Zure reacties op dit forum

31-10-2019 03:29 3052 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.

Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.

Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095

Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter :popcorn:, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.

De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.

Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.

* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Murrmurr schreef:
01-11-2019 15:32
De spreekwoordelijke poppen dan

Afbeelding
Getver
Solomio schreef:
01-11-2019 15:25
Ook nog.
Dat je nog zo oud bent geworden.
Murrmurr schreef:
01-11-2019 15:21
Pilates loopt me nu te pesten in m'n kletstopic over bodypump :'(
Waar? Waar?
To the rescueeeeeeeee!
Afbeelding
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
De reacties hier op het forum zijn juist de reden waarom ik steeds weer terug kom. Heerlijk scherp op z’n tijd, kritisch, onsympathiek gevat, grappig, empathisch, enz. Net echte mensen hier. ;) Wie hier mee komt schrijven, kiest daar ook voor. Wil je alleen maar lieve reacties, dan moet je een ander forum zoeken. Keus genoeg hoor. Ik vind het op andere forums juist vaak zo gezapig, zo meelevend en meedenkend. Ik houd van de scherpte hier. En als je er echt last van hebt, dan is er altijd nog de negeerknop. Momenteel ben ik niet zo actief, even wat meer in de meeleesstand, maar ik hoop echt dat het hier altijd zo blijft. Het leest ook lekker mee trouwens.
anoniem_64a69eb31fdfb wijzigde dit bericht op 01-11-2019 15:49
3.97% gewijzigd
He Bloes, hoe is het met jullie?
Suðri schreef:
01-11-2019 15:47
He Bloes, hoe is het met jullie?
Hoi! :) Ja, wel oké. We waren bijna uit elkaar, maar nu toch weer niet. Gezellig samen in relatietherapie. ;) Geen idee wat de toekomst brengt, maar voor nu is het wel goed.
Bloes schreef:
01-11-2019 15:51
Hoi! :) Ja, wel oké. We waren bijna uit elkaar, maar nu toch weer niet. Gezellig samen in relatietherapie. ;) Geen idee wat de toekomst brengt, maar voor nu is het wel goed.
Wat heftig. Alles zal ook een fikse wissel op jullie relatie getrokken hebben. Wat fijn dat jullie toch samen naar een opening zoeken. Sterkte!
Bloes schreef:
01-11-2019 15:51

Heftig Bloes, heel veel succes met de therapie, hopelijk komen jullie er sterk uit.
Wat ook het gevoel van groepjes vorming sterkt voor sommigen maar niet per definitie bijdraagt aan het vormen van een groepje zijn de “ dit” reacties. Dat is wel populair bij verschillende mensen hier actief op dit topic.

De dit, eens en +1 na een bericht van iemand met hetzelfde standpunt hebben verdere geen toegevoegde waarde. Als je zelf je standpunt niet kunt verdedigen of duidelijk kunt maken of daar de moeite niet voor wilt nemen kun je net zo goed niks opschrijven. En als bijvoorbeeld steeds dezelfde 4 personen die reacties geven bij 10 verschillende topics kan ik best begrijpen dat dat lijkt op een groepje. Het elkaar napraten, steeds reageren op elkaars “ grapjes” en voor een nick opkomen ipv de inhoud van haar of zijn posts ook gebeurt ook bij bepaalde gebruikers op dit forum. En vooral bij onderwerpen waar een serieuze ondertoon aan hoort te zitten is dit soort post gedrag storend. Dat versterkt het gevoel dat er een groepje is.
Let’s Go Brandon!
Suðri schreef:
01-11-2019 15:53
Wat heftig. Alles zal ook een fikse wissel op jullie relatie getrokken hebben. Wat fijn dat jullie toch samen naar een opening zoeken. Sterkte!
Dank! Ja, ik stond drie jaar continu in de overleefstand. Ik wil nu liever niet meer weg. Alleen dat is al een grote en hoopgevende verandering. :)
Lange-met-een-korte schreef:
01-11-2019 16:00
Wat ook het gevoel van groepjes vorming sterkt voor sommigen maar niet per definitie bijdraagt aan het vormen van een groepje zijn de “ dit” reacties. Dat is wel populair bij verschillende mensen hier actief op dit topic.

De dit, eens en +1 na een bericht van iemand met hetzelfde standpunt hebben verdere geen toegevoegde waarde. Als je zelf je standpunt niet kunt verdedigen of duidelijk kunt maken of daar de moeite niet voor wilt nemen kun je net zo goed niks opschrijven. En als bijvoorbeeld steeds dezelfde 4 personen die reacties geven bij 10 verschillende topics kan ik best begrijpen dat dat lijkt op een groepje. Het elkaar napraten, steeds reageren op elkaars “ grapjes” en voor een nick opkomen ipv de inhoud van haar of zijn posts ook gebeurt ook bij bepaalde gebruikers op dit forum. En vooral bij onderwerpen waar een serieuze ondertoon aan hoort te zitten is dit soort post gedrag storend. Dat versterkt het gevoel dat er een groepje is.
Niet mee eens want als iemand het al heeft gezegd scheelt dat typen en het is gewoon hoe mensen communiceren. Hoe wil je dat soort dingen gaan verbieden?
Murrmurr schreef:
01-11-2019 16:08
Niet mee eens want als iemand het al heeft gezegd scheelt dat typen en het is gewoon hoe mensen communiceren. Hoe wil je dat soort dingen gaan verbieden?
Dit,

Ik gebruik het overigens ongeacht wie het getypt heeft, met als voorwaarde dat ik het er dan wel mee eens ben.
Bloes schreef:
01-11-2019 16:05
Dank! Ja, ik stond drie jaar continu in de overleefstand. Ik wil nu liever niet meer weg. Alleen dat is al een grote en hoopgevende verandering. :)
Overleven is moeilijk los te laten. Gun het jezelf :)
01-11-2019 16:00

Niet eens.

En hoe komt het dat jij dit ziet als het zouden willen versterken van een gevoel dat er groepjes bestaan? Het kan juist een TO overtuigen dat een mening dus gedeeld wordt en is imho een prima wijze voor een TO om een post te (her) lezen. In topics die rap verlopen worden bepaalde posts wel eens gemist, prima wijze.
enn wijzigde dit bericht op 01-11-2019 16:20
2.94% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
pilatespas schreef:
01-11-2019 14:46
Er is zeker wel een groep. Komen allemaal weer bij elkaar in het nieuwe napraattopic. Alleen hier gaan ze nooit toegeven dat ze een groepje zijn. Ben een beetje moe gestreden wbt de discussie. Toch weet ik zeker dat dit toch wat teweeg heeft gebracht. Er zullen vast meelezers zijn die zich hierin herkennen, de mods zullen nog alerter worden etc. Ik verwacht dat langzaam aan hier toch een soort van opstandje komt en forummers zoals jij en ik, meer gaan reageren.

Nu zal ik weer een bak vol ellende over me heen krijgen. Ik kies er voor om hier weg te gaan en wat mensen te gaan "negeren". Maakt het hier weer een stuk leuker :idee: .
Onderstaand gaat wel over een andere situatie, maar ik sla er toch op aan.
Heb in dit topic overig/beeld-plaatje-in-jouw-hoofd-over ... ges/451620
gelezen dat er berichten gewijzigd zijn omdat betr forummer waarover gepraat werd, niet zelf aan de discussie deelnam.
:-D
k Wist niet wat ik las.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Murrmurr schreef:
Eens.
yette schreef:
01-11-2019 08:51
:D
wacht maar. De vrijdagmiddag moet nog komen!
Hoe gaat-ie?
simbalabimba schreef:
01-11-2019 16:17
gelezen dat er berichten gewijzigd zijn omdat betr forummer waarover gepraat werd, niet zelf aan de discussie deelnam.
k Wist niet wat ik las.
Das toch gewoon netjes?
simbalabimba schreef:
01-11-2019 16:17
k Wist niet wat ik las.
Oh ja, er wordt over iemand gepraat die er niet bij is. Schokkend!!!! Nog nooit meegemaakt inderdaad, laat staan zelf gedaan!!!!!!!
Suðri schreef:
01-11-2019 16:13
Dit,

Ik gebruik het overigens ongeacht wie het getypt heeft, met als voorwaarde dat ik het er dan wel mee eens ben.
Eens.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
yette schreef:
01-11-2019 16:18
Hoe gaat-ie?
Nou, het groepje wordt aardig met de neus op de feiten gedrukt, kan ik je zeggen.
Ik heb de energie niet meer om in een groepje te zitten :cry: Hoe doen jullie dat toch?
Natte tosti..
Murrmurr schreef:
Het hoeft niet verboden te worden. Daar gaat het ook niet om.

Het heeft gewoon geen meerwaarde omdat het niet relevant is voor de discussie. Want wat heb er aan dat iemand mijn bericht leuk vond en dat bevestigd met een dit of een eens? Geeft dat mijn argumenten meer waarde als nog iemand het onderstreept? Als je een serieuze discussie wilt voeren kan dat alleen met argumenten, feiten, onderbouwingen, en gestandaardiseerde kaders. Dit, eens of + zijn dat in ieder geval niet. En daarom is het gebruik van dat soort berichten storend voor velen.
Let’s Go Brandon!
01-11-2019 16:25
Het hoeft niet verboden te worden. Daar gaat het ook niet om.

Het heeft gewoon geen meerwaarde omdat het niet relevant is voor de discussie. Want wat heb er aan dat iemand mijn bericht leuk vond en dat bevestigd met een dit of een eens? Geeft dat mijn argumenten meer waarde als nog iemand het onderstreept? Als je een serieuze discussie wilt voeren kan dat alleen met argumenten, feiten, onderbouwingen, en gestandaardiseerde kaders. Dit, eens of + zijn dat in ieder geval niet. En daarom is het gebruik van dat soort berichten storend voor velen.
Vind jij. Anderen zien dat anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven