Werk & Studie alle pijlers

Thuisstudie administratie

30-11-2019 19:36 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik een baan in een andere richting wil gaan zoeken wil ik graag een passende thuisstudie doen.
Ik wil naar een functie met veel klantencontact (telefonisch of face-to-face), gecombineerd met administratieve werkzaamheden. Denk aan een functie als klantenservicemedewerker, receptionist, medewerker makelaarskantoor, die richtingen zeg maar. Ik heb onder andere een opleiding Commercieel medewerker binnendienst, en ook Marketing NIMA-A. Beiden al wel zo'n 10 jaar geleden, via de NHA, wat mij goed beviel.

Nu vraag ik mij af welke thuisstudie in de richting administratie een goede aanvulling is voor mij. Ik wil graag een erkend diploma en iets dat ook gevraagd wordt/daadwerkelijk nut heeft voor een werkgever.

Wie heeft er goede tips?
Welke vaardigheden wil je leren die iets toevoegen?
Voor heel veel klantenservice functies heb je geen opleiding nodig. Wordt je on the job getraind.
Administratieve functies hebben vaak toch niet zoveel klantcontact?
Praktijk diploma boekenhouden

https://www.associatie.nl/nl/praktijkexamens.html
Nitflex schreef:
30-11-2019 19:49
Administratieve functies hebben vaak toch niet zoveel klantcontact?
Wel hoor. Customer service rollen bijvoorbeeld.
Moet wel zeggen dat elk bedrijf hier een andere invulling aan geeft, bij het ene bedrijf omvat dit een callcenter en amper administratie, bij andere bedrijven heb je ook veel administratieve taken daarnaast en meer richting een coördinator achtige functie
Duits leren.
Bedankt voor de reacties.
Praktijk diploma boekhouden, is dus nog de enige opleiding die jullie aanraden. Is er wel één die ik ook in overweging heb.
Duits leren... ja dat is inderdaad een goede tip, maar ik vind het een verschrikkelijke taal, absoluut niet iets dat ik in mijn dagelijkse werk veel tegen wil komen.
Ik ga verder zoeken naar info.
Met de opleiding die je nu hebt kun je prima in de klantenservice of op een receptie werken. Vandaar ook mijn vraag wat je nu precies wil leren. Ik zie namelijk nergens dat je in de boekhouding wil werken of in de financiële administratie. Hoe zijn je computervaardigheden? Wellicht heb je iets aan je office ophalen tijdens een cursus?
Verder zie ik niet echt in waarom je met de opleidingen die hebt niet kunt solliciteren op banen in de klantenservice en receptie. Je achtergrond voldoet al. Het is vooral een kwestie van ervaring opdoen.
Het is meer de vraag wat nuttig is om te leren, dan wat ik zelf graag erbij wil leren. Ik wil gewoon meer baankansen. Bijna overal waar ik solliciteer in deze richting word ik afgewezen op geen administratieve opleiding/ervaring.
Mijn computervaardigheden zijn vrij goed, office etc zijn dingen die ik wel kan, maar waarvan je de meeste dingen toch in de praktijk ziet wat toegepast wordt in de betreffende organisatie.
In mijn huidige functie heb ik ook veel met klantencontact te maken (detailhandel), en voer ik ook allerlei computerwerkzaamheden uit. Dit vermeld ik ook wel in mijn sollicitatiebrieven. Ik weet ook dat mijn sollicitatiebrieven sterk zijn (ook gecheckt door loopbaancoach en dergelijke), dus daar ligt het ook niet aan.
Kwestie van ervaring op doen, klopt, maar dat is dan weer een kwestie van een baan vinden.. Ik wil dus echt mijn kansen vergroten. De functies waar ik naar solliciteer schijnen allemaal enorm veel reacties op te komen. Ben laatst wel ergens op gesprek geweest, ook 2e gesprek, maar net niet geworden. Er tussen komen is vooral lastig. Ik weet dus even niet wat het slimste is om nu te doen.
In welke regio woon je?

Je geeft aan oa. in de klantenservice te willen werken. Daar hoef je geen diploma voor te hebben.
Sterker nog: met je diploma commercieel medewerker heb je al het juiste diploma om in dit soort functies te kunnen werken.
De concurrentie in de administratie is moordend omdat bedrijven veel hebben weg geautomatiseerd. Je kansen zijn niet zo groot en een opleiding verandert daar niet zo veel aan. Waar je werk in kunt vinden is in een callcenter.
Je zou een secretariële opleiding of een opleiding tot officemanager kunnen doen maar je gaat de concurrentie aan met jongeren die net van school komen (goedkoop) en overige mensen met veel ervaring.

Het is de vraag of er wel werk te vinden is in jouw wensberoep. Bij ons op de administratie worden dit jaar ook weer mensen boventallig verklaard en mensen die weggaan worden niet vervangen. Processen worden verder geautomatiseerd en de klant wordt steeds meer zelf verantwoordelijk. Zelfs het uitnodigen van mensen zal straks verlopen met een digitale agenda waar de klant zelf in kan kiezen en waarbij de uitnodiging automatisch wordt verstuurd. Er zit straks geen mens meer tussen en dat is al bij veel bedrijven zo.
Door digitalisering, automatisering en robotisering gaan veel administratieve functies verloren. Ik kan zo snel even niet een rapport van bijv het UWV vinden over de toekomstige baankansen mbo-administratief, maar ik kan mij voorstellen dat de baankansen dalende zijn. Bij een vacature voor administratief werk krijgen wij standaard 40+ reacties. Kandidaten voor klantcontactfuncties (telefoonwerk) en secretaresses/managementondersteuners kunnen wij dan weer moeilijk vinden. Misschien iets om mee te nemen in je overwegingen? Voor klantcontactfuncties leiden wij zelf medewerkers op, een opleiding mbo-commercieel is voldoende.
Ik denk dat je algemene vooropleiding het belangrijkst is, een generieke mbo- of hbo-opleiding. Allerhande cursussen daarnaast zijn mooi meegenomen. Dat zie je ook in vacatures, de kennis van Office en/of boekhoudprogramma’s wordt min of meer als vanzelfsprekend aangenomen. Daar moet je je niet door uit het veld laten slaan. Ik ben ooit eens als directiesecretaresse aangenomen met als eis een zeer goede beheersing van Word Perfect (een prehistorisch tekstverwerkingsprogramma). Tijdens de eerste werkweek moest ik met een mergebestand werken. Nooit gedaan, maar de andere secretaresses moesten daar net zo mee klooien om het goed te krijgen als ik. Als je het een beetje kunt, kun je alles googelen.
Robinson schreef:
30-11-2019 21:55
Wel hoor. Customer service rollen bijvoorbeeld.
Moet wel zeggen dat elk bedrijf hier een andere invulling aan geeft, bij het ene bedrijf omvat dit een callcenter en amper administratie, bij andere bedrijven heb je ook veel administratieve taken daarnaast en meer richting een coördinator achtige functie
Dan heb ik een totaal andere definitie “administratief”. Customer services noem ik niet administratief. En dat je op de administratie af en een toe een klant belt ivm een openstaande post noem ik dan weer niet echt een baan met klantcontact.
Nu lees ik wel reacties waar ik echt wat aan heb.

Minnimouse, ik woon in de regio Achterhoek.

Lecourgette, nuttige info.

Opleiding directiesecretaresse is misschien beter en ook passender bij mij als persoon. Vind ik ook leuker denk ik en was ook mijn eerste mbo-opleiding waar ik aan begon (voltijd). Destijds vond ik de opleiding totaal niet leuk en ben binnen een half jaar gestopt, achteraf was het misschien toch heel passend geweest.

Tips blijven uiteraard welkom.
Zou dit voor mij toegevoegde waarde hebben/nuttig zijn?

https://www.laudius.nl/cursus/secretaresse

Ik zie dat het geen erkend diploma is, maar wel wat keurmerken en een officieel Laudius-diploma.... Wat ziet een werkgever hierin?
Sowieso zal die zien dat ik bereid ben een cursus/opleiding te volgen.

Het lijkt me wel interessant, en de reviews zijn positief.

Ik zou graag een complete mbo of hbo opleiding doen, maar heb geen mogelijkheid (tijd) en zin :-[ om stage te lopen. Ik zeg het maar gewoon..
Nokie schreef:
01-12-2019 14:29
Zou dit voor mij toegevoegde waarde hebben/nuttig zijn?

https://www.laudius.nl/cursus/secretaresse

Ik zie dat het geen erkend diploma is, maar wel wat keurmerken en een officieel Laudius-diploma.... Wat ziet een werkgever hierin?
Sowieso zal die zien dat ik bereid ben een cursus/opleiding te volgen.

Het lijkt me wel interessant, en de reviews zijn positief.

Ik zou graag een complete mbo of hbo opleiding doen, maar heb geen mogelijkheid (tijd) en zin :-[ om stage te lopen. Ik zeg het maar gewoon..
Dit voegt totaal niets toe.
Je kunt beter werkervaring op doen.
Zoiets kun je proberen: https://www.nyink.nl/over-nyink/vacatur ... edewerker/

Ze vragen mbo-hbo werk- en denkniveau, dus niet een bepaald diploma.
Nuttig. Dankje.
Deze vacature had ik zelf ook gezien, maar besloten dat het voor mij ver weg is. Wellicht moet ik me daarin ook wat aanpassen :-?
Wel een erg leuke vacature!! Toch maar een brief aan wagen...
Update:
In korte tijd voor een paar sollicitatiegesprekken uitgenodigd, voor de functie van directiesecretaresse, commercieel medewerker binnendienst, klantenservice medewerker.
Dus ineens loopt het even wat beter, hopelijk zit er een baan voor mij tussen!
Nokie schreef:
14-12-2019 16:32
Update:
In korte tijd voor een paar sollicitatiegesprekken uitgenodigd, voor de functie van directiesecretaresse, commercieel medewerker binnendienst, klantenservice medewerker.
Dus ineens loopt het even wat beter, hopelijk zit er een baan voor mij tussen!
Leuk, hopelijk wordt het iets.
Succes!
Nokie schreef:
01-12-2019 09:15
Bedankt voor de reacties.
Praktijk diploma boekhouden, is dus nog de enige opleiding die jullie aanraden. Is er wel één die ik ook in overweging heb.
Duits leren... ja dat is inderdaad een goede tip, maar ik vind het een verschrikkelijke taal, absoluut niet iets dat ik in mijn dagelijkse werk veel tegen wil komen.
Ik ga verder zoeken naar info.
Juist het goed beheersen van meerdere talen is op dit moment een grote pré. Dankzij de achteruitgang van het talenonderwijs zijn er steeds minder jongeren die meerdere talen goed beheersen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Pejeka, ik denk dat je daar wel gelijk in hebt. Ik zie veel vacatures waarbij ze meerdere talen vragen inderdaad.

Engels zit wel oké, dat is prima te doen. Even erin komen qua zakelijk, maar dat moet wel lukken. Frans ligt me wel, dus dat zou ik eventueel kunnen gaan leren. Duits vind ik een vreselijke taal waar ik niet dagelijks mee in aanraking wil komen :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven