan dat to dat prima vindt. Heemskerkerduin of Bakkum zou ik dan wel weer leuk vinden, maar dat is persoonlijk natuurlijk.totallyfree schreef: ↑06-10-2019 17:47Dan zit je inderdaad al meer in de hoek van Castricum, maar zoals je ziet betaal je daar ook voorWeet niet wat je budget is natuurlijk. Vind persoonlijk dat hofje met die duinhuizen wel heel gaaf. Je kunt ook kijken naar Bakkum, maar dat is echt nog wel een slag duurder. De verbinding van Castricum trein is iets beter dan die van Heemskerk, maar als je in Heemskerk zit, zou je nog via Beverwijk of Uitgeest kunnen reizen. Als je het heel landelijk wilt, kun je ook nog eens kijken naar de Heemskerkerduinen, maar realiseer je wel dat dit wel een beetje een noaberschap s waar iedereen elkaar kent. Ik weet niet of je daar zo makkelijk als buitenstaander tussen komt. Staat er nu maar 1 te koop., ook meteen de vreemde eend in de bijt dit huis haha. Meeste huizen zijn daar een stuk meer doorsnee
![]()
https://www.funda.nl/koop/heemskerk/hui ... wentweg-4/ Maar dan woon je wel echt helemaal tegen het duin aan![]()
zondag 6 oktober 2019 om 18:09
Ben ik met je eens, Heemskerkerduin en Bakkum zijn allebei leuk omdat ze een eigen sfeer hebben. Alleen is Bakkum echt Heul duur, en zoals ik al zei is Heemskerkerduin wel echt een aparte plek om te wonen. En dat bedoel ik niet zozeer negatief maar er wonen daar heel veel families verspreid. Ook werd er wel eens gezegd dat ze liever geen buitenstaanders hebben daar, maar dan praat ik alweer over 15 jaar terug
Je zu ook nog langs de Beverwijkersstraatweg/Noorddorp kunnen kijken, dan zit je echt met 1 keer languit vallen in het duin
Enige nadeel is daar het iets meer buitenaf zitten en de weg is wat druk.
In Bakkum ga je echt fors dokken als je vlakbij het duin zit(maar wel een heel leuk huis trouwens!!!!) : https://www.funda.nl/koop/castricum/hui ... enlaan-15/
In Bakkum ga je echt fors dokken als je vlakbij het duin zit(maar wel een heel leuk huis trouwens!!!!) : https://www.funda.nl/koop/castricum/hui ... enlaan-15/
zondag 6 oktober 2019 om 18:14
De kant van Bakkum spreekt mij inderdaad heel erg aan! En wat een geweldig huisje!!! We gaan er denk ik eens even doorheen rijden en ergens een bakje koffie drinkentotallyfree schreef: ↑06-10-2019 18:09Ben ik met je eens, Heemskerkerduin en Bakkum zijn allebei leuk omdat ze een eigen sfeer hebben. Alleen is Bakkum echt Heul duur, en zoals ik al zei is Heemskerkerduin wel echt een aparte plek om te wonen. En dat bedoel ik niet zozeer negatief maar er wonen daar heel veel families verspreid. Ook werd er wel eens gezegd dat ze liever geen buitenstaanders hebben daar, maar dan praat ik alweer over 15 jaar terugJe zu ook nog langs de Beverwijkersstraatweg/Noorddorp kunnen kijken, dan zit je echt met 1 keer languit vallen in het duin
Enige nadeel is daar het iets meer buitenaf zitten en de weg is wat druk.
zondag 6 oktober 2019 om 18:18
Ja dat huisje is echt heerlijk, ik hou van die sfeer
Moet je zeker eens doen, het is er knus en er zit ook een wat luxer deel. Wat ook heel leuk is, is dat je vlakbij de Hoep en Johanna's hof zit, dat is voor kinderen echt heel leuk om regelmatig heen te gaan. (Vonden wij vroeger van wel, de Hoep was echt iets waar ik elke week wel heen wilde als kind
) En je fiets zo naar Castricum strand, of Heemskerk strand. En je zit zo in Alkmaar met de auto.
zondag 6 oktober 2019 om 18:31
Ja, dat zijn precies mijn overwegingen hoe wij op Castricum terecht kwamen na onze goede ervaring afgelopen zomer. Nu hoor ik ook veel negativiteit hierboven. Ik ben zelf in een klein dorp opgegroeid en hekel echt het ‘ons-kent-ons’ en dat iedereen van elkaar weet wat er speelt.totallyfree schreef: ↑06-10-2019 18:18Ja dat huisje is echt heerlijk, ik hou van die sfeerMoet je zeker eens doen, het is er knus en er zit ook een wat luxer deel. Wat ook heel leuk is, is dat je vlakbij de Hoep en Johanna's hof zit, dat is voor kinderen echt heel leuk om regelmatig heen te gaan. (Vonden wij vroeger van wel, de Hoep was echt iets waar ik elke week wel heen wilde als kind
) En je fiets zo naar Castricum strand, of Heemskerk strand. En je zit zo in Alkmaar met de auto.
Ik heb het idee dat het in Castricum wel meevalt. Ik moet zeggen dat Heiloo mij ook altijd aanspreekt. Heb je daar ervaringen mee?
zondag 6 oktober 2019 om 18:41
Heiloo is prima. Wat kleiner, Heilooers gaan naar Castricum of Alkmaar om te stappen en keet trappen;)Abbzoekt123 schreef: ↑06-10-2019 18:31Ja, dat zijn precies mijn overwegingen hoe wij op Castricum terecht kwamen na onze goede ervaring afgelopen zomer. Nu hoor ik ook veel negativiteit hierboven. Ik ben zelf in een klein dorp opgegroeid en hekel echt het ‘ons-kent-ons’ en dat iedereen van elkaar weet wat er speelt.
Ik heb het idee dat het in Castricum wel meevalt. Ik moet zeggen dat Heiloo mij ook altijd aanspreekt. Heb je daar ervaringen mee?
Ik vind het een mooi dorp, met brave burgers, maar wel wat gereserveerd.
zondag 6 oktober 2019 om 18:52
Ik ga Heemkerkerduinen ook eens bekijken!
zondag 6 oktober 2019 om 21:07
zondag 6 oktober 2019 om 21:09
Klinkt goed! Veel spelende kinderen ook op straat?viva-amber schreef: ↑06-10-2019 14:39Ik niet. Ik vind het hier vele malen leuker. Ik was ook niet in Adam geboren.
De voorzieningen zijn top, trein stopt in het dorp, bos, duinen, strand, stad op fiets afstand en het sociaal leven hier is ook erg leuk. Er is veel meer cohesie dan in Amsterdam. Een festival is hier nog fijn rustig, gezellig en voor alle leeftijden.
maandag 7 oktober 2019 om 10:16
maandag 7 oktober 2019 om 10:31
Huh? Beetje vreemd om een groot dorp met zo'n 23.500 inwoners zo te typeren. Ik weet niet wat je met brave burgers bedoelt en er wonen in Heiloo net als overal zowel gereserveerde mensen als niet-gereserveerde mensen. Karakter heeft niets met woonplaats te maken. Ik ken vrij veel mensen uit Heiloo en de verscheidenheid is groot. Het is geen gehuchtje met een eigen, gesloten cultuur en er is behoorlijk wat import gekomen de laatste decennia. Er zijn ook een paar echt grote nieuwbouwprojecten waar waarschijnlijk ook weer veel niet-Heiloöers zullen komen wonen.
Er heerst wel een vrij nuchtere cultuur, enigszins typerend voor heel NH, maar evengoed voor de meeste provincies in het noorden en het oosten. Je treft in geen enkele plaats in de provincie de verscheidenheid aan mensen aan die je in Amsterdam hebt. Dus ben je heel extravagant dan ben je misschien beter op je plek in Amsterdam waar niemand opkijkt van buitenissige figuren. Maar voor de rest woont er allerlei slag mensen in Heiloo, net als in Castricum of de andere grotere plaatsen in NH.
Een uitzondering is Egmond aan Zee, dat is wél een eigen slag volk (van oudsher vissers en stropers, een vrij rauwe cultuur) en daar kom je niet makkelijk tussen als buitenstaander.
maandag 7 oktober 2019 om 10:40
Niet waar ik woon. Alleen in het speeltuintje.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
maandag 7 oktober 2019 om 11:34
Waar ik woon is het autoluw, zijn best veel kinderen en is ook volop buitenruimte en groen om te spelen. Maar ik zie zelden kinderen op straat spelen. Ze blijven binnen, of in de achtertuin op de trampoline, of hooguit voor het huis op de stoepjes. Ik weet niet waar dat aan ligt, misschien zitten ze veel binnen te gamen ofzo, of de ouders vinden het eng om kinderen uit het oog te verliezen? Jammer hoor, kinderen missen zo heel wat. Geen voetballen op straat, geen tikkertje, verstoppertje, indiaantje spelen. Niet door de wijk crossen. Niet in de bouw spelen. Geen hutten bouwen. Geen dammen en bruggen bouwen in sloten. Geen beestjes zoeken. Ze worden ook met de auto naar school (1km verderop in het dorp!) gebracht en opgehaald. Een totale vervreemding van de buitenruimte, daar lijkt het op.
Vroeger waren er collectes voor Jantje Beton, voor de zielige stadskneusjes die niet onbekommerd buiten konden spelen. Maar tegenwoordig kiest men er zelf voor om Jantje Beton te zijn, terwijl de prachtige buitenwereld voor hun voeten ligt.
maandag 7 oktober 2019 om 11:43
Heb ik je beledigd?JuriaanB schreef: ↑07-10-2019 10:31Huh? Beetje vreemd om een groot dorp met zo'n 23.500 inwoners zo te typeren. Ik weet niet wat je met brave burgers bedoelt en er wonen in Heiloo net als overal zowel gereserveerde mensen als niet-gereserveerde mensen. Karakter heeft niets met woonplaats te maken. Ik ken vrij veel mensen uit Heiloo en de verscheidenheid is groot. Het is geen gehuchtje met een eigen, gesloten cultuur en er is behoorlijk wat import gekomen de laatste decennia. Er zijn ook een paar echt grote nieuwbouwprojecten waar waarschijnlijk ook weer veel niet-Heiloöers zullen komen wonen.
Er heerst wel een vrij nuchtere cultuur, enigszins typerend voor heel NH, maar evengoed voor de meeste provincies in het noorden en het oosten. Je treft in geen enkele plaats in de provincie de verscheidenheid aan mensen aan die je in Amsterdam hebt. Dus ben je heel extravagant dan ben je misschien beter op je plek in Amsterdam waar niemand opkijkt van buitenissige figuren. Maar voor de rest woont er allerlei slag mensen in Heiloo, net als in Castricum of de andere grotere plaatsen in NH.
Een uitzondering is Egmond aan Zee, dat is wél een eigen slag volk (van oudsher vissers en stropers, een vrij rauwe cultuur) en daar kom je niet makkelijk tussen als buitenstaander.
Ik schrijf wat ik opmerk, en daarin sta ik niet helemaal alleen. Natuurlijk wonen er ook niet-gereserveerde mensen, maar het algehele straatbeeld en schoolpleincultuur is wat degelijker en gereserveerder dan andere Noord-Hollandse plaatsen die ik ken. Dat is toch niet erg? Ik schrijf het niet negatief in ieder geval.
Het spijt me hoor.
maandag 7 oktober 2019 om 14:29
Nee, je hebt me niet beledigd en het is ook niet erg. Ik kom ook niet uit Heiloo maar ben er wel bekend mee. Ik vind het alleen onterecht om de bewoners van een grote plaats als Heiloo generaliserend te typeren als "braaf en gereserveerd". Als er al een typisch Heiloose cultuur zou zijn, dan geldt die misschien alleen voor bejaarde geboren en getogen inwoners met herinneringen en ervaringen uit de tijd toen Heiloo nog een dorpje was oid. Maar dat is het allang niet meer, net zo min als Castricum. Wel is het kleiner dan Castricum en daardoor wat dorpser en wellicht wat gemoedelijker. Maar om dat nou "braaf" te noemen?
Met schoolpleinen heb ik geen ervaring, ik heb geen kinderen of vrienden/familie met schoolgaande kinderen.
Met schoolpleinen heb ik geen ervaring, ik heb geen kinderen of vrienden/familie met schoolgaande kinderen.