Wat is dat toch opeens met abortus?

16-11-2019 23:08 1150 berichten
Gaan we terug in de tijd? De laatste jaren lijkt het aantal anti-abortusactivisten hand over hand toe te nemen. Wat is dat toch opeens? Het recht op abortus is nog maar zo kort geleden zo hard bevochten...

https://nos.nl/artikel/2310713-duizende ... ortus.html

Recht op abortus?

Totaal aantal stemmen: 503

Voor (89%)
Bij uitzondering (verkrachting, ziekte...) (7%)
Tegen (4%)
Alle reacties Link kopieren
boebezoebe schreef:
17-11-2019 12:45
Maar waarom vind je dat dan interssant in de discussie? Serieuze vraag hoor. Waarom heb je het over Miep die het met condoom deed, maar niet aan de pil was en zich dus maar moet gaan schamen voor haar ongewenste zwangerschap? Wat voegt dat toe aan de vraag of we toegang tot veilige abortussen mogen hebben, tenzij je er een soort commissie op wi zetten die bepaalt wie wel en niet mag? Wie bepaalt dan wanneer de noodgreep 'uiterst' genoeg is? Of is dat slechts een standaard die je voor jezelf aanhoudt, maar niet aan een ander op wil dringen?
Spijker en kop.

Ook al neuk je zonder condoom of pil en heb je al 10x een abortus gedaan.

Is het dan een goed idee of een oplossing om de 11e te keer te zeggen "nu moet je gedwongen zwanger zijn als straf"? Tuurlijk niet.

En je hoeft ook niet in een achterkamertje met een roestige kleerhanger aan de gang.

Dus iedereen mag daar een moreel verheven mening over hebben, prima. Maar uiteindelijk is het gewoon niet relevant.
Francien2019 schreef:
17-11-2019 12:46
Mijn reactie gaat niet over daling of stijging van het aantal abortussen ivm het wel of niet gebruiken van anticonceptie. De discussie hier gaat ook over of het okay is om abortus als morning-afterpil te gebruiken. Ik vind dat niet okay.
Sowieso, hoe zie je dat voor je? Moeten mensen die dan naar een kliniek komen maar hun geknapte condoom meenemen en pil strip als bewijs dat ze het echt heus geprobeerd hebben? En als het door een misdrijf komt, moet je dan aangifte hebben gedaan, anders wordt je niet geloofd en mag je geen abortus?

Prima dat jij dit vind, maar wat moet je er in de praktijk mee? (Spoiler alert: in de praktijk kun je er helemaal niks mee).
boebezoebe wijzigde dit bericht op 17-11-2019 12:52
0.07% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Francien2019 schreef:
Mijn reactie gaat niet over daling of stijging van het aantal abortussen ivm het wel of niet gebruiken van anticonceptie. De discussie hier gaat ook over of het okay is om abortus als morning-afterpil te gebruiken. Ik vind dat niet okay.

Dit gevoel snap ik.
Ik hoorde ook eens iemand over haar 5e abortus.
Daar heb ik dan ook wel moeite mee..
Het kwam op mij ook wel over als misbruik maken van de mogelijkheid i.p.v zelf eens iets bewuster en verantwoordelijker te gaan leven.
Maar ja, al met al is dat niet aan mij.
Francien2019 schreef:
17-11-2019 12:36
Begrijp me goed, ik ben niet tegen abortus. Ik vind alleen dat er te weinig gedaan wordt om abortus te voorkomen. Juist omdat het geen lolletje is. Abortus zou een uiterste noodgreep moeten zijn voor degenen die echt niet anders kunnen.
Ik ken meerdere vrouwen die op een bepaald punt in hun leven een abortus hebben laten doen. Vrouwen die al een compleet gezin hadden of die op een later tijdstip bewust een kind namen en geen van deze vrouwen ervaart de abortus als extreem naar. Het wordt in de media volgens mij enorm opgeblazen terwijl in de realiteit veel vrouwen zeggen een tandartsbehandeling als pijnlijker en traumatiserender te hebben ervaren.
Hoe komen mensen trouwens erbij "dat er niet genoeg gedaan wordt om abortus te voorkomen"?

NL heeft een van de laagste abortuscijfers ter wereld. Er wordt volgens mij wel degelijk heel erg veel gedaan om abortus niet tot weinig nodig te laten zijn. Maar perfect wordt het nooit nee. Thats life.
Positivevibes schreef:
17-11-2019 12:50
Spijker en kop.

Ook al neuk je zonder condoom of pil en heb je al 10x een abortus gedaan.

Is het dan een goed idee of een oplossing om de 11e te keer te zeggen "nu moet je gedwongen zwanger zijn als straf"? Tuurlijk niet.

En je hoeft ook niet in een achterkamertje met een roestige kleerhanger aan de gang.

Dus iedereen mag daar een moreel verheven mening over hebben, prima. Maar uiteindelijk is het gewoon niet relevant.
Als je een tienrittenkaart op de abortuskliniek hebt zouden ze je wel richting een sterilisatie kunnen proberen te praten natuurlijk. Dat is voor de zorgverzekering veel goedkoper dan tig keer terug moeten komen voor abortus.
Pindakaasjes schreef:
17-11-2019 12:52
Dit gevoel snap ik.
Het kwam op mij ook wel over als misbruik maken van de mogelijkheid i.p.v zelf eens iets bewuster en verantwoordelijker te gaan leven.
Hoezo misbruik?
redbulletje schreef:
17-11-2019 12:54
Als je een tienrittenkaart op de abortuskliniek hebt zouden ze je wel richting een sterilisatie kunnen proberen te praten natuurlijk. Dat is voor de zorgverzekering veel goedkoper dan tig keer terug moeten komen voor abortus.
Oh tuurlijk. Maar het doet niks af aan het recht op zelfbeschikking en een veilige abortus.
redbulletje schreef:
Ik ken meerdere vrouwen die op een bepaald punt in hun leven een abortus hebben laten doen. Vrouwen die al een compleet gezin hadden of die op een later tijdstip bewust een kind namen en geen van deze vrouwen ervaart de abortus als extreem naar. Het wordt in de media volgens mij enorm opgeblazen terwijl in de realiteit veel vrouwen zeggen een tandartsbehandeling als pijnlijker en traumatiserender te hebben ervaren.
dit geloof ik ook. Ik heb op jonge leeftijd zelf een abortus gehad en die vond ik zwaar, maar dat kwam meer door de manier waarop ik zwanger geraakt was dan door de abortus zelf. Als ik er nu een zou hebben om allerlei redenen die jij noemt denk ik dat ik het een paar weken rot zou vinden en daarna door zou gaan met mijn leven.
boebezoebe schreef:
17-11-2019 12:26
Dit soort redenaties vind ik dus totaal oninteressant als de échte vraag is of abortus een recht zou moeten zijn of niet. De vraag is: Mag je als mens zelf beslissen over wat er met of in je lijf gebeurt of niet?

Waarom wil jij een ander voorschrijven dat ze dit recht maar beperkt hebben, of zich anders sowieso maar moeten gaan schamen voor een ongewenste zwangerschap?

Ik bedoel, je mag je mening ook hebben, maar waarom zou dat leidend zijn voor de vraag of iemand ergens recht op heeft? Is die mening over andermans zwangerschap zo belangrijk/verheven dat daardoor andermans recht op een veilige abortus vervalt?
Nee natuurlijk niet. Het recht op veilige abortus is een groot goed. Meningen moeten sowieso niet lijdend zijn in dit soort kwesties. Dit is echter een discussie op een forum. Ik breng naar voren dat het wel wat beter kan met het gebruik van anticonceptie in plaats van abortus zien als goede optie voor schadebeperking, wanneer ‘the heat of the moment’ achter de rug is en het ingepakte condoom nog op de keukentafel ligt.
Positivevibes schreef:
17-11-2019 12:44
Eens.

Deze anti-abortus beweging heeft dan ook alles te maken met het anti-vrouw gedachtegoed wat (extreem) religieuzen en alt-righters ed bindt. De Trumps en Baudets van deze wereld jagen het aan. Doodeng.
Ik heb Baudet werkelijk nog nooit horen zeggen dat hij tegen abortus is. Dit is echt een pertinente leugen in de wereld gebracht door de establishment
Francien2019 schreef:
17-11-2019 12:23
Het lijkt me heel sterk dat ik de enige ben die dit soort voorbeelden kent.
Naja ik ken ze niet hoor. Mensen die er bewust voor kiezen om geen anticonceptiemiddel te gebruiken omdat ze niet zwanger willen worden en dan abortus plegen? En jij kent er meerdere? Ik ken sowieso niemand die ooit abortus heeft gepleegd waarvan ik weet dan.
vivaratje schreef:
17-11-2019 12:58
Ik heb Baudet werkelijk nog nooit horen zeggen dat hij tegen abortus is. Dit is echt een pertinente leugen in de wereld gebracht door de establishment
Kennelijk schrijft hij dat zelf in een essay (al ontkent hij het later stellig)

https://www.ad.nl/politiek/kritiek-baud ... ~a8f69d5c/
boebezoebe wijzigde dit bericht op 17-11-2019 13:02
4.76% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Francien2019 schreef:
17-11-2019 12:36
Nogmaals, mensen die absoluut niet zwanger willen worden omdat ze al drie kinderen hebben, moslima of christen zijn en tegen hun geloof in onbeschermde of onvoldoende beschermde seks voor het huwelijk hebben of geen geld hebben of wat voor reden dan ook om niet zwanger te willen worden moeten hun uiterste best doen om dat dan ook niet te worden.

Mensen met een verstandelijke beperking, psyciatrische achtergrond zouden wellicht op een andere manier en extra beschermd moeten worden.

Begrijp me goed, ik ben niet tegen abortus. Ik vind alleen dat er te weinig gedaan wordt om abortus te voorkomen. Juist omdat het geen lolletje is. Abortus zou een uiterste noodgreep moeten zijn voor degenen die echt niet anders kunnen.
En wie bepaalt dat? Hoe zie je dat voor je? Een commissie die zegt 'nou mevrouwtje, gescheurd condoom zegt u? Niet aan de pil en dit is al de tweede abortus? Helaas, niet genoeg aan gedaan, u zult dit kind moeten uitdragen'.
'Ah, aan de pil en diarree gehad? Heeft u een morning afterpil geslikt? Ja, mogen we het bonnetje even zien?' 'Ah inderdaad, nou dan mag u doorlopen naar de behandelkamer'.
Francien2019 schreef:
De morning-afterpil is ietwat onbetrouwbaar en bruikbaar tot hoogstens 5 dagen na onbeschermde seks, niet?
https://www.apotheek.nl/themas/morning- ... jk-innemen
Wat een vrouw die zwanger is maar niet wil voldragen na die 5 dagen kunnen doen als ze de zwangerschap wil beëindigen?
Positivevibes schreef:
17-11-2019 12:53
Hoe komen mensen trouwens erbij "dat er niet genoeg gedaan wordt om abortus te voorkomen"?

NL heeft een van de laagste abortuscijfers ter wereld. Er wordt volgens mij wel degelijk heel erg veel gedaan om abortus niet tot weinig nodig te laten zijn. Maar perfect wordt het nooit nee. Thats life.
Zoals ik het hier op viva lees zijn er vrouwen die weer andere vrouwen kennen die wel 5 x abortus hebben laten doen. Nou ik ken geen 1 vrouw die abortus heeft laten doen
Pindakaasjes schreef:
Dit gevoel snap ik.
Nee maar als je dat hoort kun je er gemakshalve vanuit gaan dat die gene niet spoort. En dat is weer geen reden om abortussen te moeten afschaffen of vrouwen met een werkelijk dilemma issues aan te praten wat er al een tijdje gebeurd bij abortusklinieken of maar de gedachten te hebben dat abortus in zijn geheel afgeschaft moet worden. En zoals je eerder al zei inderdaad over ongewenste kinderen, dat zou bovenpijl moeten staan.
Ik durf niet te zoeken, ook geen zin in trouwens.
Maar die beelden van een wegkruipende baby waren er 25 jaar geleden ook al. Zijn toen uitgezonden op tv. De beelden waren nogal afhankelijk van de interpretatie van de kijker. De reacties waren van ‘zie je wel’, ‘gemanipuleerde beelden’ tot ‘de wetenschappelijke uitleg is...’
En het fanatieke Amerikaanse prolifekamp heeft ook hele nare beelden van emmertjes met foetussen over het www gemikt.

Heel erg bijzonder dat ze leugens nodig hebben om hun punt te maken, kennelijk is de realiteit niet erg genoeg om dat punt duidelijk te maken.

En ergens las ik dat je niet mag kijken tijdens de echo. Dat herken ik niet.
En dat je geen nazorg kunt krijgen. Dat herken ik ook niet, volgens mij wordt het zelfs standaard aangeboden. (Het wordt alleen niet meer anders)

Wat ik heel erg herken is dat de tegenstellingen vaak enorm uitvergroot worden. Je bent voor of tegen, liefst met extreme voorbeelden zodra je met argumenten moet komen. En degenen die er anders over denken zijn dom, en slecht, en gemeen. En hebben het recht niet om. Enz.
Terwijl, in mijn ogen, een iets kritischer houding best welkom is. Zonder inperking van het recht van eigen keuze (maar dat is dan vooral mijn mening).
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
dubbel
florence13 schreef:
17-11-2019 12:56
dit geloof ik ook. Ik heb op jonge leeftijd zelf een abortus gehad en die vond ik zwaar, maar dat kwam meer door de manier waarop ik zwanger geraakt was dan door de abortus zelf. Als ik er nu een zou hebben om allerlei redenen die jij noemt denk ik dat ik het een paar weken rot zou vinden en daarna door zou gaan met mijn leven.
Ik herken er ook niets van, van die enorme ellenlange verdrietige nasleep. Ja, bij vrouwen die toch al psychisch absoluut instabiel waren of een stoornis hadden, maar die waren net zo van het padje geraakt van een baby als van een abortus. In die gevallen ben ik vreselijk blij met die abortus, want als je daar al zo aan onderdoor gaat ben je niet in staat om een kind op te voeden. De mensen die ik ken die een abortus hebben gehad vonden dat verdrietig en lastig, maar zijn blij met hun keuze en zijn daar niet meer verdrietig om.

Ik kan me iets voorstellen bij enorm verdriet en last bij gedwongen abortus, als vrouwen onder druk wel móeten kiezen voor abortus. Maar iemand die zichzelf vrijwillig meldt bij een kliniek, die gaan daar niet aan onderdoor.
Probleem met deze discussie is dat je wordt weg gezet als onrealistische gekkie als je het over het beschermen van het ongeboren kind hebt. Bij alles wat je verzint zijn er wel weer nadelen voor anderen, maar zeggen dat abortus cq het dood/wegmaken van een ongeboren kind in diens belang is is naar jezelf toe redeneren en goedpraten.
Ik ga dus niet op de barricaden tegen abortus, ben het ook niet eens met de manier waarop de geloofsgekkies de ‘discussie’ aan gaan, maar vind het wel goed dat er tegengeluid is als de progressieven wel heel erg ver willen gaan. Vooralsnog komen ze ermee weg, en dat vind ik geen goede zaak.
boebezoebe schreef:
17-11-2019 12:59
Kennelijk schrijft hij dat zelf in essays

https://www.ad.nl/politiek/kritiek-baud ... ~a8f69d5c/
Ik pak dit er even uit. Dit schrijft hij: ",Vandaag de dag kan het zelfs gebeuren dat nieuw leven (in de baarmoeder) wordt uitgedoofd, om te vermijden dat de individuele vrijheid wordt verstoord".

Hij zegt niet dat hij tegen abortus is.
vivaratje schreef:
17-11-2019 12:58
Nou lees dan eens wat meer van zijn stukken zou ik zeggen. Al sinds hij jaren terug nog promovendus was is daar kritisch op.

Verder is dit mijn conclusie en ben ik geen establishment. Mijn mening is dan ook geen leugen.
Pindakaasjes schreef:
Dit gevoel snap ik.
Ja, maar zo'n vrouw wil je toch ook niet voor straf voor een kind laten zorgen? Als je niet in staat bent om na te denken over adequate anticonceptie dan ben je toch ook niet in staat om voor een koter te zorgen?
redbulletje schreef:
Uiteraard. Voor wie deze weg moet bewandelen, is de zwangerschap doorgaans het probleem en de abortus de oplossing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven