Zure reacties op dit forum

31-10-2019 03:29 3052 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.

Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.

Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095

Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter :popcorn:, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.

De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.

Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.

* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Coconuts12 schreef:
02-11-2019 07:45
Mijn reactie over pesten.
Sorry Coconuts12, ik vind dat jij zelf ook pest, in 2 andere topics hier. Jij brengt de shit van het Napraattopic naar een ander topic. Het komt op mij hypocriet over dat je het nu hier dan weer gaat hebben over 'ownen' want dat doe je zelf ook niet. Vraag dat dan niet van een ander.
Anárion schreef:
02-11-2019 09:19
Ik vraag ook niet of ze ermee op wil houden, wilde alleen even aangeven dat ik het storend vind. Vind haar een leuke forummer maar hier slaat ze echt door. Verder is dat ook mijn probleem, heb je gelijk in.
Maar dit is toch exact wat ik bedoel?
Hoezo slaat ze door?
JIJ VINDT dat ze doorslaat, JIJ VINDT het storend.
Hou het bij jezelf.
IK VIND het helemaal niet storend namelijk.
Ik sla haar posts gewoon over.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
Het-groepje schreef:
02-11-2019 08:59
Zoals wel bekend zit ik veel op dit forum.
Bij eerdere topics zoals deze wordt er altijd om het hardst geroepen dat men hier is zoals ook irl.
Stel ik me zo voor dat in de kantine op mijn werk iemand in huilen uitbarst en er een groep mensen omheen staat die om de beurt:
' oh god het is weer vakantie en er heeft iemand aandacht nodig'
Zachtjes sissend: 'ik zeg alleen: denk aan vorige maand en de maand ervoor'
' als je geld hebt voor die schoenen zal het wel meevallen'
' zei je nou gescheiden? En kinderen leken je een goed idee...omdat?'
' je krijgt toch geen partner alimentatie he? Je kunt ook gewoon meer werken'
' ik vind dit gehuil op de werkvloer zo onprofessioneel'
Ik blijf dat een bizar beeld vinden naar dat is hier gebruikelijk.

Ik heb echt het idee dat er decorumverlies hier optreedt bij sommigen, ikzelf ook weleens hoor. Maar zo angstig gelijk de verantwoording voor je harde woorden naast je neerleggen zegt heel veel.
Ik zie aan de andere kant zat excuses en mooie dingen gebeuren en daar kom ik voor.

Nou jij zeker ook wel eens. Jij hebt mij in het verleden wel eens totaal misplaatst van racisme beschuldigd. Je kent me niet. Iedereen die me in real life kent weet dat deze kwalificatie absoluut niet op mij van toepassing is. Dat ben ik nog steeds niet vergeten.
alongwiththesunshine schreef:
02-11-2019 08:28
Ik zie persoonlijk niet in hoe een schop onder de kont helpend kan zijn voor een suïcidaal persoon.
Ik zie voor een suïcidaal persoon geen plek op het Viva Forum, zoals een aantal anderen hier ook al terecht hebben geschreven.
the_Wicked_Witch schreef:
02-11-2019 09:15
Ik heb in ieder geval verzocht of ie mag blijven staan want ik vind hem zéér verduidelijkend voor de discussie.
Eens.
RamsayStreet schreef:
02-11-2019 09:20
Sorry Coconuts12, ik vind dat jij zelf ook pest, in 2 andere topics hier. Jij brengt de shit van het Napraattopic naar een ander topic. Het komt op mij hypocriet over dat je het nu hier dan weer gaat hebben over 'ownen' want dat doe je zelf ook niet. Vraag dat dan niet van een ander.
Huh? Coco en pesten?
Daar heb ik het loepje even voor gebruikt, want dat geloof ik niet.
En dan zie ik dat Coco de afgelopen dagen slechts in 2 topics gepost heeft: dit topic en Napraat.
Die opmerking over dat 'ownen' kwam niet van Coco.
Solomio schreef:
02-11-2019 09:19
De post was iig 'op de man'.
Zoals er dat dan zoveel zijn. En “ op de man” positief of negatief uitgelegd kan worden. En de persoon zelf bepaalt of t (negatief) op de man is.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
boebezoebe schreef:
02-11-2019 09:09
Ik snap het niet helemaal. Iemand deed iets wat jij niet leuk vond (kan gebeuren!), je gaf dat aan. Er kwamen excuses + uitleg (lijkt me dat dat was wat je wilde?) en dat was dan nog niet goed?
Nee dan begrijp je het niet helemaal.
Ten eerste kwamen er geen excuses van degene die de opmerking plaatste.

Verder beweerde ze dat ze precies het tegenovergestelde bedoelde van wat ze eigenlijk schreef. Stel dat ze eerst schreef: Jij bent hartstikke dik. Ik geef aan dat ik dat kwetsend vind, daarna verwijdert ze haar post en schrijft: AbsoFabso is natuurlijk hartstikke slank, wat iedereen lief vond van haar. Terwijl in mijn quote nog duidelijk te lezen was dat ze me toch echt dik noemde en dit ook op geen enkele andere manier te interpreteren was.

Het was dus niet zo dat ze uitlegde dat ze het anders had bedoeld, ze verwijderde snel de eerste post, deed alsof ze dat nooit had gezegd en schreef iets totaal anders.
simbalabimba schreef:
02-11-2019 09:27
Zoals er dat dan zoveel zijn. En “ op de man” positief of negatief uitgelegd kan worden. En de persoon zelf bepaalt of t (negatief) op de man is.
Op de man is niet positief uit te leggen wat mij betreft.
simbalabimba schreef:

Oh, hij was zéker wel op de man.
Nu maar hopen dat ik niet al suïcidaal was.
Solomio schreef:
02-11-2019 09:23
Maar dit is toch exact wat ik bedoel?
Hoezo slaat ze door?
JIJ VINDT dat ze doorslaat, JIJ VINDT het storend.
Hou het bij jezelf.
IK VIND het helemaal niet storend namelijk.
Ik sla haar posts gewoon over.
Maar dat is toch zo ongeveer dagelijkse kost hier? Dat er net zo vaak postings helemaal niet overgeslagen worden en forummers op hun gedrag aangesproken worden?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

Murrmurr schreef:
02-11-2019 08:57
Doet er hier nou niemand aan de negeerknop!? Ik heb nog nooit zoveel negativiteit gekregen hier, normaal kan ik met bijna iedereen prima. Block me!

Done
simbalabimba schreef:
02-11-2019 09:30
Maar dat is toch zo ongeveer dagelijkse kost hier? Dat er net zo vaak postings helemaal niet overgeslagen worden en forummers op hun gedrag aangesproken worden?
Moet ik het verschil tussen 'jij doet irritant' en 'ik vind dat jij irritant doet' nog uitleggen?
Het-groepje schreef:
02-11-2019 08:59
Zoals wel bekend zit ik veel op dit forum.
Bij eerdere topics zoals deze wordt er altijd om het hardst geroepen dat men hier is zoals ook irl.
Stel ik me zo voor dat in de kantine op mijn werk iemand in huilen uitbarst en er een groep mensen omheen staat die om de beurt:
' oh god het is weer vakantie en er heeft iemand aandacht nodig'
Zachtjes sissend: 'ik zeg alleen: denk aan vorige maand en de maand ervoor'
' als je geld hebt voor die schoenen zal het wel meevallen'
' zei je nou gescheiden? En kinderen leken je een goed idee...omdat?'
' je krijgt toch geen partner alimentatie he? Je kunt ook gewoon meer werken'
' ik vind dit gehuil op de werkvloer zo onprofessioneel'
Ik blijf dat een bizar beeld vinden naar dat is hier gebruikelijk.

Ik heb echt het idee dat er decorumverlies hier optreedt bij sommigen, ikzelf ook weleens hoor. Maar zo angstig gelijk de verantwoording voor je harde woorden naast je neerleggen zegt heel veel.
Ik zie aan de andere kant zat excuses en mooie dingen gebeuren en daar kom ik voor.
Irl worden deze dingen niet altijd rechtstreeks gezegd, maar wél als de huilende persoon de kamer heeft verlaten. Maar het enige verschil huis is wmb dat je hier soms leest wat mensen irl niet durven zeggen maar wel denken of tegen elkaar zeggen als je weg bent. Dan nog vind ik het bizar hoor, maar het is niet zo dat iedereen irl meelevend en lief is in woorden en gedachten .
Solomio schreef:
Huh? Coco en pesten?
Daar heb ik het loepje even voor gebruikt, want dat geloof ik niet.
En dan zie ik dat Coco de afgelopen dagen slechts in 2 topics gepost heeft: dit topic en Napraat.
Die opmerking over dat 'ownen' kwam niet van Coco.
Dan moet je beter zoeken. Het feit dat dat ze posts van zichzelf wist (en/of anderen vraagt dat ook te doen) helpt daar niet bij maar dat maakt niet dat ze het niet doet.
Star² schreef:
02-11-2019 09:05
Maar ook daar wisselt de samenstelling en zijn mensen het niet altijd met elkaar eens.
Oneens.
Solomio schreef:
02-11-2019 09:28
Nee maar dan heb je een opmerking al gekwalificeerd als “ op de man” in plaats van een “ pittige reactie die op t eerste gezicht niet zo leuk overkomt, maar waar ik achteraf juist iets aan bleek te hebben, ipv suikerzoet gebrabbel”.

Solomio schreef:
02-11-2019 09:28
Eens, maar wat dan 'op de man' is ook niet.
simbalabimba schreef:
02-11-2019 09:34
Nee maar dan heb je een opmerking al gekwalificeerd als “ op de man” in plaats van een “ pittige reactie die op t eerste gezicht niet zo leuk overkomt, maar waar ik achteraf juist iets aan bleek te hebben, ipv suikerzoet gebrabbel”.
Nou ja, de geadresseerde vond em ook op de man hè.
En jij weet ook heel goed dat die post op de man was en dat je hiet zit te zuigen.
RamsayStreet schreef:
Dan moet je beter zoeken. Het feit dat dat ze posts van zichzelf wist (en/of anderen vraagt dat ook te doen) helpt daar niet bij maar dat maakt niet dat ze het niet doet.
Het bericht dat hier is weggehaald, was geen rotopmerking. Integendeel.
RamsayStreet schreef:
Jij schrijft dat ze dat in 2 andere topics doet, maar ze post niet eens in 2 andere topics. Althans, niet de laatste 2 dagen.
Die ene gewiste post heb ik niet gelezen, maar die stons sowieso maar in 1 topic en heeft ze dus verwijderd omdat ze blijkbaar zelf ook vond dat het niet kon.
yette schreef:
02-11-2019 09:37
Het bericht dat hier is weggehaald, was geen rotopmerking. Integendeel.

Zeker niet.
RamsayStreet schreef:
02-11-2019 09:20
Coco en pesten? Lijkt me sterkt. Maar goed, ik wil jouw opmerking wel verifieren, als je me vertelt waar coco dan precies pest?
RamsayStreet schreef:
02-11-2019 09:35
Eens, maar wat dan 'op de man' is ook niet.
Nou, de betreffende post was een schoolvoorbeeld hoor.
Wat overigens ook opvalt: als mensen wel een doordachte, genuanceerde en intelligente post plaatsen (zoals ik voortdurend doe :P ) dan wordt dat genegeerd. Ook door de ‘hullie zien zo gemeen’-crew die roepen om minder valse reacties.
Die club gaat namelijk ook liever voor drama. Die hakken liever in op posts die ze gemeen vinden, proberen mensen om zich heen te verzamelen om de gemenerds te tackelen, zoeken een podium voor hun méning. Maar ze blijven ook hakketakken.

Nuance en inhoud sneeuwt onder op dit forum en ook de mensen die voortdurend klagen over de zure reactie maken zich daar schuldig aan. Die zijn ook zelden bezig met de to in kwestie maar met hun eigen heilige gelijk en met anderen die zich niet gedragen volgens hun norm. Maar de to heeft er net zo weinig aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven