Kat wil niet meer eten
dinsdag 29 oktober 2019 om 16:53
Hallo,
Eén van mijn twee katten is de laatste tijd erg afgevallen. Hij at met enorm veel smaak en als hij de kans kreeg, gingen er wel 6 zakjes natvoer per dag in. Sinds vrijdag heeft hij opeens helemaal geen trek meer. Ik ben bij de dierenarts geweest, die een overactieve schildklier heeft geconstateerd (die zijn stofwisseling over de kop jaagt) en een gezwel in de buikholte, waarvan ze niet precies kon zeggen wat het is.
Nu is het idee om eerst pilletjes te geven voor de schildklier en daarna verder te kijken of we iets met dat gezwel willen en zo ja wat, maar het medicijn heeft een week of drie tijd nodig om te gaan werken. In de tussentijd wil mijn kat helemaal niets eten. Hij loopt wel enthousiast mee naar de keuken, maar lijkt iedere keer teleurgesteld als hij aan het eten ruikt. Ik heb al verschillende soorten natvoer geprobeerd en tot vorige week donderdag at hij als een leeuw.
Ik heb geprobeerd met een spuit wat in zijn bek te krijgen, maar dat is een enorm gevecht voor een paar druppels.
Ik wacht op een terugbelletje van de dierenarts, maar heeft in de tussentijd iemand wijze raad? Ik ben een beetje radeloos
Eén van mijn twee katten is de laatste tijd erg afgevallen. Hij at met enorm veel smaak en als hij de kans kreeg, gingen er wel 6 zakjes natvoer per dag in. Sinds vrijdag heeft hij opeens helemaal geen trek meer. Ik ben bij de dierenarts geweest, die een overactieve schildklier heeft geconstateerd (die zijn stofwisseling over de kop jaagt) en een gezwel in de buikholte, waarvan ze niet precies kon zeggen wat het is.
Nu is het idee om eerst pilletjes te geven voor de schildklier en daarna verder te kijken of we iets met dat gezwel willen en zo ja wat, maar het medicijn heeft een week of drie tijd nodig om te gaan werken. In de tussentijd wil mijn kat helemaal niets eten. Hij loopt wel enthousiast mee naar de keuken, maar lijkt iedere keer teleurgesteld als hij aan het eten ruikt. Ik heb al verschillende soorten natvoer geprobeerd en tot vorige week donderdag at hij als een leeuw.
Ik heb geprobeerd met een spuit wat in zijn bek te krijgen, maar dat is een enorm gevecht voor een paar druppels.
Ik wacht op een terugbelletje van de dierenarts, maar heeft in de tussentijd iemand wijze raad? Ik ben een beetje radeloos
dinsdag 29 oktober 2019 om 17:00
Wat vervelend ik weet er alles van!
Heb je al rauw vlees geprobeerd?? En mijn kat heeft ook zulke periodes dan moet ik hem weer ontwormen en gaat het over een dag weer beter... is het een kundige DA? Mijn kat kreeg een spuitje zodat z’n maag weer rustig werd om weer te eten dit werkte 24uur
Heel veel succes
Heb je al rauw vlees geprobeerd?? En mijn kat heeft ook zulke periodes dan moet ik hem weer ontwormen en gaat het over een dag weer beter... is het een kundige DA? Mijn kat kreeg een spuitje zodat z’n maag weer rustig werd om weer te eten dit werkte 24uur
Heel veel succes
dinsdag 29 oktober 2019 om 17:00
Dwangvoeren is wat mijn katje er bovenop heeft geholpen. Een soort krachtvoer (van de DA, iets van Hill's geloof ik) in een spuit gedaan. In mijn geval had ik liever een boze kat dan een dode kat... Katten kunnen maar heel kort zonder eten want hun lever kan daar niet tegen, en ze kunnen daar heel eigenwijs in zijn.
Maar (gelukkig) had mijn kat geen andere klachten; hij was waarschijnlijk alleen misselijk. Hij kreeg ook een injectie tegen de misselijkheid.
Hij heeft ook een paar dagen kipfilet gekregen, natvoer lustte hij pas weer na een tijdje.
Sterkte, hoop dat het snel beter gaat!
Maar (gelukkig) had mijn kat geen andere klachten; hij was waarschijnlijk alleen misselijk. Hij kreeg ook een injectie tegen de misselijkheid.
Hij heeft ook een paar dagen kipfilet gekregen, natvoer lustte hij pas weer na een tijdje.
Sterkte, hoop dat het snel beter gaat!
“They slipped briskly into an intimacy from which they never recovered.” ― F. Scott Fitzgerald, This Side of Paradise
dinsdag 29 oktober 2019 om 17:02
Oei..dat klinkt als een situatie waarin je toch wel moet gaan handelen. Als je dierenarts te traag reageert, kun je nog overwegen voor een second-opinion+advies naar een andere dierenarts te gaan. Drinkt je kat verder nog wel? Hoe ziet zijn ontlasting eruit? Ipv. natvoer kun je ook even wat anders proberen; gebakken kipfilet of vis, brokjes, .. Maar iig; niet gaan wachten op een dierenarts die je is vergeten terug te bellen!
dinsdag 29 oktober 2019 om 17:06
dinsdag 29 oktober 2019 om 17:07
dinsdag 29 oktober 2019 om 17:08
Vreselijk als je poezenkind niet meer eet. Dan hoef ik spontaan ook geen eten meer zeg ik altijd.
Wat hier nog wel eens helpt, geef je kat iets wat sterk ruikt, gerookte zalm, smac uit blik. En ja, ik weet het dat ik geen goed voer maar het is nu belangrijker dat je kat blijft eten vanwege het risico van leververvetting. Dat kan al binnen 24 uur vast optreden. De kat wordt dan misselijk en gaat nog slechter eten.
Verder is hier al geschreven: speciaal voer van Hill's en een spuitje tegen de misselijkheid, of een kwart tabletje mirtazapine, maar dat weet je dierenarts ook wel.
Wat hier nog wel eens helpt, geef je kat iets wat sterk ruikt, gerookte zalm, smac uit blik. En ja, ik weet het dat ik geen goed voer maar het is nu belangrijker dat je kat blijft eten vanwege het risico van leververvetting. Dat kan al binnen 24 uur vast optreden. De kat wordt dan misselijk en gaat nog slechter eten.
Verder is hier al geschreven: speciaal voer van Hill's en een spuitje tegen de misselijkheid, of een kwart tabletje mirtazapine, maar dat weet je dierenarts ook wel.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
dinsdag 29 oktober 2019 om 17:08
Lust je kat ook geen snoepjes? Niet dat dat nou zo gezond is, maar iets is beter dan niets.
Een andere optie is 'Recovery' van Royal Canin. Toen mijn kat niet meer wilde eten kreeg ik haar daarmee weer aan het eten. Je kunt het bij een dierenarts kopen of online. Ik deed een heel klein beetje boven op haar neus, toen moest ze het er wel aflikken. Klaarblijkelijk vond ze het lekker want ze begon weer wat te eten.

En ja, anders dwangvoeren. Ik vind het ook vreselijk om te doen maar wat moet dat moet.
Heel veel sterkte. Ik snap dat je ongerust bent.
Een andere optie is 'Recovery' van Royal Canin. Toen mijn kat niet meer wilde eten kreeg ik haar daarmee weer aan het eten. Je kunt het bij een dierenarts kopen of online. Ik deed een heel klein beetje boven op haar neus, toen moest ze het er wel aflikken. Klaarblijkelijk vond ze het lekker want ze begon weer wat te eten.

En ja, anders dwangvoeren. Ik vind het ook vreselijk om te doen maar wat moet dat moet.
Heel veel sterkte. Ik snap dat je ongerust bent.
dinsdag 29 oktober 2019 om 17:10
Seresta, Oxazepam, Mirtazipine, goed voor je kat, en neem er zelf ook eenJustcallmeTuT schreef: ↑29-10-2019 17:07Seresta geven. Ja echt! Onze kat eet niet meer maar als hij Seresta, Oxazepam krijgt eet hij prima. Katten krijgen dan honger, het werkt eetlustbevorderend.
Dit is trouwens door de dierenarts voorgeschreven. Een 10 mg tabletje pletten en daar moet hij 8-10 keer mee doen.
Sterkte![]()
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
dinsdag 29 oktober 2019 om 17:18
Lady_Day schreef: ↑29-10-2019 17:08
Deze zou ik zeker halen! Zelfs de ziekste kat lust dit (is mijn ervaring) en verder iets tegen de misselijkheid vragen.
Bij katten is het vaak een neerwaartse spiraal . Ziekjes-> stoppen met eten->daardoor misselijk en helemaal niet meer aan het eten te krijgen -> daardoor nog zieker...en voor je het weet piepen ze er tussen uit (of krijgen ze leververvetting)
Vaak helpt een injectie tegen de misselijkheid om dat te doorbreken (en er zijn ook tabletjes)
dinsdag 29 oktober 2019 om 17:29
Ach...wat naar
Ik weet er alles van. Bij mijn kat was het ook een te snelle schildklier. Het eten was compleet gestopt en ze was ontzettend mager. Ze was al vrij slank (gelukkig daardoor minder risico op leververvetting). Ze had al een week niks gegeten en we dachten echt dat het niet meer goed zou komen. Dwangvoederen hielp niet en voelde me er ook zo shit bij.. steeds die worsteling
Uiteindelijk heeft ze via een sneetje in de hals (onder narcose) een slangetje gekregen waardoor we voeding direct in de maag konden spuiten. Ook erg sneu maar we wilden niet opgeven.
Gelukkig hielp dat en ging ze zich door de volle maag weer minder misselijk voelen en algeheel beter. Steeds elke dag eten aangeboden op een schaaltje en ineens at ze weer!
Ik wilde dit toch even met je delen zodat je weet dat dit altijd nog een optie is. We zijn nu 3 jaar verder en ze is al lange tijd goed ingesteld op de medicatie.
Hoop dat de dierenarts je nog kan helpen, smeren op het pootje kun je idd ook nog proberen!!
Succes!!
Uiteindelijk heeft ze via een sneetje in de hals (onder narcose) een slangetje gekregen waardoor we voeding direct in de maag konden spuiten. Ook erg sneu maar we wilden niet opgeven.
Gelukkig hielp dat en ging ze zich door de volle maag weer minder misselijk voelen en algeheel beter. Steeds elke dag eten aangeboden op een schaaltje en ineens at ze weer!
Ik wilde dit toch even met je delen zodat je weet dat dit altijd nog een optie is. We zijn nu 3 jaar verder en ze is al lange tijd goed ingesteld op de medicatie.
Hoop dat de dierenarts je nog kan helpen, smeren op het pootje kun je idd ook nog proberen!!
Succes!!
anoniem_67472 wijzigde dit bericht op 29-10-2019 17:31
Reden: Toevoeging
0.15% gewijzigd
dinsdag 29 oktober 2019 om 17:32
Oh jee, wat naar! Een kat moet elke dag eten. Het is niet zoals bij een mens dat een kat meerdere dagen zonder eten kan. Anders gaan de organen meteen opspelen. Dus blijf volhouden bij de dierenarts, desnoods een spoedkliniek. Die kunnen dan met een infuus een tijdelijke oplossing geven.
In mijn ervaring met mijn katten kan 'niet willen eten' door heel veel verschillende en onverwachte dingen komen. Ik herken ook wat jij schrijft over enthousiast meelopen maar dan niet eten.
Een keer bleek het te komen door problemen in de gal en lever, de bloedwaarden toonden aan dat daar iets mis was. Er was wat vervetting in de lever. Later is dat weer goed gekomen.
Een keer bleek hij een soort poliep in het middenoor te hebben, daardoor werd het evenwichtsorgaan beïnvloed en voelde hij zich misselijk, daardoor at hij niet. Anti-misselijkheidspilletjes hielpen een tijdje, maar uiteindelijk hielp een (dure) operatie aan dat middenoor het beste.
En weer een andere keer bleek het toch kanker te zijn. Toen hielp prednison, daardoor kan ene kat weer veel eetlust en een euforisch gevoel krijgen. Maar dan is het vaak wel een aflopende zaak omdat uiteindelijk de kanker toch wint.
Veel sterkte...
In mijn ervaring met mijn katten kan 'niet willen eten' door heel veel verschillende en onverwachte dingen komen. Ik herken ook wat jij schrijft over enthousiast meelopen maar dan niet eten.
Een keer bleek het te komen door problemen in de gal en lever, de bloedwaarden toonden aan dat daar iets mis was. Er was wat vervetting in de lever. Later is dat weer goed gekomen.
Een keer bleek hij een soort poliep in het middenoor te hebben, daardoor werd het evenwichtsorgaan beïnvloed en voelde hij zich misselijk, daardoor at hij niet. Anti-misselijkheidspilletjes hielpen een tijdje, maar uiteindelijk hielp een (dure) operatie aan dat middenoor het beste.
En weer een andere keer bleek het toch kanker te zijn. Toen hielp prednison, daardoor kan ene kat weer veel eetlust en een euforisch gevoel krijgen. Maar dan is het vaak wel een aflopende zaak omdat uiteindelijk de kanker toch wint.
Veel sterkte...
patsy--stone wijzigde dit bericht op 29-10-2019 19:48
0.76% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
dinsdag 29 oktober 2019 om 17:35
patsy--stone schreef: ↑29-10-2019 17:32
Ik herken ook wat jij schrijft over enthousiast meelopen maar dan niet eten.
Misselijkheid.
dinsdag 29 oktober 2019 om 17:35
Doe dit overigens niet bij een mooie witte muur in de buurt. In de eerste instantie schudde ze flink met zijn poot heen en weer om het eraf te krijgen. Gegarandeerde bende natuurlijk. Maar uiteindelijk was ik er blij mee omdat poes wel wat binnenkreeg.gizzmo-returns schreef: ↑29-10-2019 17:21Wat ik bij onze poes deed toen hij niet wilde eten en dwangvoeren niet lukte, is die recovermousse op haar poot smeren. Dit ging ze steeds schoonlikken en kreeg dus zo wat binnen.
dinsdag 29 oktober 2019 om 18:19
dinsdag 29 oktober 2019 om 20:11
Ja! Vergeten te zeggen, ze heeft een vloeistof gekregen voor de misselijkheid maar dat kreeg ik er ook niet goed in. Ze gaf daarnaast ook veel over. Eigenlijk was het zo ernstig dat ze idd drastisch moesten ingrijpen. Ben dankbaar dat ze nu lekker op mn schoot ligt te spinnenPoesinBoots schreef: ↑29-10-2019 17:34Ievie wat een drastische ingreep zeg! Fijn dat het wel hielp.
Ben wel benieuwd of er eerst nog een injectie/tabletjes tegen de misselijkheid geprobeerd is bij jouw kat.
@Duratys: fijn!! Beter iets dan niets, hopelijk later weer
anoniem_67472 wijzigde dit bericht op 29-10-2019 20:21
5.42% gewijzigd