MAVO/HAVO advies, wat is wijsheid?
maandag 25 november 2019 om 21:13
We hebben vandaag voor onze dochter een voorlopig advies gekregen voor de middelbare school.
Dit is een dubbel advies: MAVO/HAVO
Het advies klopt ook helemaal met wat wij al jaren terugzien in de rapporten, wat de NIO toets en de CITO toetsen laten zien.
Nu is het zo dat de school waar ze naartoe wil geen gecombineerde brugklassen heeft.
Ze wordt dan in een HAVO klas of MAVO klas geplaatst. Ik begreep dat de school de kinderen bij een dubbel advies op het hoogste niveau plaatst, tenzij we dit niet willen.
We vinden het erg lastig om samen met haar een juiste keuze te maken.
Enerzijds wil je eruit halen wat er in zit en anderzijds wil je ook niet dat ze op haar tenen moet lopen en zich helemaal rot moet leren om met moeite een 6 te halen.
Kortom waar doen we goed aan? Alle tips en ervaringen zijn welkom!
Dit is een dubbel advies: MAVO/HAVO
Het advies klopt ook helemaal met wat wij al jaren terugzien in de rapporten, wat de NIO toets en de CITO toetsen laten zien.
Nu is het zo dat de school waar ze naartoe wil geen gecombineerde brugklassen heeft.
Ze wordt dan in een HAVO klas of MAVO klas geplaatst. Ik begreep dat de school de kinderen bij een dubbel advies op het hoogste niveau plaatst, tenzij we dit niet willen.
We vinden het erg lastig om samen met haar een juiste keuze te maken.
Enerzijds wil je eruit halen wat er in zit en anderzijds wil je ook niet dat ze op haar tenen moet lopen en zich helemaal rot moet leren om met moeite een 6 te halen.
Kortom waar doen we goed aan? Alle tips en ervaringen zijn welkom!
maandag 25 november 2019 om 21:18
Ik heb een burgklasser met mavo advies. Laatst een rapport gehad dat hij misschien havo kan doen. Mijn zoon hééft veel hulp nodig met zeggen, plannen, samen leren. Het is állemaal nieuw en véél. Hij speelt liever nóg. Dáárom wil ik pas aan het einde van dit schooljaar samen met hem kijken wat handig is..nu help ik nog zoveel mogelijk, ook met verslagen enz. ik weet nu dat havo te hoog gegrepen is, ondanks zijn cijfers
maandag 25 november 2019 om 21:23
Hier vroeger ook een combi advies en ook hier was die klas er niet. Destijds werd er gezegd dat ze rond kerst zouden kijken of je niet naar havo/vwo kon overstappen. Dat er dan een 8 gemiddeld nodig was, waren ze vergeten er bij te vertellen.
Uiteindelijk wel gelukt, maar was veel liever hoger begonnen en evt afgezakt dan de stress om een 8 te halen.
Uiteindelijk wel gelukt, maar was veel liever hoger begonnen en evt afgezakt dan de stress om een 8 te halen.
maandag 25 november 2019 om 21:24
Wat wil je dochter zelf? Ik kreeg zelf een dubbel advies en vond het juist fijn om op het hogere niveau te starten, dat paste ook beter bij mijn ambities, karakter en ik vond "leren" ook heel leuk. Voor iemand die het juist fijn vindt om veel dingen naast school etc te doen, kan het juist heel fijn zijn om op het lagere niveau te starten.

maandag 25 november 2019 om 21:24
Hebben jullie al een school op het oog dan, die het moet worden? Lezen... misschien aansturen op een school die beter bij het advies past?
Ik kan me herinneren dat wij op school mavo/havo, havo/vwo of vwo hadden als klassen, of is dat al veranderd tegenwoordig? Zijn er geen dubbele brugklassen meer?
Hebben jullie al een school op het oog dan, die het moet worden? Lezen... misschien aansturen op een school die beter bij het advies past?
Ik kan me herinneren dat wij op school mavo/havo, havo/vwo of vwo hadden als klassen, of is dat al veranderd tegenwoordig? Zijn er geen dubbele brugklassen meer?

maandag 25 november 2019 om 21:27
Wat jammer dat ze op school geen combi brugklas hebben.
Mijn dochter kreeg 3 jaar terug hetzelfde voorlopige advies. Haar definitieve advies werd HAVO en daar zit ze nu nog steeds.
Wanneer het twijfelachtig blijft zoubik niet het hoogste niveau kiezen. Dit zal betekenen dat ze op hun tenen gaan lopen en moeten blijven lopen en als het niet lukt moeten ze een niveau omlaag. Klimmen kan altijd na het eerste jaar nog of na 4 mavo. Het is best een verschil tussen mavo en havo, dat moet ook wel bij je kind passen.
Mijn dochter kreeg 3 jaar terug hetzelfde voorlopige advies. Haar definitieve advies werd HAVO en daar zit ze nu nog steeds.
Wanneer het twijfelachtig blijft zoubik niet het hoogste niveau kiezen. Dit zal betekenen dat ze op hun tenen gaan lopen en moeten blijven lopen en als het niet lukt moeten ze een niveau omlaag. Klimmen kan altijd na het eerste jaar nog of na 4 mavo. Het is best een verschil tussen mavo en havo, dat moet ook wel bij je kind passen.
maandag 25 november 2019 om 21:30
Een mavo/havo klas is meestal op mavo niveau en de uitblinkers (met bijv 7,5 gemiddeld) kunnen dan evt opstromen naar de havo. Dit zijn er nooit heel veel, het is echt niet zo dat de helft naar de mavo en de helft naar de havo gaat, eerder 25 mavo en 5 havo.
Vraag de juf/meester nog eens wat die denkt en vraag ook je kind zelf wat ze denkt. Is jouw kind best zelfstandig en kan ze goed overzicht houden? Dan is havo misschien wel de goede weg en een mooie uitdaging. Mavo kan altijd nog. Als ze nu bij voorbaat al denkt, dat gaat mij niet lukken of als de juf/meester twijfels heeft, kun je beter op de mavo starten. Maar realiseer je dat van de mavo alsnog naar de havo gaan echt heel moeilijk is!
Ik zie vaak leerlingen die op de mavo keihard werken om dat havo advies dan te krijgen terwijl voor mijn idee soms minder intelligente kinderen op de havo met allemaal 5,5en door mogen. Het niveau verschil tussen een mavo- en een havoklas is mijns inziens in en brugklas in elk geval ook weer niet zó groot. Voornamelijk het tempo ligt vaak ietsje hoger maar inzichtelijk komen de verschillen echt pas in de tweede/derde klas.
Vraag de juf/meester nog eens wat die denkt en vraag ook je kind zelf wat ze denkt. Is jouw kind best zelfstandig en kan ze goed overzicht houden? Dan is havo misschien wel de goede weg en een mooie uitdaging. Mavo kan altijd nog. Als ze nu bij voorbaat al denkt, dat gaat mij niet lukken of als de juf/meester twijfels heeft, kun je beter op de mavo starten. Maar realiseer je dat van de mavo alsnog naar de havo gaan echt heel moeilijk is!
Ik zie vaak leerlingen die op de mavo keihard werken om dat havo advies dan te krijgen terwijl voor mijn idee soms minder intelligente kinderen op de havo met allemaal 5,5en door mogen. Het niveau verschil tussen een mavo- en een havoklas is mijns inziens in en brugklas in elk geval ook weer niet zó groot. Voornamelijk het tempo ligt vaak ietsje hoger maar inzichtelijk komen de verschillen echt pas in de tweede/derde klas.
maandag 25 november 2019 om 21:34
Kijk naar het karakter van dochter. Vindt ze leren leuk en kan ze plannen (en zich daaraan houden)? Dan havo. Anders mavo.
Blijft de twijfel bestaan? Gesprek met middelbare school aanvragen, dit komt vast veel vaker voor gezien ze geen combiklassen hebben.
Mijn eigen voorkeur zou gaan naar havo. Afzakken is altijd makkelijker dan opschalen.
Blijft de twijfel bestaan? Gesprek met middelbare school aanvragen, dit komt vast veel vaker voor gezien ze geen combiklassen hebben.
Mijn eigen voorkeur zou gaan naar havo. Afzakken is altijd makkelijker dan opschalen.
maandag 25 november 2019 om 21:35
Ik ben zo benieuwd waar je deze wijsheid vandaan hebt, zeker met die cjjfers die je zo rondstrooit. Zijn er onderzoeken? Ben je zelf docent? Is het alleen wat je van anderen hoort? Je zegt het namelijk met een stelligheid alsof het de waarheid is...Minik schreef: ↑25-11-2019 21:30Een mavo/havo klas is meestal op mavo niveau en de uitblinkers (met bijv 7,5 gemiddeld) kunnen dan evt opstromen naar de havo. Dit zijn er nooit heel veel, het is echt niet zo dat de helft naar de mavo en de helft naar de havo gaat, eerder 25 mavo en 5 havo.
(Nogmaals, ik ben gewoon benieuwd

maandag 25 november 2019 om 21:39
Ze weet het zelf ook niet goed, daarom willen we de voors en tegens van beide opties tegen elkaar afwegen om tot een juiste keuze te komen. Het is een meisje wat best serieus is, heeft haar huiswerk altijd op tijd af, doet dit meestal gewoon uit zichzelf hoeft weinig aangespoord te worden, alleen komt leren in het weekend niet in haar woordenboek voor.

maandag 25 november 2019 om 21:40

maandag 25 november 2019 om 21:42
Minik schreef: ↑25-11-2019 21:30Een mavo/havo klas is meestal op mavo niveau en de uitblinkers (met bijv 7,5 gemiddeld) kunnen dan evt opstromen naar de havo. Dit zijn er nooit heel veel, het is echt niet zo dat de helft naar de mavo en de helft naar de havo gaat, eerder 25 mavo en 5 havo.
Hier vier jaar geleden niet hoor. Mavo/havo klas had havo boeken. En afgeronde zeven voor alle vakken nodig voor havo, de rest ging mavo doen.
maandag 25 november 2019 om 21:43
Die van ons deed een combi klas, maar op zich stelde dat niet vreselijk veel voor, ze kregen gewoon havo les (dan lig je niet achter als je havo kunt doen). Ze kreeg wel steeds een dubbel rapport, mavo en havo cijfers naast elkaar.
Een andere school, waar de combi niet werd aangeboden, werkte samen met een vmbo. Maar doe je de havo, moet je gemiddeld een zes staan. Ga je naar de mavo, moet je om op te stromen gemiddeld een zeven staan. En het probleem is nou net dat niet alle vakken even makkelijk zijn. Haal je voor Frans een vier, moet je voor een ander vak al een héél goed cijfer halen. Een zes gemiddeld is toch minder stressen.
Een andere school, waar de combi niet werd aangeboden, werkte samen met een vmbo. Maar doe je de havo, moet je gemiddeld een zes staan. Ga je naar de mavo, moet je om op te stromen gemiddeld een zeven staan. En het probleem is nou net dat niet alle vakken even makkelijk zijn. Haal je voor Frans een vier, moet je voor een ander vak al een héél goed cijfer halen. Een zes gemiddeld is toch minder stressen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
maandag 25 november 2019 om 21:47
Ik zou nog even wachten. Een half jaar in groep 8 is veel, qua ontwikkeling.
Hier mavo advies, tot ze een vwo eindcito maakte. Ook wel wat last met plannen, maar zelf wilde ze graag havo proberen. Nu zit ze in de brugklas havo/mavo, krijgt op havo niveau les en de cijfers zien we in zowel havo als mavo niveau.
Ze doet het geweldig, is enthousiast en secuur, maar loopt niet op haar tenen. Afstromen naar mavo kan altijd nog.
Hier mavo advies, tot ze een vwo eindcito maakte. Ook wel wat last met plannen, maar zelf wilde ze graag havo proberen. Nu zit ze in de brugklas havo/mavo, krijgt op havo niveau les en de cijfers zien we in zowel havo als mavo niveau.
Ze doet het geweldig, is enthousiast en secuur, maar loopt niet op haar tenen. Afstromen naar mavo kan altijd nog.
maandag 25 november 2019 om 21:52
afstromen is niet voor ieder kind een succes. je kunt een gevoel van falen krijgen. Soms krijg je de basis niet goed mee, en dit kan ook op een niveau lager problemen geven.
voor sommige kinderen is het gewoon beter om juist voor het iets lager niveau te kiezen, zodat ze dit relatief makkelijk aan kunnen. de stof wordt zo beter beheerst en er is meer ruimte voor een sociaal leven, sporten, hobby's, muziek maken, vrienden, etc. Wat een beter basis is om later naar een hoger niveau door te stromen.
Er zijn kinderen die op het gymnasium beginnen en uiteindeljk met de hakken over de sloot met moeite vmbo diploma halen.
voor sommige kinderen is het gewoon beter om juist voor het iets lager niveau te kiezen, zodat ze dit relatief makkelijk aan kunnen. de stof wordt zo beter beheerst en er is meer ruimte voor een sociaal leven, sporten, hobby's, muziek maken, vrienden, etc. Wat een beter basis is om later naar een hoger niveau door te stromen.
Er zijn kinderen die op het gymnasium beginnen en uiteindeljk met de hakken over de sloot met moeite vmbo diploma halen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover

maandag 25 november 2019 om 21:57
Mijn oudste had ook een VMBOtl(mavo dus)/Havo advies. Kind wilde zelf super graag naar een bepaalde middelbare school met extra praktijk vakken zoals koken en dierenverzorging, die boden alleen maar VMBOgl en VMBOtl, dus geen havo. Maar kind zit er al tijdje met plezier en goede cijfers in de VMBOtl klas en dat is voor mij belangrijker dan die Havo.
Dus kijk vooral naar wat je kind wil zou ik zeggen?
Dus kijk vooral naar wat je kind wil zou ik zeggen?

maandag 25 november 2019 om 21:58
Hamerhaai, van gymnasium afstromen naar mavo is een teken dat er iets grondig scheef zit bij een kind. De basisschool kan een totaal verkeerd advies hebben gegeven, of (en dat is waarschijnlijker) een kind heeft totaal geen idee hoe het moet leren.
TO, ik zou inzetten op havo. Het verschil tussen mavo en havo is echt niet zo groot en met een beetje goed werken kan ze het prima redden. Redt ze het niet, dan kan ze altijd nog naar de mavo.
TO, ik zou inzetten op havo. Het verschil tussen mavo en havo is echt niet zo groot en met een beetje goed werken kan ze het prima redden. Redt ze het niet, dan kan ze altijd nog naar de mavo.

maandag 25 november 2019 om 22:06
Werk zelf al een aantal jaar in het onderwijs. Verschillende scholen, wordt vaak op dezelfde manier gedaan. Ik las hieronder havo boeken, dat kan natuurlijk prima, maar er zit gewoon inhoudelijk in de brugklas niet zo heel veel verschil tussen mavo en havo boeken. Vaak staat er net een klein stukje extra informatie bij genoemd in het havo boek of zijn de opgaven ingedeeld op gemiddeld, iets makkelijker en iets moeilijker niveau.Maartje2016 schreef: ↑25-11-2019 21:35Ik ben zo benieuwd waar je deze wijsheid vandaan hebt, zeker met die cjjfers die je zo rondstrooit. Zijn er onderzoeken? Ben je zelf docent? Is het alleen wat je van anderen hoort? Je zegt het namelijk met een stelligheid alsof het de waarheid is...
(Nogmaals, ik ben gewoon benieuwd)
Wat echt elke school doet is dat leerlingen die vanuit een combi klas naar het hogere niveau gaan, een bepaald cijfer gemiddeld moeten hebben. De ene school zegt 7, de ander 7,5, de ander 8, maar er moet in elk geval echt goed gescoord worden. Een kind wat er net onder zit maar veel ambitie toont kan in een rapportvergadering nog weleens naar het niveau hoger gestemd worden maar dit komt gewoon echt niet zo heel veel voor. Opstromen is echt niet makkelijk.
maandag 25 november 2019 om 22:15
Op de basisschool leerde ik ook nooit. Maar op de middelbare school juist wel, toen werd het van belang. Dus niet leren in het weekend terwijl je op de basisschool zit zegt echt niks...mamavanjumili schreef: ↑25-11-2019 21:39Ze weet het zelf ook niet goed, daarom willen we de voors en tegens van beide opties tegen elkaar afwegen om tot een juiste keuze te komen. Het is een meisje wat best serieus is, heeft haar huiswerk altijd op tijd af, doet dit meestal gewoon uit zichzelf hoeft weinig aangespoord te worden, alleen komt leren in het weekend niet in haar woordenboek voor.Nu kan ze dit wel redden in groep 8, maar denk dat ze dit volgend jaar niet gaat redden om in het weekend helemaal niets te gaan doen. En ja, gaat ze dit wel doen als ze gaat puberen?
Wij kregen ook nooit huiswerk op de basisschool maar ik heb op de middelbare school geen opdracht huiswerk in al die zes jaren overgeslagen.
Gewoon op de havo beginnen, als het niet lukt kan ze toch een niveau lager gaan doen. Als ze naar mavo gaat moet ze eerst gaan 'bewijzen' dat het te makkelijk voor haar is, maar ze kan dan ook gaan onderpresteren waardoor het bewijs er (in cijfers) niet is.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
maandag 25 november 2019 om 22:28
Wat dan ook de basisschool te verwijten valt, want die hadden waarschijnlijk kunnen (moeten?) zien dat het kind zonder werken alles kon, en had dus moeten inzetten op het leren leren voor dit kind.*TanteSjaan* schreef: ↑25-11-2019 21:58Hamerhaai, van gymnasium afstromen naar mavo is een teken dat er iets grondig scheef zit bij een kind. De basisschool kan een totaal verkeerd advies hebben gegeven, of (en dat is waarschijnlijker) een kind heeft totaal geen idee hoe het moet leren.