Zure reacties op dit forum

31-10-2019 03:29 3052 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.

Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.

Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095

Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter :popcorn:, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.

De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.

Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.

* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Qiyara schreef:
02-11-2019 05:41
(...) Heb het nu al vaker gepost; er zijn zat forummers die er ook niet tegen opgewassen zijn. Ze schrikken dan dusdanig en dan krijg je de fight, flight, freeze reactie.
Een OP meltdown, wat voor nog meer kut opmerkingen zorgt.
Een TO die nooit meer terugkomt, wat voor kut opmerkingen zorgt.
Een TO die gaat terug vechten uit machteloosheid, wat voor kut opmerkingen zorgt!

Alleen de TO's die bij machtte zijn om zelfinzicht/reflectie te tonen of die kut opmerkingen kunnen laten voor wat het is, krijgen een topic waar ze wat aan hebben. (...)
Eens. Met je volledige post. Die zelfreflectie word je overigens ook door de strot geduwd. Een "we houden je een spiegel voor" is op dit forum meer een "we rammen je harses tegen de spiegel". Je moet en zal buigen voor het gegeven forumadvies, anders zul je het weten ook en heb je natúúrlijk zelf alle daaropvolgende nare reacties uitgelokt.
wij slapen nooit.
Wat triest Iskek.

Ik begrijp de opmerking van Maud denk ik wel. Jij lijkt de verantwoordelijkheid voor jouw zelfmoordpoging te leggen bij wildvreemden die rot op je reageerden. Dat gaat echt te ver. Je kan iemand namelijk alleen verantwoordelijk houden voor hun eigen gedrag en niet voor wat jij deed nadat ze zich zo gedroegen. In dit geval kan je ze dus alleen verwijten dat ze de verkeerde opmerkingen maakten, op het verkeerde moment, tegen de verkeerde persoon.
moonpoppy schreef:
02-11-2019 05:49
Het lijkt er soms op dat mensen niet door meer hebben dat er een echt mens achter die getypte woordjes zit.

Want in het echte leven gaan gesprekken niet op deze manier.

Als iemand echt tegenover je zit ga je er niet zo op los.

Een forum zou niet anders moeten zijn,toch zie je heel vaak dat mensen dan veel ongeremder zijn.
Dit is een algemeen gegeven. Gewoonlijk gaat het bij cyberpesten meestal over jongeren, maar volwassenen kunnen er helaas ook wat van.
yette schreef:
02-11-2019 06:29
Dit is een algemeen gegeven. Gewoonlijk gaat het bij cyberpesten meestal over jongeren, maar volwassenen kunnen er helaas ook wat van.
Ik weet het,maar om het zelf te zien gebeuren blijft bevreemdend.

Soms doet dit forum me wat dat betreft echt denken aan sommige klassen waarin ik gezeten heb.

Alleen hadden die "pesters"het excuus van hun jeugdigheid.
Argentovivo schreef:
02-11-2019 03:29
Dat hoop ik ook! Ik neem wel aan dat de boel hier nu wel op scherp staat, Mods.

Dat denk ik ook, maar niet om die post.
Argentovivo schreef:
02-11-2019 01:08
Ik weet het niet hoor, maar ik zie een verhouding van ongeveer 1:10 qua grapjes van 'Het niet-groepje' t.o.v. grapjes van 'Het 'wel' Groepje (discussie medio dit topic.) Dus waar haal je dit vandaan?
Wie zijn dan de zuren vraag je je af hè?
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
Maud*de*Braose schreef:
02-11-2019 05:24
Dat is de omgekeerde wereld. Jij bent er zo slecht aan toe dat de onwelgevallige opmerkingen van een paar forumsters genoeg zijn om tot een zelfmoordpoging te leiden. Als je er mentaal zo slecht aan toe bent moet je je hebben en houden niet op een forum dumpen, want dan ben je veel te kwetsbaar. Maar het is niet de schuld van forummers dat het zo slecht met je gaat en ook niet dat jij een zelfmoordpoging doet.

Eens. Ik heb het topic inmiddels gestaft omdat ik zowel permabanneling als dubbelnicken vermoed.
Eens met laatste post van moonpoppy..
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Argentovivo schreef:
02-11-2019 01:20
We wachten het af. In elk geval heb ik wel het idee dat hier en daar op het forum inmiddels vriendelijker gereageerd wordt. Dus misschien heeft het toch zin :P
Zo zeg, dan overschat je je eigen invloed toch schromelijk hoor.
Argentovivo schreef:
02-11-2019 02:02
Wat laat jij jezelf hier kennen Solomio.

Geronimo2 komt met een haarscherpe wederom mooi geformuleerde post die veel lading dekt en wat doe je? Eén verkeerd woord eruit halen en daar weer een 'grapje' over maken.

Ik begrijp wel dat ik inmiddels ook in herhaling val(!) maar kom op zeg... dit is dus precies waar het over gaat.
Geronimo2 komt met een post die in jouw straatje past.
Das iets anders dan een 'haarscherpe mooi geformuleerde post'.

Die ik idd niet heel serieus kan nemen.
Solomio schreef:
02-11-2019 06:42
Ik denk ook niet dat er echt iets gaat veranderen.
Solomio schreef:
02-11-2019 06:42
Ik vind jouw reacties altijd zo in tegenstrijd met je onderschrift "de zachte krachten zullen zeker winnen".
wij slapen nooit.
Maud*de*Braose schreef:
Dat is de omgekeerde wereld. Jij bent er zo slecht aan toe dat de onwelgevallige opmerkingen van een paar forumsters genoeg zijn om tot een zelfmoordpoging te leiden. Als je er mentaal zo slecht aan toe bent moet je je hebben en houden niet op een forum dumpen, want dan ben je veel te kwetsbaar. Maar het is niet de schuld van forummers dat het zo slecht met je gaat en ook niet dat jij een zelfmoordpoging doet.
Zal wel weer te hard zijn, maar dit vind ik nou een haarscherpe mooie post. :worship:
alongwiththesunshine schreef:
02-11-2019 06:47
Ik vind jouw reacties altijd zo in tegenstrijd met je onderschrift "de zachte krachten zullen zeker winnen".
Ja, dat snap ik, dat jij dat vindt.
the_Wicked_Witch schreef:
02-11-2019 06:40
Eens. Ik heb het topic inmiddels gestaft omdat ik zowel permabanneling als dubbelnicken vermoed.
Ik vermoed eigenlijk zelden dubbelnicken, maar in dit topic zou het me verbazen als het niet zo is.
Solomio schreef:
02-11-2019 06:50
Ja, dat snap ik, dat jij dat vindt.
Vind je jezelf een zachte kracht? Want in dat geval overschat je jezelf ook ten zeerste.
wij slapen nooit.
alongwiththesunshine schreef:
02-11-2019 06:54
Vind je jezelf een zachte kracht? Want in dat geval overschat je jezelf ook ten zeerste.
Kijk, daar ga je dus de mist al in.
Solomio schreef:
02-11-2019 06:53
Ik vermoed eigenlijk zelden dubbelnicken, maar in dit topic zou het me verbazen als het niet zo is.

Ik weet het wel zeker.
02-11-2019 06:40
LOL. Staffen? De hypocrisie is hier onnavolgbaar van jouw en je groepje. Als ik de afgelopen bladzijden lees zijn jullie net zo bezig als die "nieuwelingen" die van een keurige buurt een Vogelaarwijk maken. Ik heb het idee dat jullie geen idee hebben dat in de samenleving dit gedrag ook niet getolereerd wordt maar dat is misschien ook wel de reden dat jullie hier zo te keer gaan.
Solomio schreef:
02-11-2019 06:57
Kijk, daar ga je dus de mist al in.
Geniet ervan meid.
wij slapen nooit.
Maud*de*Braose schreef:
Amen amen amen. Hier word ik echt heel erg pissig om ( en dan zeg ik het heel netjes) om dit in de schoenen van forummers te schuiven.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Geronimo2 schreef:
02-11-2019 07:00
LOL. Staffen? De hypocrisie is hier onnavolgbaar van jouw en je groepje. Als ik de afgelopen bladzijden lees zijn jullie net zo bezig als die "nieuwelingen" die van een keurige buurt een Vogelaarwijk maken. Ik heb het idee dat jullie geen idee hebben dat in de samenleving dit gedrag ook niet getolereerd wordt maar dat is misschien ook wel de reden dat jullie hier zo te keer gaan.

Ik ga niet tekeer, ik geef aan waarom ik staf. Gewoon met open vizier.
Als de permabanneling is wie ik denk dat ze is is dat vooral ter bescherming van de kwetsbaren waar jullie nu zo voor opkomen.
Nouschi schreef:
02-11-2019 07:04
Amen amen amen. Hier word ik echt heel erg pissig om ( en dan zeg ik het heel netjes) om dit in de schoenen van forummers te schuiven.

En wat komt het handig uit in de discussie hè?
02-11-2019 07:05
En wat komt het handig uit in de discussie hè?
Denk je dat iemand dit als vooropgezet plan gedaan heeft?
Een nick aanmaken en zoiets posten :bonk:

Als er al zo gedacht moet worden op een forum, de achterdocht etc. Pfff... Voel me echt te oud voor deze ongein en gedoe hier.

Ik ga stoppen met deze discussie. Veel succes allemaal. En ik hoop dat iedereen post vanuit wat hij/zij denkt dat het beste is.
Qiyara schreef:
02-11-2019 05:41
De omgekeerde wereld?
Heb het nu al vaker gepost; er zijn zat forummers die er ook niet tegen opgewassen zijn. Ze schrikken dan dusdanig en dan krijg je de fight, flight, freeze reactie.
Een OP meltdown, wat voor nog meer kut opmerkingen zorgt.
Een TO die nooit meer terugkomt, wat voor kut opmerkingen zorgt.
Een TO die gaat terug vechten uit machteloosheid, wat voor kut opmerkingen zorgt!

Alleen de TO's die bij machtte zijn om zelfinzicht/reflectie te tonen of die kut opmerkingen kunnen laten voor wat het is, krijgen een topic waar ze wat aan hebben.

En dan heb ik hier ook nog opmerkingen gelezen als; Ach die forummers die er niet tegen kunnen, hebben we hier toch niks aan O_o

Wat een mentaliteit die volledig voorbij gaat aan enig empatisch vermogen en een impact van wat woorden kunnen hebben op een TO, die al kwetsbaar is.

En dan ga je het ook nog de omgekeerde wereld noemen!! De reactie die op zulke topics gegeven kunnen worden, is de omgekeerde wereld! Want als iemand jou in het echte leven een kwetsbaar probleem verteld, reageer je dan ook zo?

Ben oprecht benieuwd..

Iskek, ik vind het moedig dat je hier je reactie hebt neer durven zetten!

Jullie halen het forum door de war met een zelfhulpgroepje / therapiesessie / vriendinnengroepje waar je al je sores kunt delen. Dat is dom, want zo gaat het er hier niet aan toe. En dan kun je nog zo graag willen dat het er zo wel aan toe gaat, maar de realiteit is nu eenmaal dat dit geen plek is voor mensen die zo kwetsbaar zijn. Als je zo kwetsbaar bent dan is dit niet de juiste plaats. Dan ga je naar je huisarts, bel je sensoor of wat dan ook. Dan richt je je tot professionals die getraind zijn in omgaan met kwetsbare mensen. Mensen van wie het de taak is om mensen met problemen te helpen. En dat is niet het geval met het forum.
Willen dat dat wel zo is, is wensdromen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven