MAVO/HAVO advies, wat is wijsheid?

25-11-2019 21:13 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben vandaag voor onze dochter een voorlopig advies gekregen voor de middelbare school.
Dit is een dubbel advies: MAVO/HAVO
Het advies klopt ook helemaal met wat wij al jaren terugzien in de rapporten, wat de NIO toets en de CITO toetsen laten zien.
Nu is het zo dat de school waar ze naartoe wil geen gecombineerde brugklassen heeft.

Ze wordt dan in een HAVO klas of MAVO klas geplaatst. Ik begreep dat de school de kinderen bij een dubbel advies op het hoogste niveau plaatst, tenzij we dit niet willen.
We vinden het erg lastig om samen met haar een juiste keuze te maken.

Enerzijds wil je eruit halen wat er in zit en anderzijds wil je ook niet dat ze op haar tenen moet lopen en zich helemaal rot moet leren om met moeite een 6 te halen.

Kortom waar doen we goed aan? Alle tips en ervaringen zijn welkom!
mamavanjumili schreef:
26-11-2019 21:54
Ja, gelukkig wel. Dit scheelt in ieder geval de schoolkeuze stress......
Dat is wel een enorm voordeel inderdaad. Misschien kun je dan ook vrijblijvend advies vragen van de school. Ik begrijp dat iemand in een eerdere reactie stelde dat afstromen makkelijk gaat, maar niet makkelijk is. Dat denk ik ook. Tenzij er een redelijk grote groep samen afstroomt. Hoe dat de afgelopen jaren is gelopen weet de schoolleiding natuurlijk. Als de norm is dat er na de brugklas 20 leerlingen overgaan en 10 afstromen dan geeft dat voor de afstromers minder een gevoel van falen dan wanneer er normaal 29 overgaan en 1 afstroomt.
mamavanjumili schreef:
25-11-2019 21:39
Het is een meisje wat best serieus is, heeft haar huiswerk altijd op tijd af, doet dit meestal gewoon uit zichzelf hoeft weinig aangespoord te worden
Klinkt als een meisje dat prima naar de havo kan. Ik denk dat ze zich ook beter thuis zal voelen op de havo en dat de omgeving daar een fijnere stimulans zal zijn om het beste uit zichzelf te halen.
Ik had vroeger hetzelfde advies, heb voor Havo gekozen en is me prima afgegaan. Ik kwam meer tot bloei daar, meer stimulans tot presteren dan op de basisschool en al mn vriendinnen gingen ook naar die school. Misschien dat dat ook helpt.
Sowieso ga ik ervan uit dat het definitieve advies nog wat omhoog gaat. Bijna altijd wordt het voorlopige advies namelijk wat terughoudend gegeven zodat het kind zich richting de eindtoets nog kan ontwikkelen. Dus er is best kans dat ze uiteindelijk ongemengd havo-advies krijgt.

Als je haar bij voorbaat al voor mavo laat kiezen, laat je je mijns inziens leiden door angst. En dat is echt super zonde bij een meisje dat zo serieus en zelfstandig werkt. Angst is nooit een goede raadgever. Haar eigen motivatie daarentegen wel. Ik zou zeker havo proberen, waarschijnlijk lukt het haar gewoon prima.
Vandaag hebben we het definitieve schooladvies gehad. Dit blijft dus het dubbele advies: mavo/havo.
De juf heeft gezegd dat ze er alle vertrouwen in heeft dat ze toch Havo aan kan. Zeker gezien haar werkhouding en inzet.
Omdat haar Cito's vanaf groep 6 wisselend zijn, krijgt ze toch ook een mavo advies erbij.
Dit komt omdat ze deels II (havo) en deels III (mavo) Cito uitslagen heeft.
De NIO gaf havo aan.
Mijn dochter zegt ook dat ze toch Havo wil proberen en daar staan we ook volledig achter.
Nu is het afwachten hoe ze zich gaat ontwikkelen.....
Mijn dochter had ook een dubbel advies met havo als richting. De middelbare school heeft mavo/havo, havo, havo/VWO en VWO lagen. Iedereen die enkel advies had ging naar een dakpanklas. Mavo naar mavo/havo en havo naar havo/VWO en VWO naar VWO. Mavo/havo naar havo en havo/VWO naar VWO. Op mavo/havo les op havo niveau en havo, havo/VWO op VWO niveau les.

Ik ben blij dat mijn dochter in een havo klas zit en niet zorgen hoeft te maken of ze wel aan het niveau voldoet. Nu mag ze 2 te kort punten hebben om over te gaan naar de volgende klas ipv alles minimaal een 7,5 om op te stromen. Deze stress niet hebben is de moeite waard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven