Werk & Studie alle pijlers

Camera’s op je werk

09-11-2019 11:18 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Even een vraagje,

Bij ons op het werk hangen camera’s ter beveiliging, in hoeverre mogen deze gebruikt worden?
En dan bedoel ik, mogen ze gebruikt worden om het personeel te controleren? Mag je manager je aanspreken op je werk/ gedrag wat terug te vinden is op de beelden? En dan heb ik het niet over diefstal. Maar op je functioneren.
Iemand hier ervaring mee? Krijg het big brother is watching gevoel. Heel ongemakkelijk ook.
Alle reacties Link kopieren
wausss schreef:
09-11-2019 11:30
Ja, krijgen feedback idd, manager begint regelmatig over kleine futiliteiten waarvan wij denken waar gaat dit over?
De manager is ook vrij nieuw en moet zich nog even bewijzen uiteraard, maar voor ons is het nummer zoveel die zijn stempel wil drukken. Maar dit is de eerste die terugkomst op de beelden.
Maar dan ‘misbruikt’ een manager de camerabeelden toch? Logisch dat er camera’s draaien op werkvloeren waar het in de gaten houden van de veiligheid van mensen van groot belang is. Maar een manager, juist in een precaire veiligheids segment die camera beelden ook gebruikt om zijn/haar medewerkers aan te spreken op gedrag dat niet van direct belang is voor die algehele veiligheid? Die creëert juist onveiligheid, wat een oen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Vraag het de OR wat hierover is afgesproken. Normaliter is de regel dat beveiligingscamera's niet gebruikt mogen worden om functioneren van medewerkers te beoordelen.
Alle reacties Link kopieren
wausss schreef:
09-11-2019 12:14
Het geeft gewoon een ongemakkelijk gevoel, bij alles wat je doet.
En ik doe mijn werk echt wel goed hoor, maar nu denk je bij elke handeling of je het wel doet op de juiste manier. Of dat hij wel weer wat erop aan te merken heeft.
Verschrikkelijk, ‘big brother is watching you’.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Dat mag niet. Los van wat de OR er van vindt. De wet is hier heel duidelijk in.
Als er camera’s worden gebruikt moet het vooraf duidelijk zijn waarom deze gebruikt worden. Indien dit de veiligheid is (dat is wat jij aangeeft) dan mag een werkgever jou dus niet aanspreken op je functioneren als hij dit via die beelden heeft vastgesteld.

Ook moet er vooraf duidelijk zijn vastgelegd hoe lang de beelden bewaard worden.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik herhaal mezelf brutaal nog maar even, want het wordt hier allemaal behoorlijk duidelijk uitgelegd.
Ik gok zomaar dat je in iets van een tankstation werkt. (Heb zelf veel ervaring in die branch en ook in de OR gezeten)
Je kan de OR daarover raadplegen maar de kans is groot dat er een clausule is dat bij vermoeden van disfunctioneren het management het recht heeft om beelden terug te kijken. Wat er dan precies bedoelt wordt met disfunctioneren is een grijs gebied.
Die clausule mag er in staan omdat, zoals je zelf zegt, jullie ook wel alleen staan en er op veel manieren gefraudeerd kan worden.
Wat je dan alleen nog kan doen is met je manager erover in gesprek gaan.
Ik werkte destijds in een kleine buurtwinkel. Hier hingen ook camera’s en deze werden zeker niet alleen gebruikt om winkeldieven of andere ongeregeldheden op te kunnen betrappen/kijken. Maar op een gegeven moment merkte ik dat het personeel ook bespioneerd en bekeken werd om onder andere te kijken of men wel productief genoeg was. Toen ik met hun in een arbeidsconflict raakte wat echt een zeer stressvolle tijd is geweest voor mij, zaten ze mij te controleren op de camera om zo mij te kunnen betrappen op dingen en mij daardoor er op een gegeven moment er uit te kunnen werken. Die “ogen” van die camera in mijn rug geprikt werkte echt heel stressvol en ik werd er ook zenuwachtig van.
Alle reacties Link kopieren
Heb het gelezen hoor patatasbravas, maar is nogal algemeen .
Ik denk wat stellar schrijft over grijs gebied dat dat dichter in de buurt komt.
En zo dekken ze zich altijd in.
Alle reacties Link kopieren
Het werkt inderdaad op je zenuwen Cinderella , ook al doe ik het werk al een tijd en altijd zijn ze tevreden geweest toch denk ik nu: zal ik het wel goed doen? Gaat er naar de beelden gekeken worden? Heel naar en onveilig gevoel.
Wat er allemaal wel en niet mag weet ik niet, maar is er geen vertrouwenspersoon ofzo waarmee je in gesprek kunt gaan over de manier waarop managers die beelden gebruiken?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet weten wie? En heb ook eigenlijk nooit redenen gehad om dit te doen of te willen, maar deze manager vraagt er nu toch om. En ik wil dit soort situaties normaal eigenlijk voorkomen, conflicten zijn normaliter niet mijn ding.
Ik werk er graag en heb het altijd naar mijn zin gehad maar dit drukt de pret aardig hoor.
Elke manager wil zijn stempel er opdrukken maar deze werkt averechts, ook bij andere collega’s hoor.
stellar schreef:
09-11-2019 12:49
Ik gok zomaar dat je in iets van een tankstation werkt. (Heb zelf veel ervaring in die branch en ook in de OR gezeten)
Je kan de OR daarover raadplegen maar de kans is groot dat er een clausule is dat bij vermoeden van disfunctioneren het management het recht heeft om beelden terug te kijken. Wat er dan precies bedoelt wordt met disfunctioneren is een grijs gebied.
Die clausule mag er in staan omdat, zoals je zelf zegt, jullie ook wel alleen staan en er op veel manieren gefraudeerd kan worden.
Wat je dan alleen nog kan doen is met je manager erover in gesprek gaan.

En dat is nu juist niet aan de orde.
Alle reacties Link kopieren
Gesprek met manager idd niet aan de orde, hij vindt zelf dat het oke is.
Alle reacties Link kopieren
En nogmaals functioneren is verder goed, zijn andere issues.
Bij een groot bedrijf moet er een vertrouwenspersoon zijn. Daar zou je dit mee kunnen bespreken. Maar de OR lijkt me de betere weg. Overigens is het volgens deze site niet toegestaan om de beelden zo te gebruiken: https://www.werkenveiligheid.nl/camerat ... ag-dat-wel
Het is nooit toegestaan om camera’s op te hangen met het doel het functioneren van de werknemers te beoordelen. Echter, ook wanneer de camera is opgehangen met een ander doeleinde (bijvoorbeeld veiligheid) is het een werkgever niet toegestaan om de werknemer achteraf aan te spreken op zijn functioneren.
Alle reacties Link kopieren
Dit zijn de regels in het algemeen Marana , maar wat Stellar aangeeft, misschien heeft het bedrijf een clausule toegevoegd waardoor het een grijs gebied is geworden. En dan word het een lastig verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Je zou tegenwoordig toch denken met het hele gedoe over privacy dat dit echt serieus verboden is?
Klassenfoto’s zijn er niet meer want dat is schending van privacy?!?!
En dit zou dan zomaar wel kunnen?
Als je gewoon functioneert, dan mag dit niet. Ik zou het in eerste instantie bij je manager neerleggen: Joh weet je, ik merk dat je me soms aanspreekt op dingen die je van opnames hebt gezien. Klopt dat? Als hij daarop ja zegt, kun jij aangeven dat dit niet mag of dat hij anders de regels mbt opnamegebruik met je wil bespreken met iemand van de OR of HR erbij.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal maandag eerst de OR bellen idd. Ben benieuwd wat ze zeggen.
wausss schreef:
09-11-2019 13:44
Je zou tegenwoordig toch denken met het hele gedoe over privacy dat dit echt serieus verboden is?
Klassenfoto’s zijn er niet meer want dat is schending van privacy?!?!
En dit zou dan zomaar wel kunnen?
Ik vind het ook echt niet kunnen. Voor mij zou het een reden zijn een pittige klachtenbrief naar de directie te sturen. En intussen zou ik solliciteren. Wegwezen.
Ik heb bij een bedrijf gewerkt waarbij de eigenaar vanuit huis meekeek naar wat wij allemaal deden. Dan ging de telefoon weer om ons te vertellen wat we niet goed deden volgens hem. Leuke vrije dag had die man, hele dag beelden bekijken :roll:
Alle reacties Link kopieren
Serieus??
Alle reacties Link kopieren
Dexx schreef:
09-11-2019 13:56
Ik heb bij een bedrijf gewerkt waarbij de eigenaar vanuit huis meekeek naar wat wij allemaal deden. Dan ging de telefoon weer om ons te vertellen wat we niet goed deden volgens hem. Leuke vrije dag had die man, hele dag beelden bekijken :roll:
o_o

Ik snap goed dat de vriendin van een forummer in dit topic niet is gaan werken bij iemand die 4 schermen open heeft staan om te bekijken wat zijn werknemers aan het doen zijn. Wat een wantrouwen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
.
anoniem_63a8550a15480 wijzigde dit bericht op 21-01-2020 22:25
Reden: -
99.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat voor soort bedrijf is het waarbij camerabeelden reden voor gesprekken zijn? Als ik bij ons op kantoor camera's zou ophangen heb je op basis van de beelden echt geen idee wat we aan het doen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven