Is het erg dat taal verandert?
maandag 25 november 2019 om 10:36
Ik ben blij verrast als iemand het eens een keer goed doet. Zo erg is het al. Ik zie het vaker fout dan goed.
Vorige week zag ik op het buurtforum nog iemand schrijven 'heefd'. Heefd!!
maandag 25 november 2019 om 10:36
Dit soort taalgebruik vind ik dus wel heel erg. Mensen zijn nog te lui om die twee extra letters even te typen, vreselijk.watdachtjehiervan schreef: ↑25-11-2019 10:19Ik vind het niet erg. De taal wordt dan ook meer van deze tijd.
Sla maar is een boek open van Jip en Janneke. Veel woorden uit dat boek zijn ouderwets.
Dingen als 'hij wilt' vind ik niet zo erg. Dat sterke en onregelmatige werkwoorden uiteindelijk zwak en regelmatig worden is iets van alle tijden: niemand zegt toch ook meer 'ik kloeg' in plaats van 'hij klaagde'.
maandag 25 november 2019 om 10:37
Eens.Snarky schreef: ↑25-11-2019 10:34Taal is een gebruiksvoorwerp.
Niet iedereen is er even goed in, dus wat iemand zegt vind ik meestal belangrijker dan of het helemaal grammaticaal correct is en aan de spellingsregeltjes voldoet.
Ik vind het ook niet zo'n punt dat er steeds meer Engelse woorden het Nederlands binnensluipen. Door de invloed van tv, media en technologie is de wereld inmiddels een stuk groter dan de postzegel Nederland, en ik heb liever de verrijking van een perfect Engels woord of een rake uitdrukking, dan dat we geforceerd blijven vasthouden aan het toch wel beperkte Nederlandse repertoire.
Die strijd ga je toch verliezen.
maandag 25 november 2019 om 10:37
-Darkside- schreef: ↑25-11-2019 10:33De Nederlandse taal bevat sowieso al veel leenwoorden. Dat was vroeger echt niet minder dan nu.
Klopt. Vroeger was het Frans bonton en tegenwoordig het Engels.
Dat taal verandert vind ik niet erg en juist wel interessant. Taalverloedering vind ik vreselijk en van een geestelijke armoe getuigen. Schelden met ziektes, verkeerde lidwoorden, grammaticaal onjuiste zinnen, woorden lelijk uitspreken: bijzonder jammer en hinderlijk.
maandag 25 november 2019 om 10:39
maandag 25 november 2019 om 10:41
Niet alleen naar jou, maar taal gaat toch ook over het uitspreken van woorden. Je hoort toch niet of ik een T of D achter het woord veranderd zeg?
Een leenwoord is wat anders dan een anglicisme. Een leenwoord wordt gebruikt als er voor dat woord geen goed Nederlands woord bestaat of als dat Nederlandse woord weer een wat andere lading heeft.-Darkside- schreef: ↑25-11-2019 10:33De Nederlandse taal bevat sowieso al veel leenwoorden. Dat was vroeger echt niet minder dan nu.
Verder zijn er instellingen waar men uit prestigeoverwegingen Engels hanteert. Zo worden colleges gegeven in gebroken Engels aan studenten die zelf ook een betere uitdrukkingsvaardigheid in het Nederlands hebben. Dit is zonde, zo wordt de kennisoverdracht oppervlakkiger omdat zowel zender als ontvanger met een gemankeerde woordenschat communiceren.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Ik vind het niet erg dat de taal verandert. Máár, dat betekent niet dat het correct gebruiken van de taal moet versloffen. Dit wil overigens niet zeggen dat ik nooit fouten maak. Ik vond het vak Nederlands altijd lastig op school.
Ik heb trouwens een gruwelijke hekel aan onterecht gebruik van het woordje 'me' i.p.v. 'mijn'. Dit zie ik steeds vaker voorbij komen. Mijn haren gaan ervan overeind staan.
Ik heb trouwens een gruwelijke hekel aan onterecht gebruik van het woordje 'me' i.p.v. 'mijn'. Dit zie ik steeds vaker voorbij komen. Mijn haren gaan ervan overeind staan.
maandag 25 november 2019 om 10:42
Als het nieuwe woorden zijn waar nog geen Nederlands woord voor was heb ik er ook geen bezwaar tegen. Het Nederlands stikt al eeuwen van de leenwoorden en er is geen enkele reden om daar nu ineens boos over te worden. Ik erger me wel aan uitingen als 'ik ben een guy'. Voor die guy is een prima Nederlands woord beschikbaar immers.
maandag 25 november 2019 om 10:42
Het is trouwens ook typisch Nederlands om strakke, van bovenaf opgelegde regeltjes voor Goed en Fout te hebben die vooral heel geschikt zijn om iemand op te be/veroordelen.
Het Engels wordt in zo'n groot deel van de wereld gebruikt dat het niet te doen is om één overkoepelende in steen gehouwen grammatica te gebruiken. Dat zou ook doodzonde zijn, want juist lokale invloeden leveren vaak de mooiste taal en literatuur op.
Het Engels wordt in zo'n groot deel van de wereld gebruikt dat het niet te doen is om één overkoepelende in steen gehouwen grammatica te gebruiken. Dat zou ook doodzonde zijn, want juist lokale invloeden leveren vaak de mooiste taal en literatuur op.
maandag 25 november 2019 om 10:43
Dat is niet omdat taal verloedert, maar omdat mensen met een laag opleidingsniveau zich door de opkomst van sociale media publiek schriftelijk kunnen uitdrukken. Dat was twee decennia geleden nog voorbehouden aan mensen met een hoger opleidingsniveau. Wat je las was daarom vaker gespeld conform schoolregels dan nu.
maandag 25 november 2019 om 10:44
Gewoon 'smurft' of 'gesmurft' invullen. Dan hoor je vanzelf of het pv (stam + t) of voltooid deelwoord (langer maken of ex-kofschip gebruiken) is.
maandag 25 november 2019 om 10:45
Ja, daar iedereen ziet dat anders. Daar gaat dit topic (onderwerp) over.
Ik denk juist dat de basis vooral goed moet zijn, want soms kan dat op cruciale momenten echt verschil maken.
maandag 25 november 2019 om 10:46
Ook daar zijn their/there/they're niet inwisselbaar hoor.
maandag 25 november 2019 om 10:47
Ik vind het jammer omdat ik heel hard mijn best heb moeten doen om het Nederlands goed te leren. En dan met name omdat in spreektaal geschreven teksten mij nog soms op het verkeerde been zetten. Ik moet dan echt even schakelen om te begrijpen wat er staat.
Dat gezegd hebbende, mijn moedertaal wordt online ook gruwelijk verbasterd. Ik denk dat je daar weinig tegen doet. En als het maar vaak genoeg gebruikt wordt, wordt het vanzelf “gewoon”.
Dat gezegd hebbende, mijn moedertaal wordt online ook gruwelijk verbasterd. Ik denk dat je daar weinig tegen doet. En als het maar vaak genoeg gebruikt wordt, wordt het vanzelf “gewoon”.