Werk & Studie alle pijlers

Casus sollicitatie

17-10-2019 15:27 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik heb volgende week een sollicitatiegesprek en heb ter voorbereiding 2 casussen gekregen:

Vertel over een werksituatie waarin iets misging en wat heb je hiervan geleerd?

Vertel over een dilemma op je werk, hoe heb je gehandeld en wat was het resultaat?

Ik kan bij het dilemma kan ik nog wel iets bedenken, bij de situatie die mis liep weet ik minder te vertellen. Niet dat ik nu helemaal foutloos ben natuurlijk, maar ik heb niet echt een heel goed voorbeeld. Misschien zoek ik ook wel te ver. Heeft iemand suggesties?
Wat voor soort baan is het?
The time is now
Je hoeft het niet heel groot te maken. Misschien wel eens miscommunicatie gehad, een afspraak vergeten, een ontevreden persoon aan de andere kant van de telefoonlijn, een vergadering niet goed voorbereid, etc.
Fouten maken hoeft niet erg te zijn, het is maar net hoe je ermee omgaat. De een haalt zijn schouders op en gaat door, een ander probeert het weg te moffelen, een ander biedt zijn excuses aan, weer een ander wordt boos, etc.
Niet te moeilijk doen. Het hoeft ook geen fout te zijn qua werk he.

Zal een voorbeeldje uit mijn eigen verleden geven. Ooit had ik een collega die nogal zweette. Ik werkte in een restaurant toen en collega wees mensen een tafeltje, onder zijn armen grote natte zweetplekken. Toen hij terugkwam heb ik hem verteld dat ie beter zijn jasje kon aantrekken. Waar andere collega´s bij stonden. Hij werd me toch kwaad...

Mijn excuus; ik was net 16. Maar het leerde me heel snel dat je sommige zaken onder vier ogen moet bespreken en ik had ook zeer zeker heel wat subtieler kunnen zijn.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Niet te moeilijk doen. Het gaat niet om situaties dat alles volledig uit de hand liep.

Gewoon een situatie die beter kan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Pak je gewoon iets van en collega wat misliep, als je zelf niets leuks kan bedenken, en watje een goede oplossing vond. Zij weten toch niet hoe het werkelijk was, en zijn weer tevreden, want ze hebben iets leuks bedacht om de sollicitant bezig te houden.
(Moet je ook nog een voorwerp meebrengen dat veel over jou zegt?)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Nooit iets vergeten te bestellen, deadline niet gehaald, klant vergeten, afspraak misgelopen, klant niet herkent, verkeerde spullen binnen gekregen, maandagmorgen exemplaar afgeleverd?
Of iets wat je zelf niet fout hebt gedaan bijvoorbeeld een computerstoring, stroomuitval en wat je van zo’n situatie hebt geleerd?
Mensen die moeite hebben om fouten te benoemen die ze zelf hebben begaan zijn bang om verantwoordelijkheid te nemen.
Dus ik vind het nogal vreemd dat je niks kunt verzinnen. Als je enkel met gemeenplaatsen komt, dan val je door de mand. Denk ik.
Probeer te bedenken of in de vacature op te zoeken welke competenties belangrijk zijn voor de functie.
Met deze methode, de star methode (Google maar eens) zoeken ze bevestiging dat je over deze competenties beschikt.

Dus als je bijvoorbeeld goed moet kunnen samenwerken of communiceren, bedenk dan een voorval waaruit blijkt dat je dat goed kan.
Dank allemaal voor de tips! Het is gelukt, ik ben aangenomen!
pien68 schreef:
21-10-2019 15:18
Dank allemaal voor de tips! Het is gelukt, ik ben aangenomen!
Gefeliciteerd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven