Geld & Recht alle pijlers

Reëel financieel overzicht?

20-11-2019 17:14 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel mijn financiën in kaart aan het brengen ivm hoge zorgkosten en andere noodzakelijke uitgaven. Afgelopen jaar is van mijn spaardoelen niets terechtgekomen en heb ik zelfs behoorlijk ingeteerd op mijn spaarrekening. Deels door eigen bijdragen zorgkosten en deels door ‘fuck-it’ gedrag omdat ik dan ook leuke dingen wilde kopen.

Nu vraag ik mij af of ik een reëel overzicht heb. Zonder al te veel details; van mijn inkomsten:

Gezamenlijke lasten 42%
Zorgkosten 22%
Verzekeringen, telefoon, auto 10%
Contributies, sport 8%
Sparen 8%
Over gedurende maand 10%

Sparen zal concreet e100 per maand zijn, dus heel hard zal t niet gaan.
Als ik echter meer overmaak, red ik het vaak niet om alles te betalen en moet ik het er weer af halen.

Met deze berekening heb ik e125 per maand voor onvoorziene uitgaven, een keer lunchen of een kop koffie.
Ook kleding zal hiervan moeten, gezichtsverzorging e.d.

Graag reacties!

Ps ik kan fysiek niet (meer) werken en ‘sport’ heb ik voor mijn aandoening nodig. Ik heb geen overbodige abonnementen of iets dergelijks.
Alle reacties Link kopieren
Nicole123,
Het klopt dat ik het gewoon moet gaan bespreken om tot een duurzame oplossing te komen waarbij ik gelijkwaardigheid ervaar.
Lijkt idd makkelijker het te laten zoals het is maar dan ben ik niet eerlijk naar mijzelf.
Alle reacties Link kopieren
oranjetulpen schreef:
21-11-2019 15:01
Nicole123,
Het klopt dat ik het gewoon moet gaan bespreken om tot een duurzame oplossing te komen waarbij ik gelijkwaardigheid ervaar.
Lijkt idd makkelijker het te laten zoals het is maar dan ben ik niet eerlijk naar mijzelf.
Dat is dapper van je. Ik snap het hoor, het is niet makkelijk om zoiets open te gooien, dat zou ik ook hebben. Je wilt niet dat het tot ruzie leidt of dat je inhalig overkomt. Succes!
Alle reacties Link kopieren
ik snap jullie allebei wel. ik zou ook raar opkijken als ik je financieel help met nieuwe banden voor je auto en je vervolgens thuis komt met 300 euro aan nieuwe kleren. dat is echt veel geld in 1 keer, zeker omdat je aangeeft dat je het niet nodig had.
maar dat jij ervan baalt dat je veel minder hebt dan hij om aan je zelf uit te geven en dat je wereldje zo klein is geworden door je ziekte snap ik ook.
ik zou dus zeker een gesprek aan gaan met je man en nog eens goed kijken wat de andere mogelijkheden zijn om de financien te verdelen.
nicole123 schreef:
21-11-2019 14:59
Ik vind dat kiezen voor de makkelijkste weg op korte termijn. Want juist dan zullen er nog heel vaak van die 'banden situaties' voorkomen, waarbij TO de hand op moet houden. Iets wat ze, geëmancipeerd als ze is, juist niet graag wil. En wat leidt tot ongelijkheid en kritiek van haar man op haar privé uitgaven. Met die banden situatie vers in het geheugen kun je juist samen afspreken hoe je het structureel anders aan gaat pakken en dan wel zodanig dat TO elke maand een hoeveelheid 'bras' geld, een hoeveelheid 'reserveren voor reparaties/vervanging/afschrijving van de auto' geld en een hoeveelheid 'overig spaargeld' heeft die TO en haar man beiden realistisch vinden. En man van TO hetzelfde en de rest op één hoop voor samen.
Als haar man zo spaarzaam is gaat hij van deze voorstellen echt in verzet. Geld verbrassen is voor hem waarschijnlijk moeilijk voor te stellen.

Wat ik lees is dat man meer betaalt, en daarnaast ook meer spaart. Dat wil zeggen, hij geeft dat (spaar) geld ook niet aan zichzelf uit. Hij lijkt mij dus een spaarzaam type, zeker omdat hij ook zonder gedoe TO haar nieuwe banden gaf en vervolgens bijna geshockeerd was dat ze dit bedrag aan kleding heeft uitgegeven ipv gespaard.

TO, hoeveel geeft je man per maand aan kleding ed uit voor zichzelf?
S-Groot schreef:
21-11-2019 14:24
Samen met je 'fuck it'-houding zou ik hier ook aardig pissig over zijn als partner. Je banden moeten gewoon een minimum aan profiel hebben, daar bij jíj verantwoordelijk voor. Het is levensgevaarlijk om met banden met te weinig profiel door te rijden, levensgevaarlijk ook voor anderen. Bah, liever andermans leven op het spel zetten en dan met je fuckit-gedoe nodeloos geld uitgeven aan kleding.
Het minimum wat vereist is voor banden is zo belachelijk laag dat veel mensen al veel eerder deze laten vervangen. TO is dus nergens in overtreding en krijgt ook geen boete bij aanhouding. Het profiel wordt elk jaar gecontroleerd bij de APK en als deze nog een jaar goed zal zijn zal mag je daar mee rijden. Puur op een paar aannames, die je zelf maakt, iemand neerzetten als een verkeerscrimineel gaat behoorlijk ver.
Alle reacties Link kopieren
oranjetulpen schreef:
21-11-2019 14:40
Wat denk je zelf? Dat ik door rijd met een auto incl banden die niet in orde zijn? Echt, ik kan heus nog wel prioriteiten stellen maar het was nog niet nodig. Hij wilde graag dat het voor de winter gerealiseerd werd. De afspraak stond en als ik die rekening had moeten betalen, had ik dat geld niet aan kleding kunnen uitgeven. Zo simpel was het. Nu voelde het als een besparing en heb ik het idd uitgegeven ipv gespaard. Shoot me!

Ach hou op. Je probeert nu je straatje schoon te vegen maar feit is dat je dus inderdaad door wilde rijden met slechte banden. Je zegt namelijk zelf dat je wilde wachten met vervangen tot ze niet meer door de APK zouden komen. Maar tuurlijk, nu ineens had je al een afspraak staan om ze te laten vervangen. Als je het zelf maar gelooft en zo je fuckithouding in stand kunt houden om nodeloze uitgaven te doen.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
21-11-2019 15:43
Het minimum wat vereist is voor banden is zo belachelijk laag dat veel mensen al veel eerder deze laten vervangen. TO is dus nergens in overtreding en krijgt ook geen boete bij aanhouding. Het profiel wordt elk jaar gecontroleerd bij de APK en als deze nog een jaar goed zal zijn zal mag je daar mee rijden.

Banden worden NOOIT voor een jaar goedgekeurd :lightbulb: . Ze worden goedgekeurd voor dát moment als ze op dát moment aan de veiligheidseisen voldoen. Dat betekent niet dat je er sowieso nog een jaar mee door kunt rijden, de garage kan namelijk helemaal niet voorspellen noch garanderen dat er een jaar later genoeg profiel op zit. Je bent dus zelf te aller tijden verantwoordelijk dat je met goede banden rijdt.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
21-11-2019 16:39
Banden worden NOOIT voor een jaar goedgekeurd :lightbulb: . Ze worden goedgekeurd voor dát moment als ze op dát moment aan de veiligheidseisen voldoen. Dat betekent niet dat je er sowieso nog een jaar mee door kunt rijden, de garage kan namelijk helemaal niet voorspellen noch garanderen dat er een jaar later genoeg profiel op zit. Je bent dus zelf te aller tijden verantwoordelijk dat je met goede banden rijdt.
mwah
1,6 is het wettelijk minimum
bij 2,5 mm krijg je bij de apk al echt aangeraden de banden te vervangen
Wat een gezanik over die banden.
oranjetulpen schreef:
21-11-2019 11:02
En als we samen gaan uit eten, vindt hij t ook geen probleem als ik daarvoor een (in mijn ogen) hoog bedrag moet betalen.
Terwijl een broek of trui dan wel problematisch zou zijn.
Als jullie samen uit eten gaan betalen jullie ieder de helft? Wat eh, zakelijk en ongezellig.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
21-11-2019 16:35
Ach hou op. Je probeert nu je straatje schoon te vegen maar feit is dat je dus inderdaad door wilde rijden met slechte banden. Je zegt namelijk zelf dat je wilde wachten met vervangen tot ze niet meer door de APK zouden komen. Maar tuurlijk, nu ineens had je al een afspraak staan om ze te laten vervangen. Als je het zelf maar gelooft en zo je fuckithouding in stand kunt houden om nodeloze uitgaven te doen.
Zo zeg, jij hebt lef! En je mag mij niet geloven maar je insinueert echt zaken die niet kloppen. Mijn man is vd auto’s en kiest ook echt, in mijn ogen, voor dure, onnodige zaken zoals bijv koplampen polijsten, speciale lakbehandeling die hij dan ook betaalt. Zijn hobby, zijn keuze. Mijn banden hadden echt nog meer dan het wettelijk toegestaan profiel. Ruim zelfs.
Verder ga ik niet meer op jouw reacties reageren.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
21-11-2019 15:43
Het minimum wat vereist is voor banden is zo belachelijk laag dat veel mensen al veel eerder deze laten vervangen. TO is dus nergens in overtreding en krijgt ook geen boete bij aanhouding. Het profiel wordt elk jaar gecontroleerd bij de APK en als deze nog een jaar goed zal zijn zal mag je daar mee rijden. Puur op een paar aannames, die je zelf maakt, iemand neerzetten als een verkeerscrimineel gaat behoorlijk ver.
Dank je voor jouw bijval.
oranjetulpen schreef:
21-11-2019 11:40
Ik heb alles nog eens in excel ingevoerd en kom op e200 wat ik overhoud na betaling vaste lasten.
Als ik dan e100 per maand zou sparen houd ik e100 over.
Hier moeten dan nog evt. zorgrekeningen vanaf.
Ik denk dat we de financiën idd beter op een hoop kunnen gooien want dit levert mij stress op omdat die e100 natuurlijk zo op was afgelopen jaar, aangezien ik elke maand wel een extra zorgrekening van e75 had. Niet gek dat ik niet kon sparen.


Laat je man dit overzicht nog eens zien, en dan direct ook even de zorgrekeningen van dit jaar erbij. Zodat hij ziet dat jij erg weinig geld overhoudt voor jezelf.
Je kunt niet op vakantie zeg je, dan is het toch niet zo gek dat je wat uitgeeft aan eens een keer uit eten of zo?
Marana schreef:
21-11-2019 18:35
Laat je man dit overzicht nog eens zien, en dan direct ook even de zorgrekeningen van dit jaar erbij. Zodat hij ziet dat jij erg weinig geld overhoudt voor jezelf.
Je kunt niet op vakantie zeg je, dan is het toch niet zo gek dat je wat uitgeeft aan eens een keer uit eten of zo?
Ja, zei ik ook al.

Ik zou wel eerst die zorgkosten van die 200 euro halen zodat het echte vrij te besteden bedrag duidelijk is en dan pas om de tafel gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit weekend met mijn man gepraat. Allereerst over onze relatie en mijn gezondheid die mij zo beperkt en verdrietig maakt.
We doen allebei ons best maar zijn door deze situatie ook van elkaar verwijderd geraakt. Uitgesproken waar onze behoeften liggen en de intentie om weer meer samen te komen.
In vervolg daarvan heb ik mijn overzicht van financiën laten zien en hoe weinig ik overhoud. Ook weet ik nu concreet wat man overhoud en spaart.
Concreet e500 dus minder dan ik dacht. Doorgesproken of ik een lagere maandelijkse bijdrage zou doen en dus meer overhoud om iets te sparen. Ik weet van mijzelf dat ik momenteel dat geld moeilijk in mijn zak kan houden, dus afgesproken dat hij maandelijks een bedrag van zijn inkomen voor mij spaart.
Als er extra rekeningen of uitgaven aan mijn kant zijn, bespreekbaar maken en neemt man ze voor zijn rekening.
Ik ga zien of dit beter gaat werken voor mij want enerzijds wil ik natuurlijk geld overhouden voor mijzelf maar anderzijds wil ook ook niet meer zoveel overbodige uitgaven doen zoals ik die de afgelopen maanden heb gedaan.

In ieder geval heb ik nu dankzij de openheid weer een nuchterdere kijk op onze situatie en een beter gevoel.
Klinkt als een goed gesprek, waarin jullie elkaar weer wat beter zijn gaan begrijpen. Goed gedaan!
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt als een mooie oplossing voor jullie beiden :-) Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven