Moeder wilt bruidsschat
zondag 3 november 2019 om 23:31
Ik zit met het volgende :
Ik ben 25 jaar en van noord Afrikaanse afkomst.
Mijn vriend is 31 en Nederlands.
Ik werk als maatschappelijk werker op een school en mijn vriend heeft een eigen bedrijf. Wij zijn bijna anderhalf jaar samen, wonen nu 4 maanden samen & Twee maanden geleden heeft mijn vriend mij ten huwelijk gevraagd dolblij ben ik natuurlijk. Dit ook aan mijn moeder verteld. ( mijn vader is twee jaar geleden overleden). Moeder was ook erg blij ze mag mijn vriend erg graag. Nu begint ze sinds vorige week over een bruidsschat. Dit is een gewoonte in onze ‘ cultuur ‘. Ikzelf praktiseer de Islam niet en ben daar niet mee bezig. Maar nu word het toch een dingetje. Het namelijk belangrijk voor de familie, zeggen zij.
Als mijn moeder het erover heeft wuif ik het weg maar ik ben bang dat ze mijn vriend er ovwr gaat vertellen en dit natuurlijk gaat vragen. Wat nu?
Ik schaam me en ik durf dit niet goed voor te leggen aan mijn vriend. Mijn moeder geeft aan dat ik het hem moet vertellen. Ik zal hem maar moeten vertellen dat het onze traditie is, dat het onze cultuur is. & dat mijn vriend heel veel van mij houdt en hier ‘ vast geen probleem van zal maken ‘ & blijft ze zeggen dat ze mij ‘ weggeeft’ zoals ze dit noemen.
Ik wil mijn vriend niet kwijt. Ik weet niet of het relevant is :
Ik weet ook niet hoeveel euro’s mijn moeder als bruidsschat verwacht. Waarschijnlijk 1000-3000 euro.. ik weet het echt niet.
Ik hoor graag ervaringen en tips..
Ik ben 25 jaar en van noord Afrikaanse afkomst.
Mijn vriend is 31 en Nederlands.
Ik werk als maatschappelijk werker op een school en mijn vriend heeft een eigen bedrijf. Wij zijn bijna anderhalf jaar samen, wonen nu 4 maanden samen & Twee maanden geleden heeft mijn vriend mij ten huwelijk gevraagd dolblij ben ik natuurlijk. Dit ook aan mijn moeder verteld. ( mijn vader is twee jaar geleden overleden). Moeder was ook erg blij ze mag mijn vriend erg graag. Nu begint ze sinds vorige week over een bruidsschat. Dit is een gewoonte in onze ‘ cultuur ‘. Ikzelf praktiseer de Islam niet en ben daar niet mee bezig. Maar nu word het toch een dingetje. Het namelijk belangrijk voor de familie, zeggen zij.
Als mijn moeder het erover heeft wuif ik het weg maar ik ben bang dat ze mijn vriend er ovwr gaat vertellen en dit natuurlijk gaat vragen. Wat nu?
Ik schaam me en ik durf dit niet goed voor te leggen aan mijn vriend. Mijn moeder geeft aan dat ik het hem moet vertellen. Ik zal hem maar moeten vertellen dat het onze traditie is, dat het onze cultuur is. & dat mijn vriend heel veel van mij houdt en hier ‘ vast geen probleem van zal maken ‘ & blijft ze zeggen dat ze mij ‘ weggeeft’ zoals ze dit noemen.
Ik wil mijn vriend niet kwijt. Ik weet niet of het relevant is :
Ik weet ook niet hoeveel euro’s mijn moeder als bruidsschat verwacht. Waarschijnlijk 1000-3000 euro.. ik weet het echt niet.
Ik hoor graag ervaringen en tips..
maandag 4 november 2019 om 09:25
Inderdaad plus de ouders van de bruid betalen de bruiloft.
maandag 4 november 2019 om 09:31
Dat zou toch zeker moeten kunnen, al helemaal omdat jullie man & vrouw gaan worden!ProdigalDaughter schreef: ↑04-11-2019 07:40Ik zou dit met je vriend bespreken. Je hoeft je niet te schamen voor je cultuur (of je moeder's versie). Openheid geeft je vriend en jou de gelegenheid te praten over hoe je dit samen gaat oplossen.
maandag 4 november 2019 om 09:31
Zet je bril eens op!Maud*de*Braose schreef: ↑04-11-2019 09:20Als je nou op deze manier tegen je moeder vertelt dat je die bruidschat schrapt komt het helemaal goed, lekker duidelijk en assertief.
maandag 4 november 2019 om 09:34
Het is net zo'n gebruik als het door de vader weggeven van de bruid. Achterhaald en vooral symbolisch. Jullie zouden je moeder een sieraad kunnen geven als je met de symboliek mee wilt gaan of je zegt dat deze traditie niet past bij jullie huwelijk. Wat je ook kiest, kies iets waar je achter kunt staan.
Hier ook een buitenlandse achtergrond en veel gebruiken en bijgelovigheid, ik reageer op opmerkingen met; oh ja, daar doe ik niet aan.
Klaar.
Hier ook een buitenlandse achtergrond en veel gebruiken en bijgelovigheid, ik reageer op opmerkingen met; oh ja, daar doe ik niet aan.
Klaar.
maandag 4 november 2019 om 09:41
Jij trouwt met je vriend, dus het belangrijkst lijkt het me dat jullie hierover samen op 1 lijn zitten. Dus praat met hem hierover wat jullie willen.
Maar, je bent opgevoed door je moeder, neem ik aan, op zijn minst gedeeltelijk. Dus haar normen, waarden en tradities heb je meegekregen. Wellicht heb je meer met andere normen, waarden en tradities en deel je meer met de Nederlandse normen, waarden en tradities. Dat is prima. Maar het is niet beter, al denk je misschien van wel. Vraag je moeder eens wat de bruidschat traditie voor haar betekent, wat het symboliseert. Misschien dat je dan iets kunt bedenken wat daar ook recht aan doet en waar jij en je vriend je ook in kunnen vinden.
En bedenk: Nederlandse ideeën over een bruiloft zitten ook vol van nutteloze tradities. Velen vragen nog de ouders van de bruid om haar hand (vrouw is geen bezit van haar ouders), velen dragen een witte jurk (er gaan nog maar weinig bruiden als maagd het huwelijk in) etc. Die tradities voelen normaler, omdat het onze tradities zijn. Maar zo normaal is de traditie van de bruidschat voor de moeder van TO.
Maar, je bent opgevoed door je moeder, neem ik aan, op zijn minst gedeeltelijk. Dus haar normen, waarden en tradities heb je meegekregen. Wellicht heb je meer met andere normen, waarden en tradities en deel je meer met de Nederlandse normen, waarden en tradities. Dat is prima. Maar het is niet beter, al denk je misschien van wel. Vraag je moeder eens wat de bruidschat traditie voor haar betekent, wat het symboliseert. Misschien dat je dan iets kunt bedenken wat daar ook recht aan doet en waar jij en je vriend je ook in kunnen vinden.
En bedenk: Nederlandse ideeën over een bruiloft zitten ook vol van nutteloze tradities. Velen vragen nog de ouders van de bruid om haar hand (vrouw is geen bezit van haar ouders), velen dragen een witte jurk (er gaan nog maar weinig bruiden als maagd het huwelijk in) etc. Die tradities voelen normaler, omdat het onze tradities zijn. Maar zo normaal is de traditie van de bruidschat voor de moeder van TO.
maandag 4 november 2019 om 09:45
? In de Islam schenkt de man toch altijd de bruidsschat aan zijn vrouw, niet aan zijn schoonouders? Daar gaat je moeder toch helemaal niet over?
Zooo, mosterd
Zooo, mosterd
kleinezon wijzigde dit bericht op 04-11-2019 09:48
4.95% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow
maandag 4 november 2019 om 09:48
maandag 4 november 2019 om 09:49
Onzin, het is algemeen bekend dat de man de bruidsschat betaalt binnen de islam.Madeliefjees schreef: ↑04-11-2019 08:59Dit verhaal klopt niet.
Een bruidsschat of medegave is geld of goed dat in sommige culturen een bruid meebrengt als ze in het huwelijk treedt. Het is de gift die door de vader van de bruid, of na diens overlijden door haar oudste broer, meegegeven werd in het huwelijk.
https://nl.wikipedia.org › wiki › Bru...
Daarom hadden ouders liever zoons, dochters kostten teveel geld.
Lees je dus voortaan wat beter in voordat je reageert.De echtgenoot geeft de vrouw een bruidsschat, die vastgelegd is in het huwelijkscontract. Dit is een zogenaamde ‘vrije gift' en wordt aan de vrouw betaald wanneer het huwelijkscontract wordt gesloten. Er zijn meerdere redenen waarom de man een bruidsschat aan zijn vrouw moet betalen. Allereerst is de bruidsschat een teken van de oprechtheid van de echtgenoot bij het contract. Ten tweede is de bruidsschat een teken van de capaciteit van de man om een familie te stichten en de komende verantwoordelijkheid van behuizing en onderhoud van vrouw en kinderen te kunnen dragen. Ten derde staat de bruidsschat ten zeerste een scheiding in de weg en dwingt de echtgenoot om goed te overwegen voordat hij van zijn vrouw zou scheiden.
maandag 4 november 2019 om 09:52
Ik begrijp niet waarom je je schaamt voor deze traditie, TO. Daar kan je toch gewoon over praten met je vriend? Tradities komen binnen iedere cultuur voor. Zoals iemand anders al terecht schreef, vinden wij Nederlanders alleen onze eigen tradities “normaal”, terwijl je die net zo goed achterhaald kunt noemen.
maandag 4 november 2019 om 09:54
Het wordt gewoon bruidsschat genoemd. Als je er niets vanaf weet, is het heel raar om uitspraken te doen hierover. Jij hebt waarschijnlijk snel even op Wikipedia gekeken.Letsgetlosttonight schreef: ↑04-11-2019 09:51Bedoel je niet bruidsprijs to?
Vreemd topic, volgens mij kom je gewoon trollen.
maandag 4 november 2019 om 09:56
Juist.Lotus90 schreef: ↑04-11-2019 09:52Ik begrijp niet waarom je je schaamt voor deze traditie, TO. Daar kan je toch gewoon over praten met je vriend? Tradities komen binnen iedere cultuur voor. Zoals iemand anders al terecht schreef, vinden wij Nederlanders alleen onze eigen tradities “normaal”, terwijl je die net zo goed achterhaald kunt noemen.
Niks mis met tradities, zolang je er zelf achter staat en het een keuze is.
maandag 4 november 2019 om 09:57
Dat is echt totaal niet de betekenis van de bruidsschat. Dat is dan weer onze westerse, kapitalistische cultuur waarin alles om handel en winst draait waardoor wij dit zo interpreteren!
Wees je bewust van je eigen culturele indoctrinaties voordat je oordeelt over die van een ander!
Je zou je schoonmoeder een beetje tegemoet komen zeg, nee ‘bam’ gelijk er vol in dat ze op moet rotten met haar achterlijke tradities.
Dat is niet mijn Nederlandse cultuur hoor. Ik heb altijd geleerd met een open houding en respect mensen te benaderen. Zeker je toekomstige schoonouders. Volgens mij is die “ik bepaal het zelluf wel en ikke ikke” een gebrek aan fatsoen en opvoeding. Ongeacht of je Nederlands of Marokkaans bent.
maandag 4 november 2019 om 10:04
Dit. De bruidsschat is op geen enkele manier handel (als in: je wordt als vrouw gekocht). Het geeft de vrouw gewoon meer zekerheid. Honderden jaren lang (of misschien nog veel langer) trouwde iedereen in Nederland in gemeenschap van goederen én betaalden de mannen partneralimentatie aan de vrouwen na een scheiding. Maar dat is natuurlijk weer héél wat anders.Fitcross schreef: ↑04-11-2019 09:57Dat is echt totaal niet de betekenis van de bruidsschat. Dat is dan weer onze westerse, kapitalistische cultuur waarin alles om handel en winst draait waardoor wij dit zo interpreteren!
Wees je bewust van je eigen culturele indoctrinaties voordat je oordeelt over die van een ander!
Je zou je schoonmoeder een beetje tegemoet komen zeg, nee ‘bam’ gelijk er vol in dat ze op moet rotten met haar achterlijke tradities.
Dat is niet mijn Nederlandse cultuur hoor. Ik heb altijd geleerd met een open houding en respect mensen te benaderen. Zeker je toekomstige schoonouders. Volgens mij is die “ik bepaal het zelluf wel en ikke ikke” een gebrek aan fatsoen en opvoeding. Ongeacht of je Nederlands of Marokkaans bent.
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 04-11-2019 10:06
1.60% gewijzigd
maandag 4 november 2019 om 10:05
Leuk idee!Maandag27 schreef: ↑04-11-2019 07:32Waarschuw je vriend. Koop drie zakjes Sinterklaas chocolade munten en als ze er over begint dan kan hij die drie zakjes geven.
Want ja moeders, dit is onze cultuur nu. We maken grapjes, vieren Sinterklaas en als we trouwen is dat in volkomen gelijkwaardigheid, zonder bruidsschat. Zie deze chocolade munten als een overgangsritueel tussen het oude en de nieuwe.
Heeft ze meteen iets moois te vertellen aan haar familie en vrienden en zijn jullie van het gez.k af.
maandag 4 november 2019 om 10:05
Ik vind het idee van een mooi sieraad voor je moeder wel mooi.
Het kan dan een soort compromis tussen twee culturen zijn: jullie geven het samen (dus niet alleen je vriend) en meer als een bedankje voor haar toewijding en opvoeding tijdens jouw jeugd.
Zij ziet het dan (hopelijk) als een overgang omdat haar taak nu voorbij is en jij op eigen benen staat.
Zou je het zo kunnen uitleggen? Ik weet niet precies wat de symboliek er achter is maar het lijkt me dat je zo best wat hiervan mee kan nemen zonder dat je je eigen principes overhoop hoeft te gooien.
Het kan dan een soort compromis tussen twee culturen zijn: jullie geven het samen (dus niet alleen je vriend) en meer als een bedankje voor haar toewijding en opvoeding tijdens jouw jeugd.
Zij ziet het dan (hopelijk) als een overgang omdat haar taak nu voorbij is en jij op eigen benen staat.
Zou je het zo kunnen uitleggen? Ik weet niet precies wat de symboliek er achter is maar het lijkt me dat je zo best wat hiervan mee kan nemen zonder dat je je eigen principes overhoop hoeft te gooien.
maandag 4 november 2019 om 10:07
Mooi.AnAppleADay schreef: ↑04-11-2019 10:05Ik vind het idee van een mooi sieraad voor je moeder wel mooi.
maandag 4 november 2019 om 10:09
Ik weet er inderdaad ook niet zo veel vanaf net als 90% van de mensen in dit topic. Maar ik vind dat TO tegenstrijdig doet, over haar leeftijd, over religie/cultuur. Denk dat het een trol is en ik ga uit dit topic. Gewoon weer een buitenlanders-bashen topic dit.
maandag 4 november 2019 om 10:11
Dit klinkt zeker mooi, maar als het goed is bedoelt de moeder van TO dat vriend een bruidsschat geeft aan TO. Dat is namelijk de traditie. Maar wellicht denkt deze moeder daar anders over (lijkt me sterk), dat moet TO zelf even verduidelijken.AnAppleADay schreef: ↑04-11-2019 10:05Ik vind het idee van een mooi sieraad voor je moeder wel mooi. Het kan dan een soort compromis tussen twee culturen zijn: jullie geven het samen (dus niet alleen je vriend) en meer als een bedankje voor haar toewijding en opvoeding tijdens jouw jeugd. Zij ziet het dan (hopelijk) als een overgang omdat haar taak nu voorbij is en jij op eigen benen staat.