Gezondheid alle pijlers

wmo huishoudelijke hulp doet weinig

22-10-2019 00:18 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een half jaar geleden heb ik na 4 jaar ploeteren eindelijk de stap gezet om huishoudelijke hulp aan te vragen via de wmo. Ik heb het gekregen voor 3,5 uur in de week en de eerste maanden was ik ook heel blij dat ik de stap gezet had.

Nu zit ik in een situatie waarvan ik mij afvraag hoe ik erin ben beland. In het afgelopen jaar is de hulp een soort van vriendin van mij geworden. Ik heb behalve mijn broer helaas geen mensen om mij heen doordat ik het huis lastig kan verlaten. Vriendschappen zijn hierdoor helaas kapot gegaan.

Nu is het zo gelopen dat er van de 3.5 uur maar een uur gepoetst wordt. Het hoognodige en soms zelfs dat niet eens.
Woensdag komt ze weer en ik wil deze situatie veranderen maar ik kom er maar niet doorheen.

Ze praat aan 1 stuk door over zichzelf. wat ze allemaal doet en meemaakt en verhalen over iedereen. Ik heb al vele manieren geprobeerd.

-zelf de was gaan opvouwen en vragen of zij alvast beneden wil doen. Dan wordt er niets gedaan want ik hoor dan geen poetsgeluiden

- Aangeven dat ik moe ben en er snel doorheen wil, walst ze even door het huis en is ze weg onder het mom 'jij hebt nu rust nodig en dat kan niet als ik ga stofzuigen. Als ik aangeef dat het geen probleem is dan moet ik niet zo eigenwijs doen.

- zelf iets vertellen over wat ik heb meegemaakt dan komt ze met een verhaal van iemand die dat ook heeft meegemaakt

- Ik heb een lijst gemaakt met taken die zij moet doen elke week maar ze kijkt er niet eens naar

- ze huilt heel vaak waardoor ik weer medelijden krijg

- Ik heb aangeven dat het aan het vervuilen is en dat mij dat energie kost maar dan zegt ze de komende weken gaan we alles aanpakken en vervolgens gebeurt het weer niet.

Het enige wat helpt is als mijn broer er is, dan is ze opeens wel zoals het hoort. Maar hij kan er maar eens in de 2 maanden zijn.

Ik merk dat ik hierin tegen mezelf aanloop kwa assertiviteit, maar ze heeft echt werkelijk een antwoord op. En contact opnemen achter haar rug met de organisatie vind ik dan weer een stap te ver.

Ik hou van een schoon huis en ben nu zelf steeds over mijn grens aan het gaan om het toch maar gedaan te krijgen. Als ik zeg wat ik gedaan heb dan zegt ze "dat moest je mij toch laten doen gekkie' en vervolgens gaat ze weer verder met haar verhaal..

Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Alle reacties Link kopieren
TheBevernator schreef:
22-10-2019 09:33
Niet thuis zijn terwijl de huishoudelijk ondersteuner er is mag vaak niet, vanwege de kans op diefstal etc. Ook is het vaak wél de bedoeling dat de cliënt, al is het in heel beperkte mate, toch enigzins mee helpt. Dit hoeft overigens niet per se te zijn wannneer de hulp er is. De naam zegt het namelijk al, huishoudelijk ondersteuner, ondersteuning bij de dingen die je zelf niet meer kan uitvoeren. Verwachten dat een huis piek fijn in orde blijft met maar 1/2/3 uur per week schoonmaken is geen redelijke verwachting natuurlijk.
Er staat nergens dat je op het moment dat de hulp er is moet meehelpen. In mijn geval ben ik de dag ervoor al bezig geweest in huis om ervoor te zorgen dat ze onbelemmerd kan schoonmaken. De koek is dan op.

Het is natuurlijk zot dat je niet weg mag omdat er anders diefstal gepleegd kan worden. Beetje omgekeerde wereld eigenlijk. Lijkt me toch je eigen risico.
Vervelende is dat wanneer je een ziekenhuisbezoek hebt op een dag dat je hulp hebt je vervolgens een week geen hulp hebt terwijl ik zeker met mijn gezin van vijf kinderen dat goed kan gebruiken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik schreef ook dat dit niet per se hoeft te zijn wanneer de hulp er is. Aanwezig zijn heeft o.a. te maken met de kans op diefstal, maar bijvoorbeeld ook de verdenking van diefstal. Het gebeurt regelmatig dat iemand bijvoorbeeld iets misplaatst heeft, en dan de hulp de schuld geeft. Aanwezig zijn verkleint de kans hier op.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie niet in waarom ze niet kan schoonmaken en praten tegelijk. Ik zou toch wel iemand zijn die telkens komt buurten omdat ik ongerust zou zijn dat ze in mijn privéspullen neust. Maar als ze opkijkt zou ik toch zeggen dat ze gewoon kan doorwerken omdat ze anders de keuken huiskamer en badkamer niet op tijd afheeft. Dus praten goed, maar ook doorpoetsen. :)

Lijkt mij erg als je je eigen huishouden niet meer onder controle hebt. Dat is (voor mij) toch een groot deel van je identiteit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Als ik bedlegerig zou zijn dan zou ik wel webcams in huis plaatsen om haar te controleren. Dit is een van de weinige gelegenheden dat ik een ander zou willen kunnen controleren. In feite is het een vreemde in je huis en ze kan een prima mens zijn maar ze wordt toch ook blootgesteld aan verleidingen en vertrouwen is goed maar dat ze het waard is moet ook te bewijzen zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ze praat aan 1 stuk door over zichzelf. wat ze allemaal doet en meemaakt en verhalen over iedereen. Ik heb al vele manieren geprobeerd.
Ik zou glimlachen om wat ze zegt maar toch gelijk een poetsbeweging maken "ga door, ga door, ander red je het niet binnen een uur!"
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik mag als huishoudelijke hulp niet alleen zijn in het huis van een cliënt. Dat heeft ook te maken met een stukje veiligheid voor als er iets gebeurt. Even een boodschap doen, hond uit laten etc doe ik niet moeilijk over.

TO, ik denk dat de hulp een beetje misbruik van je maakt en als ze echt een vriendin is geworden dan doet ze gewoon haar werk en blijft dan langer om te blijven kletsen (als je haar laatste cliënt van de dag bent). Echt bel de organisatie en leg de situatie uit voordat je straks in zo'n vies huis zit wat de volgende hulp amper schoon krijgt.
Ja dat is moeilijk, maar dat is echt het beste.
Alle reacties Link kopieren
TheBevernator, dit verschilt dan wellicht per gemeente.

Dat je mee moet helpen is achterhaald. Dit dachten ze vroeger.

De rest van de week moet je nog genoeg doen in het huishouden.

De volledige uitbesteding van hulp voor 2 a 3 uur is dus al ondersteuning.

Het klopt wel dat er 2 soorten huishoudelijke hulp zijn. 1 waar de zorg volledig word overgenomen, je hoeft niet mee te helpen.

En een meer ambulante hulp, waar je het samen doet.

Hoe to het heeft is volledige overname.
En ja, dat is ook ondersteuning, want de rest van de week zal to ook nog welleens een wasje, en vaatwas, moeten doen oa.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
22-10-2019 10:40
Ik zou glimlachen om wat ze zegt maar toch gelijk een poetsbeweging maken "ga door, ga door, ander red je het niet binnen een uur!"
Dit is al een lang gepasseerd station.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
22-10-2019 10:49
Dit is al een lang gepasseerd station.
Dan moet je herhalen herhalen herhalen zodat ze geen keus heeft.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Elke keer als ze opkijkt val je haar in de rede.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
22-10-2019 10:55
Dan moet je herhalen herhalen herhalen zodat ze geen keus heeft.
Ze moet gewoon ontslagen worden.
Alle reacties Link kopieren
Als iemand niet de goede beroepsethos heeft dan is ze niet geschikt maar assertief moet iedereen zijn zolang hij leeft. Dat is een voorwaarde voor je geestelijk welbevinden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
22-10-2019 11:09
Als iemand niet de goede beroepsethos heeft dan is ze niet geschikt maar assertief moet iedereen zijn zolang hij leeft. Dat is een voorwaarde voor je geestelijk welbevinden.
Ja ja. De doelgroep is hier kwetsbaar en ziek. Daarom krijg je hulp.

Ik vind dat je echt zwetst. :blabla:
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
22-10-2019 11:09
Als iemand niet de goede beroepsethos heeft dan is ze niet geschikt

Dit ben ik met je eens, maar met de rest sla je de plank aardig mis. Dat staat helemaal los van wel of niet-assertief haar (vaak kwetsbare) cliënten zijn. Ze is gewoon niet geschikt en/of maakt misbruik van de situatie en/of TO. Genoeg redenen om haar niet langer in je huis te willen, zonder haar eerst nog als een kleuter aan te moeten sporen haar werk te doen.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
22-10-2019 11:12
Ja ja. De doelgroep is hier kwetsbaar en ziek. Daarom krijg je hulp.

Ik vind dat je echt zwetst. :blabla:
Dat is wederzijds.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
22-10-2019 09:34


Daarna was het drama met een optocht ziekzwakmisselijke dames, kletsmajoors, vrouwen die blijkbaar voor het eerst met een stofdoek en een stofzuiger te maken hadden en dames die heel bemoeizuchtig mijn hele leven wilden regelen en mij wel eens zouden gaan "redden", als ik maar precies deed wat ze zeiden (incl. medische adviezen uit de zweeftevenwereld).

:rofl:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Nagellakmetglitter schreef:
22-10-2019 09:49

Alleen denkt ze niet na en ze heeft fornuisplaten kapot laten vallen op de grond en ze vergeet ook om dingen te doen. Ik heb het gevoel dat ik haar steeds moet controleren en “onopvallend” achterna moet zitten in mijn rolstoel. Ik word daar zenuwachtig van. Ik zie er tegenop als ze komt.
Jou zou ik ook adviseren om met het kantoor te bellen. Het kan toch niet zo zijn dat je er tegenop ziet dat de hulp komt? Dat hoort een fijn moment te zijn omdat je huis daarna weer lekker fris is. Daar wil je toch geen stress van?
En aan de andere kant, als clienten mij op de vingers gaan kijken word ik nerveus en gaat er vanalles mis. Ook niet fijn.
Gewoon bellen dus.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
22-10-2019 09:15


Mijn hulp doet in 1,5 a 2 uur;
Alles soppen, stofzuigen, dweilen, vaatwasser uit ruimen, badkamer, toilet, was op vouwen, was ophangen, Vuilnis weg brengen. En dan nog uit haar zelf of de ramen of de koelkast of magnetron een keer.
Bedoel je de benedenverdieping? Want boven en beneden kan echt niet in 1,5 a 2 uur..

TO, ik herken het in die zin dat ik ook wekelijks bij een hulpbehoevende vrouw poetste, waardoor je op een gegeven moment toch een soort van vriendschappelijke band krijgt. Dat is ook wel logisch, je verteld iets, en de week erna kom je erop terug, hoe het feest was/de voetbalwedstrijd van je zoon enz. enz. Nou ben ik een doener, maar ik kan me voorstellen dat een hulp dan snel de tijd verliest, omdat het gezellig is enz. Je moet je er inderdaad wel bewust van blijven met welk doel iemand er is, in dit geval is dit om te poetsen.
Ik zou het in eerste instantie aan kaarten met de hulp zelf. Vragen of ze een kwartiertje eerder kan komen, en dan zeggen wat je graag anders ziet. Vanuit jezelf praten, dus niet zo van: Jij kletst zoveel dat de badkamer niet af is, maar het brengen als: Ik merk dat de badkamer er steeds bij in schiet terwijl dat volgens mij wel moet lukken binnen de tijd, hoe kunnen we dat anders doen?

Mocht ze dan nog geen verbetering laten zien kun je alsnog haar leidinggevende benaderen en eventueel vragen om een andere hulp. Je moet in ieder geval niet in de situatie blijven hangen.
Alle reacties Link kopieren
Oh-happy-day schreef:
22-10-2019 13:22
Bedoel je de benedenverdieping? Want boven en beneden kan echt niet in 1,5 a 2 uur..

TO, ik herken het in die zin dat ik ook wekelijks bij een hulpbehoevende vrouw poetste, waardoor je op een gegeven moment toch een soort van vriendschappelijke band krijgt. Dat is ook wel logisch, je verteld iets, en de week erna kom je erop terug, hoe het feest was/de voetbalwedstrijd van je zoon enz. enz. Nou ben ik een doener, maar ik kan me voorstellen dat een hulp dan snel de tijd verliest, omdat het gezellig is enz. Je moet je er inderdaad wel bewust van blijven met welk doel iemand er is, in dit geval is dit om te poetsen.
Ik zou het in eerste instantie aan kaarten met de hulp zelf. Vragen of ze een kwartiertje eerder kan komen, en dan zeggen wat je graag anders ziet. Vanuit jezelf praten, dus niet zo van: Jij kletst zoveel dat de badkamer niet af is, maar het brengen als: Ik merk dat de badkamer er steeds bij in schiet terwijl dat volgens mij wel moet lukken binnen de tijd, hoe kunnen we dat anders doen?

Mocht ze dan nog geen verbetering laten zien kun je alsnog haar leidinggevende benaderen en eventueel vragen om een andere hulp. Je moet in ieder geval niet in de situatie blijven hangen.
Dan zet ze maar een kookwekker om aan te geven dat ze weer verder moet.
Waarom noem je zo iemand "een soort vriendin" ???? ze praat over zichzelf en maakt misbruik van je. Wat een fijne vriendin.
Alle reacties Link kopieren
Je Wmo consulent kan je echt helpen. Daar is zij ook gewoon voor hoor. Zij heeft ook contacten bij de zorgaanbieder waar je hulp voor werkt. En kan dit voor je oplossen.

Bovendien is dit ook vast niet de eerste keer dat zij zoiets meemaakt. Tenslotte is niet iedereen die hetzelfde werk doet er even geschikt voor. Dat wordt dan duidelijk. En dat mag ook. Dan kan je hulp hier door haar werkgever op aangesproken worden en krijgt ze de kans haar werkhouding te veranderen. Of niet. En dan is dat haar probleem.

Jij krijgt geen hulp als jij dat niet nodig hebt. Het lukt jou niet om er bij je hulp zelf doorheen te komen, iets te veranderen aan deze situatie. Laat je hier dan ook gewoon bij helpen. Zo kun je toch niet verder?
Stop met deze hulp.
Afhankelijk van het soort hulp dat je afneemt kan je haar ontslaan en/of bij de zorgaanbieder een andere hulp aanvragen.
Je kan hierbij gewoon aangeven dat je een hulp nodig hebt die meer werk verzet.
Ze zal het vast niet toegeven maar gezien haar andere gedrag wanneer je broer er is zal ze weten dat je gelijk hebt.

Het beste neem je eerst contact op met de organisatie om een andere hulp aan te vragen zodat ze je niet meer kan ompraten op het moment zelf.

Desgewenst kan je aangeven dat ze welkom blijft om langs te komen en te kletsen al denk ik dat ze daar weinig gebruik van zal maken.
Dit is voor haar nu vooral een makkelijke manier van geld verdienen.
Ik heb alleen de OP gelezen.
Mijn bejaarde moeder (80j) zit in een soortgelijke situatie.
Moeder betaalt 2u per week voor het schoonmaken maar de huishoudhulp
werkt maar ongeveer 1u15.
De huishoudhulp komt steeds 20-25 minuten te laat en wanneer ze er uiteindelijk is zit ze ong 15 minuten op haar telefoon.
Verder; mijn moeder woont in een bejaardenflatje. Het is daar echt piepklein:
heel kleine woonkamer, heel klein keukentje, 1 slaapkamer van 2,5 op 3,5 m2 en badkamertje van 2 op 3 m2.
Er is dus geen bovenverdieping.
Het enige wat de hulp doet is met een vochtige dweil over de vloer gaan. Ze stoft niet af ( dat doe ik!), ze stofzuigt niet, ze poetst het bad niet ( doe ik ook). Kortom: moeder betaalt 2u/ week 38 euro om alleen haar vloer te laten dweilen, terwijl de hulp echt maar iets meer dan een uurtje 'werkt'.
Moemoe64 schreef:
22-10-2019 14:12
Ik heb alleen de OP gelezen.
Mijn bejaarde moeder (80j) zit in een soortgelijke situatie.
Moeder betaalt 2u per week voor het schoonmaken maar de huishoudhulp
werkt maar ongeveer 1u15.
De huishoudhulp komt steeds 20-25 minuten te laat en wanneer ze er uiteindelijk is zit ze ong 15 minuten op haar telefoon.
Verder; mijn moeder woont in een bejaardenflatje. Het is daar echt piepklein:
heel kleine woonkamer, heel klein keukentje, 1 slaapkamer van 2,5 op 3,5 m2 en badkamertje van 2 op 3 m2.
Er is dus geen bovenverdieping.
Het enige wat de hulp doet is met een vochtige dweil over de vloer gaan. Ze stoft niet af ( dat doe ik!), ze stofzuigt niet, ze poetst het bad niet ( doe ik ook). Kortom: moeder betaalt 2u/ week 38 euro om alleen haar vloer te laten dweilen, terwijl de hulp echt maar iets meer dan een uurtje 'werkt'.
Wat erg..... :nope: maar dit is particulier? Dan zou ik er helemaal per direct klaar mee zijn en een ander zoeken!
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
22-10-2019 14:12
Ik heb alleen de OP gelezen.
Mijn bejaarde moeder (80j) zit in een soortgelijke situatie.
Moeder betaalt 2u per week voor het schoonmaken maar de huishoudhulp
werkt maar ongeveer 1u15.
De huishoudhulp komt steeds 20-25 minuten te laat en wanneer ze er uiteindelijk is zit ze ong 15 minuten op haar telefoon.
Verder; mijn moeder woont in een bejaardenflatje. Het is daar echt piepklein:
heel kleine woonkamer, heel klein keukentje, 1 slaapkamer van 2,5 op 3,5 m2 en badkamertje van 2 op 3 m2.
Er is dus geen bovenverdieping.
Het enige wat de hulp doet is met een vochtige dweil over de vloer gaan. Ze stoft niet af ( dat doe ik!), ze stofzuigt niet, ze poetst het bad niet ( doe ik ook). Kortom: moeder betaalt 2u/ week 38 euro om alleen haar vloer te laten dweilen, terwijl de hulp echt maar iets meer dan een uurtje 'werkt'.
Huishoudelijke hulp aanvragen via de gemeente, Wmo. Door het nieuwe abonnementstarief betaalt je moeder dit jaar 17,50 euro per vier weken en volgend jaar 19,00 euro per vier weken. Ongeacht hoeveel uur hulp ze per week krijgt.

Voorheen met de hogere eigen bijdrage bij een hoger inkomen was het particulier regelen soms goedkoper. Nu met dat abonnementstarief is dat veranderd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven