MAVO/HAVO advies, wat is wijsheid?

25-11-2019 21:13 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben vandaag voor onze dochter een voorlopig advies gekregen voor de middelbare school.
Dit is een dubbel advies: MAVO/HAVO
Het advies klopt ook helemaal met wat wij al jaren terugzien in de rapporten, wat de NIO toets en de CITO toetsen laten zien.
Nu is het zo dat de school waar ze naartoe wil geen gecombineerde brugklassen heeft.

Ze wordt dan in een HAVO klas of MAVO klas geplaatst. Ik begreep dat de school de kinderen bij een dubbel advies op het hoogste niveau plaatst, tenzij we dit niet willen.
We vinden het erg lastig om samen met haar een juiste keuze te maken.

Enerzijds wil je eruit halen wat er in zit en anderzijds wil je ook niet dat ze op haar tenen moet lopen en zich helemaal rot moet leren om met moeite een 6 te halen.

Kortom waar doen we goed aan? Alle tips en ervaringen zijn welkom!
Minik schreef:
25-11-2019 21:30
Een mavo/havo klas is meestal op mavo niveau en de uitblinkers (met bijv 7,5 gemiddeld) kunnen dan evt opstromen naar de havo. Dit zijn er nooit heel veel, het is echt niet zo dat de helft naar de mavo en de helft naar de havo gaat, eerder 25 mavo en 5 havo.
Nou, als ik eerlijk ben ken ik hier in de buurt geen enkele school met gemengde klassen die lesgeeft op het lagere niveau. Oudste heeft ook bij vmbo-havoklas op havo-niveau les gekregen. Ze kregen dubbele cijfers. Als je onvoldoendes had ging je naar VMBO, anders kon je op de Havo blijven. Ik schat dat ongeveer de helft op de havo bleef, de rest naar VMBO. De kinderen die naar VMBO gingen riepen direct: hier hoef je echt níks te doen! Ik zou ook naar het VMBO komen als ik jullie was! Ik denk dus dat er echt wel een duidelijk niveauverschil in zit.

Middelste zit op VMBO. Ik vind een enorm verschil dat daar beduidend minder huiswerk gemaakt wordt! (Krijgen ze ook niet op, t is niet dat kind gewoon niks doet).

Is je dochter gemotiveerd ook thuis flink aan de slag te gaan? Hoe is haar zelfstandigheid? Als je denkt dat ze dat met flinke tegenzin zal doen (of het niet op kan brengen) zou ik haar naar vmbo laten gaan. Anders zeker Havo proberen.
Minik schreef:
Een mavo/havo klas is meestal op mavo niveau en de uitblinkers (met bijv 7,5 gemiddeld) kunnen dan evt opstromen naar de havo. Dit zijn er nooit heel veel, het is echt niet zo dat de helft naar de mavo en de helft naar de havo gaat, eerder 25 mavo en 5 havo.

Vraag de juf/meester nog eens wat die denkt en vraag ook je kind zelf wat ze denkt. Is jouw kind best zelfstandig en kan ze goed overzicht houden? Dan is havo misschien wel de goede weg en een mooie uitdaging. Mavo kan altijd nog. Als ze nu bij voorbaat al denkt, dat gaat mij niet lukken of als de juf/meester twijfels heeft, kun je beter op de mavo starten. Maar realiseer je dat van de mavo alsnog naar de havo gaan echt heel moeilijk is!

Ik zie vaak leerlingen die op de mavo keihard werken om dat havo advies dan te krijgen terwijl voor mijn idee soms minder intelligente kinderen op de havo met allemaal 5,5en door mogen. Het niveau verschil tussen een mavo- en een havoklas is mijns inziens in en brugklas in elk geval ook weer niet zó groot. Voornamelijk het tempo ligt vaak ietsje hoger maar inzichtelijk komen de verschillen echt pas in de tweede/derde klas.
Klopt. De kinderen worden in een m/h-klas ook een beetje bang gemaakt voor de havo, dat zou heel moeilijk zijn.
Ik zou altijd kiezen voor het hoogste niveau. Dan zijn zessen genoeg, het verschil in moeilijkheid is niet bizar groot, en afstromen kan altijd nog.
Stefke schreef:
25-11-2019 22:31
Nou, als ik eerlijk ben ken ik hier in de buurt geen enkele school met gemengde klassen die lesgeeft op het lagere niveau. Oudste heeft ook bij vmbo-havoklas op havo-niveau les gekregen. Ze kregen dubbele cijfers. Als je onvoldoendes had ging je naar VMBO, anders kon je op de Havo blijven. Ik schat dat ongeveer de helft op de havo bleef, de rest naar VMBO. De kinderen die naar VMBO gingen riepen direct: hier hoef je echt níks te doen! Ik zou ook naar het VMBO komen als ik jullie was! Ik denk dus dat er echt wel een duidelijk niveauverschil in zit.

Middelste zit op VMBO. Ik vind een enorm verschil dat daar beduidend minder huiswerk gemaakt wordt! (Krijgen ze ook niet op, t is niet dat kind gewoon niks doet).

Is je dochter gemotiveerd ook thuis flink aan de slag te gaan? Hoe is haar zelfstandigheid? Als je denkt dat ze dat met flinke tegenzin zal doen (of het niet op kan brengen) zou ik haar naar vmbo laten gaan. Anders zeker Havo proberen.
Wellicht verschil in regio? Ik vind die insteek van les geven op het hogere niveau overigens vreemd, want dan laat je dus opzettelijk de helft van de leerlingen een gevoel krijgen dat ze het niet aan kunnen. In plaats van dat de hele klas het aan kan en sommigen gewoon nog sterker blijken te zijn. Het voordeel van op het hogere niveau lesgeven is dat er meer kinderen op het hogere niveau blijven als je dan dus met gewone voldoendes (6en) over mag. Of werkt dat dan weer niet zo? Zoals ik het namelijk lees gaan al die mavo’ers dan alsnog met onvoldoendes afzakken naar de havo.

Of werkt het alsnog met een gemiddeld cijfer hoger dan bijv 7 is op de havo blijven? Dan klopt de insteek namelijk niet want een leerling in een havo klas (niet gemengd) mag ook gewoon over naar de volgende klas havo met 6en. Dus dan is het havo-niveau niet helemaal eerlijk.
Andere school een optie?

En anders zou ik toch echt gaan voor HAVO met de insteek er vantevoren bij dat moest het echt tegenvallen ze nog altijd kan afstromen.

Voordeel aan zo'n uniforme klas is wel dat ze zich als puber niet zomaar laat meedrijven met de MAVO'ers van de groep.
Ze zou de eerste in zo'n combi-klas niet zijn die geen barst voor school doet omdat geen van haar vriendinnnen dat doet.
sugarmiss schreef:
25-11-2019 21:40
Zo hoog mogelijk beginnen. HAVO klas dus. Afstromen is veel makkelijker dan opstromen.

En uitdagingen zijn juist goed.
Niks mis met een beetje moeite moeten doen om mee te komen.
Lekker inkakken op de MAVO en fluitend met 2 vingers in je neus je diploma halen terwijl er met inzit dat is pas jammer.
Ach, hier 2 mavo kinderen die er eigenlijk te slim voor waren, en die uiteindelijk hbo en universiteit gedaan hebben.
Zoon op havo/vwo begonnen maar was daar doodongelukkig. Na 3 maanden hebben we hem op vmbo-t geplaatst, en volgens hem de beste keus ooit. Hij heeft het zo naar zn zin gehad op school! En inderdaad, met 2 vingers in zn neus, maar wel een blij en gelukkig kind.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik heb ook voor een blij en gelukkig kind gekozen.
In ons geval was dat niet de kans op falen op de havo, maar met gemak en zelfvertrouwen de mavo.

Maar ik ken ook kinderen die juist gelukkiger worden op de havo met de veilige afstroommogelijkheid als het eventueel niet zou lukken.

Volgens mij kun je er enkel iets zinnigs over zeggen als je je kind een beetje kent. En dat zijn jullie en de leerkrachten van de basisschool.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Marnamai schreef:
25-11-2019 23:44
Voordeel aan zo'n uniforme klas is wel dat ze zich als puber niet zomaar laat meedrijven met de MAVO'ers van de groep.
De mavo'ers zitten niet in de mavo/ havo brugklas. Verder: jouw bijdrage qua vooroordelen is stuitend.
ikBedoelHetGoed schreef:
25-11-2019 23:56
De mavo'ers zitten niet in de mavo/ havo brugklas. Verder: jouw bijdrage qua vooroordelen is stuitend.
Eens qua vooroordelen. Maar dit hangt dus af van hoe de school zich profileert, maar ik zie heel vaak wel mavoleerlingen in een mavo/havo klas omdat de lessen dus gewoon op mavo niveau zijn en alleen de uitblinkers doorgaan naar havo.
Hoezo zie jij dat heel vaak, Minik? Kom je beroepsmatig op vo scholen voor inspectie bijvoorbeeld? (oprechte vraag; ik ken namelijk maar drie scholen met een mavo/ havo klas en die gebruiken toevallig alle drie havo boeken, dus ik dacht dat dat een voorschrift was)
Kijk naar je kind, is het een meisje met veel zelfvertrouwen?
Wat zijn haar sterke kanten? Welke eigenschappen passen bij een havo? Maakt ze huiswerk zonder problemen?

Mijn ervaring is dat de afstromers die ik in mijn klas had allemaal het gevoel hebben gehad dat ze hebben gefaald. (Die kwamen van een hoger niveau bij mij in de klas) De kinderen die vanuit mijn klas opstroomden stonden daardoor ook veel sterker in hun schoenen. Afstromen gaat zeker ‘makkelijker’ maar het ís niet makkelijker.
Mijn leerlingen die opstromen hebben allemaal een beetje dezelfde eigenschappen: ze schuwen het niet om te werken, zijn enthousiast, maken trouw hun huiswerk, kunnen redelijk goed plannen en trekken zich weinig aan van wat de rest vindt.

Grote verschil tussen mavo en havo is de mate van reproductie en inzicht.
Even heel simpel gezegd:
Mavovraag: Wat zijn de Deltawerken?
Havovraag: Leg uit wat de invloed is van de Deltawerken op de infrastructuur in Rotterdam.

Mavo: 2a + 4 = 28, a =
Havo: X^2 - 5 = 4x, x =, los op met ontbinden in factoren.

Je zou haar leerkracht nog kunnen vragen hoe ze scoort op de verschillende soorten vragen, scoort ze goed op inzicht- en toepassingsvragen maar blijft ze soms wat hangen in de reproductie dan zou je haar makkelijker naar de havo kunnen sturen dan wanneer het andersom is.

En ook erg belangrijk: wat wil ze zelf?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
ikBedoelHetGoed schreef:
26-11-2019 00:20
Hoezo zie jij dat heel vaak, Minik? Kom je beroepsmatig op vo scholen voor inspectie bijvoorbeeld? (oprechte vraag; ik ken namelijk maar drie scholen met een mavo/ havo klas en die gebruiken toevallig alle drie havo boeken, dus ik dacht dat dat een voorschrift was)
Ik werk inderdaad in het onderwijs, heb meerdere scholen zelf goed gezien maar ook veel contact met collega’s op andere scholen, dus ik spreek absoluut uit ervaring.
Minik schreef:
25-11-2019 22:44
Wellicht verschil in regio? Ik vind die insteek van les geven op het hogere niveau overigens vreemd, want dan laat je dus opzettelijk de helft van de leerlingen een gevoel krijgen dat ze het niet aan kunnen. In plaats van dat de hele klas het aan kan en sommigen gewoon nog sterker blijken te zijn. Het voordeel van op het hogere niveau lesgeven is dat er meer kinderen op het hogere niveau blijven als je dan dus met gewone voldoendes (6en) over mag. Of werkt dat dan weer niet zo? Zoals ik het namelijk lees gaan al die mavo’ers dan alsnog met onvoldoendes afzakken naar de havo.

Of werkt het alsnog met een gemiddeld cijfer hoger dan bijv 7 is op de havo blijven? Dan klopt de insteek namelijk niet want een leerling in een havo klas (niet gemengd) mag ook gewoon over naar de volgende klas havo met 6en. Dus dan is het havo-niveau niet helemaal eerlijk.

Dat was bij mijn kinderen dus niet zo, want de gemengde brugklas was alleen voor de kinderen met een gemengd advies. De kinderen die met hun niveau net geen havo advies kregen maar een ruim tot zeer ruim mavo advies. Dus alleen voor kinderen die een grote kans hadden twee havo te halen.

Als je advies mavo had, dan had school ook nog een niet gemengde brugklas die het mavo boek gebruikte.
Minik schreef:
Minik schreef:
25-11-2019 22:44
Ik vind die insteek van les geven op het hogere niveau overigens vreemd, want dan laat je dus opzettelijk de helft van de leerlingen een gevoel krijgen dat ze het niet aan kunnen.
Ik kan gewoon niet geloven dat jij in het onderwijs werkt. Jouw werkelijkheid staat zo ver af van de werkelijkheid die ik recent heb meegemaakt en nu meemaak. Ik denk eerder dat jij in een uitzonderlijke regio werkt. En dat het hoog tijd is het beleid daar aan te passen, want de aanpak die ik ken geeft aanzienlijk betere cijfers.

@TO: aangezien een combiklas geen optie is voor jouw dochter, zou ik aanraden goed te luisteren naar wat dochter wil. Ieder mens is het meest gemotiveerd door eigen keuzes immers.
ikBedoelHetGoed schreef:
26-11-2019 07:58
Ik kan gewoon niet geloven dat jij in het onderwijs werkt. Jouw werkelijkheid staat zo ver af van de werkelijkheid die ik recent heb meegemaakt en nu meemaak. Ik denk eerder dat jij in een uitzonderlijke regio werkt. En dat het hoog tijd is het beleid daar aan te passen, want de aanpak die ik ken geeft aanzienlijk betere cijfers.
Grappig dat omdat jij drie scholen gezien hebt ik nu niet in het onderwijs zou kunnen werken.
Stefke schreef:
Nou, als ik eerlijk ben ken ik hier in de buurt geen enkele school met gemengde klassen die lesgeeft op het lagere niveau. Oudste heeft ook bij vmbo-havoklas op havo-niveau les gekregen.

Wat logisch is. Het grootste verschil is het tempo. Ik stroomde ooit af. De boeken waren hetzelfde. Maar toen in in mavo2 terecht kwam, bleek dat ik de eerste 10 lessen Frans bijvoorbeeld al had gehad in havo1.
Zou je het andersom doen, dus les op het lagere nivo, dan moet je dus een hoop inhalen om op te stromen.
Daarom zegt ook (bijna) iedereen; probeer de havo.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Sorry, Feow. Ik word inderdaad wat kribbig van mensen die maar wat raaskallen en daarbij zelfs zichzelf tegenspreken. En daarmee doel ik niet op jou.
:heart:
anoniem_361479 wijzigde dit bericht op 26-11-2019 17:16
Reden: Gum
89.73% gewijzigd
Wat een nare sfeer ineens.
Kan me niet voorstellen dat dat goed bedoeld is.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Toen ik op de havo begon, hadden we twee havo-klassen. In de ene klas (de c-klas) plaatsten ze de leerlingen waarvan men verwachtte dat zij de havo goed aankonden. De andere klas (de d-klas) werd gevuld met leerlingen waar het twijfelachtig was op basis van cito-score en het advies van de basisschoolleraar. Van de d-klas met twijfelgevallen was al vlot niks over, die stroomden af naar het vmbo-tl. Echter gebeurde dat ook in de c-klas, maar in mindere mate ...

Maar: er is nooit iemand opgestroomd naar het vwo. Bij ons kon je alleen maar naar beneden qua niveau, hetgeen dan ook rap gebeurde. Vooral gezien dat laatste (het geringe opstroom-perspectief) zou ik in beginsel inzetten op havo. Een niveau naar beneden kan snel, een niveau hoger is (gebaseerd op mijn ervaring) een stuk moeilijker.
Uit de m/h-brugklas van mijn dochter zijn vier van de 23 naar de havo gegaan. De eisen waren ook nogal fors, voor alles minimaal 7,5 gemiddeld. Er werd op mavo+ niveau lesgegeven.
Stefke schreef:

Hier is het juist andersom. Boeken HAVO/VWO. Les op HAVO niveau en dacht dat je een 7,5 of 8 moest staan voor alle vakken en dan mag je doorstromen naar het VWO.

De manier van jullie lijkt me erg demotiverend voor kinderen die advies voor het lagere niveau hebben gekregen. Moeten een jaar op hun tenen lopen, halen onvoldoendes om daarna les op het juiste niveau te kunnen krijgen.
Minik schreef:

Eh eerder vaak andersom. Tenminste dat is mij van de week nog verteld bij een informatieavond op school.
Maar goed dan nog.

Als TO's kind dan zo makkelijk uitblinkt omdat ze havo aan kan.. dan gaat ze na dat jaar gewoon naar de havo.
Tess1981 schreef:
26-11-2019 19:55
De manier van jullie lijkt me erg demotiverend voor kinderen die advies voor het lagere niveau hebben gekregen. Moeten een jaar op hun tenen lopen, halen onvoldoendes om daarna les op het juiste niveau te kunnen krijgen.
:idee:
Die zitten daar niet. Die zitten in de mavo brugklas. En de kinderen die de havo aankunnen, zitten in de havo brugklas. De mavo/havo brugklas is alleen voor kinderen met precies dat advies. Er zijn op veel scholen tegenwoordig dus drie smaken brugklassen per twee niveaus.

@TO: worden beide niveaus wel op één en dezelfde school aangeboden?
ikBedoelHetGoed schreef:
26-11-2019 20:17
:idee:
Die zitten daar niet. Die zitten in de mavo brugklas. En de kinderen die de havo aankunnen, zitten in de havo brugklas. De mavo/havo brugklas is alleen voor kinderen met precies dat advies. Er zijn op veel scholen tegenwoordig dus drie smaken brugklassen per twee niveaus.

Hier zijn de brugklassen op scholen in de buurt combiklassen.
Als ze de gewoonte hebben om kinderen met een dubbel advies op het hoogste niveau te plaatsen dan zullen ze ook wel weten wat ze moeten doen als dat advies toch te hoog uitpakt, het lijkt mij tenminste dat ze dat risico wel incalculeren. Dus ik zou daar denk ik toch in mee gaan, tenzij je echt denkt dat havo te hoog gegrepen is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
[/quote]

Ja, gelukkig wel. Dit scheelt in ieder geval de schoolkeuze stress......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven