Havo 3
woensdag 30 oktober 2019 om 23:26
Ja, dat kan. Bij een 3 blijf je sowieso zitten op de meeste scholen.
Is tekenen en HV één vak bij hem op school of 2?
Waarom lukt tekenen en handvaardigheid niet? Zo moeilijk is het niet om daar een 6 voor te halen. Of heeft hij een motorisch probleem?
Maar goed, kijk eens op de site van de school, daar staan als het goed is de overgangsnormen.
Waarom lukt tekenen en handvaardigheid niet? Zo moeilijk is het niet om daar een 6 voor te halen. Of heeft hij een motorisch probleem?
Maar goed, kijk eens op de site van de school, daar staan als het goed is de overgangsnormen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
woensdag 30 oktober 2019 om 23:32
Ik denk dat TO bedoelt dat haar zoon voor de tweede keer blijft zitten in Havo 3. En dat ze zich afvraagt of hij dan nog een keer 3 havo kan doen of dat hij naar een ander schoolniveau moet.suzyqfive schreef: ↑30-10-2019 23:26Ja, dat kan. Bij een 3 blijf je sowieso zitten op de meeste scholen.
Als je dat bedoelt TO: meestal mag je geen twee keer blijven zitten in dezelfde klas en dus zou je zoon naar een ander niveau moeten. Maar waarom maak je je daar nu al zorgen over? Het schooljaar is nog maar net begonnen dus je zoon kan misschien zijn cijfers nog ophalen.
donderdag 31 oktober 2019 om 00:08
Ik zou eens met zoon een goed gesprek aangaan met mentor en evt leraren van de betreffende vakken.
Het lijkt me best belachelijk als je kan blijven zitten op tekenen en hamdvaardigheid. Met een basis inzet moet je toch wel een 5,5 kunnen halen.
En als hij dat niet staat waarom niet? Welke vaardigheden komt hij tekort?
Het lijkt me best belachelijk als je kan blijven zitten op tekenen en hamdvaardigheid. Met een basis inzet moet je toch wel een 5,5 kunnen halen.
En als hij dat niet staat waarom niet? Welke vaardigheden komt hij tekort?
Been there, done that, got the T-shirt.
donderdag 31 oktober 2019 om 07:02
suzyqfive schreef: ↑30-10-2019 23:26Ja, dat kan. Bij een 3 blijf je sowieso zitten op de meeste scholen.
Ook dan moet een zes halen mogelijk zijn. Anders deugt het programma van de school niet.
donderdag 31 oktober 2019 om 07:04
Really?
Dat is wat mij betreft net zoiets als dat ik vind dat het echt niet zo moeilijk is om een 6 voor wiskunde te halen.
Every day offers a new opportunity to give up.
Week 7 van de Extremely Demotivational Calendar
donderdag 31 oktober 2019 om 07:38
Maar hoe dan? Leverde je niets in? Bij mij kreeg je ook minstens een 5,5 als je iets inleverde dat ook maar enigszins aan de opdracht voldeed en ik zag dat je werkhouding tijdens de les ok was.vivajaline schreef: ↑31-10-2019 07:10Ik haalde ook vaak onvoldoendes voor tekenen, handvaardigheid en techniek
Het kan, hoe goed je ook je best doet
donderdag 31 oktober 2019 om 07:58
Dat kwam hier laatst ook al ter dprake m.b.t. de gymlessen.
Werkhouding, hartstikke subjectief.
Creatieve vakken vond ik een drama, want ik kan het niet.
Na jaren is dan echt de lol er wel af, want er komt toch nooit iets behoorlijks uit mijn handen.
Maar dan wordt toch verwacht dat je maar door- en door- en doorgaat.
Toegeven dat iets niet gaat is ook een optie, maar ja, dan is je werkhouding onvoldoende.
Every day offers a new opportunity to give up.
donderdag 31 oktober 2019 om 08:59
Weet ik niet prc
Bv niet netjes genoeg of bij in perspectief tekenen niet juist gedaan( ik zie zelf geen dieptw dus die opdracht was gewoon heel moeilijk)
Ik stond dacht ik een 5 meestal
donderdag 31 oktober 2019 om 09:42
Nou, ik vind dat niet vergelijkbaar want wiskunde is een verplicht onderdeel en handvaardigheid is een keuze. En hoewel het resultaat daarin uiteraard behoorlijk kan tegenvallen, is handvaardigheid (als het goed is) wel dusdanig afwisselend dat je misschien voor figuurzagen een zes kunt halen en voor haken een twee. Dan nog een werkstuk waar je wat moeite voor doet waar je dan nog een zeven voor haalt, sta je gemiddeld toch een vijf.
Mijn dochter was (en is) geen kei in wiskunde. Maar ook in wiskunde zijn er verschillende onderdelen. De ene keer haalt ze een drie, de andere keer een acht. Al met al precies genoeg om nét een voldoende te halen. Docent is doorgaans zo vriendelijk om, bij gebrek aan ééntiende punt, even te kijken of er ergens nog iets staat waardoor die tiende er nog bij kan.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet moeilijk is.
Maar een drie op je rapport voor handvaardigheid, tekenen of muziek? Dan heb je behalve geen talent ook geen inzet getoond, want bij nagenoeg elk vak maak je wel eens een werkstuk, wat dan weer pure theorie is. Als je niet kunt tekenen kun je je cijfer nog wel opkrikken met een goed werkstuk over picasso. En zelfs als die drie dan een drie blijft, heb je nog de mogelijkheid om een acht neer te zetten bij een vak dat je wel ligt, zodat je die drie compenseert.
Dat kan met wiskunde dan weer niet.
Terugkomend op de OP; ja, ook op deze vakken kun je afstromen als je ze niet compenseert op de één of andere manier.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
donderdag 31 oktober 2019 om 10:16
Bedankt voor alle antwoorden. Bij de kern en belangrijke vakken doet hij goed. Hij staat 8 voor Wiskunde, 8 voor Engels, 7 voor Natuurkunde, 6 voor Economie en Biologie. Hij heeft die cijfers voor Schiekunde PW nog niet. De Nederlands PW is pas volgende week. Ik maak zorg want de eerste SO van Informatica hij haalde een 3 (allen 3 kinderen van zijn klas haalde een voldoende) en eesrte SO van Teken hij haalde een 5. Ik ga met de school even praten. Vorig jaar hij haalde 6 voor informatica en teken. Dit keer de informatice toets was heel moelijk en anders dan vorig jaar (nieuwe docent). Any tips?
donderdag 31 oktober 2019 om 10:16
donderdag 31 oktober 2019 om 11:37
Wat eigenlijk bezopen zou zijn als het kind in kwestie daadwerkelijk voor alle kernvakken ruim voldoende staat. Want op een andere school worden de kernvakken minder zwaar maar gym en tekenen e.d. blijven.Fransje-Noord schreef: ↑31-10-2019 11:33Vaak mag je op een school niet twee keer blijven zitten in de zelfde klas en word je naar een andere school gestuurd, met een ander niveau. VMBO-TL bijvoorbeeld.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
donderdag 31 oktober 2019 om 12:30
donderdag 31 oktober 2019 om 13:34
Ja, en dat is nou net het probleem van TO. Haar zoon doet dit jaar nu voor de tweede keer. Voor zover ik weet mag je geen twee jaar achter elkaar doubleren. Dus niet 3x havo 3 doen, maar ook niet 2x havo 3 en dan ook nog eens 2x havo 4. Twee keer examen mag dan weer wel (mits je havo 4 dus maar 1x deed).
donderdag 31 oktober 2019 om 18:44
Solomio schreef: ↑31-10-2019 07:58Dat kwam hier laatst ook al ter dprake m.b.t. de gymlessen.
Werkhouding, hartstikke subjectief.
Creatieve vakken vond ik een drama, want ik kan het niet.
Na jaren is dan echt de lol er wel af, want er komt toch nooit iets behoorlijks uit mijn handen.
Maar dan wordt toch verwacht dat je maar door- en door- en doorgaat.
Toegeven dat iets niet gaat is ook een optie, maar ja, dan is je werkhouding onvoldoende.
Natuurlijk kan werkhouding subjectief zijn. Daarom werk ik bij mijn projecten altijd met een lijstje criteria waardoor het samen met de leerling objectiever te bepalen is.
Bijvoorbeeld bij groep vijf, uitgelegd hoe je een portret tekent. Waar de ogen zouden moeten komen, etc.
Dan kun je met het kind kijken of die doelen behaald zijn.
Ook over gedrag en inzet kun je zulke criteria bepalen. Bijvoorbeeld:
Je doet minstens twee pogingen op twee blaadjes.
Je werkt de hele les aan deze opdracht.
Praten mag zolang je ook wel werkt.
Dan kun je ook bijsturen als leerkracht in dat gedrag, waardoor het mogelijk blijft om op die zes uit te komen.
Het geeft wel veel administratieve rompslomp, na elke les moet je dit soort dingen afvinken om het niet subjectief te laten worden.
donderdag 31 oktober 2019 om 18:58
En waarom niet het grotendeels op een akkoordje met de school gooien?
Dat hij wel zorgt dat hij voor alles een 6 heeft, dus ook liefst voor Informatica.
Maar dat als hij een 4 heeft voor Handvaardigheid ze hem er wel doorslepen.
Ik neem aan dat hij - op dit moment - niet van zin is mode-ontwerper te worden.
(Tuurlijk moet hij niet met een 1 of een 2 afkomen.
En dus wel enige inzet vertonen.
Maar sommige mensen zijn nu éénmaal slecht in handvaardigheid en tekenen.)
Dat hij wel zorgt dat hij voor alles een 6 heeft, dus ook liefst voor Informatica.
En dus wel enige inzet vertonen.
donderdag 31 oktober 2019 om 19:03
Marnamai schreef: ↑31-10-2019 18:58En waarom niet het grotendeels op een akkoordje met de school gooien?
Akkoordje is leuk, tenzij die lage cijfers vooral komen door wangedrag. Maar dan moet school daar dus iets mee. Dat wangedrag komt ook ergens vandaan, dus dat roept om andere inspanningen van school.
donderdag 31 oktober 2019 om 19:04
Mijn ervaring is dat de kinderen waarbij het tekenen (of HV natuurlijk) niet zo goed lukt er met de pet naar gaan gooien. 'dat kan ik toch niet!'. En dan vind ik wel dat je ze daar op af mag rekenen. In het voorbeeld van Andersom: Als ik uitleg waar de ogen moeten zitten stel ik als 'eis' dat die enigszins goed geplaatst zijn (gewoon een kwestie van de regeltjes volgen). Dat dat oog dan wat minder goed lukt maakt me niet zoveel uit.
Bij dochter op VO kregen ze (was voor Bio) een opdracht met tekenregels.
Regel 1: gebruik strakke lijnen, geen schetslijnen.
Regel 2: schrijf de benamingen links naast de tekening.
Regel 3: gebruik voor de lijntjes naar de afbeelding een liniaal.
Etc.
Bij de toets stikte het van de onvoldoendes! Dat is geen kwestie van 'niet kunnen tekenen', maar toch echt van inzet. Aan de eisen was makkelijk te voldoen, maar als jij het verrekt een liniaal te gebruiken of gewoon rechts schrijft voel je dat in je punten!
Ik zou het heel erg vinden als je op Tekenen en Handvaardigheid bleef zitten. Neem eens contact op met de betreffende docenten. Vraag waar het aan ligt dat hij onvoldoendes haalt en hoe hij dit kan verbeteren. Ze hebben vast goede tips!
Bij dochter op VO kregen ze (was voor Bio) een opdracht met tekenregels.
Regel 1: gebruik strakke lijnen, geen schetslijnen.
Regel 2: schrijf de benamingen links naast de tekening.
Regel 3: gebruik voor de lijntjes naar de afbeelding een liniaal.
Etc.
Bij de toets stikte het van de onvoldoendes! Dat is geen kwestie van 'niet kunnen tekenen', maar toch echt van inzet. Aan de eisen was makkelijk te voldoen, maar als jij het verrekt een liniaal te gebruiken of gewoon rechts schrijft voel je dat in je punten!
Ik zou het heel erg vinden als je op Tekenen en Handvaardigheid bleef zitten. Neem eens contact op met de betreffende docenten. Vraag waar het aan ligt dat hij onvoldoendes haalt en hoe hij dit kan verbeteren. Ze hebben vast goede tips!
donderdag 31 oktober 2019 om 19:07
Wangedrag vraagt vooral om andere inspanningen van zoon (mocht dat het geval zijn)!
donderdag 31 oktober 2019 om 19:27
Toch vind ik dat lastig om dat zo concreet te stellen.
Voor vakken als hv en tekenen geldt vaak een wat vrijere setting waardoor kinderen worden uitgedaagd wat vrijer te reageren. Bij kinderen voor wie de opdrachten lastig zijn zie je sneller de emoties wat hoger oplopen. Sommigen uiten hun emoties op een nette manier, anderen laten hun onvermogen op een nare manier blijken. Gewoon omdat ze er zelf ook niet goed raad mee weten en moeten leren om zulke gevoelens te verwoorden.
donderdag 31 oktober 2019 om 19:30
Geen idee op welke wijze de kunstvakken op de school van TO's kind worden aangeboden. Zelf had ik ooit een 4 op tekenen, in vwo4. Ondanks inzet, vanwege alleen praktisch werk. Wat een ellende en totaal achterlijk van die docent.
Hoe dan ook, TO: stimuleer je kind zijn best te doen, dat is altijd een goed idee. Bespreek je zorgen met zijn mentor. Ik zou me niet kunnen voorstellen dat een leerling door onvoldoendes op tekenen/hv blijft zitten, maar informatica is een ander verhaal (zie je niet vaak in H3, overigens).
Hoe dan ook, TO: stimuleer je kind zijn best te doen, dat is altijd een goed idee. Bespreek je zorgen met zijn mentor. Ik zou me niet kunnen voorstellen dat een leerling door onvoldoendes op tekenen/hv blijft zitten, maar informatica is een ander verhaal (zie je niet vaak in H3, overigens).