Idealiseren

12-10-2019 09:19 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi iedereen,

Ik denk dat ik nu in een fase ben dat ik mijn ex aan het idealiseren ben. Heb dagen dat ik continue aan hem denk en dan denk van: “waarom heb ik het precies uitgemaakt?”. Terwijl ik weet dat het echt niet meer ging. Daarnaast mis ik ook de affectie en genegenheid denk ik (na 7.5 jaar weer single en eerste relatie). Voel me heel erg zoekende ofzo. Ene keer voel ik me prima en zelfverzekerd en de andere keer weer erg onzeker. Dat gevoel van vrijheid voel ik vooral als ik mezelf verzekerd voel & dat is het gevoel dat ik voor mezelf wil bereiken/behouden. Alleen dat is soms lastig, omdat ik dan mn ex ga idealiseren.

Mensen die tips hebben om hier mee om te gaan?
Je mist iets in je leven en je denkt dat je ex die leegte kan opvullen want door de idealisatie van hem was hij toch best knap, lief, leuk en was de relatie toch best fijn.

Ik denk dat je moet identificeren wat je nou echt mist in je leven. Ook is alleen zijn, na 7.5 jaar samen te zijn geweest, raar. Je moet je draai nog vinden zonder hem.
Hoe lang is het uit?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het is nu bijna 4 maanden uit. Heb ook wel af en toe dates en de ene keer denk ik: “yes zin in” en andere keer denk ik: “wat ben ik nou aan het doen”.
Ga eens wat rondneuken
Normaal heeft dat geen zin, tenzij je denkt dat je hem terug kan krijgen. Kennelijk ben je nog niet veranderd en dus niets beters tegengekomen.

Meestal sta je daar pas open voor als jij hem definitief hebt opgegeven. Dan voel je dat het in je belang is om hem te vergeten. Als je serieus zonder hem verder wil dan onderzoek je alles waardoor jijzelf een beter gevoel kan krijgen en je trekt lering uit de periode met je ex. Daardoor doe je nieuwe ervaringen op waarbij je betere mensen aantrekt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik zou als het nu pas vier maanden uit is en je hebt 7,5 jaar een relatie gehad nu nog niet gaan daten persoonlijk.
Wel als het alleen voor de luchtig en gezellig is, maar niet om een nieuw iemand te zoeken.
Lijkt mij verstandiger om eerst een tijdje alleen te zijn en te ontdekken wie je bent zonder hem. En ik denk ook dat dat is wat je mist: de “wij” die jullie waren. Dat is eng als dat wegvalt en er is alleen nog maar een “ik”.
Maar het is wel iets wat je uiteindelijk sterker maakt en meer inzicht geeft in jezelf zodat je ook later, als je er aan toe bent, precies weet wat je wel en niet wil in een volgende relatie.

Sterkte, het zijn verwarrende tijden als het net uit is :hug:
Thanks voor de reacties.

@naatje2000 goed omschreven inderdaad. En wat het daten betreft, is meer afleiding en nieuwe mensen leren kennen. Ben totaal niet opzoek naar iets serieus, juist omdat ik mezelf inderdaad wil vinden & kijken wie ik ben.
Heel bekend. Maak eens een lijstje van wat niet werkte en wat je niet wilde. Bewaar dat en lees het door als je weer eens zo'n bui hebt.
En vraag je dan "Wil ik dit terug?"
Dan ben je er waarschijnlijk weer ff vanaf.
Lees je eigen topics eens terug

Je was er echt klaar mee.
En natuurlijk mis je het hebben van een relatie nu.
Jullie zijn samen volwassen geworden, je bent nu voor het eerst alleen-volwassen.
FlowerSpirit schreef:
12-10-2019 11:29
Heel bekend. Maak eens een lijstje van wat niet werkte en wat je niet wilde. Bewaar dat en lees het door als je weer eens zo'n bui hebt.
En vraag je dan "Wil ik dit terug?"
Dan ben je er waarschijnlijk weer ff vanaf.
Zoiets.
Heel normaal wat je voelt, zit er momenteel ook mee. Denken aan zijn slechte kanten en/of de reden waarom het goed is dat het uit is.
Sterkte!
Dit lijkt me heel normaal. Je moet weer herijken. Weer gaan opbouwen en je leven in je eentje gaan vormgeven. Alle rituelen die je samen had doe je nu alleen. Misschien wil je dit nu anders. Pf je weekenden andere invulling geven. Het is wennen. Dat is wat je wellicht mist en wat leeg voelt. Niet gek na 7 jaar relatie.
Het is een grote verandering en vaak is het lastig om daarmee om te gaan. Dat wil niet zeggen dat je hem echt mist. Eerder de zekerheid van hoe je leven eruit zag.
Julus schreef:
12-10-2019 15:45
Dit lijkt me heel normaal. Je moet weer herijken. Weer gaan opbouwen en je leven in je eentje gaan vormgeven. Alle rituelen die je samen had doe je nu alleen. Misschien wil je dit nu anders. Pf je weekenden andere invulling geven. Het is wennen. Dat is wat je wellicht mist en wat leeg voelt. Niet gek na 7 jaar relatie.
Het is een grote verandering en vaak is het lastig om daarmee om te gaan. Dat wil niet zeggen dat je hem echt mist. Eerder de zekerheid van hoe je leven eruit zag.
Yep! Wat mensen het meest moeilijk vinden is, loslaten, verandering, alleen zijn.
Perspectief shift is vaak ook heel handig: alle tijd en energie die je stopt in een ex, is tijd die je niet meer kunt hebben met de juiste partner voor jou die ergens op je wacht. Tijd krijg je nooit meer terug.
Attraverso schreef:
12-10-2019 15:07
Zoiets.
Heel normaal wat je voelt, zit er momenteel ook mee. Denken aan zijn slechte kanten en/of de reden waarom het goed is dat het uit is.
Sterkte!
Het kan zo helpen! Ik had iemand die ongelofelijk veel had wat ik zoek in een partner en andersom. Toch stuk gelopen omdat een paar cruciale dingen er niet waren. Dan is het helemaal lastig om die man/relatie niet te idealiseren. Dan schrijf ik af en toe ook weer op wat er niet werkte. Dan is het heel duidelijk: het was niet de juiste man en relatie.
Waarom ging het uit? Dit is een proces en het kost tijd. Alleen jij kan bepalen of er nog een kans is dat het goedkomt of dat je het moet laten rusten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven