Ervaringen zonnepanelen

20-11-2019 15:14 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar ervaringen met zonnepanelen.

We hebben een huis gekocht en financieren energiebesparende maatregelen mee. We willen in ieder geval zonnepanelen laten plaatsen maar zoveel aanbieders. Ik vroeg me aantal dingen af.

Waar hebben jullie je zonnepanelen gekocht? Is de opbrengst wat je verwacht had? Er zit variatie in soort zonnepanelen heb ik begrepen, welke hebben jullie?

Ik zie bij veel bedrijven dat ze naast groene zonnepanelen ook contract voor groene stroom aanbieden indien nodig. Iemand deze optie gebruikt?
Ik lees even mee. Wij hebben ook een nieuwbouwwoning gekocht. Daar komt een standaard aantal panelen op, maar ik overweeg om die te laten vervallen en ze zelf te plaatsen (en dan meteen meer en met een hoger rendement).
Ik heb al een paar jaar zonnepanelen. Ik heb ze gekocht bij het bedrijf in mijn dorp dat al heel lang zonnepanelen verkoopt en plaats. Ik heb dit bedrijf uitgezocht omdat de eigenaar echt affiniteit met duurzaamheid heeft en omdat hij goede antwoorden gaf op de veel te ingewikkelde en gedetailleerde vragen die mijn man steeds bedacht.
Mijn tip zou zijn om een betrouwbaar bedrijf te kiezen. Op dit moment installeert elke verwarmingskerel ook zonnepanelen, maar zoek uit of iemand er überhaupt verstand van heeft.
Mijn ouders hebben zonnepanelen op het dak en mijn vader is maanden bezig geweest met alles te vergelijken en offertes op te vragen. Er zijn zoveel verschillende opties, systemen en dergelijke. Wat ik er van begreep is dat panelen huren of kopen via de energie leverancier zelf een van de duurdere opties was want die panelen gaven niet zulk hoog rendement als andere opties waardoor het slimmer was om zelf te investeren in de panelen i.p.v. maandelijks huren.

Mijn ouders hebben nu een systeem waarbij ieder paneel een eigen omvormer heeft. Je kunt dus in een app precies zien welk paneel wat opwekt. Gaat er een paneel kapot dan werkt de rest nog gewoon en je kunt makkelijk uitbreiden. Er komt alleen vanuit het dat een draad naar binnen die naar de meterkast gaat.
Toen ze er net op lagen hoorde ik ze altijd zoemen als je buiten zat maar inmiddels niet meer als ik langs kom.

Zo ver ik weet hebben mijn ouders tot nu toe altijd nog meer opgewekt dan begroot was. En het fijne is dat het niet uitmaakt hoe warm of koud het is, als de zon maar schijnt. Mijn ouders wekten soms meer energie op tijdens een normale lente dag dan in de zomer, dat zeiden ze tenminste.

Ik weet niet welke panelen op het dak liggen bij mijn ouders op het dak liggen. Ik weet wel dat mijn ouders niet voor de goedkoopste aanbieder zijn gegaan maar ook niet voor de duurste. Ze zijn af gegaan om diegene bij wie ze een goed gevoel hadden en die goed met ze mee dacht en kon bieden wat mijn vader wilde.
Dat kan kloppen, dat je op een lentedag meer opwekt. Als het te warm is, wekken de panelen ook niet goed op.
Ik heb er ook veel voor uitgezocht en gedaan en uiteindelijk laten doen door zonneplan.nl
Echt helemaal prima gegaan. Ze regelen alles voor je, inclusief terugvraag btw.
Snel gegaan, netjes geplaatst en afgewerkt en echt niet duur.
Wij gaan in zee met de ongeveer plaatselijke installateur. Hij kan alle vragen beantwoorden en heeft goede service. Er is ook een landelijke zonnepanelenaanbieder die wat offertes en know-how erg goed overkwam. Dus het was nu een keuze voor nabijheid van het bedrijf.
En de aanbieder heeft de verschillende merken en soorten verwerkt in een offerte en zo zie je de verschillen in kosten en opbrengst naast elkaar.
Wij hebben gekozen voor een lokaal bedrijf. Dat vonden wij belangrijk. Zij staan goed bekend, bieden goede service en namen ook de tijd voor ons. Wij hebben alleen daar een offerte aangevraagd. Aan de hand van diverse sites op internet kan je prima uitrekenen wat dit ongeveer gaat kosten. Hun offerte paste prima tussen de online offertes.

Mijn energiecontract heb ik niet veranderd.
Wij hebben zonnepanelen. Goed voor laten lichten. We hebben geen standaard huis, en de meeste adviseurs waren verkopers maar wisten zelf erg weinig van zonnepanelen af. Ik vroeg altijd wat hun vooropleiding was en hoe ze aan deze baan kwamen. het waren dus allemaal verkopers met een commerciële achtergrond. Althans de mensen via de bekende leveranciers. In een rekenmodel het aantal m2 intypen en dan kwam er een opbrengst uit, en een terugverdienmodel,

Uiteindelijk in zee gegaan met een zelfstandige leverancier. Hij wist waar hij over sprak, installeerde ook zelf. Hij keek creatiever naar het huis, en uiteindelijk bleken we veel meer panelen kwijt te kunnen dan de andere mensen ons hadden geadviseerd.

De opbrengst is de de afgelopen jaren een stuk hoger geweest dan voorspelt. Komt natuurlijk ook doordat we meer zonuren hebben gehad. Tot toe nu 1x een klein probleem gehad met de internetverbinding van 1 zonnepaneel, en dat is direct opgelost.

We hebben trouwens nog steeds een ouderwetse elektriciteitsmeter, wij willen geen smartmeter. Gewoon eentje die terugdraait bij levering aan het net.

De meeste kosten van de elektriciteitsrekening zijn niet het aan kwh wat je verbruikt hebt, maar alle andere kosten. Dus reken je niet te snel rijk!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
In dit topic (van mij) staan veel tips. Veel aan gehad!
thuis/zonnepanelen-aanschaffen-tips/lis ... #p30432487
Toevallig is er vandaag iemand langs geweest om te kijken en advies te geven. Bij ons loopt het dus nog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven