Geld & Recht alle pijlers

Reëel financieel overzicht?

20-11-2019 17:14 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel mijn financiën in kaart aan het brengen ivm hoge zorgkosten en andere noodzakelijke uitgaven. Afgelopen jaar is van mijn spaardoelen niets terechtgekomen en heb ik zelfs behoorlijk ingeteerd op mijn spaarrekening. Deels door eigen bijdragen zorgkosten en deels door ‘fuck-it’ gedrag omdat ik dan ook leuke dingen wilde kopen.

Nu vraag ik mij af of ik een reëel overzicht heb. Zonder al te veel details; van mijn inkomsten:

Gezamenlijke lasten 42%
Zorgkosten 22%
Verzekeringen, telefoon, auto 10%
Contributies, sport 8%
Sparen 8%
Over gedurende maand 10%

Sparen zal concreet e100 per maand zijn, dus heel hard zal t niet gaan.
Als ik echter meer overmaak, red ik het vaak niet om alles te betalen en moet ik het er weer af halen.

Met deze berekening heb ik e125 per maand voor onvoorziene uitgaven, een keer lunchen of een kop koffie.
Ook kleding zal hiervan moeten, gezichtsverzorging e.d.

Graag reacties!

Ps ik kan fysiek niet (meer) werken en ‘sport’ heb ik voor mijn aandoening nodig. Ik heb geen overbodige abonnementen of iets dergelijks.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd overigens echt geen 36% over van mijn uitkering.
Na mijn kosten houd ik 20% over waar ik van kan sparen, koffie drinken buiten deur, een keer een uitje, kleding zeg maar.
En 20% van e2500 is leuk maar van e1250 valt het tegen.
Maar het is wat het is, daar gaat het mij niet om. Ik merk alleen dat ik het laatste jaar behoorlijk tegen mijn financiële grenzen oploop en mijn spaarrekening leegloopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal nav dit topic met mijn man gaan praten alhoewel ik verwacht dat hij vindt dat ik dan maar gewoon niets meer moet kopen/ willen 😒
Alle reacties Link kopieren
oranjetulpen schreef:
20-11-2019 22:19
Ik zal nav dit topic met mijn man gaan praten alhoewel ik verwacht dat hij vindt dat ik dan maar gewoon niets meer moet kopen/ willen 😒
En wat vind jij?
oranjetulpen schreef:
20-11-2019 22:19
Ik zal nav dit topic met mijn man gaan praten alhoewel ik verwacht dat hij vindt dat ik dan maar gewoon niets meer moet kopen/ willen 😒
Dan heb je echt geen leuke man hoor. Ik snap niet dat je het binnen een huwelijk OK vindt dat een van beide er beduidend krapper bij zit dan de ander. Als je beide voldoende hebt is het nog tot daar aan toe dat een partner meer heeft, maar zo krap als jij zit en dan alles wat hij meer betaalt als gunst moeten zien, kritiek krijgen. Blegh, ik krijg daar een heel naar gevoel bij.
oranjetulpen schreef:
20-11-2019 17:24
Ik heb een excel bestand van gezamenlijke vaste lasten en eentje voor mijn eigen kosten.
Toch lukt het mij steeds moeilijker om een fatsoenlijk bedrag te sparen.
Ik vind het niet vreemd dat je geen 'fatsoenlijk bedrag' kan sparen van wat gewoon een heel laag inkomen is. Dat lukt eigenlijk niemand, nee, want het geld is er gewoon niet.

Ik verbaas me wel over 2 dingen.
Ten eerste dat je getrouwd bent maar je toch helemaal in je eentje deze tegenslag lijkt te moeten opvangen. Ik snap huwelijkse voorwaarden heel goed, maar het op zo'n manier gescheiden houden dat gaat toch te ver?
En ten tweede schrijf je:
oranjetulpen schreef:
20-11-2019 21:08

De energie die ik heb, gaat naar noodzakelijke therapieën, persoonlijke verzorging, huishouden en koken. Daar baal ik van.
Waarom moest jouw teruggang in energie ten koste gaan van je werk, en dus je eigen inkomen verdienen, en waarom ging het niet ten kosten van je huishoudelijke taken? Kortom, waarom heb je niet tegen je man gezegd: ik moet/wil wel mijn uren blijven werken maar mijn energie is beperkt dus we zullen het thuis anders op moeten lossen?
oranjetulpen schreef:
20-11-2019 22:19
Ik zal nav dit topic met mijn man gaan praten alhoewel ik verwacht dat hij vindt dat ik dan maar gewoon niets meer moet kopen/ willen 😒
Wat een gezelligerd :|

Ben je met hem weleens het gesprek aangegaan wat de financiele kant van ziek zijn voor jouw betekent en hoe je je daardoor voelt? Je ziekte beperkt je al in wat je kan. Als je daar bovenop ook nog financiele stress hebt omdat dat ook steeds verder afgeknepen wordt komt dat je eigen gemoedstoestand en levensgeluk nou niet echt ten goede.
Alle reacties Link kopieren
Jij doet het huishouden, ondanks je beperking, jouw man kan je daar ook voor betalen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Parallella schreef:
20-11-2019 19:05
Dit las ik ook van iemand anders. En echt hoor... waarom zou TO dat moeten berekenen? Is het advies dan dat ze maar moet scheiden als dat financieel meer oplevert? Want het gaat alleen om financiën, een huwelijk?
Ik snap het niet... niet als aanval op jou, maar ben echt benieuwd wat het doel moet zijn van die berekening.
Nee, scheiden was niet de reden waarom ik dat voorstel. Als je een gezamenlijke huishouding voert, door bijvoorbeeld getrouwd te zijn, wordt je geacht de vaste woonlasten te dragen. Het huwelijk gooit daar ook nog een onderhoudsplicht bovenop, dat je ook de ander bijstaat. Dat is waarom je dan meestal niet in aanmerking komt voor toeslagen.

Daarnaast heb je ook het emotionele aspect. Dat als je geliefden van elkaar bent, dat je elkaar het beste gunt.

Aan de andere kant, voor 300 euro kleding kopen als je geen nieuwe kleding nodig hebt, daar zou ik ook mijn vraagtekens bij plaatsen. Zeker als je auto nieuwe banden nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
Clumsyninja
Waarom moest jouw teruggang in energie ten koste gaan van je werk, en dus je eigen inkomen verdienen, en waarom ging het niet ten kosten van je huishoudelijke taken? Kortom, waarom heb je niet tegen je man gezegd: ik moet/wil wel mijn uren blijven werken maar mijn energie is beperkt dus we zullen het thuis anders op moeten lossen?

Werk is niet houdbaar voor mij omdat mijn ziekte een grillig verloop heeft en ik gewoon echt niet betrouwbaar ben qua functioneren zeg maar. Dat hebben de afgelopen 20 jaar wel bewezen.
Huishouden kan ik doen ik korte stukjes, kwartiertjes zeg maar, en als het niet lukt, doe ik het niet of doet mijn man het. Omdat ik altijd thuis ben, kan ik dit ook doen op mijn geheel eigen tempo en indeling. Niet te vergelijken met betaald werk.
Maar het kost natuurlijk wel energie. Daar heb je gelijk in.
Als ik mij al een beetje goed voel, stimuleert mijn man mij ook vooral om iets voor mijzelf te dien want dat lukt natuurlijk heel vaak niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee hoe ik moet quoten :whut:
Alle reacties Link kopieren
oranjetulpen schreef:
21-11-2019 09:11
Ik heb geen idee hoe ik moet quoten :whut:
Op de aanhalingstekens klikken en dan onder "[/quote]" iets typen.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt in ieder geval alsof je nog eens rond de tafel moet met je man. Wat je hier schrijft kun je ook allemaal met hem delen. En dan kijken of jullie gezamenlijk tot een oplossing kunnen komen die voor beiden eerlijk aanvoelt.

Overigens kan het ook best zijn dat je je de opmerkingen van je man zo aantrekt omdat je sowieso het gevoel hebt dat je financieel vastloopt. Als je daarover praat en vertelt wat het met je doet, is daarvoor vast snel een oplossing gevonden.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Resumerend denk ik dat er momenteel meer speelt dan alleen het financiële aspect. Mijn man zei gisteren nog dat hij vond dat ik mijn eigen plan trek bij ‘alles’.
Ik ervaar idd onze relatie anders het laatste jaar. Ik trek mij steeds meer terug en deel niet meer zo wat mij bezighoudt omdat ik merk dat hij er toch niet zoveel mee kan, emotioneel gezien.
Hij doet zijn best maar het vreet best energie om te moeten benoemen waar je behoefte aan hebt omdat hij het zelf niet aanvoelt (hij heeft een diagnose asperger).
Ik voel mij wat dat betreft vaak alleen in deze relatie en weet dat hij sommige dingen ook gewoon niet kan veranderen. Om op zijn werk te functioneren, heeft hij al zijn energie nodig terwijl ik thuis hem ook nodig heb. Het een gaat toch vaak ten koste van het ander.
Zelf heb ik het idee dat ik niet al te veeleisend ben en hem heel veel ruimte laat. Maar ik kan er wel heel verdrietig van worden als hij bijv. een week vrij neemt om dingen te doen die hij leuk vindt en ons ‘uitje’ een voor mij noodzakelijk ziekenbezoek is. :cry:
Alle reacties Link kopieren
Jupiter1995 schreef:
21-11-2019 09:12
Op de aanhalingstekens klikken en dan onder "
" iets typen.
[/quote]

Dankjewel 🙏🏻
Alle reacties Link kopieren
Hmm, dat klinkt niet leuk. Ik heb vaker gelezen dat topics die met een puur financiële vraag begonnen (meestal iets over het gezamenlijke budget) andere problemen naar boven brachten. Blijft mijn advies: praat erover. Ik weet niet hoe lang hij die diagnose al heeft, maar je hebt gewoon recht op een leuke relatie hoor, met of zonder autist.


...Trouwens, als je op het Viva-forum af moet gaan, lijkt de helft van de Nederlandse mannen wel Asperger (of ASS) te hebben? Ik heb dat nu al zo vaak gelezen! o_o Ik zit ook te veel op het forum.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Je hebt gelijk, het is 26 % of 20% afhankelijk hoe je "vrij" geld ziet. Je man klinkt eigenlijk als een lieverd, hij vindt je veiligheid belangrijk, dat je je spaarzame energie gebruikt voor iets leuks en niet het huishouden is toch echt houden van.


je hebt nu wel de indruk gewekt dat sparen een lagere prioriteit heeft dan shoppen en 20% is nog altijd 250 euro per maand, dat is een behoorlijk bedrag voor koffie en kleding. Ik zou het vreemd vinden als hij jou extra geld moet geven om te sparen, ik zou het wat anders vinden als je helemaal geen geld over zou houden na aftrek van jullie gezamenlijke lasten. Volgens mij kijk jij eerlijker naar de situatie dan de meesten hier. Nou moet ik zeggen dat ik sowieso geen snars begrijp van "ieder zijn eigen geld" in een relatie maar dat terzijde. Sparen jullie trouwens beide voor een gezamenlijk doel of voor eigen dromen?
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
21-11-2019 09:31
Je hebt gelijk, het is 26 % of 20% afhankelijk hoe je "vrij" geld ziet. Je man klinkt eigenlijk als een lieverd, hij vindt je veiligheid belangrijk, dat je je spaarzame energie gebruikt voor iets leuks en niet het huishouden is toch echt houden van.


je hebt nu wel de indruk gewekt dat sparen een lagere prioriteit heeft dan shoppen en 20% is nog altijd 250 euro per maand, dat is een behoorlijk bedrag voor koffie en kleding. Ik zou het vreemd vinden als hij jou extra geld moet geven om te sparen, ik zou het wat anders vinden als je helemaal geen geld over zou houden na aftrek van jullie gezamenlijke lasten. Volgens mij kijk jij eerlijker naar de situatie dan de meesten hier. Nou moet ik zeggen dat ik sowieso geen snars begrijp van "ieder zijn eigen geld" in een relatie maar dat terzijde. Sparen jullie trouwens beide voor een gezamenlijk doel of voor eigen dromen?
Van die e250 zou ik dan e100 willen sparen en e150 is dan voor de rest (koffie, een keer naar de film, een lunch, kleding, een bijv)
Er zijn geen spaardoelen behalve onvoorziene zaken en onderhoud huis.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk alleen dat er altijd wel onvoorziene rekeningen langsfietsen waardoor ik zo door die e150 heen ben. Een etentje met mijn zus over een week en een verjaardagskadootje voor vriendin en schoonbroer en het is alweer bijna op
Alle reacties Link kopieren
Misschien ben ik ook wel onduidelijk: ook voor mijzelf. Ik wil wel sparen maar ook binnen de grenzen die ik al heb, mijn leven zo leuk mogelijk leven.
En blijkbaar moet ik keuzes maken en daar tevreden mee zijn.
Alle reacties Link kopieren
Etentje en cadeautjes zijn niet echt onvoorziene uitgaven maar keuzes. Als je niet veel hebt, zijn mensen al blij met je aanwezigheid, een cadeautje hoeft echt niet.
Qua eten kan je ook zelf lekker koken thuis.
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
21-11-2019 09:59
Etentje en cadeautjes zijn niet echt onvoorziene uitgaven maar keuzes. Als je niet veel hebt, zijn mensen al blij met je aanwezigheid, een cadeautje hoeft echt niet.
Qua eten kan je ook zelf lekker koken thuis.
Maar samen hebben we niet weinig, dus ik vind het asociaal om met lege handen te komen.
Ik kan zeker lekker koken thuis, maar mijn zus vroeg mij mee. We doen nooit iets samen. Dus dan ben ik enthousiast. Ik ben al 24/7 thuis. Is het dan zo gek dat ik dat dan wil?
Alle reacties Link kopieren
En ik geniet ervan als ik een keer niet hoeft te koken: is dat gek? En ja dat is een keuze. Liever een keertje een leuke avond dan spaargeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je man steeds meer.
Je hebt maar weinig geld en geeft het makkelijk uit.

Misschien houdt je man liever zelf de controle en spaart hij van het geld. Als bijvoorbeeld het dak kapot gaat, is er geld om het te laten repareren.
Het klinkt namelijk alsof als jij meer geld had gehad, dit ook je portemonnee uit zou vliegen. (wat prima is, maar als je een etentje een 'onvoorziene' uitgave noemt en per se een cadeautje voor iemand wil kopen is het logisch dat je met jouw inkomen weinig/niets spaart)
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Het wordt mij door mijn eigen reacties duidelijk dat ik mijn prioriteit inderdaad liever leg bij incidenteel leuke dingen dan bij sparen. Beiden lukt mij niet bij mijn inkomen. En dat is prima.
Mijn man mag daar iets van vinden; als hij spaargeld belangrijk vindt, mag hij sparen zoveel hij wilt.
Ik ga mij niet langer verantwoorden voor mijn keuzes :yes:
Alle reacties Link kopieren
En dan te bedenken dat ik toen ik werkte eigenlijk bijna nooit iets voor mijzelf uitgaf. Gewoon geen behoefte aan. Al mijn spaargeld heb ik in ons huis en inrichting gestopt. En ergens voel ik het ook wel als mijn medeverantwoordelijkheid om aan noodzakelijke uitgaven mee te betalen zoals ik dat altijd al gedaan heb, maar aan de andere kant wil ik die e150 ook gewoon zelf kunnen uitgeven waaraan ik wil. Mijn man heeft ook zijn hobby’s waar hij dat bedrag minstens aan uitgeeft. En als we samen gaan uit eten, vindt hij t ook geen probleem als ik daarvoor een (in mijn ogen) hoog bedrag moet betalen.
Terwijl een broek of trui dan wel problematisch zou zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven