Zure reacties op dit forum
donderdag 31 oktober 2019 om 03:29
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.
Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.
Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095
Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter
, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.
Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.
* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.
Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095
Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.
Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.
* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
zaterdag 2 november 2019 om 11:46
Is het popiejopie groepje een ander groepje dan de fossielen of die van het naarpraattopic ?pilatespas schreef: ↑02-11-2019 11:42Wow wat is hier inmiddels veel geschreven! Heb niet alles kunnen bijlezen. Het doet me goed om te lezen, dat er meer mensen durven op te staan.
Best heftige verhalen ook, en knap om je zo kwetsbaar op te stellen.
Ik denk wel dat wanneer je al niet lekker in je vel zit, rot reacties op een forum het laatste zetje is. Het is denk ik een combinatie van. Neemt niet weg, dat ik het heel droevig vind.
Het popie jopie groepje kan nu niet meer ontkennen dat er veel mensen last hebben van hun harde woorden en lollige reacties. Toch lees ik tussen de regels door dat sommige al iets milder worden in hun sterke mening.
Zie Maud ook een hand in eigen boezem steken, vind ik echt heel tof. Daarmee zeg je niet dat je van mening verandert, maar je houdt jezelf iig wel een spiegel voor.
Dat heb ik hier gisteren ook gedaan. Ik heb gezegd dat ik in het begin te aanvallend hier heb gereageerd, daar schieten we niks mee op.
Het is voor mij ook niet een kwestie van willen winnen, of verliezen, maar dat iedereen zich hier weer vrij voelt om te posten en te reageren. Een kutopmerking moet iedereen een keer kunnen incassseren. Maar het continu uitlachen en onderuit halen van "het groepje" kan mijns inziens niet langer.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 2 november 2019 om 11:48
Wat ik jou zie doen is keer op keer zeggen dat je in het begin te aanvallend hebt gereageerd en dat je daar niets mee opschiet, in posts waar je maar blijft sneren naar en trappen tegen "het groepje". Nou vrouw, vergis je niet. Als dat groepje bestaat, die nare vrouwen van de napraat die iedereen zo doodongelukkig maken, reken mij daar dan ook maar bij.pilatespas schreef: ↑02-11-2019 11:42Wow wat is hier inmiddels veel geschreven! Heb niet alles kunnen bijlezen. Het doet me goed om te lezen, dat er meer mensen durven op te staan.
Ik denk wel dat wanneer je al niet lekker in je vel zit, rot reacties op een forum het laatste zetje is. Het is denk ik een combinatie van. Neemt niet weg, dat ik het heel droevig vind.
Het popie jopie groepje kan nu niet meer ontkennen dat er veel mensen last hebben van hun harde woorden en lollige reacties. Toch lees ik tussen de regels door dat sommige al iets milder worden in hun sterke mening.
Zie Maud ook een hand in eigen boezem steken, vind ik echt heel tof. Daarmee zeg je niet dat je van mening verandert, maar je houdt jezelf iig wel een spiegel voor.
Dat heb ik hier gisteren ook gedaan. Ik heb gezegd dat ik in het begin te aanvallend hier heb gereageerd, daar schieten we niks mee op.
Het is voor mij ook niet een kwestie van willen winnen, of verliezen, maar dat iedereen zich hier weer vrij voelt om te posten en te reageren. Een kutopmerking moet iedereen een keer kunnen incassseren. Maar het continu uitlachen en onderuit halen van "het groepje" kan mijns inziens niet langer.
zaterdag 2 november 2019 om 11:50
zaterdag 2 november 2019 om 11:55
Als je een paar pagina's terug leest, zie je dat je je hand in eigen boezem steekt. Maar om dat nu toe te geven, bij je fossielen/harde kern/napraattopic vriendinnen is moeilijk. Komt wel, kwestie van tijd...Maud*de*Braose schreef: ↑02-11-2019 11:48Wat ik jou zie doen is keer op keer zeggen dat je in het begin te aanvallend hebt gereageerd en dat je daar niets mee opschiet, in posts waar je maar blijft sneren naar en trappen tegen "het groepje". Nou vrouw, vergis je niet. Als dat groepje bestaat, die nare vrouwen van de napraat die iedereen zo doodongelukkig maken, reken mij daar dan ook maar bij.
Ik voel dat er onderling dadelijk ook nog irritaties gaan komen... want ze moeten toch van hun dagelijkse frustratie af en aangezien de rest hier wat mondiger wordt...
Verder ga ik hier zeker niet weer uren doorbrengen in dit zure topic. Raad ik mijn "vriendinnen" aan ook niet te doen, dadelijk worden we nog zoals "zij"... én dat willen we nu juist niet!
Ik ga verder met de dag, naar buiten, met een vriendin afgesproken, vanochtend vroeg al op het voetbalveld gestaan.. en de zon komt door!
Leef! En blijf vooral hier niet uren hangen.
zaterdag 2 november 2019 om 11:56
Ik weet precies waar ik hand in eigen boezem heb gestoken. Maar ik hoef geen compliment van iemand die zo om zich heen trapt tegen mensen die ik hier graag mag.pilatespas schreef: ↑02-11-2019 11:55Als je een paar pagina's terug leest, zie je dat je je hand in eigen boezem steekt. Maar om dat nu toe te geven, bij je fossielen/harde kern/napraattopic vriendinnen is moeilijk. Komt wel, kwestie van tijd...
Ik voel dat er onderling dadelijk ook nog irritaties gaan komen... want ze moeten toch van hun dagelijkse frustratie af en aangezien de rest hier wat mondiger wordt...
Verder ga ik hier zeker niet weer uren doorbrengen in dit zure topic. Raad ik mijn "vriendinnen" aan ook niet te doen, dadelijk worden we nog zoals "zij"... én dat willen we nu juist niet!
Ik ga verder met de dag, naar buiten, met een vriendin afgesproken, vanochtend vroeg al op het voetbalveld gestaan.. en de zon komt door!
zaterdag 2 november 2019 om 11:58
Wat mooi dat jij steeds weer in staat blijkt je pijlen op anderen te richten (het popiejopie groepje, de napraatkliek, individuele forummers) en daarmee tegelijk nog even wat veren in je eigen bips te steken.pilatespas schreef: ↑02-11-2019 11:42Wow wat is hier inmiddels veel geschreven! Heb niet alles kunnen bijlezen. Het doet me goed om te lezen, dat er meer mensen durven op te staan.
Is een gave.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 2 november 2019 om 11:58
pilatespas schreef: ↑02-11-2019 11:55Als je een paar pagina's terug leest, zie je dat je je hand in eigen boezem steekt. Maar om dat nu toe te geven, bij je fossielen/harde kern/napraattopic vriendinnen is moeilijk. Komt wel, kwestie van tijd...
Ik voel dat er onderling dadelijk ook nog irritaties gaan komen... want ze moeten toch van hun dagelijkse frustratie af en aangezien de rest hier wat mondiger wordt... dream on : kneusjes blijven kneusjes.
Verder ga ik hier zeker niet weer uren doorbrengen in dit zure topic. Raad ik mijn "vriendinnen" aan ook niet te doen, dadelijk worden we nog zoals "zij"... én dat willen we nu juist niet! Je zou er een eind van opknappen. Maar onze lat ligt voor jou te hoog.
zaterdag 2 november 2019 om 11:59
Sorry hoor, maar je ziet spoken. Niemand heeft ontkend dat er hier regelmatig mensen gekwetst worden door botte opmerkingen.pilatespas schreef: ↑02-11-2019 11:42Wow wat is hier inmiddels veel geschreven! Heb niet alles kunnen bijlezen. Het doet me goed om te lezen, dat er meer mensen durven op te staan.
Het belangrijkste is dat iedereen bij zichzelf te rade gaat - of je dat hier nou openlijk bekent alsof je bij de AA zit of niet. Dàt is het enige waardoor je een verandering kan bewerkstelligen. Niet door nog eens olie op het vuur te gooien door maar te blijven roepen dat anderen heel erg fout zijn. Integendeel. Dus kijk wat dat betreft ook eens naar jezelf.
zaterdag 2 november 2019 om 11:59
pilatespas schreef: ↑02-11-2019 11:42Wow wat is hier inmiddels veel geschreven! Heb niet alles kunnen bijlezen. Het doet me goed om te lezen, dat er meer mensen durven op te staan.
Opstaan? Meds,heb jij de marseillaise ingestart?
zaterdag 2 november 2019 om 12:00
Zie je serieus niet hoe ontzettend denigrerend je overkomt nu?pilatespas schreef: ↑02-11-2019 11:55
Eerlijk? Ik vind jou een vrij nare forummer nav jouw berichten hier. En dat vind ik niet snel.
Life is short. Eat dessert first.
zaterdag 2 november 2019 om 12:01
zaterdag 2 november 2019 om 12:03
Opvallend in dit topic hoe 'practice what you preach', niet snerend posten bijvoorbeeld, blijkbaar dan weer niet geldt voor diegenen die dat het hardste roepen dat het hier zo zuur is.
De één na de andere sneer komt voorbij en gek genoeg niet door dat beruchte groepje (maar goed, ik ben ook een naprater, dus ik zal wel niet zien dat dat 'groepje' alleen maar heel gemeen doet en zo.)
De één na de andere sneer komt voorbij en gek genoeg niet door dat beruchte groepje (maar goed, ik ben ook een naprater, dus ik zal wel niet zien dat dat 'groepje' alleen maar heel gemeen doet en zo.)
There is always something happening, and it's usually right now
zaterdag 2 november 2019 om 12:03
Ik ben daar heel slecht in. Maar mijn pb doet het geloof ik prima.the_Wicked_Witch schreef: ↑02-11-2019 12:01En voor allen die zich daartoe geroepen voelen? Let eens op je schrijfstijl. Door structureel bepaald woordgebruik val je steeds door de mand.
zaterdag 2 november 2019 om 12:05
Je doet je nickname volle eer aan. Smerige post van je!the_Wicked_Witch schreef: ↑02-11-2019 09:29Oh, hij was zéker wel op de man.
Nu maar hopen dat ik niet al suïcidaal was.
zaterdag 2 november 2019 om 12:09
Jemig, valt me op dat er best wat nare reacties komen van datgene waar er juist zo voor 'gestreden' wordt. Dan doe je toch teniet wat jezelf zo graag wilt.
Ik vind het super mooi hoe de toon milder leek te worden en er een mooie discussie vanochtend ontstond met ruimte voor elkaar voorbij de weerstand, grappen en grollen. En dan wordt er ineens na getrapt ofzo. Die begrijp ik niet.
Hopelijk heb ik in deze discussie niemand gekwetst, dat was alleszins mijn bedoeling. Heb geprobeerd met respect en empathie de discussie te voeren. Dat vind ik super belangrijk.
Mocht dat niet gelukt zijn en heb ik onverhoopt toch iemand voor het hoofd gestoot, dan laat het vooral weten.
Ook in de toekomst op het forum, ik hou van die openheid.
Dit was echt mijn laatste post hier, omdat ik denk dat er nu in cirkels gedraaid wordt. Wilde dit nog wel even benoemen. Vanuit mijzelf heb ik meer begrip gekregen en inzichten voor beide kanten.
En heb de indruk dat dat voor meerderen geldt. En dat is voor mij al waardevol.
Ik vind het super mooi hoe de toon milder leek te worden en er een mooie discussie vanochtend ontstond met ruimte voor elkaar voorbij de weerstand, grappen en grollen. En dan wordt er ineens na getrapt ofzo. Die begrijp ik niet.
Hopelijk heb ik in deze discussie niemand gekwetst, dat was alleszins mijn bedoeling. Heb geprobeerd met respect en empathie de discussie te voeren. Dat vind ik super belangrijk.
Mocht dat niet gelukt zijn en heb ik onverhoopt toch iemand voor het hoofd gestoot, dan laat het vooral weten.
Ook in de toekomst op het forum, ik hou van die openheid.
Dit was echt mijn laatste post hier, omdat ik denk dat er nu in cirkels gedraaid wordt. Wilde dit nog wel even benoemen. Vanuit mijzelf heb ik meer begrip gekregen en inzichten voor beide kanten.
En heb de indruk dat dat voor meerderen geldt. En dat is voor mij al waardevol.
boebezoebe schreef: ↑02-11-2019 12:05joh, is toch juist grappig, zo'n post vol van eigen gelijk? Ik wou dat ik het zo met mezelf had getroffen!
Inderdaad ja.
Een beetje meer zelfspot zou er een hoop goed doen hier.
There is always something happening, and it's usually right now
Dan ook nog maar even mijn duit in het zakje. Ik lees hier al heel lang mee, en af en toe post ik eens iets. Niet vaak, meestal is zo'n beetje alles wel gezegd als ik eens aan kom kakken.
Maar zeker ook omdat ik geen zin heb (en daar kies ik dus zelf voor en valt niemand te "verwijten" behalve mezelf), om gepakt te worden op een spelfout, een ongelukkig gekozen woord, een afwijkende mening.
Dus áls ik al eens wat schrijf, is dat meestal op redelijk veilige topics.
Zoals hier vaker bovenop een to of mede-forummer wordt gesprongen, ervaar ik als behoorlijk intimiderend. Zeker als er een boel anderen op inhaken en er nog een schepje bovenop doen.
En net zoals een aantal anderen, zie ik dat het vaakst gebeuren door dezelfde mensen.
Maar vind ik dat ook logisch. Deze mensen zijn hier het langst en het vaakst. Ik kan me zo voorstellen dat dit forum als "van hun" voelt. Een soort thuis, waar je kunt doen en laten wat je wilt en wat je wilt beschermen tegen indringers en anders denkenden.
Wellicht zou ik dat in hun plaats ook doen, wie weet?
Dus ja, ik vind wel dat de sfeer vaak (voor mij) negatief wordt bepaald door een aantal mensen, en voor mij voelt het dan ook niet veilig en gezellig om hier vaak mee te schrijven. Maar dat is mijn eigen keuze.
Maar zeker ook omdat ik geen zin heb (en daar kies ik dus zelf voor en valt niemand te "verwijten" behalve mezelf), om gepakt te worden op een spelfout, een ongelukkig gekozen woord, een afwijkende mening.
Dus áls ik al eens wat schrijf, is dat meestal op redelijk veilige topics.
Zoals hier vaker bovenop een to of mede-forummer wordt gesprongen, ervaar ik als behoorlijk intimiderend. Zeker als er een boel anderen op inhaken en er nog een schepje bovenop doen.
En net zoals een aantal anderen, zie ik dat het vaakst gebeuren door dezelfde mensen.
Maar vind ik dat ook logisch. Deze mensen zijn hier het langst en het vaakst. Ik kan me zo voorstellen dat dit forum als "van hun" voelt. Een soort thuis, waar je kunt doen en laten wat je wilt en wat je wilt beschermen tegen indringers en anders denkenden.
Wellicht zou ik dat in hun plaats ook doen, wie weet?
Dus ja, ik vind wel dat de sfeer vaak (voor mij) negatief wordt bepaald door een aantal mensen, en voor mij voelt het dan ook niet veilig en gezellig om hier vaak mee te schrijven. Maar dat is mijn eigen keuze.
zaterdag 2 november 2019 om 12:10
justagirly schreef: ↑02-11-2019 10:50Samenvattend komt het denk ik hierop neer....
En het geldt voor iedereen...
doe s lief.
Ik ga ervanuit dat iedereen er hier in eerste instantie zo in zit.
En omdat het leuk tijdverdrijf is.
Fijn weekend![]()
zaterdag 2 november 2019 om 12:10
Volgens mij lees jij dingen die er niet zijn.pilatespas schreef: ↑02-11-2019 11:42Wow wat is hier inmiddels veel geschreven! Heb niet alles kunnen bijlezen. Het doet me goed om te lezen, dat er meer mensen durven op te staan.
En gelukkig is jouw mening ook niet de norm.
Ik heb me altijd vrij gevoeld om te kunnen posten en te reageren. Wat dit topic mij wel heeft doen inzien is dat begrijpend lezen moeilijk is, grapjes gezien kunnen worden als sneer, dat domheid niet te genezen valt en de pot weer eens de ketel verwijt. Maar ja, dat zal dan wel weer zuur zijn.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser