Zure reacties op dit forum
donderdag 31 oktober 2019 om 03:29
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.
Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.
Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095
Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter
, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.
Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.
* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.
Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095
Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.
Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.
* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
zaterdag 2 november 2019 om 00:32
Boebezoebe heeft zojuist erg goed uitgelegd hoe verschrikkelijk denigrerend zo'n vraag is: wat vind je hier nu eigenlijk zelf van?Argentovivo schreef: ↑02-11-2019 00:27Ik stel een oprecht gemeende vraag naar aanleiding van jouw post die ik een goed voorbeeld vond van het negatieve gedrag waar ik dit topic over gestart ben. Ga je daarop in de 'ik kaatst de bal terug zonder op de inhoud in te gaan' modus omdat je geen inhoudelijk antwoord hebt?
Ik vraag me oprecht af wat je van je eigen post vond. En dat was mijn vraag. Niet meer en niet minder.
WW gaf je daarin vervolgens een koekje van eigen deeg.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 2 november 2019 om 00:46
Mooi gezegd Pilates Pas. Helaas staat ook dit topic inmiddels bol van de reacties waar het nu precies over gaat. De 'kijk eens hoe cool ik ben dynamiek' en hele toonzetting in de negatieve reacties op Pilates, die naar mijn mening iets met nette en vriendelijke bewoordingen over probeert te brengen, bewijst het nut van het bestaan van dit topic. Oh wee als zij één verkeerd woord zegt, dan is het vechten om eroverheen te buitelen. Zij die dat het hardst doen, zijn doorgaans ook degenen die vrijwel niets te melden hebben over de inhoud van wat wordt aangedragen en daar niet op ingaan. Niet specifiek naar Broekrok, maar even algemeen over de discussie voornoemd.pilatespas schreef: ↑01-11-2019 09:06Klopt daar meen ik niks van, dat is gewoon een gewoonte om dat zo te formuleren. Wat milder maken, had er ook uitroeptekens achter kunnen zetten. Komt wat harder over.
Ik vind jou gedrag nu typisch waar ik voor strijd.
Je gaat nergens op in, maar gaat iemand proberen belachelijk te maken en hiermee de lachers op je hals halen. Van...kijk eens hoe cool ik hier ben.
zaterdag 2 november 2019 om 00:51
Ik dacht, ik kopieer mijzelf maar even met een reactie op jouw reactie.lemoos2 schreef: ↑02-11-2019 00:10Ik volg dit slecht moet ik zeggen maar ik neem aan dat je bedoelt dat eennet zo kan worden opgevat als een
in een topic waarin een zeventienjarige zich afvraagt of zij zwanger is of niet, terwijl er overduidelijk een verschil is. Emoticons zijn (is over nagedacht) zodanig ontworpen dat ze een bepaalde emotie uitdrukken. De
wordt vaak bewust spottend en leedvermakend geplaatst. De
nooit. Dat iemand daarmee niet van zijn schuldsanering of gewelddadige partner afkomt lijkt mij duidelijk, maar van empathie is nog nooit iemand slechter geworden. Dat is het verschil met het cynisme dat hier af en toe rondwaart, uitgevoerd in groepsdynamiek.
Nee dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat een emoticon gewoon een makkelijk en snel geplaatste reactie is. Een hug is net zo goedkoop en leeg als een popcorn emoticon. Alleen het eerste is schijnbaar een uiting van gewenst en ‘empathisch’ gedrag. En natuurlijk plaatsen mensen een hug ook bewust uit leedvermaak.
I beg your pardon? Er zijn mensen die het niet lukt om hun problemen makkelijk op te lossen. Die geestelijk minder stabiel zijn of met een beperking of aandoening op dat vlak kampen. Of zelf ook heel goed weten dat ze geen gezonde relatie hebben, maar daar slecht van loskomen. Volstrekt menselijke dingen. Dat je überhaupt het woord dramadiva durf te gebruiken zegt mij iets over je inlevingsvermogen. De mensen die ik net bedoel gaan echt niet 'anoniem op hun plaat' doordat ze zure reacties en popcorneters om de oren krijgen hoor. Dat hele intrieste cynische, anonieme (vanachter ons PC-tje durven we lekker wel) groepsgedrag voegt in geen enkele interactie iets toe. bij niets en niemand.
Je hoeft niet te bedelen, ik leg het wel uit (dit is een voorbeeld van wat ik vaak grappig vind maar een ander weer ziet als een ‘zure’ opmerking). Zoals een ander al omschreef (en vele anderen ook): dit is niet 113.nl, sensoor.nl of stichtingkorrelatie.nl. Dat ‘niets en niemand’ er iets aan zou hebben, hebben ook een aantal personen al onderuit geschoffeld die juist in dit topic aangaven wèl iets gehad te hebben aan pagina’s lang ‘intrieste, cynische, anonieme groepsgedrag’uitingen. Dat kan in sommige gevallen niet zo zijn, net zomin als pagina’s aan ‘O jeetje meid, wat rot voor je’ iets toevoegen in sommige gevallen.
Daar focus ik niet op, al vind ik er persoonlijk geen bal aan. Ik houd meer van eigen geformuleerde reacties dan het zoveelste plaatje dat van internet geplukt wordt omdat ze zelden iets zinnigs zeggen of toevoegen naar mijn mening (behalve dan vaak nog even met z'n allen 'doorgeinen', hetgeen blijkbaar erg lollig is.) Maar goed, dat moet ieder voor zich weten. Dat het mijn smaak niet is, is niet de kern van mijn betoog. Het gaat om de zuurgraag van sommige reacties in groepsdynamiek, al dan niet ondersteund door plaatjes.
Daarin verschillen wij dan van mening. Dat kan en mag. Jouw voorstellen lijken mij een verschrikking, dan kan ik net zo goed naar babbybrabbel.nl of oudersvannu.nl gaan.
Dat deed ik dus ook niet
Jawel. Zelfs in deze post. Met je ‘dat je überhaupt het woord dramadiva durf te gebruiken zegt mij iets over je inlevingsvermogen’. Wie ben jij dan wel niet dat je denkt mij de maat te kunnen nemen? De mond vol over respect maar gelijk ‘op de man’. Ja, iemand die in drie maanden tijd 20 topics opent over wat een of andere vage buurvrouw wel niet zou kunnen denken is naar mijn mening een dramadiva. Kan ook iemand zijn met een gebrek aan real life.
Dit kun je een zure reactie vinden. Echt zuur zou het zijn geweest om tig reacties van je creatief te knippen en plakken. Of gaan zitten zeikschroeven over taalfouten als ‘zuurgraag’ i.p.v. zuurgraad of ‘durf’ i.p.v. durft. Ik snap heus wel wat je schrijft. Misschien wel op een telefoon met een piepklein schermpje.
Maar ik vind (dus mijn mening en geen feit) dat je moet kunnen accepteren op een openbaar forum dat er verschillende meningen, vormen en ideeën bestaan. Dat is vrijheid van meningsuiting. En het zou ook getuigen van geloof in die vrijheid als je ook wil kijken naar het zelfreinigend vermogen dat ook dit forum heeft. Anders zou het een kopie van GeenStijl.nl of fok.nl zijn en dat is het niet.
zaterdag 2 november 2019 om 00:52
the_Wicked_Witch schreef: ↑01-11-2019 09:09Dit is een forum. Met een bepaalde dynamiek.
Wie zegt dat? Er zijn dus leden op dit forum die de 'bepaalde dynamiek' op sommige vlakken niet leuk vinden en dat bespreekbaar maken.
Staat je die niet aan, dan zoek je een ander forum.
Waarom? Zoals je zegt is het een forum. Waar mensen dus dingen mogen posten. En niet vreemd als mensen iets zeggen over een bepaalde sfeer die er naar hen idee niet altijd OK is....
Ook als je je "niet fijn voelt".
Sommigen proberen te zorgen dat meer mensen zich hier fijn gaan voelen...
zaterdag 2 november 2019 om 01:00
Ja kom daar nog maar es om!the_Wicked_Witch schreef: ↑02-11-2019 00:25ik ben heel hetero en da's een unicum tegenwoordig geloof ik.
zaterdag 2 november 2019 om 01:04
Je bent toch niet ook nog blank hè? En zonder handicaps? Dan gaan we je pesten hoorthe_Wicked_Witch schreef: ↑02-11-2019 01:01Ik zoek me wezenloos naar een groepje, maar dat is er niet. Ben nog redelijk monogaam ook![]()
zaterdag 2 november 2019 om 01:08
Ik weet het niet hoor, maar ik zie een verhouding van ongeveer 1:10 qua grapjes van 'Het niet-groepje' t.o.v. grapjes van 'Het 'wel' Groepje (discussie medio dit topic.) Dus waar haal je dit vandaan?
zaterdag 2 november 2019 om 01:11
Vandaar dat je nog word getolereerd in het natraptopic
zaterdag 2 november 2019 om 01:12
Pfffff. Ik kijk na 35 bladzijden hier even terug en weer diezelfde flauwe kut opmerkingen van die eeuwige Viva fossielen die elkaar voortdurend de hand boven het hoofd houden.
Meisje Murmur: Zet dat Viva forum eens uit en zeg gewoon iets aardigs tegen jezelf? Steeds maar hier de Queen bee spelen maakt je geen leuker mens denk ik.
Meisje Murmur: Zet dat Viva forum eens uit en zeg gewoon iets aardigs tegen jezelf? Steeds maar hier de Queen bee spelen maakt je geen leuker mens denk ik.
zaterdag 2 november 2019 om 01:13
zaterdag 2 november 2019 om 01:14
Baggal schreef: ↑01-11-2019 11:01Dus als ik je goed begrijp moet je altijd maar meegaan met de emotie van een ander en volledig empathisch zijn..? Ook al ben je het volstrekt oneens met de TO of wil je het even in een ander perspectief zetten..?
Nee, zeker niet! Mijn post was een reactie op één van de eerste reacties in dit topic, dat dit soort topics altijd geopend worden door mensen die zelf altijd meest empatisch reageren. Vandaar.
Je hebt niet altijd iets aan mensen die je maar naar de mond praten of je zielig vinden...
Absoluut met je eens! Er zijn genoeg topics waar mensen een spiegel voorgehouden krijgen of een soms harde mening, vind ik helemaal niets mis mee. Het gaat daar dus ook niet om.
Als jij mij op jouw beurt loept zul je zien dat mijn reacties over het algemeen meelevend zijn, maar ik daarbij ook gewoon mijn eigen, soms harde, mening verkondig als daar om gevraagd wordt. je ziet soms een TO die alleen maar geschreven is uit de slachtofferrol. Ik denk/weet/voel dat zelfmedelijden je leven op een negatieve manier beïnvloedt en dat blijven zwelgen in zelfmedelijden zo iemand nergens brengt. Dan mag daar best wat van gezegd worden of kritiek op geuit worden. Een schop onder de billen is echt niet alleen maar rot of slecht. Ik heb dat hier ook wel eens moeten incasseren en dat is alleen maar prima. En soms is het ook gewoon goed om iets met humor te benaderen.
Humor is iets anders collectief wegtreiteren/weglachen/honen/jagen door meerdere 'zure' reacties die niets toevoegen.
Jij maakt daarvan dat iemand dan gepest wordt en die mening deel ik volstrekt niet met je.
Ik heb dat bewuste topic ook gelezen en ik wil je er wel op wijzen dat de OP in eerste instantie, ook op mij, nogal zelfverheffend overkwam. De toon was nogal aanmatigend ten opzichte van de partner en dat lokt bepaalde reacties uit in de trant van: als je echt niet meer van hem houdt of hem aantrekkelijk vindt, dan ga je toch?! Dat is misschien kort door de bocht, maar wel te begrijpen wanneer je je zo (ongewild denigrerend) uitlaat over je partner en benadrukt hoe geweldig je er zelf uitziet. Dat heeft de bewuste TO inmiddels aangepast en de reacties worden dan ook milder. Dat soort dingen zie ik eerlijkheidshalve als actie en reactie: niets meer en niets minder. Nog los van het feit dat er niet eens een pasklare oplossing is voor zo'n probleem. En daarbij komt natuurlijk ook nog dat wanneer je een oudere partner hebt / partner met leeftijdsverschil dat dit soort dingen een beetje inherent zijn aan zo'n relatie. Als mijn man over een aantal jaren 70 is kan ik ook niet meer verwachten dat hij geen buikje heeft of zijn libido veranderd. Dat wil niet zeggen dat je er geen verdriet over mag hebben, maar een oplossing behalve weggaan / open relatie / accepteren dat het nou eenmaal zo is, is er in feite niet. Ik heb nog even getwijfeld op haar te reageren (omdat mijn man ook een stuk ouder is en zijn uiterlijk dientengevolge ook sneller veranderd), maar zag er toch vanaf door die OP. Maar ik zie dit eerlijkheidshalve niet als een groot gebrek aan compassie. Sterker nog, TO wordt erop gewezen dat de wijze waarop ze zich uitlaat niet fijn overkomt (ook dat is geen oplossing voor het probleem, maar dat is een andere discussie) op anderen. Als je alleen maar met zo'n TO meepraat en haar daar niet op wijst, heeft zij dan alleen belang bij een luisterend oor..? Meds schreef in een ander topic ergens: wil je een maatje of een plaatje en dat is eigenlijk ook van toepassing op zo'n topic...
En hier ben ik het dan wel weer mee eens... Opmerkingen als Get a life doen de discussie toch echt geen goed...
Die dynamiek (waar jij en Pilates dus ook inderdeel van zijn) wordt aangezwengeld door het belerende toontje over hoe anderen wel en niet mogen doen ('leven en laten leven, mits het op mijn manier gaat'). Zet een belerend toontje op tegen volwassenen en ze gaan zich zo gedragen (jolig en de belerende houding belachelijk maken). Dat is niet uniek voor het forum en niet uniek voor deze keer dat deze discussie hier langskomt. Sterker nog, menig forummer had je dit op een blaadje kunnen geven nadat de openingspost verscheen. (Daarbij, vriendelijke en nette woorden zijn niet per se ook hartelijke woorden. Vriendelijke en nette woorden kunnen ook enorm passief agressief of verongelijkt zijn).Argentovivo schreef: ↑02-11-2019 00:46Mooi gezegd Pilates Pas. Helaas staat ook dit topic inmiddels bol van de reacties waar het nu precies over gaat. De 'kijk eens hoe cool ik ben dynamiek' en hele toonzetting in de negatieve reacties op Pilates, die naar mijn mening iets met nette en vriendelijke bewoordingen over probeert te brengen, bewijst het nut van het bestaan van dit topic. Oh wee als zij één verkeerd woord zegt, dan is het vechten om eroverheen te buitelen. Zij die dat het hardst doen, zijn doorgaans ook degenen die vrijwel niets te melden hebben over de inhoud van wat wordt aangedragen en daar niet op ingaan. Niet specifiek naar Broekrok, maar even algemeen over de discussie voornoemd.
boebezoebe wijzigde dit bericht op 02-11-2019 01:15
0.00% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Forumbreed. Zowel gezien als ervaren in een periode van meerdere jaren.Argentovivo schreef: ↑02-11-2019 01:08Ik weet het niet hoor, maar ik zie een verhouding van ongeveer 1:10 qua grapjes van 'Het niet-groepje' t.o.v. grapjes van 'Het 'wel' Groepje (discussie medio dit topic.) Dus waar haal je dit vandaan?
Bijvoorbeeld: iemand vind mij gemeen wat ik zeg ‘ dat is een onhandige actie. Nu zul je dat zelf op moeten lossen’ en vervolgens krijgen karren met shit over mij als persoon heengereden. Als kindsen zeg dat diegene net zo’n kutje is wordt er gestaft en krijg ik wonderwel een ban.
Sterker nog, jij doet exact hetzelfde.
Niet alleen bij mij, maar bij meer.