Werk & Studie alle pijlers

Leren presenteren

21-11-2019 20:41 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Advies gevraagd.

Ik moet op mijn werk in het eerste kwartaal van 2020 een presentatie houden over mijn afdeling, hoe ik de toekomst en daarin mijn eigen functie zie. Nu heb ik dat wel helder voor de geest en kan ik dat ook wel in een powerpoint presentatie verwerken. Maar..... ik zie heel erg tegen die presentatie op. Alle ogen die dan op mij zijn gericht. Ik weet zeker dat ik dan dicht sla.

Omdat ik nog even de tijd heb, stel ik hier de vraag. Hoe kan ik dit het beste oefenen? Zijn er online trainingen? Of wie weet een goede workshop om dit te oefenen. Ik weet zeker dat ik het in de toekomst nog wel vaker nodig ga hebben, dus wil er best tijd, geld en moeite aan besteden.

Heeft iemand tips?
Ja er zijn cursussen en workshops. En als je voor het bedrijf vaker lezingen moet houden kun je beginnen met bij HR of je chef langsgaan. Situatie uitleggen en vragen of er budget voor is
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Als je angst ‘m vooral zit in het voor publiek presenteren zou ik zeker geen online cursus aanraden, maar echt een cursus met medecursisten.

Overigens heb ik met dit soort kwartaalpresentaties genoeg mensen gezien die daar niet goed in zijn, meestal maakt dat niet zo heel veel uit.

Even een paar keer vooraf oefenen met wat directe collega’s wil ook nog weleens helpen.
nlies schreef:
21-11-2019 20:46
Ja er zijn cursussen en workshops. En als je voor het bedrijf vaker lezingen moet houden kun je beginnen met bij HR of je chef langsgaan. Situatie uitleggen en vragen of er budget voor is
Je kunt het ook prima zelf doen, je kunt best wat terugkrijgen de belasting.
Ik heb veel gehad aan trainingen waarbij je jezelf terugkijkt
Doodeng dat wel
Tips voor presenteren vind je overal op het internet.
Deze presentaties over het geven van presentaties zijn miljoenen keren bekeken.
https://www.youtube.com/watch?v=8S0FDjFBj8o
https://www.youtube.com/watch?v=a2MR5XbJtXU
https://www.youtube.com/watch?v=eIho2S0ZahI

Betaalt je werkgever?
Doe dan aan cursus presentatievaardigheden
https://www.sn.nl/opleidingen/ontspannen-presenteren/

Moet je het zelf betalen?
Bij de Toastmasters kan je goed oefenen en de kunst afkijken.
https://toastmasters.nl/
Ik denk dat er op mijn werk geen budget voor is, maar ga dat wel even navragen.
De youtube links ga ik bekijken, daar had ik nog niet aan gedacht.
.
Heel goed oefenen en voor de presentatie valeriaan slikken. Werkt bij mij heel goed tegen de zenuwen.
Je moet jezelf eens opnemen als je gewoon thuis bent. Heel grappig en je ziet gelijk wat er gebeurt en wat je eventueel wil verbeteren. De camera kijkt ook mee, dus dat legt dan ook weer een soort extra spanning net als publiek.

En anders inderdaad een cursus gaan doen! Hartstikke handig en misschien krijg je het nog vanuit je werk vergoed ook.
Mijn tip:
Niet oefenen, je maar relaxen.
Wie kan er nu beter over jou positie vertellen dan jij? Je hebt vast vaker gepresenteerd. Je hebt je verhal en klaar.
Ik heb me ooit die 'f*ck it' gedachte eigen gemaakt. Vooraf bloednerveus maar op de dag zelf behoolijk relaxed.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik lees even mee, op mijn werk heeft iemand bedacht dat ik maandelijks presentaties moet gaan houden voor >150 man die daarvoor ook nog eens betalen. Want ik heb zo veel inhoudelijke kennis, en ik bent er dagelijks mee bezig, dus hoe kun je dan dichtklappen? (Dat doe ik dus al bij meer dan vijf man ...)

Voor mij is het serieus reden om weer eens vacatures te bekijken, helaas.
Als je het vaker doet, gaat het steeds makkelijker. Jij bent de expert, wat kan iemand vragen / zeggen wat jij niet weet?

Waarom denk je dat er geen opleidingsbudget is? Het is helemaal niet vreemd om hierom te vragen.
De enige manier om van die zenuwen af te komen, is het veel doen. Dat kan op je werk zijn, bij de hobby club of op een cursus, maar je moet het dóen.
Overigens vinden veel (zo niet de meeste) mensen presenteren eng, dus vindt niemand dat gek.

Het belangrijkste is dat je de inhoud kent. En dan bedoel ik niet de tekst uit je hoofd leren (dat is voor de meeste mensen juist geen goed idee, want als ze dan de draad kwijt raken zijn ze hem ook echt kwijt). Maar de ideeen die je over wilt brengen. Aangezien het over jouw visie gaat, zal dat hier wel goed zitten, dus dat is al vast een goed begin.
Ik ben persoonlijk niet van het tig keer oefenen (en al helemaal niet tegenover 1 persoon, dat vind ik veel vervelender dan voor een groep), maar je moet de presentatie wel minimaal een of twee keer helemaal hardop doen. Dan kom je er vaak achter dat er een onlogische overgang in zit, of een slide de ontbreekt om het lopend te maken. En (voor jou) logisch en goed lopende PowerPoint maakt het veel makkelijker om je verhaal te vertellen.
Tamago schreef:
21-11-2019 22:15
Ik lees even mee, op mijn werk heeft iemand bedacht dat ik maandelijks presentaties moet gaan houden voor >150 man die daarvoor ook nog eens betalen. Want ik heb zo veel inhoudelijke kennis, en ik bent er dagelijks mee bezig, dus hoe kun je dan dichtklappen? (Dat doe ik dus al bij meer dan vijf man ...)

Voor mij is het serieus reden om weer eens vacatures te bekijken, helaas.

Waarom zeg je dan nee tegen je werkgever.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Lopervanhiernaardaar schreef:
21-11-2019 22:40
Waarom zeg je dan [geen?] nee tegen je werkgever.
Soms moet zoiets gewoon. Ik heb ook weleens iets staan presenteren waar ik helemaal niet achter stond bijvoorbeeld.
Mugske schreef:
21-11-2019 22:35
Als je het vaker doet, gaat het steeds makkelijker. Jij bent de expert, wat kan iemand vragen / zeggen wat jij niet weet?

Waarom denk je dat er geen opleidingsbudget is? Het is helemaal niet vreemd om hierom te vragen.
Bij mij op werk zouden ze daar ook niet persé geld aan uitgeven. Zeker als het een interne presentatie betreft niet. Ga maar gewoon doen, maakt niet uit denken ze dan.
Nitflex schreef:
21-11-2019 22:44
Soms moet zoiets gewoon. Ik heb ook weleens iets staan presenteren waar ik helemaal niet achter stond bijvoorbeeld.
Nee, hoor. Je moet helemaal niks. Zolang dat niet in je functiebeschrijving staat, zou ik lekker zeggen dat je het niet gaat doen, omdat dat niet is wat je ambieert. Ze gaan je ook niet meer betalen waarschijnlijk, dus mogen ze het gewoon bij je functiebeschrijving gaan houden.
raindance schreef:
21-11-2019 22:48
Nee, hoor. Je moet helemaal niks. Zolang dat niet in je functiebeschrijving staat, zou ik lekker zeggen dat je het niet gaat doen, omdat dat niet is wat je ambieert. Ze gaan je ook niet meer betalen waarschijnlijk, dus mogen ze het gewoon bij je functiebeschrijving gaan houden.
Nou ja, als je je bij mij op werk zo op zou stellen is het gauw bekeken. Dan kom je nooit hogerop. Mijn taken staan echt niet allemaal letterlijk in mijn functieomschrijving beschreven.
Doe een goede training, zodat je met zelfvertrouwen voor je toehoorders staat. Oefen met de apparatuur die je gaat gebruiken. Bereid goed voor wat je wil laten zien e/o zeggen en veel oefenen.

Zo te lezen heb je veel vakinhoudelijke kennis, dus inderdaad anderen een hoop te brengen :)
Ik lees ook mee, krijg al een rood hoofd bij werkoverleg (even vertellen wat je aan het doen bent).

Ik heb wel eens gekeken naar toastmasters maar vond dat niet heel toegankelijk. Ook een debatclub leek me wel een goede optie, maar dat is veelal voor studenten.

Nog nooit over nagedacht om bij mijn werkgever aan te kloppen, best een goed idee!
raindance schreef:
21-11-2019 22:48
Tja, taken veranderen wel eens een beetje, en dan kan dit er zomaar ineens bij horen. Kijk, als je schoonmaker bent, en ze vragen je ineens tv programma’s te presenteren, heb je een punt. Maar als je als schoonmaker gevraagd wordt om voor een groepje van 5 mensen uit te leggen hoe jij zo optimaal mogelijk de bureaus schoon krijgt, hoort dat gewoon bij je werk hoor. Zeker als het af en toe is, en je niet ineens ingezet wordt als full time trainer of zo.
nausicaa schreef:
21-11-2019 23:14
Tja, taken veranderen wel eens een beetje, en dan kan dit er zomaar ineens bij horen. Kijk, als je schoonmaker bent, en ze vragen je ineens tv programma’s te presenteren, heb je een punt. Maar als je als schoonmaker gevraagd wordt om voor een groepje van 5 mensen uit te leggen hoe jij zo optimaal mogelijk de bureaus schoon krijgt, hoort dat gewoon bij je werk hoor. Zeker als het af en toe is, en je niet ineens ingezet wordt als full time trainer of zo.
Klopt, maar dat is heel wat anders dan wat Tamago ineens maandelijks moet gaan doen:

"op mijn werk heeft iemand bedacht dat ik maandelijks presentaties moet gaan houden voor >150 man die daarvoor ook nog eens betalen."
Als je vaker moet presenteren dan zou ik inderdaad naar Toastmasters gaan kijken, daarbij oefen je heel veel aspecten van het presenteren.

Zelf heb ik bij www.onlinespeechacademy.com een aantal sessie gevolgd, daar werd ik zo enthousiast van dat ik later bij haar een aantal masterclases heb gevolgd.
Cursussen zijn goed, maar het belangrijkste is veel doen, liefst beginnen in kleinere groepen. Ik weet niet hoe groot je afdeling is, maar als je opziet tegen presenteren voor 100 man, begin dan met regelmatig te presenteren voor 20. Zie je op tegen 20, begin met regelmatig voor 5 of 6.

Wat je dan presenteert maakt niet eens zoveel uit. Je kunt gewoon je wekelijkse teamvergaderingen deels invullen door roulerend 1 persoon z'n eigen werk te laten presenteren. Of een soort 'onderwijsmomenten', waarbij 1 persoon in een onderwerp duikt en de rest vertelt wat je gevonden hebt. Kun je heel goed zelf organiseren, en levert je werk extra's op, in plaats van dat het cursusgeld kost, dus dat vind je werkgever vast ook een goed idee.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven