Moeder wilt bruidsschat
zondag 3 november 2019 om 23:31
Ik zit met het volgende :
Ik ben 25 jaar en van noord Afrikaanse afkomst.
Mijn vriend is 31 en Nederlands.
Ik werk als maatschappelijk werker op een school en mijn vriend heeft een eigen bedrijf. Wij zijn bijna anderhalf jaar samen, wonen nu 4 maanden samen & Twee maanden geleden heeft mijn vriend mij ten huwelijk gevraagd dolblij ben ik natuurlijk. Dit ook aan mijn moeder verteld. ( mijn vader is twee jaar geleden overleden). Moeder was ook erg blij ze mag mijn vriend erg graag. Nu begint ze sinds vorige week over een bruidsschat. Dit is een gewoonte in onze ‘ cultuur ‘. Ikzelf praktiseer de Islam niet en ben daar niet mee bezig. Maar nu word het toch een dingetje. Het namelijk belangrijk voor de familie, zeggen zij.
Als mijn moeder het erover heeft wuif ik het weg maar ik ben bang dat ze mijn vriend er ovwr gaat vertellen en dit natuurlijk gaat vragen. Wat nu?
Ik schaam me en ik durf dit niet goed voor te leggen aan mijn vriend. Mijn moeder geeft aan dat ik het hem moet vertellen. Ik zal hem maar moeten vertellen dat het onze traditie is, dat het onze cultuur is. & dat mijn vriend heel veel van mij houdt en hier ‘ vast geen probleem van zal maken ‘ & blijft ze zeggen dat ze mij ‘ weggeeft’ zoals ze dit noemen.
Ik wil mijn vriend niet kwijt. Ik weet niet of het relevant is :
Ik weet ook niet hoeveel euro’s mijn moeder als bruidsschat verwacht. Waarschijnlijk 1000-3000 euro.. ik weet het echt niet.
Ik hoor graag ervaringen en tips..
Ik ben 25 jaar en van noord Afrikaanse afkomst.
Mijn vriend is 31 en Nederlands.
Ik werk als maatschappelijk werker op een school en mijn vriend heeft een eigen bedrijf. Wij zijn bijna anderhalf jaar samen, wonen nu 4 maanden samen & Twee maanden geleden heeft mijn vriend mij ten huwelijk gevraagd dolblij ben ik natuurlijk. Dit ook aan mijn moeder verteld. ( mijn vader is twee jaar geleden overleden). Moeder was ook erg blij ze mag mijn vriend erg graag. Nu begint ze sinds vorige week over een bruidsschat. Dit is een gewoonte in onze ‘ cultuur ‘. Ikzelf praktiseer de Islam niet en ben daar niet mee bezig. Maar nu word het toch een dingetje. Het namelijk belangrijk voor de familie, zeggen zij.
Als mijn moeder het erover heeft wuif ik het weg maar ik ben bang dat ze mijn vriend er ovwr gaat vertellen en dit natuurlijk gaat vragen. Wat nu?
Ik schaam me en ik durf dit niet goed voor te leggen aan mijn vriend. Mijn moeder geeft aan dat ik het hem moet vertellen. Ik zal hem maar moeten vertellen dat het onze traditie is, dat het onze cultuur is. & dat mijn vriend heel veel van mij houdt en hier ‘ vast geen probleem van zal maken ‘ & blijft ze zeggen dat ze mij ‘ weggeeft’ zoals ze dit noemen.
Ik wil mijn vriend niet kwijt. Ik weet niet of het relevant is :
Ik weet ook niet hoeveel euro’s mijn moeder als bruidsschat verwacht. Waarschijnlijk 1000-3000 euro.. ik weet het echt niet.
Ik hoor graag ervaringen en tips..
maandag 4 november 2019 om 13:16
@Lotus90, wederzijds respect voor andermans cultuur, religie, tradities: helemaal voor. Zolang het een ander niet schaadt. We zullen het toch samen moeten rooien in dit kleine, dichtbevolkte landje. En stevige kritiek hoort daar ook bij, zonder te vervallen in scheldpartijen over arrogante ‘witte’ Nederlanders.
