Zure reacties op dit forum
donderdag 31 oktober 2019 om 03:29
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.
Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.
Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095
Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter
, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.
Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.
* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.
Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095
Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.
Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.
* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
zaterdag 2 november 2019 om 15:04
Ik zie soms ook wel dat iemand een vraag stelt en er dan de eerste 3 reacties een grap zijn of bespotting, waar door de vraagsteller meteen weg rent.
Soms is dit ook logisch om dat het echt bepaalde vragen zijn die troll schreeuwen of nou ja, zo onlogisch zijn om op een forum te stellen (iets als help ik heb een slagadergelijke bloeding huisartspost of wachten tot morgen?) dat je bijna niet anders kunt reageren dan met een grap.
En ja soms is het een groep dat het met elkaar eens is en is er 1 dissident in een topic, en dan kan er soms iets ontstaan dat lijkt op pesten of het soms is. Ik heb denk ik wel aan beide kanten eens gestaan.
Irritantste is als mensen niet lezen of om opheldering vragen op normale toon maar meteen het oordeel over jou hebben en dan ben je racist, seksist, gutmensch et cetera.
en soms als je het echt niet trekt om dat je slecht in je vel zit is het beter afstand te nemen van het forum want ja, online moet je idd op letten.
Ik ben pH-neutraal
Soms is dit ook logisch om dat het echt bepaalde vragen zijn die troll schreeuwen of nou ja, zo onlogisch zijn om op een forum te stellen (iets als help ik heb een slagadergelijke bloeding huisartspost of wachten tot morgen?) dat je bijna niet anders kunt reageren dan met een grap.
En ja soms is het een groep dat het met elkaar eens is en is er 1 dissident in een topic, en dan kan er soms iets ontstaan dat lijkt op pesten of het soms is. Ik heb denk ik wel aan beide kanten eens gestaan.
Irritantste is als mensen niet lezen of om opheldering vragen op normale toon maar meteen het oordeel over jou hebben en dan ben je racist, seksist, gutmensch et cetera.
en soms als je het echt niet trekt om dat je slecht in je vel zit is het beter afstand te nemen van het forum want ja, online moet je idd op letten.
Ik ben pH-neutraal
zaterdag 2 november 2019 om 15:10
de naam zegt me wel wat, maar ik geloof niet dat ik hard weg hoef te rennen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 2 november 2019 om 15:36
Soms kom je voor een ander op. En ik vind het mooi.Lange-met-een-korte schreef: ↑02-11-2019 14:06Waarom mogen forummers niet met elkaar in discussie? Waarom moet jij bepalen wie wie met rust laat, wie geen pb mag sturen en wat hij of zij met zijn of haar excuses moet doen?? Vanwaar die bemoeizucht? Het gaat in de verste verte niet om jou. Leave Britney alone
Life is short. Eat dessert first.
zaterdag 2 november 2019 om 15:40
zaterdag 2 november 2019 om 15:42
Lange-met-een-korte schreef: ↑02-11-2019 14:42Het is gewoon een goed advies. Een hoop ellende online kun je voorkomen door goed op te letten. Snap niet wat daar zo hard aan is.
Weet je wat ook een goed advies is? Gewoon even je mond houden als je niet weet waar het over gaat.
zaterdag 2 november 2019 om 15:43
Ik vraag me inmiddels af of ze echt niet weet waar het over gaat. Wat het nog kwalijker maakt. Maar anders emmer je er toch niet zo lang over door?PoesinBoots schreef: ↑02-11-2019 15:42Weet je wat ook een goed advies is? Gewoon even je mond houden als je niet weet waar het over gaat.
zaterdag 2 november 2019 om 15:45
Je stelt 4 vragen.
Ik geef 1 antwoord.
En jij reageert alsof je weet op welke vraag dat het antwoord was.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 2 november 2019 om 15:50
Anárion schreef: ↑02-11-2019 09:02Laatste 4 pagina's nog niet bijgelezen, maar mijn god, Murmurr. Ik vind je doorgaans best grappig, maar het is behoorlijk irritant hoe je in dit topic werkelijk continu de lolbroek probeert uit te hangen.
Verder is het gezeik over het groepje ook stomvervelend. Er wordt steeds om namen gevraagd, maar iedereen weet dat de napraatkliek bedoeld wordt. Daar zitten leuke, lieve vrouwen tussen, maar ook botteriken. Net als op de rest van het forum. Als je vaak op bepaalde pijlers leest, lijkt het alsof er maar één groep is, terwijl er op andere pijlers ook zoveel groepen zijn die niet eens weten dat er een napraat is en dus die groep ook niet kennen.
De zure en gemene reacties staan imo
verder helemaal los van die groep. Ik zie dat het vaak heel verschillende forummers zijn die lullig doen. Vaak ook eenlingen die ineens opduiken. De echte gemeneriken houden het meestal niet lang vol omdat ze snel een ban krijgen.
Naar mijn idee is het idee van een 'groepje' ook anders dan hier beschreven wordt.
Er wordt vaak gezegd/gedacht "Je bent het met die en die eens, omdat zij in je groepje zit" terwijl mensen het waarschijnlijk vaak met elkaar eens zijn, waardoor ze overkomen als een groepje of zelfs op sommige plekken een groepje zijn gaan vormen. Maar deze mensen zijn het natuurlijk niet altijd met elkaar eens, alleen wordt het 'groepje-idee' vooral bevestigd op topics, waarin ze dat wel zijn.
Later is nu
zaterdag 2 november 2019 om 15:59
Malinois schreef: ↑02-11-2019 09:41Wat overigens ook opvalt: als mensen wel een doordachte, genuanceerde en intelligente post plaatsen (zoals ik voortdurend doe) dan wordt dat genegeerd. Ook door de ‘hullie zien zo gemeen’-crew die roepen om minder valse reacties.
Die club gaat namelijk ook liever voor drama. Die hakken liever in op posts die ze gemeen vinden, proberen mensen om zich heen te verzamelen om de gemenerds te tackelen, zoeken een podium voor hun méning. Maar ze blijven ook hakketakken.
Nuance en inhoud sneeuwt onder op dit forum en ook de mensen die voortdurend klagen over de zure reactie maken zich daar schuldig aan. Die zijn ook zelden bezig met de to in kwestie maar met hun eigen heilige gelijk en met anderen die zich niet gedragen volgens hun norm. Maar de to heeft er net zo weinig aan.
Eens
Nou sneeuwt nuance en inhoud vaak onder op het internet. Een (kleine) groep schreeuwt wat en er wordt gelijk aangenomen dat dit de visie van iedereen is, vooral omdat de meer genuanceerde meningen vaak niet gelezen worden of niet is wat mensen willen horen/lezen.
Later is nu
zaterdag 2 november 2019 om 16:02
Ik denk dat het ook zo ontstaat, wat alleen maar logisch is.Dreamer schreef: ↑02-11-2019 15:50Naar mijn idee is het idee van een 'groepje' ook anders dan hier beschreven wordt.
Er wordt vaak gezegd/gedacht "Je bent het met die en die eens, omdat zij in je groepje zit" terwijl mensen het waarschijnlijk vaak met elkaar eens zijn, waardoor ze overkomen als een groepje of zelfs op sommige plekken een groepje zijn gaan vormen. Maar deze mensen zijn het natuurlijk niet altijd met elkaar eens, alleen wordt het 'groepje-idee' vooral bevestigd op topics, waarin ze dat wel zijn.
Wel vind ik dat soms wel een beetje sprake is van 'een groepje' als een groot deel van een natuurlijk groepje op komt voor 1 lid er van of zegt 'ik ken forummerX en die zou zo iets nooooooit doen dús jij zit fout en liegt bovendien.' Is trouwens ook menselijk gedrag.
en op napraat is volgens mij ook niet iedereen vriendjes met elkaar. Ik plaats er weinig en lees er wel af en toe door, maar dat idee heb ik. En waar om napraat dan telkens 'de schuld' krijgt terwijl er 100 clubjes zijn op dit forum (zwanger in 2030 schrijf mee, etc) is misschien om dat het geen eenduidig onderwerp heeft. En er natuurlijk wel vaak over topics wordt gepraat (niks mis mee he!).
zaterdag 2 november 2019 om 16:07
Ooh nee prima groepje dus
zeker als Solo ook nog zegt dat je goed volk bent
zaterdag 2 november 2019 om 16:23
19 jaar
En bedankt!
En ik bedacht mij vandaag hoe ik sommige dingen van vroeger kan missen. De gekheid die we gehad hebben. De enorme lol. De forummers die ik nog ken uit die tijd, zal ik trouwens ook zeker anders benaderen dan een nieuwe TO, die een topic opent die bijna gelijk is aan 3 andere in die week.
Dus ja, ik zou bijna beginnen met 'vroeger was alles beter', gelukkig heb je me hiervoor behoed
Later is nu
zaterdag 2 november 2019 om 16:27
Lady*Voldemort schreef: ↑02-11-2019 16:25Ik mis de Parodiëttes. Dat was echt mijn lievelingsgroepje.
Was dat met ladyvolmetsnot etc? Of was dat een ander groepje?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
zaterdag 2 november 2019 om 16:29
Ik zit hier al vijftien jaar met succes niet in een groepje.
Privé was ik bijna wel in een groepje opgenomen. Met allemaal op zich aardige mensen die als ze bij elkaar zitten, veranderen in een 'wie-niet-voor-ons-is-tegen-ons-groepje'. En als de ene boos is op iemand, moeten alle andere ook boos worden enzo.
Mijn proefabonnement werd niet verlengd, wegens niet geschikt voor groepje.
Privé was ik bijna wel in een groepje opgenomen. Met allemaal op zich aardige mensen die als ze bij elkaar zitten, veranderen in een 'wie-niet-voor-ons-is-tegen-ons-groepje'. En als de ene boos is op iemand, moeten alle andere ook boos worden enzo.
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 02-11-2019 16:30
5.50% gewijzigd
Tjezus, wat vals
zaterdag 2 november 2019 om 16:29
En de forummeets!Dreamer schreef: ↑02-11-2019 16:2319 jaar
En bedankt!
En ik bedacht mij vandaag hoe ik sommige dingen van vroeger kan missen. De gekheid die we gehad hebben. De enorme lol. De forummers die ik nog ken uit die tijd, zal ik trouwens ook zeker anders benaderen dan een nieuwe TO, die een topic opent die bijna gelijk is aan 3 andere in die week.
Dus ja, ik zou bijna beginnen met 'vroeger was alles beter', gelukkig heb je me hiervoor behoed![]()
Die waren vaak erg leuk
zaterdag 2 november 2019 om 16:30
MevrouwJack schreef: ↑02-11-2019 16:29Ik zit hier al vijftien jaar met succes niet in een groepje.
zaterdag 2 november 2019 om 16:30
MevrouwJack schreef: ↑02-11-2019 16:29Ik zit hier al vijftien jaar met succes niet in een groepje.
Met forummers?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
zaterdag 2 november 2019 om 16:32
Jij bent toch een naprater?MevrouwJack schreef: ↑02-11-2019 16:29Ik zit hier al vijftien jaar met succes niet in een groepje.
Dan ben jij van het ergstevanhetergstegroepje hoor.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zaterdag 2 november 2019 om 16:32
Ah jammer