Sesamstraat als je 9 jaar bent????

09-04-2009 18:32 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Haai allemaal,

Ik heb een vraagje, een vriendin van mij heeft een zoontje van 9 jaar die nog al achter loopt met zijn ontwikkeling.

Op school zijn al verschillende onderzoeken gedaan maar er is niets specifieks uitgekomen. Wel hebben ze opgemerkt dat hij heel erg achterloopt in zijn ontwikkeling. Zo spreekt hij kleutertaal Nederlands en kijkt hij naar programma's als Dora en Sesamstraat. De school heeft gezegt dat zij hem dit moet verbieden maar hij kijkt niet naar iets anders (deels omdat hij andere programma's niet goed begrijpt). Heeft iemand misschien tips om hem verder te helpen in zijn ontwikkeling?

Alvast bedankt (f)

Groetjes...Sher
waarom het enige educatieve programma verbieden? raar. Misschien kan hij klokhuis kijken?

(ik kijk nog steeds graag naar sesamstraat trouwens )
Ja, dat vond zij dus ook al heel erg vreemd. Maar het probleem is dat hij op deze manier blijft hangen in het 'kleutergedrag'. Op zich is er niets mis met sesamstraat natuurlijk :P. Klokhuis kijkt hij niet...hij gaat nog liever naar bed zegt ie dan xD
Zit hij al op speciaal onderwijs? Anders zal het nogal loslopen met dat achterlopen in ontwikkeling, lijkt me.

Iets verbieden lijkt me niet de aangewezen weg. Beperken kan wel natuurlijk, dus niet bijvoorbeeld de hele dag naar Babychannel laten kijken maar een uurtje of zo.

Verder kan hij prima gestimuleerd worden door hem een tijd aan te wijzen waarop hij lekker gaat lezen. Zelf boeken laten uitkiezen (als hij achterloopt qua leesniveau heeft het zgn. Makkelijk Lezen Plein oranje stickers op de ruggen van boeken die bij zijn leeftijd/interesse passen in de bibliotheek).

Proberen in te gaan op zijn interesses. Samen googlen naar laagvliegende dinokrokospinnen kan best leuk zijn.

Mijn kinderen van die leeftijd zijn erg leergierig, mits het om hun interesses gaat. Die moet je vriendin dus op wat voor manier zien aan te spreken. Als het 1 op 1 is lukt zelfs een kort museumbezoek nog wel, denk ik.
ok. Rare beslissing waarom hem dwingen om iets te kijken wat niet bij zijn stadium van ontwikkeling past. Kan het niet en en. Lijkt zo dwingend anders
mijn zoon van 7 kijkt ook jim-jam met dora diego en dergelijke als het ergens op staat en nick jr als ie eens een dagje vrij heeft doordeweek.

en toch zegt ie heel wijze dingen...

ik denk dat je een kind er op kunt wijzen, misschien met een lichte dwang dat er meer is dan kleutertv maar er dan nog af en toe naar kijken schaadt niemand. kinderen die met een kleinere broer of zus meekijken raken toch ook niet achter ?

je zou inderdaad, zoals mamzelle zegt, met het kind thema's kunnen bespreken en eventueel uitjes maken naar bijvoorbeeld een museum met dino's en dieren, als de interesse daar ligt tenminste ( mijn zoon vond het natuurhistorisch museum geweldig interessant, ga er nog vaker met hem heen, hij ziet er altijd iets nieuws ), als een kind bijvoorbeeld meer van auto's houdt zijn er vast ook mogelijkheden.
oh ja en rosie ro heeft gelijk...

bert en ernie is gaaf, zo grappig.

voor sommige onderdelen van sesamstraat ben je nooit te oud, zie de dingen die sommige mensen erbij bedenken maar.. ( niet voor kindjes alleen ).
Als hij echt ver achterloopt, zal dat echt niet verdwijnen door het kijken naar programma`s die beter bij zijn leeftijd passen. Dan wordt het tijd voor verder testen denk ik zo.

Maar ik vind het raar om te lezen dat het kind blijkbaar wel kan zeggen dat hij liever naar bed gaat dan bijv. Klokhuis kijken. Dat klinkt niet als een kind dat qua begrip achterloopt eigenlijk. Meer als een kind dat Klokhuis niet leuk vindt.
Hier kijken die van negen en tien trouwen sook nog steeds (stiekem) naar sesamstraat en kindertijd en z@ppelin. Zogenaamd met de kleintjes mee, stoere knullen. Beide lopen niet achter, integendeel elfs. Zoon van 2 en dochter van 1 kijken ook naar Pokemon enzo. Vinden ze net zo lollig als sesamstraat.
eens met fluffy c, voor een 9 jarige is sesamstraat misschien net zo iets als een soap voor een volwassene, hersenloos vermaak, weet ik veel, beter dat dan goede tijden slechte tijden toch ? voor een 1 of 2 jarige is pokemon gewoon veelkleurig enzo, kan ook leuk zijn, zou het daar niet aan ophangen dat een kind zich niet goed ontwikkeld, is er geen leerlingvolgsysteem of iets dergelijks met objectieve gegevens ?
De mijne kijken niet eens stiekem naar Babychannel als ze vrij zijn. Vinden ze bere interessant.

(ik vind het onschuldig vermaak).
Misschien kijkt t jochie wel gewoon het liefst programma's die bij zijn eigen niveau aansluiten. En als dat niveau wat lager ligt is sesamstraat een logische keuze.

Is er ook onderzoek gedaan naar zijn intelligentie?
Heerlijk toch, Sesamstraat ?

Mannamannapiepiediepiedie.Dat zingen wij als 30-jarigen nog op het werk.

http://www.youtube.com/watch?v=hTkGXuiT ... re=related (sesamstraatversie)

http://www.youtube.com/watch?v=QTXyXuqfBLA (muppetversie).
En als je hem echt te groot vindt voor Sesamstraat dan zijn "Bernie und Ert" een waardige opvolger.

http://www.youtube.com/watch?v=UauwoG2o0FE
zoonlief vond bernie en ert echt niet grappig, hij is nog op en riep vanachter zijn nintendo ds ''waarom lach je zo mama ?'' hij zag een paar seconden, liep weg en zei dat ie het niet grappig vond.

gelukkig maar...

zou erg zijn als ie het wel snapte toch ?
Hoe oud is je zoon ?

Ach, het is ook in het Duits, weinig kans dat hij mütze-glatze kan vertalen, denk ik.
hij is 7, we wonen dichtbij de grens hoor, hij snapt kinderduits wel, dit duits gaat hem echt boven de pet.

de humor is ook niet aan kinderen besteed he.
Kijkt hij ook naar Sesamstrasse ?

Dat deed ik als kind altijd, ik was gek van Herr von B(l)ödefeld, die altijd mopperde op Samson en Tiffy.
nee dat niet, nooit gedaan ook, hij verstaat pas een jaar ofzo een paar woordjes duits.
Voor Sesamstraat is een mens toch nooit te oud?

Maar dan nog, wat een onzin om een kind te verbieden naar Sesamstraat te kijken. Verbood Zoonlief zijn juf maar het kijken naar nickelodeon of die andere bagger. Dat gaat over werkelijk niets. De onderwerpen daar zijn zo ontzettend belachelijk: over epileren bijvoorbeeld. En dat is dan kindertv.

Van mij mag er 's morgens niet eens iets anders opstaan dan Sesamstraat
Nickelodeon zit gelukkig niet in ons zenderpakket (goedkoop schotelabonnement). Ik haat al die manga-achtige filmpjes, "vroeger" waren die Japanse films véél leuker, Remi, Candy etc...

Misschien eens opperen om een intelligentietest af te nemen bij hem? En dan niet een testje van een uurtje maar zoiets als de WISC of een andere IQ test. De wisc is een zeer verbale test en kan wat lastig zijn voor kindjes die verbaal niet zo sterk zijn. Er zijn ook non verbale tests op de markt voor de wat minder verbaal aangelegde kinderen.
http://www.testresearch.nl/wisc/wiscill.html
Jah website gemaakt door makers van een andere intelligentie test die non verbaal wordt afgenomen. Beetje concurrentie afzeiken . De wisc is goed gekeurd door de COTAN (nederlandse psychologische test beoordelaars). Op universiteiten en hogescholen in Nederland wordt de WISC als één van de belangrijkste intelligentietests voor kinderen gezien.

Zou niet zomaar afgaan op een negatieve site op het internet omdat de makers daarvan hun eigen test in een goed daglicht willen zetten.

Het artikel dateert trouwens uit 2002 op die site en de normtabellen van de WISC zijn in 2004 in samenwerking met het NIP weer vernieuwd..
Sorry hoor, het is toevallig één van de eerste hits op googel.

Waarom vind jij het belangrijk om er juist wel reclame voor te maken ? En af te geven op "de concurrent" (als een universitair docent dat al kan zijn )?

PPSW (onderdeel van de Rijksuniversiteit Groningen) zit hier in de buurt, dus zou ik waarschijnlijk al snel daar terecht komen als ik een dergelijke test af zou willen laten nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven