Stom koelkast probleem

04-11-2019 11:36 52 berichten
Mijn koelkast heeft een stom en irritant probleem.

In de achterwand zit het koelelement, eigenlijk een soort extra wandje tegen de achterkant van de koelkast. (binnenin). En in de rechteronderhoed van dat extra wandje vormt zich telkens een grote klont ijs. Geen idee hoe dat kan want de koelkast staat op 4 graden. Soms smelt dat volgens mij ook een beetje, want de bodem van mijn groentebak en de bodem van de koelkast zijn regelmatig nat. Maar het water op de bodem van de koelkast zelf bevriest dus ook. Vandaag de koelkast schoongemaakt en ik heb met een mes het ijs weg moeten halen.
Het afvoerbuisje voor vocht is gewoon open, het probleem zit bij de koelwand.

Iemand die weet hoe dit komt en hoe ik het kan oplossen?

Heb de fabrikant al eens gebeld en die zei dat ik de temperatuur iets omhoog moest doen, maar dat helpt niet. Er zit geen garantie meer op de koelkast.
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat de koelkast goed sluit??? (Als je hem na het dichtdoen meteen weer open wilt maken, zou hij een tikje vacuüm moeten zuigen).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
04-11-2019 11:40
Weet je zeker dat de koelkast goed sluit??? (Als je hem na het dichtdoen meteen weer open wilt maken, zou hij een tikje vacuüm moeten zuigen).
Ja, dat doet hij wel.
Haha, hier heb ik zelf ook last van maargoed, de koelkast is dan ook al 16 jaar oud.

Als ik de koelkast elke dag schoonmaak is er minder ijs vorming, en zo nu en dan spelen met de temp 4/5 heeft voor mij ook gewerkt.

Oplossing nieuwe/tweedehandse/ kopen.
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
het is bevroren condens van waterdamp in je koelkast. Waterdamp is overal, en ind e winter meer dan in de zomer, in huis. Elk mens genereert 4 liter vocht/waterdamp per dag in een huis. door ademen, bewegen, douchen, wassen, koken, etc. Dat vocht zit letterlijk overal. dus ook in je koelkast.

je element is extra koud op het element zelf om koude af te geven aan de ruimte. Kan je weinig aan doen.

Wel kan je proberen de hoeveelheid vocht/waterdamp in je koelst tot een minimum te beperken door alle producten goed afgesloten en goed afgekoeld in je koelkast te bewaren. dus niet de nog na-dampende aardappels in je koelkast zetten.
jouw leven is een keuze
2East, ik weet niet, TO heeft wel heel veel ijs in de koelkast. Ik heb jarenlang schoongemaakt, ook koelkasten, en wat TO beschrijft is vrij uitzonderlijk.

Ik denk dat je er verstandig aan doet om een nieuwe koelkast te kopen. Ik vermoed dat het ding gewoon een tikje te hard werkt of de temparatuur niet goed gemeten/geregeld wordt. Al dat ijs zorgt hoogstwaarschijnlijk ook voor een extra hoog stroomverbruik.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik zit met hetzelfde en dat komt door de leeftijd.
Ik heb ondertussen al een andere uitgezocht met een compleet no-frostsysteem in de hoop dat ik van dat soort zaken dan verlost ben.
Ik vind het alleen zonde om een nieuwe te kopen terwijl de oude het nog goed doet, op die ijsklomp na.
Cateautje, probeer eens te berekenen wat deze koelkast aan stroom kost. Die klomp ijs komt ergens vandaan. En meestal kost dat een flink bedrag aan stroom. Als je maandelijks tien euro teveel betaalt heb je een nieuwe koelkast er in drie jaar uit.
Heb ik hier ook, ik twijfel al een week of ik er een topic over ga openen :biggrin:

Hier controleren we elke keer of de koelkast goed dicht zit, maar toch blijven we het probleem houden. Hij zuigt wel goed vacuüm, warme spullen gaan er nooit in.

De tip voor een nieuwe koelkast vind ik voor ons wel een goede, want we hadden hier afgesproken dat we een andere keuken zouden nemen als er iets kapot zou gaan (keuken is totaal niet onze smaak, maar hij is goed bruikbaar, dus hebben we hem nog nooit vervangen sinds we hier wonen). Uiteindelijk zou het voor mij dus een win betekenen, maar toch blijft het een irritant probleem voor nu.
maartje2016 wijzigde dit bericht op 04-11-2019 12:30
4.84% gewijzigd
Ceylon schreef:
04-11-2019 12:24
Cateautje, probeer eens te berekenen wat deze koelkast aan stroom kost. Die klomp ijs komt ergens vandaan. En meestal kost dat een flink bedrag aan stroom. Als je maandelijks tien euro teveel betaalt heb je een nieuwe koelkast er in drie jaar uit.

Hoe zou je dit kunnen berekenen? Ik volg even want ik heb hetzelfde probleem met een koelkast van 15 jaar oud. Ik heb er een thermometer in staan op de ideale koeltemperatuur maar hoe meer naar de want, hoe meer kans op bevriezing van producten. En ik krijg mijn kinderen niet zo ver dat er niets per ongeluk tegen de achterwand aan belandt.
Ik vind de investering nogal naar, want ook al heb ik het er in een paar jaar uit, dan moet ik het nog eerst zelf betalen. En mijn koelkast staat op een nogal prominente plek, dus ik wil geen lelijke, en dat kost ook weer geld. Als ik dan kijk naar een no frost versie dan is het helemaal veel geld.

Maar goed, ik begreep laatst van iemand anders dat een koelkast bij deze leeftijd altijd beter vervangen kon worden ivm het stroomgebruik.
Een koelkast op 4 graden?! Wat staat die dan koud....
Is het echt 4 graden, of is het 'stand 4' (dat maakt nogal wat uit).
Mijn koelkast is ongeveer 7 graden.

De rechter onderhoek van het koel-element is meestal het koudst, dus daarom ontstaat daar de sneeuw-klomp (of ijsklomp).
Staat je koelkast wel waterpas?
daddy_gijs wijzigde dit bericht op 04-11-2019 12:31
5.37% gewijzigd
Er mag niet tegen de achterwand van de koelkast aanstaan. Kan dat t probleem veroorzaken?
In onze koelkast vormde zich een hele plaat ijs tussen de achterwand en de laag daarna (ijs kon je dus niet zien, alleen voelen en horen als je erop drukte). Die koelkast hebben we weg kunnen gooien, was nog geen 5 jaar oud. Dure inbouw koelkast.
2east schreef:
04-11-2019 11:51
het is bevroren condens van waterdamp in je koelkast. Waterdamp is overal, en ind e winter meer dan in de zomer, in huis. Elk mens genereert 4 liter vocht/waterdamp per dag in een huis. door ademen, bewegen, douchen, wassen, koken, etc. Dat vocht zit letterlijk overal. dus ook in je koelkast.

je element is extra koud op het element zelf om koude af te geven aan de ruimte. Kan je weinig aan doen.

Wel kan je proberen de hoeveelheid vocht/waterdamp in je koelst tot een minimum te beperken door alle producten goed afgesloten en goed afgekoeld in je koelkast te bewaren. dus niet de nog na-dampende aardappels in je koelkast zetten.
Dank je voor de tip, daar ga ik eens op letten.
Frederika-Jael schreef:
04-11-2019 12:30
Er mag niet tegen de achterwand van de koelkast aanstaan. Kan dat t probleem veroorzaken?
Heb hier nu alles eens nagelopen, eens kijken of het hier gaat helpen.

(Zo jammer van die nieuwe keuken als dit de oplossing is bij ons...)
Cateautje schreef:
04-11-2019 12:22
Ik zit met hetzelfde en dat komt door de leeftijd.
Ik heb ondertussen al een andere uitgezocht met een compleet no-frostsysteem in de hoop dat ik van dat soort zaken dan verlost ben.
Ik vind het alleen zonde om een nieuwe te kopen terwijl de oude het nog goed doet, op die ijsklomp na.
Herkenbaar, mijn is al best oud. Maar nog niet zo oud dat hij voor de rest aan vervanging toe is. Dan vind ik het toch wel zonde om een andere te kopen.
daddy_gijs schreef:

De rechter onderhoek van het koel-element is meestal het koudst, dus daarom ontstaat daar de sneeuw-klomp (of ijsklomp).
Haha, hij staat op 4, maar of dat dan ook 4 graden is weet ik niet.

Waterpas ga ik even controleren.
Staat je koelkast goed recht? Bij ons liep het condenswater in de hoek waar het bevroor omdat de koelkast niet goed recht (waterpas) stond. Na het opnieuw stellen liep het weer gewoon in de afvoer.
Frederika-Jael schreef:
Nee, ik let daar op, er staat niets tegen.
Doro75 schreef:
04-11-2019 12:36
Staat je koelkast goed recht? Bij ons liep het condenswater in de hoek waar het bevroor omdat de koelkast niet goed recht (waterpas) stond. Na het opnieuw stellen liep het weer gewoon in de afvoer.
Ah, ik was mosterd...
Doro75 schreef:
04-11-2019 12:36
Ik ga dat controleren. Straks gelijk even met de waterpas.
Bedankt voor het meedenken. Ik ga in ieder geval kijken of hij goed recht staat.
Wel goed om te horen dat dit probleem vaker voorkomt.

En langzaam maar eens orienteren op een nieuwe, hopelijk is dat nog niet nodig.
Ik heb het probleem ook ( gehad hoop ik) met een nog niet zo oude Samsung. Op Google meerderen gelezen met dit probleem. Koelkast maakte regelmatig een knallend geluid.
Van alle geprobeerd, dode muis gevonden, nee niet in de koelkast zelf maar aan de achterkant, helemaal ontdooid en dagen leeg laten staan. Op een andere plek gezet om afgevoerd te worden, daar toch nog s geprobeerd en warempel, t was over.
Weer in de keuken gezet, waterpas gecontroleerd en afkloppen, ondanks dat ik zo nu en dan toch nog een knappend geluid hoor, loopt ie verder als een zonnetje en heb ik geen ijsvorming ( idd zat links) meer.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
simbalabimba schreef:
04-11-2019 12:48
Ik heb het probleem ook ( gehad hoop ik) met een nog niet zo oude Samsung. Op Google meerderen gelezen met dit probleem. Koelkast maakte regelmatig een knallend geluid.
Van alle geprobeerd, dode muis gevonden, nee niet in de koelkast zelf maar aan de achterkant, helemaal ontdooid en dagen leeg laten staan. Op een andere plek gezet om afgevoerd te worden, daar toch nog s geprobeerd en warempel, t was over.
Weer in de keuken gezet, waterpas gecontroleerd en afkloppen, ondanks dat ik zo nu en dan toch nog een knappend geluid hoor, loopt ie verder als een zonnetje en heb ik geen ijsvorming ( idd zat links) meer.
Dat knappende geluid heb ik ook. Fijn dat die van jou het weer goed doet!
daddy_gijs schreef:

Het advies is om de koelkast op 4 graden te hebben. Dat is de veiligste temperatuur voor je eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven