vuurwerk

05-11-2019 08:43 179 berichten
Naar aanleiding van een Oud-en-nieuw-topic dacht ik ineens aan het vuurwerk.
Hoe denken jullie daar over?

Van mij mag het totaal verboden worden. Ik haat het dat dieren in paniek raken, dat er op straat naar je gegooid wordt met rotjes, dat er een enorme rook hangt in de straten, dat er zo veel gewonden vallen.
Kortom: weg ermee.
En kom nu niet met die " traditie" onzin, want het is pas ergens in de vorige eeuw begonnen.

Misschien een centraal vuurwerk door de gemeente georganiseerd, net als tijdens de kermis?
Alle reacties Link kopieren
Ik hou er ook totaal niet van. Heb nog een litteken op mijn been van een rotje (of hoe die dingen ook mogen heten) die onder mijn rok gegooid werd járen geleden. Ik ben er dus ook echt bang voor.
Siervuurwerk vind ik marginaal minder erg (als mensen het goed afsteken dan).

Daarnaast heb ik ook nog een getraumatiseerde kat, die de dagen rond oudjaar bibberend onder de bank doorbrengt.

Van mij mag het dus verboden worden.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
MMM van mij mg het blijven, geen problemen mee

maar wel met in achtneming van de regels (dus verantwoordelijk afsteken niemand er bij betrekken en rekening houden met elkaar.

maar ja dan vraag je wel weer wat
ikke606 schreef:
05-11-2019 08:50
MMM van mij mg het blijven, geen problemen mee

maar wel met in achtneming van de regels (dus verantwoordelijk afsteken niemand er bij betrekken en rekening houden met elkaar.

maar ja dan vraag je wel weer wat

Het probleem is dat niemand zich aan die regels lijkt te houden. Hier hoor je de bommen al 2 weken van te voren.
Van mij mag het ook afgeschaft worden. Ik heb zelf niets met vuurwerk en wordt er niet bepaald vrolijk van maar kan er nog wel mee leven. Puur voor de dieren vind ik het zo enorm erg en zielig.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gek op vuurwerk dus van mij mag het blijven.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Sinds de vuurwerkbom hier in de straat een paar jaar geleden waarbij de straat veranderde in een oorlogsgebied met veel beschadigde huizen en auto's ben ik er ook wel klaar mee. Mijn man en broer vinden het nog steeds wel leuk en dus wordt er nog wel wat afgestoken.
(Wij waren gelukkig niet thuis op dat moment, net als de meeste buren met jonge kinderen en ons huis is als enige niet beschadigd. Bij beide buren zijn er ruiten gesneuveld en zelfs het dak ontzet, naast dat de buurman gehoorbeschadiging heeft opgelopen. Waren we zomaar ineens landelijk nieuws.)
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 05-11-2019 08:59
5.81% gewijzigd
Gatinmijnsok schreef:
05-11-2019 08:58
Sinds de vuurwerkbom hier in de straat een paar jaar geleden waarbij de straat veranderde in een oorlogsgebied met veel beschadigde huizen en auto's ben ik er ook wel klaar mee. Mijn man en broer vinden het nog steeds wel leuk en dus wordt er nog wel wat afgestoken.
(Wij waren gelukkig niet thuis op dat moment, net als de meeste buren met jonge kinderen en ons huis is als enige niet beschadigd. Bij beide buren waren er ruiten beschadigd en zelfs het dak ontzet, naast dat de buurman gehoorbeschadiging heeft opgelopen)

:woa: verschrikkelijk!
Van mij mag het meteen afgeschaft worden. Gewoon georganiseerde shows zoals in het buitenland ook gebeurt. Niks aan de hand en een stuk relaxter voor mezelf en alle dieren en mensen die er ook erg bang voor zijn.
Zelf ga ik dus de deur ook niet uit op oud en nieuw. Doe ik al jaren niet.
Siervuurwerk om 12 uur vind ik best mooi maar al die knallen die klinken als atoombommen hoeven van mij niet zo.
herfstappeltaart schreef:
05-11-2019 08:43
En kom nu niet met die " traditie" onzin, want het is pas ergens in de vorige eeuw begonnen.

Misschien een centraal vuurwerk door de gemeente georganiseerd, net als tijdens de kermis?
Dan kan het toch ook traditie zijn? Die dingen hebben geen minimale leeftijd om traditie te mogen heten toch?

Van mij mag het blijven, ik heb er echt geen last van. Gewoon zinloos knallen vind ik wel saai, maar siervuurwerk vind ik mooi. Als het centraal zou worden geregeld door de gemeente bijvoorbeeld zou ik niet (kunnen) gaan kijken. Dat zou dan op een marktplein of in een weiland of zo moeten en ik zou niet weten hoe ik dat moet regelen om naartoe te gaan met de kinderen op bed. Nu lopen we altijd even de straat op (met de babyfoon in de hand) en hebben een gezellig uurtje of meer met de buren. De kinderen slapen er dwars doorheen en de kat ligt te slapen op de bank.
ShaunTheSheep schreef:
05-11-2019 09:00
Dan kan het toch ook traditie zijn? Die dingen hebben geen minimale leeftijd om traditie te mogen heten toch?

Van mij mag het blijven, ik heb er echt geen last van. Gewoon zinloos knallen vind ik wel saai, maar siervuurwerk vind ik mooi. Als het centraal zou worden geregeld door de gemeente bijvoorbeeld zou ik niet (kunnen) gaan kijken. Dat zou dan op een marktplein of in een weiland of zo moeten en ik zou niet weten hoe ik dat moet regelen om naartoe te gaan met de kinderen op bed. Nu lopen we altijd even de straat op (met de babyfoon in de hand) en hebben een gezellig uurtje of meer met de buren. De kinderen slapen er dwars doorheen en de kat ligt te slapen op de bank.

Ik weet niet precies hoe lang iets moet bestaan om het een traditie te mogen noemen inderdaad. Maar het is nu ook weer niet zo dat het al eeuwen bestaat bedoel ik.
Daarbij zijn tradities wat mij betreft om veranderd/aangepast te worden naar behoefte van de mensheid./omstandigheden.

Volgens mij mag het zoals het hier is in geen enkel buurland van ons.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind vuurwerk om 00 uur met nieuwjaar een heel leuk moment, met name siervuurwerk. Dus als er echt volgens de regels zou worden aangestoken (vanaf 18 uur op 31 dec), zou ik voor het handhaven van de traditie zijn. Helaas gebeurt dat niet en hoorde ik zelfs deze week al 2x vuurwerk. Ik heb die weken ervoor met knallen en stress van de katten (en ik hou er ook niet van door die knallen over straat te moeten) echt niet voor over. Blijkbaar kan het dus niet, helaas. Afschaffen dan maar.
Alle reacties Link kopieren
Precies, vroegah was ganzentrekken ook een traditie, ben toch wel blij dat dat niet meer mag, bijvoorbeeld. Daarbij: al die mensen die gelijk bij verschillende zaken 'traditie' roepen, negeren het feit dat álle tradities aan verandering onderhevig zijn en zich ontwikkelen (soms ten goede, en soms niet).
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Ik vind vuurwerk geen probleem als er alleen op de toegelaten dag en tijdstip wat afgestoken word, dan kunnen dieren eigenaren er rekening mee houden.

Ze zijn zo’n 2 weken geleden hier al begonnen met vuurwerk af te steken en ik heb een hond die daar echt hysterisch van word. De hond uitlaten is gewoonweg niet te doen, nu al helemaal niet aangezien ik hoogzwanger ben. Ik moet dus echt op de tijden letten wanneer ik de hond uit ga laten en zelfs dan hoor ik ze nog af en toe.

Vorig jaar heb ik het zelfs meegemaakt dat ik jongeren tegen kwam in het park bij ons, ik heel netjes aan ze gevraagd had even te wachten met vuurwerk af te steken totdat mijn hond en ik uit het zicht zijn. “Tuurlijk mevrouw” werd er toen gezegd. Eenmaal hun voorbij gelopen werden er rotjes naar ons gegooid.
Nou echt sindsdien ben ik het echt beu.

Maarja de politie bellen heeft ook geen zin, tegen die tijd dat ze naar de locatie toegereden zijn is er niemand meer te bekennen...
lacer wijzigde dit bericht op 05-11-2019 09:08
1.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind siervuurwerk wel mooi, maar liefst dan een georganiseerde vuurwerkshow door de gemeente. Dan is het ook echt een show en niet allerlei los vuurwerk..

Al het knalvuurwerk zie ik de meerwaarde niet van in. En hier zijn ze nu alweer een tijdje bezig, niet dagelijks maar af en toe. Begint dus al in oktober..
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Het gaat gewoon om de winst die te behalen is. Valentijnsdag en halloween bijvoorbeeld zijn ook geen tradities maar worden in stand gehouden omdat er iets te verdienen valt. Vuurwerk afschaffen zal er misschien ooit wel komen als er een alternatief is om dezelfde omzet te draaien.
Let’s Go Brandon!
Ik stoor me er niet aan en vind het wel gezellig en mooi. Wij wonen dicht bij de Belgische grens en hier hoor je het hele jaar wel vuurwerk bv als mensen een feest geven en bij voetbalwedstrijden.
Hasse88 schreef:
05-11-2019 09:05
Precies, vroegah was ganzentrekken ook een traditie, ben toch wel blij dat dat niet meer mag, bijvoorbeeld. Daarbij: al die mensen die gelijk bij verschillende zaken 'traditie' roepen, negeren het feit dat álle tradities aan verandering onderhevig zijn en zich ontwikkelen (soms ten goede, en soms niet).

Juist dat bedoel ik.
Lange-met-een-korte schreef:
05-11-2019 09:09
Het gaat gewoon om de winst die te behalen is. Valentijnsdag en halloween bijvoorbeeld zijn ook geen tradities maar worden in stand gehouden omdat er iets te verdienen valt. Vuurwerk afschaffen zal er misschien ooit wel komen als er een alternatief is om dezelfde omzet te draaien.

Ja volgens mij hangt er ook een behoorlijk commercieel belang aan vast.
Van mij mag het helemaal afgeschaft worden (verboden worden), dus ook geen centrale vuurwerkshow vanuit de gemeente o.i.d. Gewoon niks.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nu weer beelden terug te kijken en het was echt heftig. Wij waren op vakantie en de volgde ochtend zag ik wat op Facebook en ik dacht nog, dat lijkt wel bij ons in de buurt en ineens besef ik dat de foto voor ons huis genomen is.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou van vuurwerk, ik vind het super mooi en met oud en nieuw steek ik zelf ook wat af. Het hoort er bij.
Maar al die knallen buiten de afgesproken tijden en illegaal vuurwerk verpest het wel heel erg.
Als er op meerdere plekken in de gemeente georganiseerd vuurwerk zou worden afgestoken (dus dat ik vanuit mijn straat kan kijken en niet nog ergens naar toe moet ) dan zou ik het niet erg vinden als het voor burgers afgeschaft werd.
Alle reacties Link kopieren
Het ging om professioneel vuurwerk dat nooit in een woonwijk afgestoken had mogen worden en dat dus op de grond ontplofte.
Ik zeg ook afschaffen voor burgers en elke gemeente zelf een vuurwerkshow organiseren of iets.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zelf niet de moeite waard om te gaan kijken buiten , altijd blij als iedereen zonder verwonding weer binnen is en zonde van het geld ( ik weet wel leukere dingen om daar mee te doen ) maar gunde een ander wel altijd zijn vuurwerkplezier .Tot we huisdieren kregen die echt enorm bang bleken voor vuurwerk . En het mag zo lang afgestoken worden , een uur is denk ik genoeg bv van 0:00 -01:00 .
Van mij mogen ze het wel afschaffen en een andere show doen per gemeente bv een laser vuurwerk show . Zonder knallen en niet slecht voor milieu
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven