Zonnepanelen
maandag 29 april 2019 om 20:44
Wij bekijken momenteel de mogelijkheden voor zonnepanelen. Er zijn best wat opties, kopen, huren en leasen dat ik even door de bomen het bos niet meer zie. 2 bedrijven op bezoek gehad maar vind het toch lastig. Iemand ervaringen met 1 van de constructies (positief of negatief) of iemand werkzaam in deze branche die tips heeft.
woensdag 20 november 2019 om 05:50
Ik zou ook zonnepanelen willen laten plaatsen. Zou 7 panelen kunnen laten plaatsen, met een opbrengt van 1900 watt per jaar. Dit zou dan op zowel zuiden, zuid oost en westen zijn.
Terugverdientijd zou in dat geval 9,5 jaar zijn, zonder salderingsregeling.
Maar die salderingsregeling komt toch.
Hoe kijken jullie daar tegen aan? Loont het zich dan nog? Gaan jullie allemaal producten met timer of WiFi gebruiken (eenmaal ze opnieuw aangeschaft moeten worden) of is er iets van een batterij systeem?
Hoe kijken jullie daar tegen aan? Loont het zich dan nog? Gaan jullie allemaal producten met timer of WiFi gebruiken (eenmaal ze opnieuw aangeschaft moeten worden) of is er iets van een batterij systeem?
Het leven gaat niet over bier en bitterballen.
woensdag 20 november 2019 om 07:32
De salderingsregeling is de huidige regeling voor teruglevering. De bedoeling is inderdaad dat die in 2023 wordt afgebouwd/vervangen voor een andere regeling, dan duurt het terugverdienen iets langer.GewoonDaantje schreef: ↑20-11-2019 05:50Ik zou ook zonnepanelen willen laten plaatsen. Zou 7 panelen kunnen laten plaatsen, met een opbrengt van 1900 watt per jaar. Dit zou dan op zowel zuiden, zuid oost en westen zijn.
woensdag 20 november 2019 om 09:56
De salderingsregeling is niet zomaar "weg", maar wordt afgebouwd in 10 jaar tijd. Hier kan je er bijvoorbeeld meer over lezen: https://www.eigenhuis.nl/actueel/blogs/ ... deringen#/
Ik gok dat de panelen zich dus al veel eerder hebben terugverdiend als je ze nu laat plaatsen.
Daarnaast, als de salderingsregeling eenmaal helemaal is afgeschaft: voor de stroom die je opwekt die je op dat moment niet kunt gebruiken, ontvang je wel een terugleververgoeding. Deze terugleververgoeding bestaat nu ook al (voor teveel opgewekte stroom), en is zo'n 7 tot 11 cent. Je kunt natuurlijk altijd het energiecontract uitzoeken met de voor jou meest gunstige tarieven.
Thuisaccu's zijn wellicht interessant om je stroom voor 1 dag op te slaan (overdag opwekken & 's avonds verbruiken), maar zijn momenteel nog wel flink duur. Wellicht dat dergelijke opties goedkoper worden als de salderingsregeling is afgeschaft.
Kortom: ik zou gewoon die zonnepanelen aanschaffen!
Ik gok dat de panelen zich dus al veel eerder hebben terugverdiend als je ze nu laat plaatsen.
Daarnaast, als de salderingsregeling eenmaal helemaal is afgeschaft: voor de stroom die je opwekt die je op dat moment niet kunt gebruiken, ontvang je wel een terugleververgoeding. Deze terugleververgoeding bestaat nu ook al (voor teveel opgewekte stroom), en is zo'n 7 tot 11 cent. Je kunt natuurlijk altijd het energiecontract uitzoeken met de voor jou meest gunstige tarieven.
Thuisaccu's zijn wellicht interessant om je stroom voor 1 dag op te slaan (overdag opwekken & 's avonds verbruiken), maar zijn momenteel nog wel flink duur. Wellicht dat dergelijke opties goedkoper worden als de salderingsregeling is afgeschaft.
Kortom: ik zou gewoon die zonnepanelen aanschaffen!