Zure reacties op dit forum

31-10-2019 03:29 3052 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.

Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.

Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095

Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter :popcorn:, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.

De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.

Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.

* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Julus schreef:
02-11-2019 12:32
O excuses, je quotte iets van Woef over een online spel.
Ik vind die opmerking olie op het vuur. Laag. That's all.
Nee, dat ging over jou avatar.

Ik zal even mijn hand in eigen boezem steken, waarschijnlijk was ik weer niet duidelijk.
Dat zeggen zij van het groepje ook wel eens: dat ze me niet snappen. Meestal zeggen ze erbij dat ze me verder best aardig vinden, soms vragen ze of ik gedronken heb en soms zijn ze ronduit onaardig en dichten ze me hele nare motieven toe. Maar de kern is dat ze mij niet altijd snappen.
IRL zeggen ze dat nou nooit, dan lachen ze gewoon lief en kijken doodsbang.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
pilatespas schreef:
02-11-2019 11:55

Ik voel dat er onderling dadelijk ook nog irritaties gaan komen...
:fortune:

Weer een fijn verwoord stukje feedback.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
the_Wicked_Witch schreef:
02-11-2019 12:29
Nee. Ik reageerde met die zelfmoord opmerking op een statement van Geronimo. De opmerking ging over mezelf. Hoor graag wat daar precies laag aan is.

Ja maar die post van Julus quotte je niet; je quotte een reactie op Feow over een online spel en avatar.
Qiyara schreef:
02-11-2019 12:09
Jemig, valt me op dat er best wat nare reacties komen van datgene waar er juist zo voor 'gestreden' wordt. Dan doe je toch teniet wat jezelf zo graag wilt.

Ik vind het super mooi hoe de toon milder leek te worden en er een mooie discussie vanochtend ontstond met ruimte voor elkaar voorbij de weerstand, grappen en grollen. En dan wordt er ineens na getrapt ofzo. Die begrijp ik niet.

Hopelijk heb ik in deze discussie niemand gekwetst, dat was alleszins mijn bedoeling. Heb geprobeerd met respect en empathie de discussie te voeren. Dat vind ik super belangrijk.
Mocht dat niet gelukt zijn en heb ik onverhoopt toch iemand voor het hoofd gestoot, dan laat het vooral weten.
Ook in de toekomst op het forum, ik hou van die openheid.

Dit was echt mijn laatste post hier, omdat ik denk dat er nu in cirkels gedraaid wordt. Wilde dit nog wel even benoemen. Vanuit mijzelf heb ik meer begrip gekregen en inzichten voor beide kanten.
En heb de indruk dat dat voor meerderen geldt. En dat is voor mij al waardevol.
ik vrees dat je een beetje voor het karretje bent gespannen door deze of gene
Star² schreef:
02-11-2019 12:49
Ja maar die post van Julus quotte je niet; je quotte een reactie op Feow over een online spel en avatar.

Ja klopt, was ff te lui om terug te zoeken. Maar het ging om een opmerking van mij naar geronimo.
Woef, die avatar is een afbeelding die ik gegoogled heb. Ik vond hem leuk.
Maar begrijp ik het goed dat dit van een nep spel is? Als dat zo is maakt het weinig uit dat ik die afbeelding ook heb denk ik? Ik weet hier weinig van. En anders moet ik iets anders zoeken.
Star² schreef:
02-11-2019 12:49
Een avatar!!!!!
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
02-11-2019 12:52
Ja klopt, was ff te lui om terug te zoeken. Maar het ging om een opmerking van mij naar geronimo.
Ah duidelijk. Ik was even in verwarring daardoor
yette schreef:
02-11-2019 12:44
Ik vond het wel een goede opmerking om mensen aan het denken te zetten.

Maar ook zo een van :sarcastic: euhmmm, dit kan ook door gevoelige mensen opgevat worden als een grapje over zelfdoding.
Tja, ik ben weer van mening dat dat moet kunnen, daar grapjes over maken. Er is ooit een topic geweest met zwarte humor. Briljant topic, maar verkloot door de tere zieltjes
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
feow schreef:
02-11-2019 12:47

Ik zal even mijn hand in eigen boezem steken, waarschijnlijk was ik weer niet duidelijk.
Dat zeggen zij van het groepje ook wel eens: dat ze me niet snappen. Meestal zeggen ze erbij dat ze me verder best aardig vinden, soms vragen ze of ik gedronken heb en soms zijn ze ronduit onaardig en dichten ze me hele nare motieven toe. Maar de kern is dat ze mij niet altijd snappen.
Ik vind jou altijd leuk.
feow schreef:

Is daar een emoticon voor? Kunnen we hier ook doen natuurlijk..
Julus schreef:
02-11-2019 12:53
Woef, die avatar is een afbeelding die ik gegoogled heb. Ik vond hem leuk.
Maar begrijp ik het goed dat dit van een nep spel is? Als dat zo is maakt het weinig uit dat ik die afbeelding ook heb denk ik? Ik weet hier weinig van. En anders moet ik iets anders zoeken.
Dank je!

En niet iets anders zoeken hoor, deze is mooi. Ik vroeg me gewoon af of het bewust was, déze avatar.
Je hebt nu niet per ongeluk een plaatje van iets heel Ergs of Slechts. Denk ik. Maar ik schreef al dat ik het niet helemaal snap.
eva-luna schreef:
02-11-2019 12:55
Is daar een emoticon voor? Kunnen we hier ook doen natuurlijk..
O_O :O @(
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
feow schreef:

Ik zal even mijn hand in eigen boezem steken,
Afbeelding

Da’s ook niet meer zo fris en fruitig als een paar jaar terug, he ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
02-11-2019 12:45
Dat kan, maar aangezien de opmerking puur over mezelf ging vond ik hem kunnen.
Ik ook.
Woef, goed dat je dit vertelde, ik had geen idee. Ik houd hem gewoon :)
anoniem_380155 wijzigde dit bericht op 02-11-2019 12:59
5.88% gewijzigd
feow schreef:
02-11-2019 12:53
Een avatar!!!!!

Ja dat zeg ik!!!!
yette schreef:
02-11-2019 08:05
We zijn het er hier volgens mij allemaal al lang over eens dat zure, botte en gemene reacties op een forum kwetsend zijn.

Dat denk ik ik niet want als ik zo de discussie lees vinden de mensen die zulke reacties plaatsen dat ze een spiegel voorhouden of iemand een trap onder hun hol geven. Zij denken dat ze met 'though love' juist iemand helpen. Wat soms kan zijn, maar soms ook niet. En daar zit de crux volgens mij, dat er geen duidelijke objectieve lijn is wat nou een hard/zure reactie is en wat niet.
Retegoeie film overigens.
chocolol schreef:
02-11-2019 12:59
Dat denk ik ik niet want als ik zo de discussie lees vinden de mensen die zulke reacties plaatsen dat ze een spiegel voorhouden of iemand een trap onder hun hol geven. Zij denken dat ze met 'though love' juist iemand helpen. Wat soms kan zijn, maar soms ook niet. En daar zit de crux volgens mij, dat er geen duidelijke objectieve lijn is wat nou een hard/zure reactie is en wat niet.
Klopt, alles is subjectief. Daarom kam er ook al pagina's lang gediscussieerd worden. Precies de insteek van een forum.
blijfgewoonbianca schreef:
02-11-2019 12:57
(Afbeelding) mooi plaatje, wordt niet altijd begrepen door zij-die-geïndoctrineerd-zijn-door-eeuwigejeugdhoop-in-jaren-60t/m90 (/afbeelding sluiten)

Het gaat om het innerlijk BehalveGeweldigeBuitenkant, het in-ner-lijk.
Ik ben zo veel beter geworden door mijn persoonlijke ontwikkeling dankzij dit forum.

En fruitig, daarbij denk ik aan papaya’s en bananen. Ik doe het liever met mensenvlees.
feow wijzigde dit bericht op 02-11-2019 13:06
3.35% gewijzigd
SallySpectra* schreef:
31-10-2019 23:33
Ja en ik heb het erover dat wat jij als negatieve reactie ziet, door een ander niet zo hoeft te worden gezien.

Daarnaast is ook niet objectief vast te stellen dat forummer 2, 3 en 4 dezelfde reactie geven als forummer 1 omdat forummer 1 dat deed. Dat is een veronderstelling, maar zeker geen feit.

Ik ben wellicht mosterd, maar...

Ik reageer wel eens op een topic en heb dan nog geen andere reacties gezien. Denk de eerste te zijn. En dan, wanneer ik post, blijken er al meer reacties van dezelfde strekking te zijn. Al snel wordt dan gezegd dat de eerste reacties elkaar napraten, maar vaak zijn die reacties zo ongeveer tegelijkertijd geschreven. Het kan dus ook gewoon zo zijn dat de mensen die als eerste reageren, zonder elkaar gelezen te hebben, dezelfde reactie hebben. Maar dan word je wel weggezet als 'groepje' en 'zetten de eerste reacties de toon van het topic'. Ja, als de eerste forummers die reageren toevallig dezelfde mening hebben, kunnen we daar toch niets aan doen?
Later is nu
blijfgewoonbianca schreef:
02-11-2019 12:57
Afbeelding

Voor iemand van 88 vind ik het best meevallen.
Doe ff voorzichtig met die geile tietenplaatjes, BGB.

Je weet toch wat ervan komt.

Straks neemt Maud* een slok whisky en voor je het weet zit er weer ergens een hand verkeerd.

*) De naam is uiteraard volstrekt willekeurig gekozen. Voordat zich weer iemand aangesproken voelt en op het idee komt om míjn boezem te bepotelen.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Dreamer schreef:
02-11-2019 13:05
Ik ben wellicht mosterd, maar...

Ik reageer wel eens op een topic en heb dan nog geen andere reacties gezien. Denk de eerste te zijn. En dan, wanneer ik post, blijken er al meer reacties van dezelfde strekking te zijn. Al snel wordt dan gezegd dat de eerste reacties elkaar napraten, maar vaak zijn die reacties zo ongeveer tegelijkertijd geschreven. Het kan dus ook gewoon zo zijn dat de mensen die als eerste reageren, zonder elkaar gelezen te hebben, dezelfde reactie hebben. Maar dan word je wel weggezet als 'groepje' en 'zetten de eerste reacties de toon van het topic'. Ja, als de eerste forummers die reageren toevallig dezelfde mening hebben, kunnen we daar toch niets aan doen?
ja de synchroniteitsbug die is er nog steeds.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven