Werk & Studie alle pijlers

Camera’s op je werk

09-11-2019 11:18 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Even een vraagje,

Bij ons op het werk hangen camera’s ter beveiliging, in hoeverre mogen deze gebruikt worden?
En dan bedoel ik, mogen ze gebruikt worden om het personeel te controleren? Mag je manager je aanspreken op je werk/ gedrag wat terug te vinden is op de beelden? En dan heb ik het niet over diefstal. Maar op je functioneren.
Iemand hier ervaring mee? Krijg het big brother is watching gevoel. Heel ongemakkelijk ook.
Star² schreef:
09-11-2019 13:24
En dat is nu juist niet aan de orde.
Disfunctioneren is een breed begrip. Als er bv de regel is dat er niet achter de kassa gegeten mag worden en de manager vermoedt dat dat wel gebeurt dan mag er dus gekeken worden. Wanneer er het vermoeden is dat de werknemer belt achter de kassa of alleen maar staat te kletsen idem.
Ik zeg trouwens niet dat het goed is of dat TO dat doet, alleen maar hoe het in de praktijk werkt.
TO, via de OR kan je in contact komen met een vertrouwenspersoon wanneer je het moeilijk/onmogelijk vindt te bespreken met je manager.
wausss schreef:
09-11-2019 13:03
Heb het gelezen hoor patatasbravas, maar is nogal algemeen .
Ik denk wat stellar schrijft over grijs gebied dat dat dichter in de buurt komt.
En zo dekken ze zich altijd in.
Ik weet niet of het wel zo een grijs gebied is.

Mag mijn werkgever bewakingsbeelden gebruiken om mij te beoordelen?
Nee, dat mag niet. Uw werkgever mag onder voorwaarden camera’s inzetten met als doel zijn personeel en eigendommen te beveiligen. Maar uw werkgever mag deze camerabeelden niet gebruiken om werknemers aan te spreken of te beoordelen op hun functioneren.

Dat is namelijk niet verenigbaar met het oorspronkelijke doel van de inzet van camera’s: de beveiliging van personeel en eigendommen.

Het is overigens ook niet toegestaan dat uw werkgever camera’s inzet met als doel werknemers te beoordelen op hun functioneren. Dat maakt een te grote inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van het personeel.

e ondernemingsraad (OR) speelt een belangrijke rol bij de beslissing cameratoezicht in te zetten op de werkplek.

Uw werkgever heeft instemming van de OR nodig voor een regeling over de inzet van (verborgen) camera’s.

Personeelsvolgsysteem
Volgens de Wet op de ondernemingsraden (WOR) heeft de OR instemmingsrecht bij het besluit om een personeelsvolgsysteem te gaan gebruiken. Een personeelsvolgsysteem is elk geautomatiseerd systeem dat geschikt is om personeel te volgen. Ook als dit niet gebeurt maar het wel zou kunnen, is zo’n systeem een personeelsvolgsysteem.

Omdat cameratoezicht ook te gebruiken is als personeelsvolgsysteem, moet de OR dus instemming verlenen voordat de werkgever camera's mag ophangen.

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... soneel#faq
“Don’t look back – you’re not going that way.”
stellar schreef:
09-11-2019 14:41
Disfunctioneren is een breed begrip. Als er bv de regel is dat er niet achter de kassa gegeten mag worden en de manager vermoedt dat dat wel gebeurt dan mag er dus gekeken worden. Wanneer er het vermoeden is dat de werknemer belt achter de kassa of alleen maar staat te kletsen idem.
Ik zeg trouwens niet dat het goed is of dat TO dat doet, alleen maar hoe het in de praktijk werkt.
TO, via de OR kan je in contact komen met een vertrouwenspersoon wanneer je het moeilijk/onmogelijk vindt te bespreken met je manager.

Ja dat snap ik, maar zoals ik het lees worden alle beelden bekeken door de nieuwe manager.
De juiste weg in deze lijkt me:
- eerst zelf eens uitzoeken of je over de regeling cameratoezicht (of Privacy, of hoe hij bij jullie ook heet) beschikt. Zit deze bij je arbeidsvoorwaarden, in je personeelshandboek, staat ie op intranet? Dan zelf inlezen hoe het zit.
- kun je 'm nergens vinden? Vraag dan eens na bij HR.
- heb je de regeling boven tafel? Check goed wat er in staat. Klopt de praktijk niet met wat er in de regeling staat (en dat vermoed ik wel n.a.v. wat je hier schrijft, dat mag namelijk niet), neem dan eens contact op met HR of de OR.
Zou je op basis van een vermoeden de beelden mogen bekijken? Dan zou je idd altijd alles terug kunnen kijken als je ook maar iets vermoed.
wausss schreef:
09-11-2019 11:33
Functioneer zeer zeker normaal, maar valt over de kleinste dingen. Details laat ik achterwegen ivm herkenbaarheid.
Ik ben reuze benieuwd naar de andere kant.
wausss schreef:
09-11-2019 13:08
Het werkt inderdaad op je zenuwen Cinderella , ook al doe ik het werk al een tijd en altijd zijn ze tevreden geweest toch denk ik nu: zal ik het wel goed doen? Gaat er naar de beelden gekeken worden? Heel naar en onveilig gevoel.
Ach het werd niet alleen bij mij gedaan hoor! Nu alweer een hele tijd daar uiteindelijk gelukkig weg en heb nu super leuk werk weer met geen camera’s in mijn rug😀
Analoog verhaal bij mediamarkt:

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/s ... amarkt.pdf
Nee het mag niet. Mijn baas dreigt daar mee (hij wil graag in de gaten houden hoe laat wij naar huis gaan) dus ik heb wat google onderzoek gedaan en nee dus.
*Sjaan* schreef:
09-11-2019 17:54
Ik ben reuze benieuwd naar de andere kant.
Welnee. Als het beveiligingscamera's zijn, kan TO uit haar neus staan te eten en dan kan de manager haar daarop niet aanspreken op basis van de opgenomen beelden.
Ik hoorde bij BNR zeggen dat dat niet mag.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Je kunt je manager vragen om het protocol; dat moet geschreven zijn voor die camera's.

De OR is een redelijke plek om te beginnen met actie ondernemen. En het helpt als je ze wijst op bijvoorbeeld:

https://www.iusmentis.com/maatschappij/ ... atoezicht/
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Toen ik nog in het zwembad werkte hingen ook overal camera’s. Alleen in de kleedhokjes niet. Dat was voor de veiligheid. Soms bij conflicten wilde de politie die beelden hebben. Ze hingen dus ook in de garderobe. Een schoonmaakster (60+) ging weleens op een bankje in de garderobe zitten, omdat ze last had van haar knieën. Die kreeg dat dus te horen van de manager, omdat ze dat op de camerabeelden kon zien. Soms belden ze ook op naar het bad om de toezichthouder te zeggen dat hij een rondje moest gaan lopen, want hij zat te lang op de stoel. Ik heb er zelf nooit last van gehad, maar een vreemde gang van zaken vond ik het wel. Ook als je langer dan twee minuten bij elkaar stond in het toezicht, kreeg een van de twee vaak een andere taak.

Het rare was dat als je voor je pauze niet werd afgelost, omdat de manager dat niet goed had gepland dat het hem helemaal niet was opgevallen dat dezelfde al vier uur onophoudelijk in het toezicht stond...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven