Zure reacties op dit forum

31-10-2019 03:29 3052 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.

Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.

Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095

Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter :popcorn:, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.

De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.

Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.

* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
RamsayStreet schreef:
02-11-2019 09:34
Dan moet je beter zoeken. Het feit dat dat ze posts van zichzelf wist (en/of anderen vraagt dat ook te doen) helpt daar niet bij maar dat maakt niet dat ze het niet doet.
Die opmerking over dat 'ownen' kwam niet van Coco, dus mss moet jij beter zoeken.

Maar, enlighten me, welke posts van Coco bedoel je?
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
Malinois schreef:
02-11-2019 09:41
Wat overigens ook opvalt: als mensen wel een doordachte, genuanceerde en intelligente post plaatsen (zoals ik voortdurend doe :P ) dan wordt dat genegeerd. Ook door de ‘hullie zien zo gemeen’-crew die roepen om minder valse reacties.
Die club gaat namelijk ook liever voor drama. Die hakken liever in op posts die ze gemeen vinden, proberen mensen om zich heen te verzamelen om de gemenerds te tackelen, zoeken een podium voor hun méning. Maar ze blijven ook hakketakken.

Nuance en inhoud sneeuwt onder op dit forum en ook de mensen die voortdurend klagen over de zure reactie maken zich daar schuldig aan. Die zijn ook zelden bezig met de to in kwestie maar met hun eigen heilige gelijk en met anderen die zich niet gedragen volgens hun norm. Maar de to heeft er net zo weinig aan.
Ik heb in dit topic ook legio doordachte genuanceerde posts geplaatst, maar dat is denk ik het punt.
Het moet en zal negatief uitgelegd worden, lukt dat niet op inhoud, dan maar op het aantal posts, of die paar minder doordachte genuanceerde posts.
Solomio schreef:
02-11-2019 09:38
Jij schrijft dat ze dat in 2 andere topics doet, maar ze post niet eens in 2 andere topics. Althans, niet de laatste 2 dagen.
Die ene gewiste post heb ik niet gelezen, maar die stons sowieso maar in 1 topic en heeft ze dus verwijderd omdat ze blijkbaar zelf ook vond dat het niet kon.
Ze postte ook bij de knussels alleen niet in de afgelopen 2 dagen. Maar daar heeft ze zaken ook weer weggehaald. Naar aanleiding van shit in Napraat. Maar ja, daarna weer weghalen dus dan sttat het er niet echt. Maar het stond er wel. En dat vind ik lastig te rijmen met wat zij hier schrijft. Geen halszaak verder, maar wel degelijk gebeurd.

Zo zie je dat jij en ik een totaal ander beeld van dezelfde forummer kunnen hebben.
Malinois schreef:
02-11-2019 09:41
Wat overigens ook opvalt: als mensen wel een doordachte, genuanceerde en intelligente post plaatsen (zoals ik voortdurend doe :P ) dan wordt dat genegeerd. Ook door de ‘hullie zien zo gemeen’-crew die roepen om minder valse reacties.
Die club gaat namelijk ook liever voor drama. Die hakken liever in op posts die ze gemeen vinden, proberen mensen om zich heen te verzamelen om de gemenerds te tackelen, zoeken een podium voor hun méning. Maar ze blijven ook hakketakken.

Nuance en inhoud sneeuwt onder op dit forum en ook de mensen die voortdurend klagen over de zure reactie maken zich daar schuldig aan. Die zijn ook zelden bezig met de to in kwestie maar met hun eigen heilige gelijk en met anderen die zich niet gedragen volgens hun norm. Maar de to heeft er net zo weinig aan.
Haha, ja precies.
RamsayStreet schreef:
02-11-2019 09:44
Ze postte ook bij de knussels alleen niet in de afgelopen 2 dagen. Maar daar heeft ze zaken ook weer weggehaald. Naar aanleiding van shit in Napraat. Maar ja, daarna weer weghalen dus dan sttat het er niet echt. Maar het stond er wel. En dat vind ik lastig te rijmen met wat zij hier schrijft. Geen halszaak verder, maar wel degelijk gebeurd.

Zo zie je dat jij en ik een totaal ander beeld van dezelfde forummer kunnen hebben.
Dat laatste sowieso, maar het maakt een discussie ook wel ingewikkeld als je iemand gaat aanspreken op gedrag van enige tijd geleden, in andere topics, en niet meer terug te lezen.

Ik kan het ook niet terugzoeken door jou te loepen, want nieuwe nick.
Solomio schreef:
02-11-2019 09:47
Dat laatste sowieso, maar het maakt een discussie ook wel ingewikkeld als je iemand gaat aanspreken op gedrag van enige tijd geleden, in andere topics, en niet meer terug te lezen.
Precies. Ramsay, als je iemand wil beschuldigen van pesten is het wel zo netjes als je dat niet doet op basis van posts die niet meer terug te lezen zijn.
RamsayStreet schreef:

Ik vraag me echt af waarom je Coco er hier uit pikt. Naar aanleiding van je opmerking ben ik haar ook even gaan loepen en zie eigenlijk alleen een kwetsbare vrouw en mogelijk makkelijk slachtoffer. Is dat waarom?
yette schreef:
02-11-2019 09:37
Het bericht dat hier is weggehaald, was geen rotopmerking. Integendeel.
Eens! Het ging ook niet over hier. Het ging over posts van haar in Napraat en bij de knussels. Daar heeft ze dingen gewist. Dus terugvinden gaat niet meer lukken. Maar het stond er eerst wel. Het was aan mij gericht en ik heb dat als vervelend ervaren. Ik kan haar posts hier niet rijmenmet wat daar stond. Vandaar.
Ik ben al jaren een 'stiekeme' meelezer en heb daardoor vaak wel een idee hoe een bepaalde nick kan reageren op een OP. Sommigen vind ik leuk, lief, hilarisch of inspirerend en anderen juist naar, dom of kortzichtig. Maar dat is allemaal bekeken vanuit mijn eigen referentiekader. De humor, het woordgebruik en de manier van in het leven staan wat het beste bij mij past, die mensen vind ik het leukst. Ik neem aan dat ieder dat zo heeft. En dat kan dus voor ieder een ander 'groepje' zijn. Dat kan z lfs per onderwerp verschillen. Ik hoef het niet per sé met iemand eens te zijn.

Enkele maanden geleden ben ik pas af en toe gaan meeschrijven. En ja, mijn eerste OP was meteen jackpot. Ik vond dat enkele mensen niet de moeite hadden genomen mijn OP goed te lezen, vond hun reacties zuur en bekrompen, maar daar kon ik op reageren en verduidelijking vragen. Verder bleek ik geen uitblinker in helder en duidelijk formuleren en kon ik dus ook hand in eigen boezem steken.
Dus ja, dan gaat dat maar zo. Zo heb ik er toch wat aan gehad en wat geleerd. En idd, meestal open je geen topic om alleen maar ja-knikkers om je heen te verzamelen, althans ik niet. Ik kan er ook wel om lachen.
Ja, er kunnen mensen nare, zure en domme opmerkingen maken en het is aan jezelf hoe je daar mee omgaat. Ook hebben we allemaal een definitie van 'zuur', dat blijkt ook in dit topic wel. Een paar mensen denken voor de 'kwetsbaren' op te komen door er met gestrekt been in te gaan en verwijten dan 'het groepje' van zuurheid.
Ik vind het knap dat sommigen dan nog zo geduldig zijn/blijven om e.e.a. Uit te leggen, maar als dat klaarblijkelijk niet helemaal overkomt, snap ik heel goed dat de meligheid kan gaan overheersen.

Neem een Rennie en plaats een gifje!
*of mag dit niet wegens medisch advies?
Wanna grow up to be
Be a debaser
RamsayStreet schreef:
02-11-2019 09:51
Eens! Het ging ook niet over hier. Het ging over posts van haar in Napraat en bij de knussels. Daar heeft ze dingen gewist. Dus terugvinden gaat niet meer lukken. Maar het stond er eerst wel. Het was aan mij gericht en ik heb dat als vervelend ervaren. Ik kan haar posts hier niet rijmenmet wat daar stond. Vandaar.
Dat een post aan jou gericht is en jij die niet prettig vond is niet hetzelfde als pesten. Ik vind dat hier door menigeen (en dan bedoel ik met nadruk niet Coco) het woord pesten vooral te onpas in de mond wordt genomen.
Bij zure reacties denk ik toch hieraan.

Afbeelding
oudebaas wijzigde dit bericht op 02-11-2019 09:56
64.61% gewijzigd
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
RamsayStreet schreef:
Nou, dan zal ik proberen je op je woord te geloven.

Heb je er destijds wat van gezegd? Daar schiet je meer mee op dan met achteraf in een ander topic jij-bakken. Je creëert daardoor bovendien de zoveelste afleiding van een constructieve oplossing in dit topic.
RamsayStreet schreef:

En dan mag het aanvallen van een kwetsbaar iemand ineens wel?
oudebaas schreef:
02-11-2019 09:53
Bij zure reacties denk ik toch hieraan.

Afbeelding
Wow, die komt wel even binnen. :)
Solomio schreef:
02-11-2019 09:47

Ik kan het ook niet terugzoeken door jou te loepen, want nieuwe nick.
Nee hoor, alles is gewoon onder deze nick van mij te vinden. Deze week.

Maar zoals al eerder gezegd, dingen worden weggehaald. Maar het stond er wel. En nu kun jij het niet vinden en en dan maak ik het zogenaamd ingewikkeld.
En dat is dus precies wat ik bedoel naast het feit dat als 2 verschillende forummers totaal verschillend tegen een ander forumlid kunt aankijken.
RamsayStreet schreef:
Ik weet het echt niet! Maar mijn oprechte excuses als je het als vervelend hebt ervaren. Ik vind het vervelend dat je me hier erover aanspreekt en niet toen ik het schreef. Nu kan ik het niet meer rechtzetten. Want ik weet het niet meer.
Maud*de*Braose schreef:
02-11-2019 09:49
Precies. Ramsay, als je iemand wil beschuldigen van pesten is het wel zo netjes als je dat niet doet op basis van posts die niet meer terug te lezen zijn.
Dit dus. Zij haalt dingen weg, ik niet. En nu kun jij het niet vinden en dan is het van mij niet netjes. Ondertussen hangt Coconuts12 hier de vermoorde onschuld uit. Irritant dit...
RamsayStreet schreef:
02-11-2019 09:58

Maar zoals al eerder gezegd, dingen worden weggehaald. Maar het stond er wel. En nu kun jij het niet vinden en en dan maak ik het zogenaamd ingewikkeld.
En dat is dus precies wat ik bedoel naast het feit dat als 2 verschillende forummers totaal verschillend tegen een ander forumlid kunt aankijken.
Ja óf je spreekt iemand rechtstreeks aan op het moment zelf. En niet in een veel later topic. En voor iedereen die meteen over elkaar heenvalt, Coco kan dat heus zelf prima af.

Een gesprek dat niet meer had hoeven zijn dan ‘wat je daar zei vond ik niet leuk’ ‘oh sorry, dat was niet mijn bedoeling’ is nu al twee pagina’s gezeik met allemaal mensen die er geen bal mee te maken hebben
RamsayStreet schreef:
02-11-2019 09:58

Dit en jouw eerdere opmerkingen over shit verplaatsen van het ene topic naar het andere, roept bij mij de vraag op:

Jij zegt:
Coco haalt dingen uit een topic (napraat) en gebruikt dat in een ander topic (knussels) gericht tegen mij en dat vind ik rot, ik voelde me er naar van. Je noemt dat pesten.

Jij doet:
Dingen uit een topic halen (knussels) naar een ander topic (zure reacties op het forum) gericht tegen Coco op een rotte manier.

Hoe zou je dat dan noemen?
anoniem_388053 wijzigde dit bericht op 02-11-2019 10:04
4.84% gewijzigd
the_Wicked_Witch schreef:
02-11-2019 09:54
En dan mag het aanvallen van een kwetsbaar iemand ineens wel?
Kwetsbaar??? Nou zo. Kwetsbaar kwam ze niet over hoor....
RamsayStreet schreef:
02-11-2019 10:00
Dit dus. Zij haalt dingen weg, ik niet. En nu kun jij het niet vinden en dan is het van mij niet netjes. Ondertussen hangt Coconuts12 hier de vermoorde onschuld uit. Irritant dit...

Dat is totaal niet wat ik zeg en bedoel.
Maud*de*Braose schreef:
02-11-2019 10:02
Dit roept bij mij de vraag op:

Jij zegt:
Coco haalt dingen uit een topic (napraat) en gebruikt dat in een ander topic (knussels) gericht tegen mij en dat vind ik rot, ik voelde me er naar van. Je noemt dat pesten.

Jij doet:
Dingen uit een topic halen (knussels) naar een ander topic (zure reacties op het forum) gericht tegen Coco op een rotte manier.

Hoe zou je dat dan noemen?
Tussen 'jij zegt' en 'jij doet' zitten dan nog een paar andere interacties van een ander die jij even vergeet omdat het nu zo goed uitkomt.
Maud*de*Braose schreef:
02-11-2019 10:03
Dat is totaal niet wat ik zeg en bedoel.
Wat bedoel je dan?
RamsayStreet schreef:
02-11-2019 10:02
Kwetsbaar??? Nou zo. Kwetsbaar kwam ze niet over hoor....
Jij leest het knusseltopic dus niet goed. Want anders zou je dit niet zegge.. Jouw posts vind ik nu heel kwetsend. Ik kan het me echt niet herinneren wat ik heb gezegd wat jou zo heeft geraakt dat je nu zo los gaat op me. Nogmaals, mijn oprechte excuses als ik je gekwetst heb.
RamsayStreet schreef:
02-11-2019 10:06
Tussen 'jij zegt' en 'jij doet' zitten dan nog een paar andere interacties van een ander die jij even vergeet omdat het nu zo goed uitkomt.
Waarom geef je geen antwoord op de vraag. Je beschuldigt Coco ergens van en doet precies hetzelfde. En ja, ik heb al jouw interacties gelezen en mijn vraag blijft dezelfde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven