Zure reacties op dit forum
donderdag 31 oktober 2019 om 03:29
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.
Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.
Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095
Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter
, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.
Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.
* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.
Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095
Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.
Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.
* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
vrijdag 1 november 2019 om 14:20
Ah, dus blijkbaar omdat ik het net als geronimo waag om een puntje van kritiek te uiten is dat opeens mijn mattie?
vrijdag 1 november 2019 om 14:21
Precies zoals er andersom ook geredeneerd wordt toch?
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
vrijdag 1 november 2019 om 14:21
En hier ben ik het volledig mee eens. Ik weet nog dat ik ooit ondere een oude nick een OP schreef en nog echt in de emotie van de ruzie zat. Daar werd best hard op gereageerd - en terecht... Daar trek je dan lering uit, althans de meeste mensen doen dat. Ik heb dergelijke reacties (ook met de popcorn smiley) ook nooit als aanval ervaren of als grap ten koste van mij...Malinois schreef: ↑01-11-2019 14:09Ik vind gewoon iedereen hier stom en sommige mensen iets stommer dan anderen. Als ik mensen niet trek negeer ik ze.
Maar ik zie dat je op dit forum doorgaans oogst wat je zaait. Schrijf je een topic met een vraag en een beetje zelfreflectie dan krijg je betere antwoorden dan wanneer je topic half half is met allerlei vaagheden. En ja soms bepaalt de eerste reactie de eerste pagina, maar er zijn altijd mensen die een tegengeluid durven geven. Ik geloof niet dat ik hier bij welk groepje dan ook hoor, en ik vind het ook een illusie dat een forum zonder groepjes zou kunnen bestaan. Zo werken mensen.
En internet is nou eenmaal ook een vergaarbak van mensen waar wat mis mee is, dus zie je het hier iets meer dan irl.
Als je IRL niet aan zelfreflectie wil doen en een starre houding hebt wordt dat door je omgeving doorgaans ook niet gewaardeerd en kun je op kritiek rekenen. Dat is hier doorgaans niet anders en dat wordt nu als pest gedrag bestempeld.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
vrijdag 1 november 2019 om 14:22
Nou dat is wat jullie zeggen toch.
Ik zit kennelijk ook in dat groepje omdat ik het net als een paar anderen hier niet eens ben met dat belerende gezuig en gezeik. Als ik daarom in een groepje zit, zit jij dat ook. Ik volg gewoon jullie eigen logica.
vrijdag 1 november 2019 om 14:24
SallySpectra* schreef: ↑01-11-2019 14:22Nou dat is wat jullie zeggen toch.
Ik zit kennelijk ook in dat groepje omdat ik het net als een paar anderen hier niet eens ben met dat belerende gezuig en gezeik. Als ik daarom in een groepje zit, zit jij dat ook. Ik volg gewoon jullie eigen logica.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
vrijdag 1 november 2019 om 14:24
Jullie?SallySpectra* schreef: ↑01-11-2019 14:22Nou dat is wat jullie zeggen toch.
vrijdag 1 november 2019 om 14:25
Dat woord zou wat mij betreft ook wel op de lijst met verboden woorden mogen hier.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
vrijdag 1 november 2019 om 14:26
Op pagina 31 geeft pilatespas aan dat ze het inderdaad anders had moeten aanpakken en er niet zo hard in had moeten gaan, dat ze dat inziet en dat ze hoopt dat er nu een redelijk gesprek gevoerd kan worden. Vervolgens hoeft dat van jou niet zo nodig.
En volgens mij is het op dit punt amper nog een discussie te noemen, maar is het vooral uitgemond in een sarcastisch lolletjes-topic.
vrijdag 1 november 2019 om 14:27
Idd. Ik heb hier onder onbekende Nicks echt topics gehad over onderwerpen waar je best heftige reacties op kunt verwachten, vreemdgaan, relatietoestanden, dat soort dingen en ik kreeg doorgaans genuanceerde reacties van mensen die hun best deden zich in te leven. Uiteraard ook een aantal ‘je man verdient beter ik hoop dat je brandt in de hel’ maar die neem ik dan gewoon niet serieus.Baggal schreef: ↑01-11-2019 14:21En hier ben ik het volledig mee eens. Ik weet nog dat ik ooit ondere een oude nick een OP schreef en nog echt in de emotie van de ruzie zat. Daar werd best hard op gereageerd - en terecht... Daar trek je dan lering uit, althans de meeste mensen doen dat. Ik heb dergelijke reacties (ook met de popcorn smiley) ook nooit als aanval ervaren of als grap ten koste van mij...
Als je IRL niet aan zelfreflectie wil doen en een starre houding hebt wordt dat door je omgeving doorgaans ook niet gewaardeerd en kun je op kritiek rekenen. Dat is hier doorgaans niet anders en dat wordt nu als pest gedrag bestempeld.
Overigens valt me op dat dat doorgaans dezelfde mensen zijn die vinden dat het hier niet gezellig is en er gemeen gereageerd wordt. Zodra er een topic geopend wordt buiten hun belevingswereld dan wordt er gegooid met ‘normen en waarden’ enzo vanuit een morele verhevenheid. En daar heb ik veel meer de schurft aan dan popcornsmileys en slechte grappen
vrijdag 1 november 2019 om 14:27
Hard? Hard is het nog niet geweest hoor. EN haar berchten zou ik zeker niet als hard classificeren.Ljubavi schreef: ↑01-11-2019 14:26Op pagina 31 geeft pilatespas aan dat ze het inderdaad anders had moeten aanpakken en er niet zo hard in had moeten gaan, dat ze dat inziet en dat ze hoopt dat er nu een redelijk gesprek gevoerd kan worden. Vervolgens hoeft dat van jou niet zo nodig.
En volgens mij is het op dit punt amper nog een discussie te noemen, maar is het vooral uitgemond in een sarcastisch lolletjes-topic.
vrijdag 1 november 2019 om 14:29
IkMalinois schreef: ↑01-11-2019 14:27Idd. Ik heb hier onder onbekende Nicks echt topics gehad over onderwerpen waar je best heftige reacties op kunt verwachten, vreemdgaan, relatietoestanden, dat soort dingen en ik kreeg doorgaans genuanceerde reacties van mensen die hun best deden zich in te leven. Uiteraard ook een aantal ‘je man verdient beter ik hoop dat je brandt in de hel’ maar die neem ik dan gewoon niet serieus.
Overigens valt me op dat dat doorgaans dezelfde mensen zijn die vinden dat het hier niet gezellig is en er gemeen gereageerd wordt. Zodra er een topic geopend wordt buiten hun belevingswereld dan wordt er gegooid met ‘normen en waarden’ enzo vanuit een morele verhevenheid. En daar heb ik veel meer de schurft aan dan popcornsmileys en slechte grappen
vrijdag 1 november 2019 om 14:38
Hier is al menig keer in genuanceerd. O.a. ook door TO. Alleen wordt er na mijn idee volhardend aan dat woord vast geklampt. Als ik nu dit topic bekijk dan voelt het wel dat er vele forummers hier elkaar al jaren kennen en elkaar bijvallen waar nodig.
Persoonlijk ken ik niemand hier, niet met deze nick in elk geval. Dus ik sta er alleen voor. Dan is het behoorlijk intimiderend als je een punt probeert te maken en er drie man op je tekst storten en er woorden uit halen waar op door gehamerd wordt. En dat volledige aan het punt voorbij gaat die je probeert te maken.
Dit zie ik ook in topics gebeuren. En dan is er vast niet bewust een groep. Maar wel een onderlinge sfeer en bijval van bekende forummers onder elkaar, die heel overheersend kan zijn voor een TO.
Overigens heb ik ook al meerdere keren geschreven dat ik zie dat als een TO aan zelfreflectie kan doen, de toon een stuk milder wordt. Voor de duidelijkheid
vrijdag 1 november 2019 om 14:44
Bijval krijgt iemand van mij alleen als ik het met haar (hem?) eens ben en dat baseer ik dan op de inhoud van de post en niet op de nick van de desbetreffende forummer. Sterker nog, ik ben het wel eens oneens geweest met sommige mensen in een bepaald topic waar ik het in een ander topic dan weer compleet mee eens ben. Dat is onderwerp afhankelijk, maar niet nick afhankelijk zoals hier ten onrechte wordt gesuggereerd. Tuurlijk vallen sommige nicks mij meer op dan anderen en ben ik het vaker eens met bepaalde mensen, maar dat is een andere discussie.Qiyara schreef: ↑01-11-2019 14:38Hier is al menig keer in genuanceerd. O.a. ook door TO. Alleen wordt er na mijn idee volhardend aan dat woord vast geklampt. Als ik nu dit topic bekijk dan voelt het wel dat er vele forummers hier elkaar al jaren kennen en elkaar bijvallen waar nodig.
Persoonlijk ken ik niemand hier, niet met deze nick in elk geval. Dus ik sta er alleen voor. Dan is het behoorlijk intimiderend als je een punt probeert te maken en er drie man op je tekst storten en er woorden uit halen waar op door gehamerd wordt. En dat volledige aan het punt voorbij gaat die je probeert te maken.
Dit zie ik ook in topics gebeuren. En dan is er vast niet bewust een groep. Maar wel een onderlinge sfeer en bijval van bekende forummers onder elkaar, die heel overheersend kan zijn voor een TO.
vrijdag 1 november 2019 om 14:46
Ik val je bij.Baggal schreef: ↑01-11-2019 14:44Bijval krijgt iemand van mij alleen als ik het met haar (hem?) eens ben en dat baseer ik dan op de inhoudvan de post en niet op de nick van de desbetreffende forummer. Sterker nog, ik ben het wel eens oneens geweest met sommige mensen in een bepaald topic waar ik het in een ander topic dan weer compleet mee eens ben. Dat is onderwerp afhankelijk, maar niet nick afhankelijk zoals hier ten onrechte wordt gesuggereerd. Tuurlijk vallen sommige nicks mij meer op dan anderen en ben ik het vaker eens met bepaalde mensen, maar dat is een andere discussie.
vrijdag 1 november 2019 om 14:46
Er is zeker wel een groep. Komen allemaal weer bij elkaar in het nieuwe napraattopic. Alleen hier gaan ze nooit toegeven dat ze een groepje zijn. Ben een beetje moe gestreden wbt de discussie. Toch weet ik zeker dat dit toch wat teweeg heeft gebracht. Er zullen vast meelezers zijn die zich hierin herkennen, de mods zullen nog alerter worden etc. Ik verwacht dat langzaam aan hier toch een soort van opstandje komt en forummers zoals jij en ik, meer gaan reageren.Qiyara schreef: ↑01-11-2019 14:38Hier is al menig keer in genuanceerd. O.a. ook door TO. Alleen wordt er na mijn idee volhardend aan dat woord vast geklampt. Als ik nu dit topic bekijk dan voelt het wel dat er vele forummers hier elkaar al jaren kennen en elkaar bijvallen waar nodig.
Overigens heb ik ook al meerdere keren geschreven dat ik zie dat als een TO aan zelfreflectie kan doen, de toon een stuk milder wordt. Voor de duidelijkheid![]()
Nu zal ik weer een bak vol ellende over me heen krijgen. Ik kies er voor om hier weg te gaan en wat mensen te gaan "negeren". Maakt het hier weer een stuk leuker
vrijdag 1 november 2019 om 14:47
lolapaloeza schreef: ↑01-11-2019 14:16Soms krijg ik het gevoel dat sommige mensen een beetje vergeten dat dit een forum is gekoppeld aan de VIVA (lees ook!) en geen hulpverleners.nl ofzo.
Hulp en steun bieden wordt hier ook gedaan, maar als je dat serieus nodig hebt dan zijn er meer dan genoeg andere plaatsen die daar speciaal voor bedoeld zijn.
Daar worden geen grapjes gemaakt en heb je geen last van groepsaanvallen.
Zoiets zeg ik ook al steeds, maar het beklijft niet. Als je een kumbayaforum zoekt moet je er 1 oprichten, want ik ken er geen.
vrijdag 1 november 2019 om 14:51
Qiyara schreef: ↑01-11-2019 14:38Hier is al menig keer in genuanceerd. O.a. ook door TO. Alleen wordt er na mijn idee volhardend aan dat woord vast geklampt. Als ik nu dit topic bekijk dan voelt het wel dat er vele forummers hier elkaar al jaren kennen en elkaar bijvallen waar nodig.
Overigens heb ik ook al meerdere keren geschreven dat ik zie dat als een TO aan zelfreflectie kan doen, de toon een stuk milder wordt. Voor de duidelijkheid![]()
Eens.
vrijdag 1 november 2019 om 14:52
Qiyara schreef: ↑01-11-2019 14:38Hier is al menig keer in genuanceerd. O.a. ook door TO. Alleen wordt er na mijn idee volhardend aan dat woord vast geklampt. Als ik nu dit topic bekijk dan voelt het wel dat er vele forummers hier elkaar al jaren kennen en elkaar bijvallen waar nodig.
Net zoals irl dus.
Een groepje hoeft toch niet te betekenen dat je het dus maar altijd met iedereen eens bent? Zelfs een paar van mijn echt close matties hebben wel eens een andere mening dan ik zou hebben.
Net als dat ik een deel van die ‘groep’ ook echt alleen daar tegen kom en op geen enkel ander topic. Sommigen juist weer wel, omdat we dezelfde interesses hebben, maar soms ook weer een andere mening.
Net als dat ik een deel van die ‘groep’ ook echt alleen daar tegen kom en op geen enkel ander topic. Sommigen juist weer wel, omdat we dezelfde interesses hebben, maar soms ook weer een andere mening.
pilatespas schreef: ↑01-11-2019 14:46Er is zeker wel een groep. Komen allemaal weer bij elkaar in het nieuwe napraattopic. Alleen hier gaan ze nooit toegeven dat ze een groepje zijn. Ben een beetje moe gestreden wbt de discussie. Toch weet ik zeker dat dit toch wat teweeg heeft gebracht. Er zullen vast meelezers zijn die zich hierin herkennen, de mods zullen nog alerter worden etc. Ik verwacht dat langzaam aan hier toch een soort van opstandje komt en forummers zoals jij en ik, meer gaan reageren.
Nu zal ik weer een bak vol ellende over me heen krijgen. Ik kies er voor om hier weg te gaan en wat mensen te gaan "negeren". Maakt het hier weer een stuk leuker.
Opstand nog wel
Ik weet niet wat ik lees soms, dit is een discussieforum, ik geloof dat dat punt ergens steeds gemist wordt.
Ik snap je punt en ik vind je persoonlijk ook prettig en inhoudelijk reageren. Hier kom ik mee verder en voel ik mij ook gehoord in wat ik schrijf.Baggal schreef: ↑01-11-2019 14:44Bijval krijgt iemand van mij alleen als ik het met haar (hem?) eens ben en dat baseer ik dan op de inhoud van de post en niet op de nick van de desbetreffende forummer. Sterker nog, ik ben het wel eens oneens geweest met sommige mensen in een bepaald topic waar ik het in een ander topic dan weer compleet mee eens ben. Dat is onderwerp afhankelijk, maar niet nick afhankelijk zoals hier ten onrechte wordt gesuggereerd. Tuurlijk vallen sommige nicks mij meer op dan anderen en ben ik het vaker eens met bepaalde mensen, maar dat is een andere discussie.
Dat ervaar ik minder als er gegrapt, gerolt etc wordt. En dat is wat er regelmatig gebeurt. Dan verlies je de gelijkwaardigheid van de ander uit oog in mijn ogen.
Dat gebeurt nu ook in dit topic, ik vind het onvolwassen en vermoeiend en allesbehalve constructief. Het is meer een sensatie aan het worden. Dat vind ik jammer.