Moeder wilt bruidsschat

03-11-2019 23:31 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met het volgende :

Ik ben 25 jaar en van noord Afrikaanse afkomst.
Mijn vriend is 31 en Nederlands.
Ik werk als maatschappelijk werker op een school en mijn vriend heeft een eigen bedrijf. Wij zijn bijna anderhalf jaar samen, wonen nu 4 maanden samen & Twee maanden geleden heeft mijn vriend mij ten huwelijk gevraagd dolblij ben ik natuurlijk. Dit ook aan mijn moeder verteld. ( mijn vader is twee jaar geleden overleden). Moeder was ook erg blij ze mag mijn vriend erg graag. Nu begint ze sinds vorige week over een bruidsschat. Dit is een gewoonte in onze ‘ cultuur ‘. Ikzelf praktiseer de Islam niet en ben daar niet mee bezig. Maar nu word het toch een dingetje. Het namelijk belangrijk voor de familie, zeggen zij.

Als mijn moeder het erover heeft wuif ik het weg maar ik ben bang dat ze mijn vriend er ovwr gaat vertellen en dit natuurlijk gaat vragen. Wat nu?
Ik schaam me en ik durf dit niet goed voor te leggen aan mijn vriend. Mijn moeder geeft aan dat ik het hem moet vertellen. Ik zal hem maar moeten vertellen dat het onze traditie is, dat het onze cultuur is. & dat mijn vriend heel veel van mij houdt en hier ‘ vast geen probleem van zal maken ‘ & blijft ze zeggen dat ze mij ‘ weggeeft’ zoals ze dit noemen.

Ik wil mijn vriend niet kwijt. Ik weet niet of het relevant is :

Ik weet ook niet hoeveel euro’s mijn moeder als bruidsschat verwacht. Waarschijnlijk 1000-3000 euro.. ik weet het echt niet.

Ik hoor graag ervaringen en tips..
Gatinmijnsok schreef:
04-11-2019 07:09
Wil jij 'wegegeven' worden?
Nee, verkocht
Fitcross schreef:
04-11-2019 07:47
Precies. Leg het ook aan je vriend voor. Misschien wil hij uit respect voor je moeder juist wel meedoen aan haar traditie! Ik kan me voorstellen dat mijn man zou zeggen: “Maak je niet druk, als het zo belangrijk is voor je moeder dan doe ik dat graag”.
Als het mijn vriend was en ik had een moeder als de jouwe dan zou ik (vrolijk en plagerig) mijn verloofde vertellen dat hij echt een bruidsschat moet geven wil hij een beetje populair blijven in de familie, en samen zouden we dan haar plechtig een sommetje overhandigen. Als je tegen je moeder zegt dat jullie het niet zo breed hebben dan zal ze jullie niet het vel over de nek trekken.

Als dit jullie niet ligt dan vertel je haar ronduit dat jullie niet meer aan bruidsschatten doen.

Je bent volwassen, onafhankelijk en modern dus je kan zelf je houding bepalen. Ze trekt wel weer bij.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Etuitjepotloodje schreef:
04-11-2019 08:29
En wat kan jou dat jaartje schelen. Is voor de beeldvorming
Lekker assertief ben je. Hoe reageerde je moeder toen je vorige week net zo assertief zei dat je niet verkocht wilde worden?
Ze lijkt je vriend te gedogen; je mag met hem zijn maar als puntje bij paaltje komt, respecteert ze hem en zijn normen en waarden niet. Die van haar zijn immers belangrijker.
-Darkside- schreef:
04-11-2019 08:40
Nee, verkocht
Ik heb expres de letterlijke woorden van TO overgenomen, het gaat er immers om of zij zich kan vinden in de traditie zoals haar moeder die benoemt, wat jij en ik daar van vinden, weggeven of verkopen, doet er dan nu niet zo toe.
retrostar schreef:
04-11-2019 08:43
Als het mijn vriend was en ik had een moeder als de jouwe dan zou ik (vrolijk en plagerig) mijn verloofde vertellen dat hij echt een bruidsschat moet geven wil hij een beetje populair blijven in de familie, en samen zouden we dan haar plechtig een sommetje overhandigen. Als je tegen je moeder zegt dat jullie het niet zo breed hebben dan zal ze jullie niet het vel over de nek trekken.

Als dit jullie niet ligt dan vertel je haar ronduit dat jullie niet meer aan bruidsschatten doen.

Je bent volwassen, onafhankelijk en modern dus je kan zelf je houding bepalen. Ze trekt wel weer bij.
Daar kun je je nog wel eens in vergissen. Er zijn families die zich letterlijk in de schulden (moeten) steken voor de bruidsschat.

Verder zou ik nooit meegaan in deze idioterie. Je geeft moeder hierbij het signaal dat je meegaat in de vreemde gedachte dat haar cultuur/religie belangrijker is dan die van vriend. Dat wordt nog wat ALS er later eventueel kinderen komen.
anoniem_228343 wijzigde dit bericht op 04-11-2019 08:47
2.81% gewijzigd
vivautrecht85 schreef:
04-11-2019 08:44
Lekker assertief ben je. Hoe reageerde je moeder toen je vorige week net zo assertief zei dat je niet verkocht wilde worden?
Ze lijkt je vriend te gedogen; je mag met hem zijn maar als puntje bij paaltje komt, respecteert ze hem en zijn normen en waarden niet. Die van haar zijn immers belangrijker.
Gaan we nu off topic? 24/25 jaar wat maakt dat nou weer uit. Als je goed hebt gelezen zie je hoe ze had gereageerd nadat ik nee zei. Heb je je bril niet op?
Solomio schreef:
04-11-2019 07:19
En nog niemand heeft de wilT uit de topictitel genoemd.
Terwijl dat de volstrekt enige reden voor mij was om dit topic aan te klikken.
Wil.
Wil.
Wil.
Nou applaus hoor!
retrostar schreef:
04-11-2019 08:43

Dankjewel voor je response. Hier heb ik wat aan!
Etuitjepotloodje, als jij dit niet wil, omdat dit niet is hoe jij wil leven, ga dan nu deze kwestie aan. Mocht je misschien ooit kinderen willen, kan je dit beter al duidelijk hebben. Want met kinderen komen er veel veel culturele/religieuze gewoontes en tradities kijken.
04-11-2019 08:47
Gaan we nu off topic? 24/25 jaar wat maakt dat nou weer uit. Als je goed hebt gelezen zie je hoe ze had gereageerd nadat ik nee zei. Heb je je bril niet op?
Ik begon niet over je leeftijd. Ik heb mijn bril zeker op, dank je wel. Ik las namelijk dat je zei dat je je moeder nu gaat inlichten, hetgeen mij deed vermoeden dat je eerder nog niet duidelijk bent geweest. Ook zeg je in de OP dat je het wegwuifte en dat ze wilde dat je het aan je vriend vertelde. Dat kwam op mij over alsof je in elk geval niet duidelijk was naar je moeder dat je het niet wilt. Dus ja je kunt doen alsof ik slecht lees maar zo vreemd lijken mijn interpretaties me ook niet.
anoniem_228343 wijzigde dit bericht op 04-11-2019 08:52
20.03% gewijzigd
Het lijkt erop dat je moeder een flink slaatje wil slaan uit haar zieke religie cultuur.
is ze altijd zo op geld gericht?
Nee natuurlijk ga je hier niet in mee.
vivautrecht85 schreef:
04-11-2019 08:46
Daar kun je je nog wel eens in vergissen. Er zijn families die zich letterlijk in de schulden (moeten) steken voor de bruidsschat.

Verder zou ik nooit meegaan in deze idioterie. Je geeft moeder hierbij het signaal dat je meegaat in de vreemde gedachte dat haar cultuur/religie belangrijker is dan die van vriend. Dat wordt nog wat ALS er later eventueel kinderen komen.
Ach, schulden zijn geen goed begin dus dat zou ik persoonlijk niet doen. Maar dat is ieder vrij. Sommigen steken zich in de schulden om een mooie bruiloft te kunnen houden. Het blijft een eigen keus.

Gewoonlijk is het niet zo dat iedereen je hele hand grijpt als je ze één vinger geeft maar als dit zo'n persoon blijkt te zijn dan weet je dat ook weer en houd je de andere negen vingers goed in de gaten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Maar de bruidsschat zou toch voor jou zijn niet voor je moeder?

Je zult of tegen je moeder moeten zeggen dat jij zelf geen waarde hecht aan de cultuur. Of bespreek met je verloofde hoe hij symbolisch wat aan je kan geven. Wat jullie vervolgens samen in de bruiloft of uitzet kunnen steken ofzo. Maar je moeder hoeft iig geen geld te krijgen en als ze dat wel verwacht, dan stuur je haar gewoon een paar artikelen over de regels van de islamitische bruidsschat.
Taralina schreef:
04-11-2019 08:51
Het lijkt erop dat je moeder een flink slaatje wil slaan uit haar zieke religie cultuur.
Is dat nodig? Die opmerking?
Bespreek dit met je vriend.

Het is de traditie van je moeder en haar cultuur, dus eigenlijk snap ik wel dat ze dit belangrijk vindt.

Kunnen jullie haar niet iets symbolisch geven, zodat je haar cultuur respecteert maar niet clasht met je eigen ideeen. Je kan niet opeens duizenden jaren cultuur weg wuiven.

Zie het als een cadeautje voor de ceremoniemeester, getuigen zoals wij dit zien. Niet als gekocht worden.

Naar wie gaat de bruidsschat in jullie cultuur? Is dit echt iets voor de ouders van de bruid, of een financiële zekerheid voor de bruid mocht het huwelijk over zijn?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Dit verhaal klopt niet.

Een bruidsschat of medegave is geld of goed dat in sommige culturen een bruid meebrengt als ze in het huwelijk treedt. Het is de gift die door de vader van de bruid, of na diens overlijden door haar oudste broer, meegegeven werd in het huwelijk.
https://nl.wikipedia.org › wiki › Bru...

Daarom hadden ouders liever zoons, dochters kostten teveel geld.
ik geef mn bek ook maar een douw
Fitcross schreef:
04-11-2019 07:48
Ik vind het respectloos en niet getuigen van empathisch vermogen. Het betekent waarschijnlijk veel voor die vrouw.
En je vindt hetl empathisch van die vrouw is dat ze haar dochter wil verkopen? Dat ze haar dochter heeft opgevoed tot een zelfstandige vrouw die heel goed haar eigen man kan kiezen, maar als het puntje bij paaltje komt ze ineens haar zin en achtergrond wil doordrijven?

Chocolade geld kun je flauw vinden, maar je kunt het ook zien als dat To wel snapt dat ma het moet zeggen - en anderzijds vasthouden voor waar to en haar aanstaande voor staan; een leuk stel in de Nederlandse cultuur. Daar zou je, en dat was de suggestie, een symbool voor kunnen gebruiken. Of kiezen voor urenlange discussies waarin je misschien haar veel meer kwetst dan je bedoeling is. En dat is meer empathisch dan jij je misschien bedacht had.
Madeliefjees schreef:
04-11-2019 08:59
Dit verhaal klopt niet.

Een bruidsschat of medegave is geld of goed dat in sommige culturen een bruid meebrengt als ze in het huwelijk treedt. Het is de gift die door de vader van de bruid, of na diens overlijden door haar oudste broer, meegegeven werd in het huwelijk.

Dit dacht ik dus ook ja.
Lijkt een beetje een ' lok-topic' als je het mij vraagt.
Letsgetlosttonight schreef:
04-11-2019 08:56
Is dat nodig? Die opmerking?
Uiteraard. Anders had ik hem niet gemaakt.
Madeliefjees schreef:
04-11-2019 08:59
Dit verhaal klopt niet.

Het gaat hier over de Islam, staat duidelijk in de OP. Nogmaals, de bruidegom betaalt volgens de traditie een (symbolisch) bedrag aan de bruid. Dus niet aan haar moeder of aan haar familie.

Moeder kent ofwel zelf de traditie niet of probeert hier een slaatje uit te slaan.

Of het hele verhaal is kul.
Je hebt een prima leeftijd om je niks meer van je moeders wensen aan te trekken. Ga je eigen tradities maken. En zadel vooral je vriend niet op met dit soort achterlijke verzoeken. Schaamteloos dit. :nope: Als ik je vriend was zou ik direct mijn biezen pakken als ik ook maar 1 tel de indruk krijg dat wordt verwacht dat ik het overweeg. Jij hebt weinig met je cultuur/geloof, als je dat nu verandert is dat ook niet zo tof voor hem.
forsyth schreef:
04-11-2019 09:13
Het gaat hier over de Islam, staat duidelijk in de OP. Nogmaals, de bruidegom betaalt volgens de traditie een (symbolisch) bedrag aan de bruid. Dus niet aan haar moeder of aan haar familie.

Moeder kent ofwel zelf de traditie niet of probeert hier een slaatje uit te slaan.

Of het hele verhaal is kul.
Zo duidelijk is het niet. Eerst zegt ze cultuur en daarna religie.
04-11-2019 08:47
Als je nou op deze manier tegen je moeder vertelt dat je die bruidschat schrapt komt het helemaal goed, lekker duidelijk en assertief.
Maar goed. Als je trouwt met een Nederlander blijven we tenminste verschoond van die achterlijke traditie van die trouwstoeten die iedere verkeersregel aan hun laars lappen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven