Kunnen mannen en vrouwen alleen vrienden zijn

21-10-2019 01:02 446 berichten
Alle reacties Link kopieren
Willen mannen altijd maar één ding, of kun je als vrouw prima bevriend met ze zijn zonder dat er seksuele gevoelens bij komen kijken?
julius schreef:
22-10-2019 16:42
Het is vervelend als een 'vriend' avances maakt. Dat betekent voor mij dat het helemaal geen vriend is, maar iemand die meer wil dan vriendschap.

En nee, dat hoeft een ander helemaal niet vervelend te vinden natuurlijk.

Het gaat niet om vertrouwen. Het gaat ook niet om seks. Het gaat erom dat ik geen vrienden wil voor wie ik dingen doe uit verkeerde motieven (namelijk een heimelijke verliefdheid of de hoop op een relatie), en ik wil ook geen vrienden die er bij mij zo instaan.

Ik ben van mening dat er bij een man-vrouw vriendschap altijd 1 van de partijen stiekem meer zou willen. Ik heb ook nog nooit gehoord van een vrouw die werd afgewezen door 'haar beste vriend'.

Kan toeval zijn natuurlijk, maar ik heb geen zin meer om me in die situatie terug te vinden.

Ja, en nu? Ga je nu volgende keer alleen met haar naar de sauna, en zegt je vriendin dan, tuurlijk lieverd, doe haar de groeten?

Het bestaat hoor, maar ik vraag me dan af wat jij daar precies voor voldoening uithaalt.

Enerzijds koppel het je aan je eigen beleving maar anderzijds ben je veroordelend, negatief, generaliserend en eenzijdig over de situatie.

Je benadert het als stiekem, heimelijk, misbruik maken, oneerlijk zijn. Dat koppel je allemaal aan een man-vrouw-vriendschap omdat jij er die associatie bij hebt. Voor jou is dat 1 op 1. Jij bent van mening dat er in een dergelijke situatie altijd een vorm van oneerlijkheid speelt. En dat mannen geen vriendschappen aan gaan met vrouwen als ze die niet ook aantrekkelijk vinden. En dat mannen nooit een goeie vriendin uit bed zouden gooien.

In alles wat je zegt gaat het wel om vertrouwen en wel om seks.

En je laat telkens buiten beschouwing dat anderen voortdurend aangeven dat dit niet zo hoeft te zijn maar dat dit voor jou zo is. En je laat tevens buiten beschouwing dat jouw beleving ook nog alleen uit gaat van een hetero-situatie. Het lijkt me niet moeilijk om je voor te stellen dat dat dus sowieso dan al niet op gaat voor andere vormen van geaardheid.

Als mijn vriendin met die aantrekkelijke vriendin alleen naar de sauna wil vind ik dat prima. Als ik alleen met haar naar de sauna zou gaan zou dat ook prima zijn. Het zou een beetje gek zijn als we leuk met z'n drieën naar de sauna kunnen maar dat we elkaar niet zouden vertrouwen als de ander er niet bij is.

Dus ik snap gewoon niet zo goed dat je het ene moment lijkt te beseffen dat het jouw belevingswereld is waarin je je eigen beperkingen erkent, maar tegelijkertijd dat generaliseert naar een algemene stelligheid 'dat werkt nou eenmaal zo'. Nee, dat werkt voor jou zo maar zeker niet voor iedereen zo. Al is het alleen al omdat biseksuelen dan geen vriendschappen zouden kunnen aangaan zonder die complicatie waar jij last van hebt.

Ik ben er dus niet naar op zoek om jouw beleving te veranderen. Ik zoek naar een erkenning dat jouw beleving hierbij niet in algemene zin vriendschappen definieert waarbij ook seksuele aantrekkingskracht alleen al vanwege de seksuele geaardheid mogelijk is. Dat jij die vriendschappen niet op zoekt komt omdat dit aspect jou daarbij in de weg zit, niet omdat dit vriendschappen per definitie in de weg zit.
@Shifty Jamaar jij weet toch dat ik zwaar onbetrouwbaar ben!!! :P
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
SHIFTY schreef:
22-10-2019 17:37
Enerzijds koppel het je aan je eigen beleving maar anderzijds ben je veroordelend, negatief, generaliserend en eenzijdig over de situatie.

Je benadert het als stiekem, heimelijk, misbruik maken, oneerlijk zijn. Dat koppel je allemaal aan een man-vrouw-vriendschap omdat jij er die associatie bij hebt. Voor jou is dat 1 op 1. Jij bent van mening dat er in een dergelijke situatie altijd een vorm van oneerlijkheid speelt. En dat mannen geen vriendschappen aan gaan met vrouwen als ze die niet ook aantrekkelijk vinden. En dat mannen nooit een goeie vriendin uit bed zouden gooien.
Dat klopt. Ik koppel het echter niet aan misbruik of oneerlijk zijn. Mannen hoeven niet oneerlijk te zijn over hun gevoelens jegens hun 'vriendin', omdat die vriendin er nooit naar zal vragen.
In alles wat je zegt gaat het wel om vertrouwen en wel om seks.
Vertrouwen: zeker. Dat is ook erg belangrijk binnen een vriendschap. Seks? Nee, zeker niet. Verliefdheden draaien niet om seks.
En je laat telkens buiten beschouwing dat anderen voortdurend aangeven dat dit niet zo hoeft te zijn maar dat dit voor jou zo is. En je laat tevens buiten beschouwing dat jouw beleving ook nog alleen uit gaat van een hetero-situatie. Het lijkt me niet moeilijk om je voor te stellen dat dat dus sowieso dan al niet op gaat voor andere vormen van geaardheid.

Ik heb het dan ook niet over andere vormen van geaardheid. Ik weet dat het voor homoseksuele mannen heel goed mogelijk is om vriendschappen te hebben met vrouwen. Met heteroseksuele mannen is dat vaak al een stuk lastiger.
Als mijn vriendin met die aantrekkelijke vriendin alleen naar de sauna wil vind ik dat prima. Als ik alleen met haar naar de sauna zou gaan zou dat ook prima zijn. Het zou een beetje gek zijn als we leuk met z'n drieën naar de sauna kunnen maar dat we elkaar niet zouden vertrouwen als de ander er niet bij is.

Dus ik snap gewoon niet zo goed dat je het ene moment lijkt te beseffen dat het jouw belevingswereld is waarin je je eigen beperkingen erkent, maar tegelijkertijd dat generaliseert naar een algemene stelligheid 'dat werkt nou eenmaal zo'. Nee, dat werkt voor jou zo maar zeker niet voor iedereen zo. Al is het alleen al omdat biseksuelen dan geen vriendschappen zouden kunnen aangaan zonder die complicatie waar jij last van hebt.

Dat laatste zou natuurlijk zomaar kunnen. Maar die zijn dan waarschijnlijk net als jij: die vinden die gevoelens niet erg en zelfs aantrekkelijk, ook in vriendschap. Prima toch.

Ik ben er dus niet naar op zoek om jouw beleving te veranderen. Ik zoek naar een erkenning dat jouw beleving hierbij niet in algemene zin vriendschappen definieert waarbij ook seksuele aantrekkingskracht alleen al vanwege de seksuele geaardheid mogelijk is. Dat jij die vriendschappen niet op zoekt komt omdat dit aspect jou daarbij in de weg zit, niet omdat dit vriendschappen per definitie in de weg zit.

Nee, je probeert jouw beleving als waarheid te presenteren. Ik heb nooit gezegd dat vriendschap tussen een man en een vrouw niet mogelijk is. Ik zeg alleen dat het vaak een heel stuk gecompliceerder is dan vriendschap tussen hetzelfde geslacht.

En nee, ik specificeer niet bij alles wat ik zeg dat het mijn mening is. Ik dacht dat dat wel duidelijk was.
julius schreef:
22-10-2019 18:12
Dat klopt. Ik koppel het echter niet aan misbruik of oneerlijk zijn. Mannen hoeven niet oneerlijk te zijn over hun gevoelens jegens hun 'vriendin', omdat die vriendin er nooit naar zal vragen.

Vertrouwen: zeker. Dat is ook erg belangrijk binnen een vriendschap. Seks? Nee, zeker niet. Verliefdheden draaien niet om seks.

Ik heb het dan ook niet over andere vormen van geaardheid. Ik weet dat het voor homoseksuele mannen heel goed mogelijk is om vriendschappen te hebben met vrouwen. Met heteroseksuele mannen is dat vaak al een stuk lastiger.

Dat laatste zou natuurlijk zomaar kunnen. Maar die zijn dan waarschijnlijk net als jij: die vinden die gevoelens niet erg en zelfs aantrekkelijk, ook in vriendschap. Prima toch.

Nee, je probeert jouw beleving als waarheid te presenteren. Ik heb nooit gezegd dat vriendschap tussen een man en een vrouw niet mogelijk is. Ik zeg alleen dat het vaak een heel stuk gecompliceerder is dan vriendschap tussen hetzelfde geslacht.

En nee, ik specificeer niet bij alles wat ik zeg dat het mijn mening is. Ik dacht dat dat wel duidelijk was.
Vriendschap is ongeacht geaardheid en geslacht zo (on)gecompliceerd als je het zelf maakt. Dat is alleen het deel dat jij niet ziet.

Bijzonder ook dat jij hierbij alle biseksuelen op dit gebied andere eigenschappen toedicht dan andere mensen. Alsof alle biseksuelen anders en bijzonder zijn op dit gebied.
Als biseksueel kan ik je vertellen dat het net mensen zijn en dat als "al die biseksuelen" het kunnen, dan kunnen hetero's en homo's het ook, mits ze het willen natuurlijk ;)
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
lollypopje schreef:
22-10-2019 17:40
@Shifty Jamaar jij weet toch dat ik zwaar onbetrouwbaar ben!!! :P

En daarom vind ik je ook zo aantrekkelijk :biggrin:
lollypopje schreef:
22-10-2019 18:17
Vriendschap is ongeacht geaardheid en geslacht zo (on)gecompliceerd als je het zelf maakt. Dat is alleen het deel dat jij niet ziet.

Bijzonder ook dat jij hierbij alle biseksuelen op dit gebied andere eigenschappen toedicht dan andere mensen. Alsof alle biseksuelen anders en bijzonder zijn op dit gebied.
Als biseksueel kan ik je vertellen dat het net mensen zijn en dat als "al die biseksuelen" het kunnen, dan kunnen hetero's en homo's het ook, mits ze het willen natuurlijk ;)

Ik denk dat voor biseksuelen net zo goed geldt dat ze beter geen vriendschap kunnen beginnen met iemand waar ze eigenlijk een relatie mee zouden willen.

Voor mij betekent dat dat ik geen vriendschap kan hebben met iemand waarmee het waanzinnig goed klikt en die ik (daardoor) vreselijk aantrekkelijk vind.
SHIFTY schreef:
22-10-2019 18:21
En daarom vind ik je ook zo aantrekkelijk :biggrin:
En zeg niet dat het niet zo is :proud:
julius schreef:
22-10-2019 18:12

Je generaliseert als een dolle, dat staat haaks op 'er bij alles zeggen dat het jouw mening is'. En je draait er omheen.
Je koppelt het wel aan seks en aan oneerlijk zijn. Dat is juist waarom ik er bezwaar tegen heb dat je zo generaliseert. Je serveert al die mensen met een dergelijke vriendschap af als oneerlijk en niet te vertrouwen, danwel naïef. Terwijl het jouw beperking is waardoor jij er niet mee om kan gaan. Over het feit dat verliefdheid complicerend kan zijn waren we het al eens, dat aspect misbruik je nu.

Het is toch een rare stelling dat mannen niet oneerlijk hoeven zijn over hun vriendschap omdat hun vriendin er niet naar vraagt. Ze zijn dus wel oneerlijk in hun vriendschap maar omdat dit niet wordt uitgesproken is het niet oneerlijk? Als jij ook niks zegt bestaat het niet?

Maar leg mij nou uit hoe dit zit bij bi-seksuele vriendschappen dan?
lollypopje schreef:
22-10-2019 18:27
En zeg niet dat het niet zo is :proud:

:flirting:
Babette2017 schreef:
22-10-2019 10:27
Ik heb mannelijke vrienden. Maar ik weet zeker dat als ik met ze naar bed wil dat ze gelijk ja zeggen. Dat maakt de vriendschap niet minder, maar wel anders dan met een vrouw. Fysiek contact en bv omkleden in hun bijzijn doe ik dus niet.
Je hebt wel veel eigendunk dan.
Ik denk dat het theoretisch kan, maar mijn ervaring is anders. In de loop der jaren ben ik gaan geloven dat mannen alleen maar bevriend zijn met vrouwen die neukbaar zijn in hun optiek.
SHIFTY schreef:
22-10-2019 18:35
Het is toch een rare stelling dat mannen niet oneerlijk hoeven zijn over hun vriendschap omdat hun vriendin er niet naar vraagt. Ze zijn dus wel oneerlijk in hun vriendschap maar omdat dit niet wordt uitgesproken is het niet oneerlijk? Als jij ook niks zegt bestaat het niet?

Precies dat. En vrouwen weten dat en vragen er om die reden niet naar.

Maar leg mij nou uit hoe dit zit bij bi-seksuele vriendschappen dan?

Dat zal je aan een bi-seksueel moeten vragen. Ik ga ervan uit dat die ook geen vriendschap beginnen met iemand waar ze verliefd op zijn of kunnen worden, of ze kunnen heel goed omgaan met onbeantwoorde verliefdheid.
julius schreef:
22-10-2019 19:07

Dat zal je aan een bi-seksueel moeten vragen. Ik ga ervan uit dat die ook geen vriendschap beginnen met iemand waar ze verliefd op zijn of kunnen worden, of ze kunnen heel goed omgaan met onbeantwoorde verliefdheid.
eerder beweer jij echter dat dit probleem zich altijd voor doet bij man-vrouw vriendschappen bij hetero's en altijd bij vriendschappen tussen dezelfde sexe bij homo's.

Waarom zou wat jij hier boven schrijft dan niet voor hen kunnen gelden? Waarom zouden zij dat onderscheid dan niet kunnen maken? Of vallen zij altijd op iedereen van het geslacht waar zij zich toe aangetrokken voelen?

Overigens vind ik verliefd kunnen worden op iemand een vriendschap niet in de weg staan, zolang je er maar normaal en respectvol mee om gaat als het gebeurt, zoals ik al eerder schreef.
blauwe_emmer schreef:
22-10-2019 18:59
Ik denk dat het theoretisch kan, maar mijn ervaring is anders. In de loop der jaren ben ik gaan geloven dat mannen alleen maar bevriend zijn met vrouwen die neukbaar zijn in hun optiek.
Ik ben blij dat je erbij zet dat jouw ervaring anders is.
Mijn ervaring is namelijk dat het prima kan.
Ik ben met een vriendin al meer dan 20 jaar bevriend, met een andere bijna 20 jaar.

De eerste vind ik fysiek aantrekkelijk, en dat is geen belemmering.
Het scheelt waarschijnlijk dat ik niet een typische “jager”-man ben. Vriendschap is voor mij veel belangrijker dan (om Koot en Bie te parafraseren) “een beetje jeuk aan je snikkel en 1 vingerhoedje stijfsel”.
Wellicht ben ik het theoretische geval. Want met bewuste vriendin ben ik vaak naar de sauna geweest, op vakantie geweest en indien nodig in hetzelfde bed geslapen. Maar fysiek zijn we nooit geworden.

Van de andere kant is mijn beste kameraad inderdaad niet in staat vrienden met vrouwen te zijn.
Vroeg of laat (meestal vroeg) beland hij er mee in bed.
When in doubt, the auditor is always right!
julius schreef:
22-10-2019 19:07

Dan geef ik het op. Als je zo denkt en er van uit gaat dat anderen ook zo denken dan moet ik de handdoek in de ring gooien. Ik zal het er met mijn vriendin en mijn vriendinnen over hebben dat ze behoorlijk wat achterdochtiger horen te zijn, maar dat dit opgelost kan worden door er niet naar te vragen.
SHIFTY schreef:
22-10-2019 19:19
Dan geef ik het op. Als je zo denkt en er van uit gaat dat anderen ook zo denken dan moet ik de handdoek in de ring gooien. Ik zal het er met mijn vriendin en mijn vriendinnen over hebben dat ze behoorlijk wat achterdochtiger horen te zijn, maar dat dit opgelost kan worden door er niet naar te vragen.
Mag ik nergens meer naar vragen? :'( Dat is heel moeilijk voor dit Aagje hoor :(
Als je een lange vriendschap hebt en allebei in ontwikkeling bent kun je veranderen van idee.
Ik heb zelf zo vaak gehad dat ik me omdat ik me zielig voelde of ineens de kriebels kreeg om wat voor reden dan ook ik ineens een move maakte richting een vriend.
Dat kan dus andersom ook en dat heeft niks met stiekem gedrag of een vriendschap met een verborgen agenda te maken.
Het kan gewoon een bui zijn.
Ik vind de eigendunk van sommige dames wel komisch.
lollypopje schreef:
22-10-2019 19:20
Mag ik nergens meer naar vragen? :'( Dat is heel moeilijk voor dit Aagje hoor :(

Misschien moeten we even de vriendschap verbreken en eerst met elkaar goed afstemmen wat niet bestaat. Dan kunnen we daarna weer vriendjes worden met voorkennis over te vermijden onderwerpen. :idee:
SHIFTY schreef:
22-10-2019 19:27
Misschien moeten we even de vriendschap verbreken en eerst met elkaar goed afstemmen wat niet bestaat. Dan kunnen we daarna weer vriendjes worden met voorkennis over te vermijden onderwerpen. :idee:
Wat ben jij toch slim :love:
,
anoniem_388702 wijzigde dit bericht op 23-10-2019 11:26
97.50% gewijzigd
Ik weet het niet om eerlijk te zijn.

Kan het? I guess so. Maar in meeste gevallen zal er iets spelen. En dat zeg ik als man.

Misschien als hij haar niet aantrekkelijk vind, niet op vrouwen valt of zelf al een vriendin/vrouw heeft.

Maar als je als single man bevriend en close raakt met een single vrouw, die je ook nog aantrekkelijk vind, is het moeilijk om niet verder proberen te gaan. Jullie zijn vrienden, dus de klik is er.

Maar in principe is het mogelijk.
blauwe_emmer schreef:
22-10-2019 18:59
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Maar misschien zijn niet alle mannen zo. Een groot gedeelte wel though.

Nu bedenk ik me, misschien heeft de leeftijd van de man er ook mee te maken. Ik ben 20 maar veel mannen die er anders over denken zijn vaak stukken ouder.
Ik denk dat de "pijn" zit bij hoeveel ruimte je een vriendschap geeft tov je relatie.
Lillybit schreef:
22-10-2019 20:45
Ik denk dat de "pijn" zit bij hoeveel ruimte je een vriendschap geeft tov je relatie.

Volgens mij refereer jij meer naar de 'concurrentie' die een relatie kan ervaren van een vriendschap. Of naar de mogelijke jaloersheid/het gebrek aan vertrouwen/de onzekerheid in een relatie ten opzichte van een vriendschap. En vice versa.

En als er geen relatie in het spel is?
pipootje schreef:
22-10-2019 18:57
Je hebt wel veel eigendunk dan.
Waarom is dat eigendunk?
Ik word trouwens best wel onzeker van dit topic. Ben al jaren vrijgezel, maar ik ben nog niet besprongen door al mijn mannelijke vrienden :( Ben ik zo lelijk dan? :'(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven