vuurwerk
dinsdag 5 november 2019 om 08:43
Naar aanleiding van een Oud-en-nieuw-topic dacht ik ineens aan het vuurwerk.
Hoe denken jullie daar over?
Van mij mag het totaal verboden worden. Ik haat het dat dieren in paniek raken, dat er op straat naar je gegooid wordt met rotjes, dat er een enorme rook hangt in de straten, dat er zo veel gewonden vallen.
Kortom: weg ermee.
En kom nu niet met die " traditie" onzin, want het is pas ergens in de vorige eeuw begonnen.
Misschien een centraal vuurwerk door de gemeente georganiseerd, net als tijdens de kermis?
Hoe denken jullie daar over?
Van mij mag het totaal verboden worden. Ik haat het dat dieren in paniek raken, dat er op straat naar je gegooid wordt met rotjes, dat er een enorme rook hangt in de straten, dat er zo veel gewonden vallen.
Kortom: weg ermee.
En kom nu niet met die " traditie" onzin, want het is pas ergens in de vorige eeuw begonnen.
Misschien een centraal vuurwerk door de gemeente georganiseerd, net als tijdens de kermis?
dinsdag 5 november 2019 om 09:29
Het punt met georganiseerd vuurwerk door de gemeente af laten steken, is dat er dan nog meer mensen moeten werken op oudejaarsavond (beveiligers, vuurwerkdeskundigen, politie, medici). Dat is ten eerste moeilijk omdat er al extra mensen werken op die dag en ten tweede omdat die mensen ook liever oud en nieuw met hun familie vieren.
Spreuken 18:2
dinsdag 5 november 2019 om 09:30
jawel hoor, wij vieren het regelmatig in Duitsland en daar steken we ook gewoon zelf op straat af.herfstappeltaart schreef: ↑05-11-2019 09:02Ik weet niet precies hoe lang iets moet bestaan om het een traditie te mogen noemen inderdaad. Maar het is nu ook weer niet zo dat het al eeuwen bestaat bedoel ik.
Daarbij zijn tradities wat mij betreft om veranderd/aangepast te worden naar behoefte van de mensheid./omstandigheden.
Volgens mij mag het zoals het hier is in geen enkel buurland van ons.
Van mij mag het blijven. Wij hebben altijd wat siervuurwerk en dat vind ik erg leuk! Afgelopen zomer zijn we ook naar een vuurwerkshow geweest van de winkel waar wij het kopen. Echt prachtig! Wat daar werd afgestoken was geweldig! Jammer dat je dat thuis niet voor elkaar krijgt
dinsdag 5 november 2019 om 09:30
dinsdag 5 november 2019 om 09:31
Van mij mag het ook verboden worden. Als het nou echt alleen die ene avond in het jaar was of voor mijn part de week voor nieuwjaar, maar hier is het sinds het vroeger donker wordt iedere avond meerdere keren raak. Hond is doodsbang voor vuurwerk dus mijn avondwandeling maak ik al weken zonder haar. En ik kan best tegen een knalletje maar het zijn vaak echt zware explosies. Vorige week liep ik rond 8 uur 's avonds door de stad en ineens een klein eindje verderop uit het niets een gigantische knal, ik schrok me dood. Waaschijnlijk van een balkon gegooid ofzo, ik ben maar een straatje eerder afgeslagen. Mijn oren deden na een paar minuten nog pijn ervan en echt iedere avond klinkt er wel vuurwerk dichtbij of verder weg, ik loop daardoor zelf ook niet echt meer op mijn gemak en voor de hond is het alleen nog snel een plas doen en maar hopen dat het dan stil blijft.
Het lijkt ieder jaar alleen maar erger te worden, dit is geen traditie meer maar aso gedrag. Jammer voor degenen die er wel netjes mee omgaan maar er zijn te veel idioten die geen grenzen hebben.
Het lijkt ieder jaar alleen maar erger te worden, dit is geen traditie meer maar aso gedrag. Jammer voor degenen die er wel netjes mee omgaan maar er zijn te veel idioten die geen grenzen hebben.
dinsdag 5 november 2019 om 09:42
dinsdag 5 november 2019 om 09:52
Satchel schreef: ↑05-11-2019 09:29Het punt met georganiseerd vuurwerk door de gemeente af laten steken, is dat er dan nog meer mensen moeten werken op oudejaarsavond (beveiligers, vuurwerkdeskundigen, politie, medici). Dat is ten eerste moeilijk omdat er al extra mensen werken op die dag en ten tweede omdat die mensen ook liever oud en nieuw met hun familie vieren.
Hoeveel mensen denk je dat er nu extra aan het werk zijn omdat mensen illegaal vuurwerk afsteken, vuurwerk gooien naar mensen, vuurwerk bij mensen naar binnen gooien of simpelweg gewond raken omdat leken nu eenmaal niet getraind zijn om met explosieven om te gaan.
dinsdag 5 november 2019 om 10:11
Ik hou wel van siervuurwerk. Mag het zelf ook graag afsteken.
Maar ik kan me voorstellen dat je, als je nu al weggeknald wordt, het liever ziet gaan dan komen.
Als het verboden wordt zou ik dat wel jammer vinden. Daarentegen lijkt het me wel weer wat hebben als er op 1 gezamenlijke plek een vuurwerkshow komt.
Dan kunnen mensen zelf kiezen of ze willen kijken of niet.
Maar ik kan me voorstellen dat je, als je nu al weggeknald wordt, het liever ziet gaan dan komen.
Als het verboden wordt zou ik dat wel jammer vinden. Daarentegen lijkt het me wel weer wat hebben als er op 1 gezamenlijke plek een vuurwerkshow komt.
Dan kunnen mensen zelf kiezen of ze willen kijken of niet.
dinsdag 5 november 2019 om 10:13
Weet je wat ik zo raar vind? De wapenwetgeving in Nederland is bijzonder strikt (en terecht hoor!), vanuit mijn hobby hebben veel mensen een wapenvergunning voor vuursteenslotmusketten en kunnen elk moment gecontroleerd worden door de politie. Het bezit van zwart kruit is door vele regels beperkt en moet op bepaalde manier bewaard worden, bovendien is er een strikt beleid over de hoeveelheid die je in je huis mag bewaren.
Vuurwerk (ook zwart kruit) mag op bepaalde tijden van het jaar zomaar vrijelijk verkocht worden en ik ken dus mensen die véél meer gewicht aan zwart kruit in hun vuurwerk thuis bewaren, dan 'ons' is toegestaan. En dat is bizar. Die regels voor zwart kruit zijn er niet voor niets. Het ontploffingsgevaar is groot en de schade die het kan aanrichten is ongelooflijk.
Vuurwerk (ook zwart kruit) mag op bepaalde tijden van het jaar zomaar vrijelijk verkocht worden en ik ken dus mensen die véél meer gewicht aan zwart kruit in hun vuurwerk thuis bewaren, dan 'ons' is toegestaan. En dat is bizar. Die regels voor zwart kruit zijn er niet voor niets. Het ontploffingsgevaar is groot en de schade die het kan aanrichten is ongelooflijk.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
dinsdag 5 november 2019 om 10:42
Het is wel heel duidelijk dat het zelf afsteken van vuurwerk gewoon niet werkt. Het geeft altijd weer enorm veel schade en letsel en waarvoor? Voor de vrijheid om te kunnen knallen? Om persé elk jaar een paar 100 euro de lucht in te kunnen schieten? Omdat het jongetje in ons zo nodig met vuur moet spelen?
Het is een soort achterhaalde traditie waarvan iedereen weet dat het niet klopt, maar iedereen die zelf vuurwerk af steekt denkt dat ie dat zelf wel heel verantwoordelijk doet en dat die ongelukken andere mensen overkomen. En laat sommigen niet horen dat je ze dat wil afpakken want dan gaan ze huilen over traditie, vrijheid en schending van hun rechten. En het linkeroog van jantje was toch al slecht dus waar hebben we het nou over?
Het is een soort achterhaalde traditie waarvan iedereen weet dat het niet klopt, maar iedereen die zelf vuurwerk af steekt denkt dat ie dat zelf wel heel verantwoordelijk doet en dat die ongelukken andere mensen overkomen. En laat sommigen niet horen dat je ze dat wil afpakken want dan gaan ze huilen over traditie, vrijheid en schending van hun rechten. En het linkeroog van jantje was toch al slecht dus waar hebben we het nou over?
dinsdag 5 november 2019 om 10:52
Lacer schreef: ↑05-11-2019 09:06Ik vind vuurwerk geen probleem als er alleen op de toegelaten dag en tijdstip wat afgestoken word, dan kunnen dieren eigenaren er rekening mee houden.
Ze zijn zo’n 2 weken geleden hier al begonnen met vuurwerk af te steken en ik heb een hond die daar echt hysterisch van word. De hond uitlaten is gewoonweg niet te doen, nu al helemaal niet aangezien ik hoogzwanger ben. Ik moet dus echt op de tijden letten wanneer ik de hond uit ga laten en zelfs dan hoor ik ze nog af en toe.
Vorig jaar heb ik het zelfs meegemaakt dat ik jongeren tegen kwam in het park bij ons, ik heel netjes aan ze gevraagd had even te wachten met vuurwerk af te steken totdat mijn hond en ik uit het zicht zijn. “Tuurlijk mevrouw” werd er toen gezegd. Eenmaal hun voorbij gelopen werden er rotjes naar ons gegooid.
Nou echt sindsdien ben ik het echt beu.
Maarja de politie bellen heeft ook geen zin, tegen die tijd dat ze naar de locatie toegereden zijn is er niemand meer te bekennen...
Ja echt heel vervelend zulke dingen. Iedereen heeft er last van.
dinsdag 5 november 2019 om 10:53
Satchel schreef: ↑05-11-2019 09:29Het punt met georganiseerd vuurwerk door de gemeente af laten steken, is dat er dan nog meer mensen moeten werken op oudejaarsavond (beveiligers, vuurwerkdeskundigen, politie, medici). Dat is ten eerste moeilijk omdat er al extra mensen werken op die dag en ten tweede omdat die mensen ook liever oud en nieuw met hun familie vieren.
Nee, het is precies het tegenovergestelde van wat je hier zegt.
Voor regionaal georganiseerd vuurwerk, in plaats van overal amateuristisch en ongeorganiseerd vuurwerk, zijn er juist veel minder politie, brandweer en medici nodig. Dat is juist ook één van de vele argumenten om het wel op die manier te gaan regelen.
dinsdag 5 november 2019 om 10:57
SHIFTY schreef: ↑05-11-2019 10:53Nee, het is precies het tegenovergestelde van wat je hier zegt.
Voor regionaal georganiseerd vuurwerk, in plaats van overal amateuristisch en ongeorganiseerd vuurwerk, zijn er juist veel minder politie, brandweer en medici nodig. Dat is juist ook één van de vele argumenten om het wel op die manier te gaan regelen.
Ik denk dat je hier gelijk in hebt.
dinsdag 5 november 2019 om 11:11
Die mensen blijven (grotendeels) nodig vanwege relletjes, dronkenschap, brandstapels, etc. Daarnaast heb je dus nog extra mensen nodig voor dat gemeenschappelijke vuurwerk.SHIFTY schreef: ↑05-11-2019 10:53Nee, het is precies het tegenovergestelde van wat je hier zegt.
Ik ben, overigens, ook voorstander van afschaffen, maar betwijfel of het aanbieden van een georganiseerde grote vuurwerkshow een haalbaar initiatief is.
Spreuken 18:2
dinsdag 5 november 2019 om 11:13
Hier, in dit topic. Het is niet echt representatief voor heel Nederland.herfstappeltaart schreef: ↑05-11-2019 10:59Als ik de reacties zo lees wordt het draagvlak voor afschaffing van consumentenvuurwerk toch wel steeds groter.
Ik ben benieuwd hoe lang de vuurwerklobby de politiek nog kan overtuigen van de nood tot instandhouding.
dinsdag 5 november 2019 om 11:18
Gatinmijnsok schreef: ↑05-11-2019 11:13Hier, in dit topic. Het is niet echt representatief voor heel Nederland.
Nee weet ik maar ik hoor in mijn omgeving eigenlijk een zelfde soort reacties.
De groep echte hardcore vuurwerkaanhangers wordt kleiner.
dinsdag 5 november 2019 om 11:27
Ah, heerlijk een nieuwe discussie, de "vuurwerk discussie."
Ik ben benieuwd hoe de tegenstanders van vuurwerk genoemd zullen worden en of er tegen hun ook gezegd word dat het onze tradities zijn en als het ze niet bevalt dat ze dan maar moeten op......
Maar om toch antwoord te geven op de vraag van TO.
Ik ben gedeeltelijk tegen vuurwerk, afsteken mag maar dan wel op oudejaarsnacht tussen 00.00 en 2.00, andere tijden zou het verboden moeten zijn.
Ik ben benieuwd hoe de tegenstanders van vuurwerk genoemd zullen worden en of er tegen hun ook gezegd word dat het onze tradities zijn en als het ze niet bevalt dat ze dan maar moeten op......
Maar om toch antwoord te geven op de vraag van TO.
Ik ben gedeeltelijk tegen vuurwerk, afsteken mag maar dan wel op oudejaarsnacht tussen 00.00 en 2.00, andere tijden zou het verboden moeten zijn.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf