Moeder van de vriendin v dochter
dinsdag 12 november 2019 om 13:10
Er zit me iets dwars. Mijn dochter (1e middelbaar) heeft al jaren een vriendin.
De band tussen hen is afwisselend heel erg hecht en met periodes wat minder. Er is dan geen sprake van ruzie, maar dan concentreren ze zich beiden op andere vriendschappen. Ze zitten bij elkaar op de middelbare school, maar niet in dezelfde klas. Haar vriendin heeft om de haverklap ruzie met anderen (waarbij zelfs de school directie moest ingrijpen)
Mijn dochter houdt zich dan afzijdig omdat ze daar in niet mee wil worden gezogen.
Nu is het vriendinnetje van mijn dochter best een mooie meid om te zien. Ze kleedt zich graag leuk en opvallend, neemt veel tijd in de ochtend om haar en make up op te doen. Allemaal prima, het is haar stijl en ik vind dat ze zich echt leuk kan stylen.
Mijn dochter is iemand die absoluut niet wil opvallen. Wil absoluut geen make up op, als we gaan winkelen kiest ze nooit een leuke opvallende kleur, maar altijd zwart, grijs en een blauwe spijkerbroek en haar in een knot of vlecht.
Gewoon lekker onopvallend en ze voelt zich op die manier het lekkerst in haar vel zitten. Ook haar andere vriendinnen kleden zich op dezelfde manier als mijn dochter.
Nu komt het probleem: de moeder van die vriendin spreekt af en toe tegen mij uit dat mijn dochter jaloers is op haar dochter. Het was mij nooit opgevallen en die indruk heb ik nooit gehad.
Ze gaf aan dat als haar dochter veel andere vriendinnen om zich heen had, dat zij (de moeder) duidelijk kon zien dat mijn dochter daar jaloers op was (meer terug getrokken).
Ze heeft zelfs op het verjaardagsfeestje van haar dochter hardop recht in het gezicht van mijn dochter gezegd, dat ze zag dat ze jaloers was omdat haar dochter een grote opkomst had van vriendinnen. Mijn dochter is na die opmerking naar huis gegaan. Ook mij belde ze op en zei dat ze zag dat mijn kind jaloers was op de gezelligheid die haar dochter had met andere meisjes.
De volgende dag had haar dochter de rest van het jaar ruzie met de overgebleven meiden die op haar verjaardag waren geweest omdat ze na het feestje nare dingen had gezegd over de meiden. De ruzie liep zo uit de hand dat er vechtpartijen op de speelplaats ontstonden en zelfs de ouders op school werden geroepen.
Mijn dochter had al afstand van haar genomen sinds die opmerking van haar moeder.
Ik heb die moeder daarna lang niet gesproken. Maar na een tijdje ging mijn dochter weer normaal met haar om op school omdat haar dochter nog steeds in allerlei ruzies was verwikkeld met anderen en dan mijn dochter weer ging opzoeken.
Maanden later kwam ik die moeder tegen, haar dochter had dus nog steeds ruzies op school met een groep meiden, en zei ze dat haar dochter vanwege haar mooie verschijning altijd het mikpunt is van andere meiden.
(haar dochter had ruzie gekregen met een 3 tal meiden omdat ze hen had uitgescholden (excuses alvast) voor vieze negerinnen. Maar nee volgens haar moeder had het te maken met het feit dat haar dochter zo knap was).
Ik ging er verder niet op in.
Deze ochtend belde ze me ivm een schoolkwestie. Tussen neus en lippen door vertelde ze me dat mijn dochter tegen haar dochter thuis had gezegd dat als ze haar haar zou knippen het leuker zou staan. Onmiddellijk erachter aan zei ze dat ze tegen haar dochter had gezegd dat ze niet moest luisteren naar mijn dochter en dat ze dat vast en alleen had gezegd zodat zij er minder mooi uit zou gaan zien.
Haar dochter, zei ze erbij, werd nl op de nieuwe school aan de lopende band verkering gevraagd en veel jongens uit de klas vonden haar mooi. Dus het is vlg haar gezegd omdat mijn dochter haar minder mooi wil hebben.
Ik was even stil en beëindigde het gesprek.
Het zat me toch dwars wat de moeder heeft gezegd.
Elk akkefietje van haar dochter, met wie dan ook, zou worden veroorzaakt door de opmerkelijke schoonheid van haar dochter, elke opmerking wordt begrepen als 'waarschijnlijk jaloers op het uiterlijk van haar dochter'.
Ik weet natuurlijk niet of andere meiden inclusief mijn dochter wel of niet jaloers zouden kunnen zijn op haar uiterlijk, ik sluit niks uit, ze zitten flink te puberen, maar ik stoor me enorm aan de houding van haar moeder. Ze laat haar dochter nu denken dat alles wat met kritiek te maken heeft te maken heeft met jaloezie van de ander.
Ik weet ook niet of en hoe ik dit kan bespreken met mijn dochter, omdat ik bang ben dat mijn dochter (door de opmerkingen van de moeder van haar vriendin) een minderwaardigheids complex zou kunnen ontwikkelen over haar eigen uiterlijk.
Ik vind het vreemd dat een moeder zo de nadruk legt op het uiterlijk van haar dochter, dit ook zo communiceert naar haar dochter toe (ze zijn gewoon jaloers op hoe knap je bent), maar ook recht in het gezicht van een 12 jarige (mijn dochter) zegt dat ze ziet dat ze jaloers is op haar dochter.
Wat te doen?
De band tussen hen is afwisselend heel erg hecht en met periodes wat minder. Er is dan geen sprake van ruzie, maar dan concentreren ze zich beiden op andere vriendschappen. Ze zitten bij elkaar op de middelbare school, maar niet in dezelfde klas. Haar vriendin heeft om de haverklap ruzie met anderen (waarbij zelfs de school directie moest ingrijpen)
Mijn dochter houdt zich dan afzijdig omdat ze daar in niet mee wil worden gezogen.
Nu is het vriendinnetje van mijn dochter best een mooie meid om te zien. Ze kleedt zich graag leuk en opvallend, neemt veel tijd in de ochtend om haar en make up op te doen. Allemaal prima, het is haar stijl en ik vind dat ze zich echt leuk kan stylen.
Mijn dochter is iemand die absoluut niet wil opvallen. Wil absoluut geen make up op, als we gaan winkelen kiest ze nooit een leuke opvallende kleur, maar altijd zwart, grijs en een blauwe spijkerbroek en haar in een knot of vlecht.
Gewoon lekker onopvallend en ze voelt zich op die manier het lekkerst in haar vel zitten. Ook haar andere vriendinnen kleden zich op dezelfde manier als mijn dochter.
Nu komt het probleem: de moeder van die vriendin spreekt af en toe tegen mij uit dat mijn dochter jaloers is op haar dochter. Het was mij nooit opgevallen en die indruk heb ik nooit gehad.
Ze gaf aan dat als haar dochter veel andere vriendinnen om zich heen had, dat zij (de moeder) duidelijk kon zien dat mijn dochter daar jaloers op was (meer terug getrokken).
Ze heeft zelfs op het verjaardagsfeestje van haar dochter hardop recht in het gezicht van mijn dochter gezegd, dat ze zag dat ze jaloers was omdat haar dochter een grote opkomst had van vriendinnen. Mijn dochter is na die opmerking naar huis gegaan. Ook mij belde ze op en zei dat ze zag dat mijn kind jaloers was op de gezelligheid die haar dochter had met andere meisjes.
De volgende dag had haar dochter de rest van het jaar ruzie met de overgebleven meiden die op haar verjaardag waren geweest omdat ze na het feestje nare dingen had gezegd over de meiden. De ruzie liep zo uit de hand dat er vechtpartijen op de speelplaats ontstonden en zelfs de ouders op school werden geroepen.
Mijn dochter had al afstand van haar genomen sinds die opmerking van haar moeder.
Ik heb die moeder daarna lang niet gesproken. Maar na een tijdje ging mijn dochter weer normaal met haar om op school omdat haar dochter nog steeds in allerlei ruzies was verwikkeld met anderen en dan mijn dochter weer ging opzoeken.
Maanden later kwam ik die moeder tegen, haar dochter had dus nog steeds ruzies op school met een groep meiden, en zei ze dat haar dochter vanwege haar mooie verschijning altijd het mikpunt is van andere meiden.
(haar dochter had ruzie gekregen met een 3 tal meiden omdat ze hen had uitgescholden (excuses alvast) voor vieze negerinnen. Maar nee volgens haar moeder had het te maken met het feit dat haar dochter zo knap was).
Ik ging er verder niet op in.
Deze ochtend belde ze me ivm een schoolkwestie. Tussen neus en lippen door vertelde ze me dat mijn dochter tegen haar dochter thuis had gezegd dat als ze haar haar zou knippen het leuker zou staan. Onmiddellijk erachter aan zei ze dat ze tegen haar dochter had gezegd dat ze niet moest luisteren naar mijn dochter en dat ze dat vast en alleen had gezegd zodat zij er minder mooi uit zou gaan zien.
Haar dochter, zei ze erbij, werd nl op de nieuwe school aan de lopende band verkering gevraagd en veel jongens uit de klas vonden haar mooi. Dus het is vlg haar gezegd omdat mijn dochter haar minder mooi wil hebben.
Ik was even stil en beëindigde het gesprek.
Het zat me toch dwars wat de moeder heeft gezegd.
Elk akkefietje van haar dochter, met wie dan ook, zou worden veroorzaakt door de opmerkelijke schoonheid van haar dochter, elke opmerking wordt begrepen als 'waarschijnlijk jaloers op het uiterlijk van haar dochter'.
Ik weet natuurlijk niet of andere meiden inclusief mijn dochter wel of niet jaloers zouden kunnen zijn op haar uiterlijk, ik sluit niks uit, ze zitten flink te puberen, maar ik stoor me enorm aan de houding van haar moeder. Ze laat haar dochter nu denken dat alles wat met kritiek te maken heeft te maken heeft met jaloezie van de ander.
Ik weet ook niet of en hoe ik dit kan bespreken met mijn dochter, omdat ik bang ben dat mijn dochter (door de opmerkingen van de moeder van haar vriendin) een minderwaardigheids complex zou kunnen ontwikkelen over haar eigen uiterlijk.
Ik vind het vreemd dat een moeder zo de nadruk legt op het uiterlijk van haar dochter, dit ook zo communiceert naar haar dochter toe (ze zijn gewoon jaloers op hoe knap je bent), maar ook recht in het gezicht van een 12 jarige (mijn dochter) zegt dat ze ziet dat ze jaloers is op haar dochter.
Wat te doen?

dinsdag 12 november 2019 om 13:37
Eigenlijk gebruikt ze je dochter. Ze is goed voor haar huiswerk en als ze weinig vriendinnen heeft of ruzie met andere.Hanaa schreef: ↑12-11-2019 13:35Ik wil dat soort gesprekken helemaal niet voeren. Zij begint er steeds over omdat haar dochter ook op deze nieuwe school weer ruzie heeft met een aantal meiden. Waarbij ze steeds mijn dochter bij hen thuis uitnodigt omdat ze nu weer in een fase zit van weinig vriendinnen. Het idee dat de moeder zo denkt over mijn dochter zit me dwars en ik ben bang dat ze in de toekomst nogmaals zo een opmerking gaat maken richting dochter.
dochter laat over zich heen lopen zo te lezen.
dinsdag 12 november 2019 om 13:38
Zelf ben ik ook niet zo van de make-up. Ik hou het altijd heel simpel. Heel veel advies kan ik mijn dochter dan ook niet geven. Een van de nichtjes is wel een master in make-uppen en haren stylen enzo. Dus mijn dochter zegt dan vaak, ik rij op de dag van de schoolfoto even langs nichtje x want die kan me leuk opmaken. En nichtje x komt dan wel eens bij ons om samen te studeren en extra uitleg. Juist leuk dat ieder zijn talenten heeft en dat je van mekaar kan leren.
Dat is de boodschap. Iedereen is ergens anders goed in.
Dat is de boodschap. Iedereen is ergens anders goed in.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€

dinsdag 12 november 2019 om 13:39
Heb vertrouwen in je dochter. Die doorziet snel genoeg hoe het zit. Dat ze alleen hoeft te komen als reserve. Laat haar zelf die les leren, daar heeft ze later nog heel veel profijt van.
En met moeder hoef je niet te praten. En als ze dingen zegt over je dochter zeg je, met een glimlach in je stem: 'och die meidenpraat toch altijd.'
Niet ingrijpen, niet veranderen. Niet je verlagen tot niveau van die moeder. Gewoon niet.
En met moeder hoef je niet te praten. En als ze dingen zegt over je dochter zeg je, met een glimlach in je stem: 'och die meidenpraat toch altijd.'
Niet ingrijpen, niet veranderen. Niet je verlagen tot niveau van die moeder. Gewoon niet.
dinsdag 12 november 2019 om 13:39
Ja klopt, er is een periode dat ze afstand van haar neemt en met haar eigen klasgenoten omgaat. Dan is ze haar helemaal vergeten, zelfs die naam hoor ik dan een periode niet meer vallen thuis.viva-amber schreef: ↑12-11-2019 13:23Waarom laat je je bang maken door zo een intrigante die zorgt dat haar kind overal ruzie heeft? Dat meisje is helemaal niet populair. Je geeft die mensen wel erg veel macht zo. Stel een grens.
Het is echt niet voor niets dat je dochter periodes niet met haar omgaat. Dan heeft ze leukere mensen om zich heen,
Ik ga afstand nemen van die moeder. Dochter zit momenteel prima in haar vel, mocht ze er mee zitten dan ben ik er voor haar.
dinsdag 12 november 2019 om 13:40
Het klinkt alsof die moeder die zogenaamde jaloezie van jouw dochter helemaal nergens op baseert. Als haar gezicht even niet onverdeeld vrolijk staat dan is ze "dus" jaloers en ze schroomt ook niet om dat continu te benoemen. Lijkt me echt een oervervelend mens.
Wat je eraan kunt doen, geen idee. Ik zou zelf geloof ik alle gesprekken met die vrouw direct afkappen, maar je voorkomt natuurlijk niet dat ze die uitspraken tegen je dochter doet.
Wat je eraan kunt doen, geen idee. Ik zou zelf geloof ik alle gesprekken met die vrouw direct afkappen, maar je voorkomt natuurlijk niet dat ze die uitspraken tegen je dochter doet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
dinsdag 12 november 2019 om 13:40
Ik zou haar zeggen dat zij zich niet zo negatief moet uitlaten over jouw dochter omdat je anders heroverweegt of zij daar nog wel over de vloer mag komen en dat dit onderwerp wat jou betreft nu echt is afgesloten. Jij bent de volwassene in dit verhaal. Waarom laat je je dit allemaal aanleunen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 12 november 2019 om 13:41
Die moeder komt over als een onzeker persoon ,waarom bemoeit ze zich met de vriendinnen gesprekken van haar dochter ? Ik zou tegen mijn kind zeggen dat ze mag omgaan met het meisje als ze zich er fijn bij voelt maar als ze zich er niet goed bij voelt het kind gerust kan laten waaien voor andere meisjes. Dat ze zich niets hoeft aan te te trekken van die moeder als die zulke opmerkingen maakt ,ze is vriendin met het meisje niet met haar moeder . Als de moeder zich weer komt beklagen zou ik zeggen dat je je niet bemoeit met puberpraat en onderlinge gesprekjes van de meisjes .Racistische opmerkingen zou ik bij aangeven dat dat niet , ze is nog jong ze gaat zelf wel inzien wat niet of wel kan .
Verhuisd naar vloggers en influencers forum. Pb voor info.

dinsdag 12 november 2019 om 13:44
Wat verdrietig dat deze moeder alleen denkt dat haar dochter zoveel waard is als haar uiterlijk. Wat jammer dat de persoonlijke karaktertrekken van haar dochter niet worden geaccentueerd.
Ik zou met je dochter in gesprek gaan over het verschil van jezelf presenteren, normen en waarden en onzekerheden.
Ik zou het een open gesprek houden waarin zij leidend is in haar mening en evebtueel oordeel. Ze is 12jaar, en dit proefondervindelijk ondervinden hoort ook bij groot worden.
Ik zou met je dochter in gesprek gaan over het verschil van jezelf presenteren, normen en waarden en onzekerheden.
Ik zou het een open gesprek houden waarin zij leidend is in haar mening en evebtueel oordeel. Ze is 12jaar, en dit proefondervindelijk ondervinden hoort ook bij groot worden.
dinsdag 12 november 2019 om 14:00
Oei, deze reactie laat dus wel blijken dat je bezig bent met het uiterlijk van de meisjes. Geef dit signaal niet af op je kind.Hanaa schreef: ↑12-11-2019 13:20Haar dochter is een mooi meisje om te zien, maar door de houding van haar moeder (en uitspraken tegen een kind) ben ik bang dat mijn dochter serieus een minderwaardigheidscomplex gaat ontwikkelen.
Mijn dochter houdt echt niet van opvallen, maar het lijkt nu net of die moeder duidelijk wil maken dat mijn dochter niet mooi genoeg is en dus alles wat mijn dochter zegt jaloezie op het uiterlijk is van haar dochter.
Mijn dochter is echt niet lelijk, ze wil gewoon niet opvallen (dat zegt ze regelmatig tegen mij) maar ik ben bang dat ze zich zo onzeker gaat voelen omdat die andere moeder en haar vriendin zo de nadruk leggen op uiterlijk en wel/niet verkering gevraagd worden.
Ik zeg altijd tegen mijn kinderen dat ze veel type mensen tegenkomen in hun leven en dat ze zich goed moeten realiseren met welke types zij vriendschap sluiten.
Met die moeder hoef jij niks, zorg dat je haar niet meer spreekt. Kom je toch met haar in gesprek, dan zeg je dat uiterlijk jou niets doet en dat je niet gediend bent van haar zgn kritiek op jouw kind.

dinsdag 12 november 2019 om 14:00
Ja, vooral dat vieze N gepraat is natuurlijk te debiel voor woorden. Daar zou ik het meeste moeite mee hebben en mijn kind leren dat mensen die zo denken en praten echt geen mensen zijn waar je mee om zou willen gaan.Deurklopper schreef: ↑12-11-2019 13:44Wat verdrietig dat deze moeder alleen denkt dat haar dochter zoveel waard is als haar uiterlijk. Wat jammer dat de persoonlijke karaktertrekken van haar dochter niet worden geaccentueerd.

dinsdag 12 november 2019 om 14:13
Mijn dochter vond het toen vreselijk dat ze dat over die 3 meiden had gezegd.
In die periode had mijn dochter volledig afstand genomen, ook omdat die moeder die vervelende opmerking had gemaakt tegen mijn dochter.
Na een tijdje begon ze toenadering te zoeken tot mijn dochter, omdat ze nog steeds in een heftige ruzie zat op school en ze nog wekelijks in allerlei gevechten (fysiek) zat. Haar moeder haalde mijn dochter op om samen naar de kermis te gaan, mijn dochter wilde graag mee. Toen kwamen ze weer nader tot elkaar.
Dit schooljaar heeft ze weer ruzie met nieuwe meiden. Ook weer op directie niveau, waarbij het weer vlg de moeder met het uiterlijk van haar dochter te maken zou hebben. Een docente zou gezegd hebben dat ze zulke mooie ogen had en zo is de jaloezie van de anderen begonnen zijn (en ook omdat de jongens in de klas verkering met haar willen), versie van de moeder.
Ze belde toen eerst om te vragen of mijn dochter weer met haar mee wilde fietsen in de ochtend, daar ging ze over tot de ruzies op de nieuwe school. Dochter gaf aan liever met de metro te willen gaan.
Maar het is me nu duidelijk dat ik mijn dochter kan vertrouwen zelf aan tw voelen wanneer iets niet meer oke aanvoelt.
In die periode had mijn dochter volledig afstand genomen, ook omdat die moeder die vervelende opmerking had gemaakt tegen mijn dochter.
Na een tijdje begon ze toenadering te zoeken tot mijn dochter, omdat ze nog steeds in een heftige ruzie zat op school en ze nog wekelijks in allerlei gevechten (fysiek) zat. Haar moeder haalde mijn dochter op om samen naar de kermis te gaan, mijn dochter wilde graag mee. Toen kwamen ze weer nader tot elkaar.
Dit schooljaar heeft ze weer ruzie met nieuwe meiden. Ook weer op directie niveau, waarbij het weer vlg de moeder met het uiterlijk van haar dochter te maken zou hebben. Een docente zou gezegd hebben dat ze zulke mooie ogen had en zo is de jaloezie van de anderen begonnen zijn (en ook omdat de jongens in de klas verkering met haar willen), versie van de moeder.
Ze belde toen eerst om te vragen of mijn dochter weer met haar mee wilde fietsen in de ochtend, daar ging ze over tot de ruzies op de nieuwe school. Dochter gaf aan liever met de metro te willen gaan.
Maar het is me nu duidelijk dat ik mijn dochter kan vertrouwen zelf aan tw voelen wanneer iets niet meer oke aanvoelt.
dinsdag 12 november 2019 om 14:19
Waar die ruzie over gaan? Ik hoor alleen de kant vd moeder die beweert dat het gaat omdat de andere meisjes jaloers zijn op haar dochter.
De ouders van de andere meisjes ken ik niet, dus ik hoor maar 1 kant.
Behalve die ene keer dat ze grof werd in haar scheldwoorden. Dat hoorde ik van mijn dochter, maar ook van 1 van de moeders van die 3 meiden. Dit was voor de zomervakantie, op hun vorige school. Nu ken ik de andere ouders niet
De ouders van de andere meisjes ken ik niet, dus ik hoor maar 1 kant.
Behalve die ene keer dat ze grof werd in haar scheldwoorden. Dat hoorde ik van mijn dochter, maar ook van 1 van de moeders van die 3 meiden. Dit was voor de zomervakantie, op hun vorige school. Nu ken ik de andere ouders niet

dinsdag 12 november 2019 om 14:21
Dan zit er maar één ding op en dat is om je dochter snel te leren dat ze NEE mag zeggen tegen die vriendin en dat zij zich daarover niet schuldig hoeft te voelen. En als je dochter met vriendin afspreekt, dat ze dit doet bij haar zelf thuis en niet bij vriendin. Dat het oké is weg te gaan als ze opmerkingen krijgt die kwetsend zijn, of het nu is door vriendin of door diens moeder.
Naar de moeder duidelijke grenzen stellen en zo nodig, blokkeren. Je bent niet verplicht om met haar om te gaan of aan te horen.
Echte schoonheid zit van binnen waardoor de lelijkste persoon knapper is dan de knapste persoon zonder inhoud.
Naar de moeder duidelijke grenzen stellen en zo nodig, blokkeren. Je bent niet verplicht om met haar om te gaan of aan te horen.
Echte schoonheid zit van binnen waardoor de lelijkste persoon knapper is dan de knapste persoon zonder inhoud.
dinsdag 12 november 2019 om 14:21

dinsdag 12 november 2019 om 14:23
Typisch dat dat nou net het enige is wat je wel kan navertellen.
dinsdag 12 november 2019 om 14:23
Ja dat hoor ik, daarom ga ik nu afstand nemen. Ze mag 'school kwesties' met andere ouders bespreken voortaan
Ik laat dochter nu vrij in haar vriendschap met haar. Maar zodra ze nog maals een vervelende opmerking maakt tegen mijn dochter ga ik met dochter aan tafel zitten.