Overigens geef je in dit topic blijk van een bijzonder slechte kennis van je eigen cultuurhistorische achtergrond als ‘witte’ Nederlander, maar dat zal te wijten zijn aan je extreemlinkse opvoeding.
Overigens geef je in dit topic blijk van een bijzonder slechte kennis van je eigen cultuurhistorische achtergrond als ‘witte’ Nederlander, maar dat zal te wijten zijn aan je extreemlinkse opvoeding.
maandag 4 november 2019 om 13:39
Wat veel aannames weer.
Ik ben Noord Afrikaans en mijn man niet. Toen wij trouwden moest hij inderdaad ook een bruidsschat betalen.
Aangezien ik zelf niet heel gelovig ben hebben we een symbolische bedrag ingevuld op de akte.
De bruidsschat is overigens ten allen tijde van de bruid zelf en niet voor de schoonouders/moeder.
Dit moet je moeder trouwens weten als moslim, dat zij geen aanspraak heeft op de bruidsschat, dus ik vraag mij af in hoeverre dit verhaal waar is.
Ik ben Noord Afrikaans en mijn man niet. Toen wij trouwden moest hij inderdaad ook een bruidsschat betalen.
Aangezien ik zelf niet heel gelovig ben hebben we een symbolische bedrag ingevuld op de akte.
De bruidsschat is overigens ten allen tijde van de bruid zelf en niet voor de schoonouders/moeder.
Dit moet je moeder trouwens weten als moslim, dat zij geen aanspraak heeft op de bruidsschat, dus ik vraag mij af in hoeverre dit verhaal waar is.
maandag 4 november 2019 om 13:48
maandag 4 november 2019 om 13:56
DitArizona15 schreef: ↑04-11-2019 13:39Wat veel aannames weer.
maandag 4 november 2019 om 14:04
Ik heb aan de andere kant gezeten; van mij werd een bruidsschat verwacht.
Alle argumenten heb ik ook gehad:
Hun cultuur is leuk maar ik heb ook een cultuur. Dit is geen gevoel, het gaat gewoon om de cash. Dit zouden ze zelf niet aanbieden aan de Nederlandse schoonouders als zij aan de andere kant stonden. Het is denigrerend voor de vrouw. Enzovoorts.
Toch betaald en veel meer dan die peanuts van 1000-3000 die hier genoemd wordt.
Bij de ouders had ik het best kunnen doordrukken. Maar het is binnen de cultuur een stuk respect dat die ouders ontvangen van de bruidegom.
Zij staan voor het dorp in hun hemd als ze dit niet krijgen.
Er is een verhaal dat ik lang geleden las, van man die voor zijn toekomstige vrouw kamelen moest geven. Gangbaar was een kameel of zes. Maar deze vrouw was niet zo knap, dus hij kon wel met minder wegkomen.
Hij gaf een bruidsschat van 13 kamelen. Zijn vrienden verklaarden hem voor gek; die vrouw was niet zo knap, dus hij had met wat onderhandelen op veel minder kunnen uitkomen.
Maar hij verklaarde: De vrouwen klitten altijd bij elkaar, en het gaat over de hoogte van de bruidsschat. Hoeveel heeft jouw man voor jou betaald, hoeveel was jij waard? Weet je hoe trots mijn vrouw is, dat haar toekomstige man 13 kamelen voor haar meebracht? In plaats van dat ze in zo’n groep moet toegeven wat voor een kniepert haar man is?
Je koopt geen vrouw.
Je koopt de toekomstige relatie - met haar, met je schoonouders en met hun omgeving (waar zij elke dag in moeten leven).
Hoeveel is het waard om die mensen, in een cultuur waar onderling respect veel betekent, niet voor gek te zetten?
Hun cultuur is leuk maar ik heb ook een cultuur. Dit is geen gevoel, het gaat gewoon om de cash. Dit zouden ze zelf niet aanbieden aan de Nederlandse schoonouders als zij aan de andere kant stonden. Het is denigrerend voor de vrouw. Enzovoorts.
Bij de ouders had ik het best kunnen doordrukken. Maar het is binnen de cultuur een stuk respect dat die ouders ontvangen van de bruidegom.
Er is een verhaal dat ik lang geleden las, van man die voor zijn toekomstige vrouw kamelen moest geven. Gangbaar was een kameel of zes. Maar deze vrouw was niet zo knap, dus hij kon wel met minder wegkomen.
Hij gaf een bruidsschat van 13 kamelen. Zijn vrienden verklaarden hem voor gek; die vrouw was niet zo knap, dus hij had met wat onderhandelen op veel minder kunnen uitkomen.
Maar hij verklaarde: De vrouwen klitten altijd bij elkaar, en het gaat over de hoogte van de bruidsschat. Hoeveel heeft jouw man voor jou betaald, hoeveel was jij waard? Weet je hoe trots mijn vrouw is, dat haar toekomstige man 13 kamelen voor haar meebracht? In plaats van dat ze in zo’n groep moet toegeven wat voor een kniepert haar man is?
Je koopt geen vrouw.
Je koopt de toekomstige relatie - met haar, met je schoonouders en met hun omgeving (waar zij elke dag in moeten leven).
Hoeveel is het waard om die mensen, in een cultuur waar onderling respect veel betekent, niet voor gek te zetten?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
maandag 4 november 2019 om 14:58
Ik moest ook aan dat Kamelenverhaal denken.
Dus, laat jouw vriend een zo hoog mogelijk bedrag, of goederen geven, maar dan wel geven aan jou. Dan kan jouw moeder zeggen dat haar dochter een hele hoge bruidsschat heeft verkregen en jullie hebben samen gewoon nog steeds het geld/goederen in gemeenschap van goederen of op een andere manier notarieel vastgelegd.
Dus, laat jouw vriend een zo hoog mogelijk bedrag, of goederen geven, maar dan wel geven aan jou. Dan kan jouw moeder zeggen dat haar dochter een hele hoge bruidsschat heeft verkregen en jullie hebben samen gewoon nog steeds het geld/goederen in gemeenschap van goederen of op een andere manier notarieel vastgelegd.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
maandag 4 november 2019 om 17:11
Vreemd verhaal vind ik dit eerlijk gezegd. Je hebt niks met het geloof, je woont notabene samen, spreekt de taal niet. Ik kan mij haast niet voorstellen dat je moeder dit nog vraagt of verwacht. Dit is wel de allerminst belangrijke traditie waar men zich aan houdt. Als je het zelfs samenwoont binnen het islamitische geloof zou je toch gewoon kunnen aangeven aan je moeder dat je hier ook niet aan mee doet?
Lijkt mij eerlijk gezegd verzonnen dit.
Lijkt mij eerlijk gezegd verzonnen dit.
maandag 4 november 2019 om 17:19
Voor gek zetten?SteunEndeToeverlaet schreef: ↑04-11-2019 14:04Ik heb aan de andere kant gezeten; van mij werd een bruidsschat verwacht.
Je koopt geen vrouw.
Als je al samenwoont valt er sowieso niks voor gek te zetten. Binnen de islam is samenwonen zowat het ergste wat je kunt doen, dan valt de bruidsschat volledig in het niet.
Bovendien maak je de bruidsschat veel te belangrijk.
Bizar dat je zoveel betaald hebt, in de meeste kringen is dat niet gangbaar en is 3000 echt al veel.
maandag 4 november 2019 om 17:32
Bruidschat is een voorwaarde van het huwelijk in de islam, zonder dat is het huwelijk eigenlijk niet geldig.
Het is ook bedoeld voor de bruid zelf ( om leuke dingen voor zichzelf te kopen) en niemand anders. Zeg gewoon tegen je moeder dat jij het hebt gekregen.
en dat je van plan bent om goude sieraden van te kopen. Moeders
Jij krijgt zo het gevoel dat jij te koop bent en dat je een prijs hebt.
Het is ook bedoeld voor de bruid zelf ( om leuke dingen voor zichzelf te kopen) en niemand anders. Zeg gewoon tegen je moeder dat jij het hebt gekregen.
Jij krijgt zo het gevoel dat jij te koop bent en dat je een prijs hebt.
maandag 4 november 2019 om 22:03
Enjoyyourlife schreef: ↑04-11-2019 17:41Het enige bericht hier op het forum...ik trek mijn advies in, vertrouw het niet
echt he. duidelijjk regelrechte onzin.
maandag 4 november 2019 om 22:23
ik dacht hetzelfde maar besloot mijzelf voor dit keer eens in te houden
en on topic "wij doen het op onze manier moeders" of iets van die strekking.
maandag 4 november 2019 om 22:46
Maar wat wil jij? Wat willen jullie? Het is belangrijk dat jullie er samen over kunnen praten wat jullie willen. Welke tradities je eventueel wel wilt doen en welke niet. Niemand beslist dat behalve jullie. Wij zijn overigens ook onlangs getrouwd en we hebben inderdaad al een aantal keren gehoord, dat het niet de standaard is. Of bepaalde tradities, eigenlijk van alles. Maar wij hebben heel duidelijk gemaakt dat we het doen zoals wij het willen. Want uiteindelijk is dat het belangrijkste. Succes en echt praat er met je partner over!
maandag 4 november 2019 om 22:59
Dan ben je dus mooi een sukkel want een aantal ervaringsdeskundigen vertellen hier al dat de bruidsschat voor de vrouw is en niet voor de familie.SteunEndeToeverlaet schreef: ↑04-11-2019 14:04Ik heb aan de andere kant gezeten; van mij werd een bruidsschat verwacht.
Je koopt geen vrouw.
Volgens jouw redenatie koop je dus geen vrouw, maar koop je een goed imago voor de familie
dinsdag 5 november 2019 om 10:17
Dat mogen ze zeggen maar dat is gewoon niet zo.
Misschien in de Islam? Geen idee. Dit is een andere cultuur. Je geeft de ouders een soort van vergoeding voor het opvoeden van hun dochter. Het vertaalt als ' melkgeld'. Leuk dat je het langs de Nederlandse maatstaf van 2019 kunt houden en het stom kunt vinden. Er zijn meer mensen op deze wereld dan Nederlanders, en de traditie zijn ouder dan wij met zijn allen bij elkaar en was voor het grootste deel van die tijd gewoon zinvol.
In India gaat de bruidsschat weer de andere kant op: Daar neemt de bruid een bruidsschat mee om de schoonfamilie te compenseren dat ze worden opgezadeld met een nutteloze mond om te voeden.
Ook leuk.
Ik wil maar zeggen: Als je het interpreteert volgens de platte Nederlandse maatstaven van 2019 is alles 'stom' en 'niet van deze tijd' maar er zit meer diepgang in dan de simplificaties die hier voorbij komen.
Dat gezegd hebbende is het nog steeds wel stom.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
dinsdag 5 november 2019 om 10:21
Ik vind de traditie ook onzin, maar als je je moeder wil pleasen zou ik gewoon met je vriend overleggen of je samen gaat sparen om haar wat toe te stoppen. Kan me voorstellen dat zo'n oplossing soms makkelijker is dan er een heel familiedrama van te maken. Ook al ben je het niet eens met het idee erachter.
Je vriend wil er misschien helemaal niet aan meedoen, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat het een reden is om het huwelijk af te blazen. Jullie denken er toch hetzelfde over (ouderwetse traditie, niets voor jullie).
Je vriend wil er misschien helemaal niet aan meedoen, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat het een reden is om het huwelijk af te blazen. Jullie denken er toch hetzelfde over (ouderwetse traditie, niets voor jullie).
dinsdag 5 november 2019 om 12:40
Als je het belangrijk vind voor je moeder zou ik het gewoon zelf betalen maar vriend laten geven.
Als het je niet uitmaakt of je moeders traditie niet doorgaat zou ik dat zeggen tegen moeders.
Ik zou het je vriend hoe dan ook wel vertellen. Misschien vind hij het geen probleem uit respect voor de traditie en anders sta jij in elk geval niet voor aap als hij het hoort van je moeder! Je moet geen dingen achterhouden in een relatie. Je zou alles met je man moeten kunnen bespreken. Ook hele idioten zaken of dingen waar je je voor schaamt.
Als het je niet uitmaakt of je moeders traditie niet doorgaat zou ik dat zeggen tegen moeders.
Ik zou het je vriend hoe dan ook wel vertellen. Misschien vind hij het geen probleem uit respect voor de traditie en anders sta jij in elk geval niet voor aap als hij het hoort van je moeder! Je moet geen dingen achterhouden in een relatie. Je zou alles met je man moeten kunnen bespreken. Ook hele idioten zaken of dingen waar je je voor schaamt.
dinsdag 5 november 2019 om 15:47
En daarom moet je dit soort middeleeuwse praktijken ook niet voeden door er in mee te gaan.SteunEndeToeverlaet schreef: ↑05-11-2019 10:17Dat mogen ze zeggen maar dat is gewoon niet zo.
Misschien in de Islam? Geen idee. Dit is een andere cultuur. Je geeft de ouders een soort van vergoeding voor het opvoeden van hun dochter. Het vertaalt als ' melkgeld'. Leuk dat je het langs de Nederlandse maatstaf van 2019 kunt houden en het stom kunt vinden. Er zijn meer mensen op deze wereld dan Nederlanders, en de traditie zijn ouder dan wij met zijn allen bij elkaar en was voor het grootste deel van die tijd gewoon zinvol.
In India gaat de bruidsschat weer de andere kant op: Daar neemt de bruid een bruidsschat mee om de schoonfamilie te compenseren dat ze worden opgezadeld met een nutteloze mond om te voeden.
Ook leuk.
Ik wil maar zeggen: Als je het interpreteert volgens de platte Nederlandse maatstaven van 2019 is alles 'stom' en 'niet van deze tijd' maar er zit meer diepgang in dan de simplificaties die hier voorbij komen.
Dat gezegd hebbende is het nog steeds wel stom.
woensdag 6 november 2019 om 23:36
Ik ben zelf ook Marokkaans en ik weet niet hoe jou moeder de bruidsschat ziet. Maar deze is voor de bruid. Vroeger werd er geld gegeven aan de bruid. Zij moest daar dan goud voor kopen, omdat goud altijd zijn waarde blijft houden. Stel dat de man dan besloot om weg te gaan bij de vrouw had de vrouw altijd het goud wat wij zou kunnen inwisselen voor geld. Dit, omdat de mannen vroeger werkten en de vrouwen thuis bleven. En de vrouw anders net lege handen achter zou blijven. Dat is eigenlijk zo gebleven na al die jaren. Dus dat je moeder geld voor jou zou krijgen vind ik bijzonder.. Zo heb ik dat vroeger niet meegekregen in ieder geval. Zo is dat niet in mijn familie gegaan.
maandag 11 november 2019 om 11:46
In het westen geeft de man Goud aan de vrouw in de vorm van juwelen, ten minste een gouden ring, liefst met een dure edelsteen.
In de Noordelijke landen was er ook zo'n ongeschreven regel om niet te trouwen met een vrouw voordat ze zwanger was. Want als man zat je dan vast aan een onvruchtbare vrouw, dus eerst moest je haar zwanger maken voordat je als man toestemming kreeg om met haar te trouwen maar dan was trouwen ook meteen verplicht. Wilde men dat er getrouwd werd zonder dat de vrouw zwanger was, dan moest er een hoeveelheid geld met de vrouw meegegeven worden zodat er betaald was voor de mond die gevoed moest worden, vooral van belang bij gemeenschappen waar Polygami de norm was.
In de Noordelijke landen was er ook zo'n ongeschreven regel om niet te trouwen met een vrouw voordat ze zwanger was. Want als man zat je dan vast aan een onvruchtbare vrouw, dus eerst moest je haar zwanger maken voordat je als man toestemming kreeg om met haar te trouwen maar dan was trouwen ook meteen verplicht. Wilde men dat er getrouwd werd zonder dat de vrouw zwanger was, dan moest er een hoeveelheid geld met de vrouw meegegeven worden zodat er betaald was voor de mond die gevoed moest worden, vooral van belang bij gemeenschappen waar Polygami de norm was.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.