Groot inkomensverschil met partner
zondag 6 oktober 2019 om 21:31
Tijd voor een goed gesprek over de financiën en de toekomst met haar.
En een realitycheck voor jou. Jij gaat niet over haar geld en hoe ze dat uitgeeft. Dat is niet jouw verantwoordelijkheid en niet jouw probleem. Waarom heb je een oordeel over haar duurdere wasmachine en duurdere vakantie? Waarom vind je dat ze niet genoeg haar best doet?
En een realitycheck voor jou. Jij gaat niet over haar geld en hoe ze dat uitgeeft. Dat is niet jouw verantwoordelijkheid en niet jouw probleem. Waarom heb je een oordeel over haar duurdere wasmachine en duurdere vakantie? Waarom vind je dat ze niet genoeg haar best doet?
zondag 6 oktober 2019 om 21:33
Die schuld weegt op haar waarschijnlijk niet zo zwaar als die op jou zou wegen. Het is gewoon een post die ze in termijnen betaalt, maar niet persé iets dat sneller dan nodig moet worden afgelost. Dus dat hoef jij dan ook niet voor haar te doen.
En op die manier kan ze dus nog wel vakanties en andere dingen doen. Het is gewoon een andere denkwijze.
Maar je hoeft het niet voor haar op te lossen. Laat die schuld bij haar en bekijk andere uitgaven op basis van het de vrij te besteden bedragen van beiden. De verhouding zou ik baseren op inkomen exclusief af te lossen schuld, want anders betaal jij feitelijk alsnog haar schuld af.
En op die manier kan ze dus nog wel vakanties en andere dingen doen. Het is gewoon een andere denkwijze.
Maar je hoeft het niet voor haar op te lossen. Laat die schuld bij haar en bekijk andere uitgaven op basis van het de vrij te besteden bedragen van beiden. De verhouding zou ik baseren op inkomen exclusief af te lossen schuld, want anders betaal jij feitelijk alsnog haar schuld af.
zondag 6 oktober 2019 om 21:37
Dit inderdaad. Volgens mij vind jij dit meer een probleem dan zij.Nitflex schreef: ↑06-10-2019 21:33Die schuld weegt op haar waarschijnlijk niet zo zwaar als die op jou zou wegen. Het is gewoon een post die ze in termijnen betaalt, maar niet persé iets dat sneller dan nodig moet worden afgelost. Dus dat hoef jij dan ook niet voor haar te doen.
zondag 6 oktober 2019 om 21:41
Wat hierboven gezegd is, en ik vind er ook een flink stuk dwangmatigheid van jou bij zitten.
En verder heel goed samen praten, want dit verschil in leefstijl kan wel een groot probleem worden op termijn.
Ik heb met een krent geleefd en ik ben dat niet. Ik hou ook van 'geld moet rollen' en 'je leeft nu, niet over 10 jaar'. Mettertijd ging dat bij beiden enorm wringen, want een compromis is heel moeilijk.
Ik kan niet minder spontaan en vrolijk worden, hij kon niet 'losser' worden. Ik werd gek van dat stijve en strakke gedoe, dan voel ik me in een keurslijf en dan kan ik niet leven.
En wat dan?
En verder heel goed samen praten, want dit verschil in leefstijl kan wel een groot probleem worden op termijn.
Ik heb met een krent geleefd en ik ben dat niet. Ik hou ook van 'geld moet rollen' en 'je leeft nu, niet over 10 jaar'. Mettertijd ging dat bij beiden enorm wringen, want een compromis is heel moeilijk.
Ik kan niet minder spontaan en vrolijk worden, hij kon niet 'losser' worden. Ik werd gek van dat stijve en strakke gedoe, dan voel ik me in een keurslijf en dan kan ik niet leven.
En wat dan?
zondag 6 oktober 2019 om 21:42
Wow, die is heel diep.Het-groepje schreef: ↑06-10-2019 21:41Waarom stel je voorwaarden aan het geven van iets wat je niet eens zelf nodig hebt?
zondag 6 oktober 2019 om 21:49
Ik begrijp je enigzins wel want voor je gevoel is ze een beetje "laks" om haar schulden af te lossen. Voor jouw gevoel kan dat vlotter en dan ben je er ook van af. je hebt het beste met haar voor en als jij in die situatie had gezeten had je eerst alles afbetaald en dan zie je wel weer verder. Want afbetaald geeft rust.
En extra geld uitgeven aan iets wat niet echt noodzakelijk is is dan jammer want was weer iets extra's om af te lossen.
Jij bent opdat gebied heel realistisch vind ik maar zij is waarschijnlijk wat meer materialistische aangelegd.
Heb je hier wel eens rustig met haar over gehad zonder dat je vooroordelen hebt? En dat je uitlegt waar je vandaan komt en wat je doel is. Dat je haar uitgaves niet wil verbieden maar dat ze er misschien wat beter nadenkend mee om kan gaan. Dat je 2 vliegen in 1 klap kunt slaan.
En extra geld uitgeven aan iets wat niet echt noodzakelijk is is dan jammer want was weer iets extra's om af te lossen.
Jij bent opdat gebied heel realistisch vind ik maar zij is waarschijnlijk wat meer materialistische aangelegd.
Heb je hier wel eens rustig met haar over gehad zonder dat je vooroordelen hebt? En dat je uitlegt waar je vandaan komt en wat je doel is. Dat je haar uitgaves niet wil verbieden maar dat ze er misschien wat beter nadenkend mee om kan gaan. Dat je 2 vliegen in 1 klap kunt slaan.
Blijf in jezelf geloven !
zondag 6 oktober 2019 om 21:58
Een wasmachine is noodzakelijk, en beter een goede kopen als je kunt veroorloven die langer meegaat en beter werkt, minder stroom verbruikt enz. Ik zou dat ook doen. Beter jezelf goed installeren dan met goedkope dingen.05-2019 schreef: ↑06-10-2019 21:49Ik begrijp je enigzins wel want voor je gevoel is ze een beetje "laks" om haar schulden af te lossen. Voor jouw gevoel kan dat vlotter en dan ben je er ook van af. je hebt het beste met haar voor en als jij in die situatie had gezeten had je eerst alles afbetaald en dan zie je wel weer verder. Want afbetaald geeft rust.
Ik vind dat niet materialistisch. Ik ben ook zo en ben finaal niet materialistisch. Juist niet.
Ik ben ook al jaren een schuld aan het aflossen (niet zo'n grote maar toch al jaren zoet mee). Ik ga niet extra aflossen als het kan. Het boeit me niet omdat ik gewoon elke maand aflos en het bedrag kleiner zie worden waar ik dan intens van geniet.
Mezelf klem zetten door extra aflossen door te bezuinigen op iets anders wat me veel plezier geeft... écht niet!!
Oké, E20.000 is wel heel wat, maar wat ik begrijp verdient ze ook redelijk en zal de aflossing relatief niet zoveel trager gaan dan bij mij.
Het is een kwestie van hoe je in het leven staan. Daarover gaan praten zoals jij het aangeeft vind ik héél betuttelend. Alsof zij achterlijk is.
zondag 6 oktober 2019 om 21:58
Het is echt vreselijk betuttelend, dat iemand je gaat uitleggen hoe je beter met je geld kan omgaan.05-2019 schreef: ↑06-10-2019 21:49Ik begrijp je enigzins wel want voor je gevoel is ze een beetje "laks" om haar schulden af te lossen. Voor jouw gevoel kan dat vlotter en dan ben je er ook van af. je hebt het beste met haar voor en als jij in die situatie had gezeten had je eerst alles afbetaald en dan zie je wel weer verder. Want afbetaald geeft rust.
TO, als ze bij je komt met de vraag of je haar advies wil geven over haar financiën, dan kan je haar advies geven. Zo niet, dan houd je gewoon je mond dicht en als dit een karaktertrek van haar is waar je niet mee kan (samen)leven, trek dan je conclusies.
zondag 6 oktober 2019 om 21:59
Mijn stelregel voor het lemen of schenken van geld: alleen doen als je daarnaasr niet een ander jouw normen opdringt. Uiteraard kun je in het geval van lenen afspraken maken maar verder zou ik het niet doen als je vervolgens heel erg op haar zit te letten.
Dus letten op de prijs van haar aankopen is voor mij al een signaal dat dit al scheef zit. En niet door jullie verschillende financiele situaties maar door het verschil in kijk daarop.
Ik ben zelf een beetje allergisch voor mensen die enerzijds heel gul (denken te) zijn maar anderzijds oordelen over het uitgavenpatroon van de begunstigde. Je koopt geen zeggenschap over hoe ze met haar financien omgaat.
Je kunt natuurlijk altijd besluiten dat dit voor jou niet werkt, maar ik zou dergelijke scheve situaties sowieso vermijden.
Dus letten op de prijs van haar aankopen is voor mij al een signaal dat dit al scheef zit. En niet door jullie verschillende financiele situaties maar door het verschil in kijk daarop.
Ik ben zelf een beetje allergisch voor mensen die enerzijds heel gul (denken te) zijn maar anderzijds oordelen over het uitgavenpatroon van de begunstigde. Je koopt geen zeggenschap over hoe ze met haar financien omgaat.
Je kunt natuurlijk altijd besluiten dat dit voor jou niet werkt, maar ik zou dergelijke scheve situaties sowieso vermijden.
zondag 6 oktober 2019 om 22:05
Grappig want dat lees ik er totaal niet in. Een duurdere wasmachine kopen heeft mijns inziens weinig met materialisme te maken. Wellicht gaat ze gewoon voor een betere kwaliteit.05-2019 schreef: ↑06-10-2019 21:49Ik begrijp je enigzins wel want voor je gevoel is ze een beetje "laks" om haar schulden af te lossen. Voor jouw gevoel kan dat vlotter en dan ben je er ook van af. je hebt het beste met haar voor en als jij in die situatie had gezeten had je eerst alles afbetaald en dan zie je wel weer verder. Want afbetaald geeft rust.
zondag 6 oktober 2019 om 22:05
Inderdaad ja, mooi gezegd.vivautrecht85 schreef: ↑06-10-2019 21:59Ik ben zelf een beetje allergisch voor mensen die enerzijds heel gul (denken te) zijn maar anderzijds oordelen over het uitgavenpatroon van de begunstigde. Je koopt geen zeggenschap over hoe ze met haar financien omgaat.
Want stel dat je die schuld voor haar aflost. Moet ze je dan eeuwig dankbaar zijn? Extra seks? Mag ze dan geen dure wasmachine kopen of o vakantie? Krijgt ze dan tot in de eeuwigheid ongevraagde coaching over haar financiële besluiten?
zondag 6 oktober 2019 om 22:06
Mensen die het hebben over mensen die materialistisch zijn ingesteld, hebben teveel Madonna geluisterd.vivautrecht85 schreef: ↑06-10-2019 22:05Grappig want dat lees ik er totaal niet in. Een duurdere wasmachine kopen heeft mijns inziens weinig met materialisme te maken. Wellicht gaat ze gewoon voor een betere kwaliteit.
zondag 6 oktober 2019 om 22:12
Ik begrijp jullie reacties hoor en natuurlijk is iedereen anders daarin. De een wil direct aflossen en de ander op lange termijn. Iedereen moet doen waar hij of zij zich zelf goed bij voelt.
Ik zeg ook niet wat iemand wel of niet moet doen met zijn geld want iedereen moet dat zelf weten.
Maar ik denk gewoon dat TO denkt een nieuwe wasmachine van 600 euro nieuw wast ook prima in plaats van 1600 euro. Dan zou je weer 1000 euro af kunnen lossen.
Ik zelf vind persoonlijk niet dat je iemand kan dwingen of zeggen wat hij of zij met zijn geld moet doen.
Maar ik begrijp TO wel want hij denkt misschien hoe gaat dat in de toekomst dan.
Ik zeg ook niet wat iemand wel of niet moet doen met zijn geld want iedereen moet dat zelf weten.
Maar ik denk gewoon dat TO denkt een nieuwe wasmachine van 600 euro nieuw wast ook prima in plaats van 1600 euro. Dan zou je weer 1000 euro af kunnen lossen.
Ik zelf vind persoonlijk niet dat je iemand kan dwingen of zeggen wat hij of zij met zijn geld moet doen.
Maar ik begrijp TO wel want hij denkt misschien hoe gaat dat in de toekomst dan.
zondag 6 oktober 2019 om 22:14
Maar je zegt wel dat TO in gesprek moet met zijn vriendin om haar te vertellen wat ze met haar geld moet doen:
Dat je haar uitgaves niet wil verbieden maar dat ze er misschien wat beter nadenkend mee om kan gaan. Dat je 2 vliegen in 1 klap kunt slaan.
zondag 6 oktober 2019 om 22:18
Het voelt een beetje alsof hij haar op het matje zou roepen ofzo... maar goed.
Trouwens, bestaan er wasmachines van 1600 euro? Wauw.
zondag 6 oktober 2019 om 22:20
Er zit nogal een oordeel in als je iemand vertelt dat hij of zij beter nadenkend met zijn of haar geld om kan gaan. Ik lees ook nergens dat ze in de problemen zit of kan komen; het is puur een kwestie van iets sneller aflossen of niet.
zondag 6 oktober 2019 om 22:21
Ik zou het wel een beetje zonde vinden om zoveel geld uit te geven aan een wasmachine. Volgens mij is mijn telefoon duurder dan mijn wasmachineCOtweepuntnul schreef: ↑06-10-2019 22:18Het voelt een beetje alsof hij haar op het matje zou roepen ofzo... maar goed.
zondag 6 oktober 2019 om 22:22
Zo bedoel ik het natuurlijk niet. Maar als er irritaties ontstaan over dit onderwerp zal er toch gepraat met elkaar moeten worden.COtweepuntnul schreef: ↑06-10-2019 22:18Het voelt een beetje alsof hij haar op het matje zou roepen ofzo... maar goed.
Jazeker bestaan er dure wasmachines en nog wel duurder dan 1600 euro. Google maar even MIELE WWV 980 WPS POWERWASH