Grijs haar uit laten groeien op je 40e
vrijdag 29 november 2019 om 20:37
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
zondag 1 december 2019 om 11:01
Ik draag zwart vaak met een kleuraccent bij de hals: een sjaal of bijvoorbeeld een grote koraalketting bij een jurkje met een eenvoudige halslijn. (Fout I know, maar erfstuk).jongengrijs schreef: ↑01-12-2019 10:49Ik dacht zelf dat zwart bij grijs haar saai zou worden, maar wellicht staat het best mooi. Is ook een kwestie van uitproberen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

zondag 1 december 2019 om 11:16
Ook mijn ervaring.
Zal inderdaad ook best afhangen van je kleur grijs, ik schijn mooi grijs te zijn.
Laatst nog een veel jongere collega die verzuchtte dat ze graag net zulk gaaf haar als ik zou willen hebben.
Leuk toch?
En wie niet tevreden is met zijn haarkleur, die verft het lekker, ook prima.
Maar hou op met al die domme vooroordelen die hier pagina's lang geschreven worden dat je met grijs haar alleen nog maar oud, saai en een anwb-stelletje kan zijn, áls je tenminste al aan de man komt met grijs haar.
Wat een onzin. Wie, hoe en wat je bent is allemaal veel belangrijker dan de kleur van je haar.

zondag 1 december 2019 om 11:19
Het gaat idd om je huidtint en dan voornamelijk om de ondertoon. Ik heb een koele ondertoon en kan zwart heel goed hebben. Ben dan nog niet grijs maar laat mijn haar ook verven in een koele lichte kleur blond. Ik heb donkere wenkbrauwen (nog wel gelukkig) en donkere ogen.
Qua lippenstift eigenlijk nog steeds dezelfde kleuren als toen mijn haar nog donkerbruin was, dus roze en paars tinten.
Ik dacht ook dat dat zou veranderen naarmate ik blonder werd maar qua kleuren van kleding enzo, staat nog steeds t zelfde mij t beste.
Oker dan helaas weer niet terwijl ik dat zo'n mooie kleur vind
Qua lippenstift eigenlijk nog steeds dezelfde kleuren als toen mijn haar nog donkerbruin was, dus roze en paars tinten.
Ik dacht ook dat dat zou veranderen naarmate ik blonder werd maar qua kleuren van kleding enzo, staat nog steeds t zelfde mij t beste.
Oker dan helaas weer niet terwijl ik dat zo'n mooie kleur vind

anoniem_290911 wijzigde dit bericht op 01-12-2019 11:22
5.55% gewijzigd

zondag 1 december 2019 om 11:20
Ik had mijn haar een half jaar geleden, voor het eerst sinds ik grijs wordt, met een permanente kleuring geverfd (eigen haarkleur). Had daarvoor henna geprobeerd. Dat stonk enorm en was niet dekkend.
Nu springen de grijze haren weer tussen de andere haren uit. (Ze zijn anders van structuur en veel eigenwijzer) en ik weet nog niet wat ik er mee wil. Ik vind het geleidelijk grijs worden niet mooi. Ik ken een aantal vrouwen van mijn leeftijd die volledig mooi grijs zijn of mooi gemêleerd, maar de weg er naar toe is zo lang bij mij en ik vind dat er ouder uitzien dan bij die dames.
Aan de andere kant wil ik geen ‘troep’ in mijn haar en vind ik die uitgroei waar je later mee te maken krijg ook geen fijn vooruitzicht.
Vooralsnog ben ik te lui om iets te doen en heb ik het voordeel dat ik vrij lang ben en niemand op mijn kruin kijkt als ik sta.
Nu springen de grijze haren weer tussen de andere haren uit. (Ze zijn anders van structuur en veel eigenwijzer) en ik weet nog niet wat ik er mee wil. Ik vind het geleidelijk grijs worden niet mooi. Ik ken een aantal vrouwen van mijn leeftijd die volledig mooi grijs zijn of mooi gemêleerd, maar de weg er naar toe is zo lang bij mij en ik vind dat er ouder uitzien dan bij die dames.
Aan de andere kant wil ik geen ‘troep’ in mijn haar en vind ik die uitgroei waar je later mee te maken krijg ook geen fijn vooruitzicht.
Vooralsnog ben ik te lui om iets te doen en heb ik het voordeel dat ik vrij lang ben en niemand op mijn kruin kijkt als ik sta.

zondag 1 december 2019 om 11:23
klavertje-vier2019 schreef: ↑01-12-2019 11:16Ook mijn ervaring.
Zal inderdaad ook best afhangen van je kleur grijs, ik schijn mooi grijs te zijn.
Laatst nog een veel jongere collega die verzuchtte dat ze graag net zulk gaaf haar als ik zou willen hebben.
Leuk toch?
En wie niet tevreden is met zijn haarkleur, die verft het lekker, ook prima.
Maar hou op met al die domme vooroordelen die hier pagina's lang geschreven worden dat je met grijs haar alleen nog maar oud, saai en een anwb-stelletje kan zijn, áls je tenminste al aan de man komt met grijs haar.
Wat een onzin. Wie, hoe en wat je bent is allemaal veel belangrijker dan de kleur van je haar.
"ANWB-stelletje"

zondag 1 december 2019 om 11:28
De meningen zijn verdeeld. Ik heb nog weinig grijze haren maar wil sowieso stoppen met verven. Ik vind bepaalde kapsels en kleding eerder ouder maken dan grijs haar. Grijs haar kan heel mooi staan zoals foto’s in eerder geplaatste linkjes laten zien, maar 55 jaar en dan dit kapsel en zo’n kekke bril en truttig sjaaltje? Nee, zó’n combinatie vind ik dus ouder maken en dat komt dan niet door de haarkleur, wel door de haardracht en de rest. Die vrouw (ja ze stond in de krant) heeft verder een prima gezicht, maar haar keuze van algehele styling vind ik niet in haar voordeel werken. Dit zal wel mensen tegen de borst stuiten, maar ja, ‘t is en blijft natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak.

Als je je geverfde haar wil laten uitgroeien en je bent al een beetje grijs, is de tip van high- en lowlights plaatsen een goede. Ik zou het gewoon doen!

Als je je geverfde haar wil laten uitgroeien en je bent al een beetje grijs, is de tip van high- en lowlights plaatsen een goede. Ik zou het gewoon doen!
liliane13 wijzigde dit bericht op 01-12-2019 11:39
1.05% gewijzigd
Who wants to clear the fog and all the smog in your mirrors
When you could just fall back and wait?
~Doechii~

zondag 1 december 2019 om 11:32
Maar dat is het vaak, vrouwen die grijs haar krijgen associëren het vaak ook met oud en gaan dan ook truttige kapsels nemen. Dan is niet de haarkleur oubollig maar hoe een persoon zich dan kleed of haar haren knipt is dat wel.Liliane13 schreef: ↑01-12-2019 11:28De meningen zijn verdeeld. Ik heb nog weinig grijze haren maar wil sowieso stoppen met verven. Ik vind bepaalde kapsels en kleding eerder ouder maken dan grijs haar. Grijs haar kan heel mooi staan zoals foto’s in eerder geplaatste linkjes laten zien, maar 55 jaar en dan dit kapsel en zo’n kekke bril en truttig sjaaltje? Nee, zó’n combinatie vind ik dus ouder maken en dat komt dan niet door de haarkleur, wel door de haardracht en de rest.
anoniem_63e725841dfb3 wijzigde dit bericht op 01-12-2019 11:33
Reden: foto weg gehaald
Reden: foto weg gehaald
25.25% gewijzigd
zondag 1 december 2019 om 11:46
Ik heb nog geen grijs haar, maar wel steeds dunner haar, en ik heb werkelijk geen idee meer wat voor kapsel leuk zou zijn. De kapper adviseerde dus zo'n soort kapsel als op de foto: maakt je haar voller lijken zei ze. Nou, nee dank je, zo ga ik niet rondlopen.
Wie weet zeggen veel kappers dat wel en laten ze het daarom wel zo suf knippen. Ik ken ook best wat vrouwen met zo'n soort kapsel.

zondag 1 december 2019 om 11:53
Inderdaad. Ik heb normaal gesproken een goede kapster, maar zij is met zwangerschapsverlof. Haar vervanger stelde dit kapsel dus voor...

Ik wacht wel weer tot mijn eigen kapster terug is, zij snapt mij beter.

zondag 1 december 2019 om 12:04
Ik begrijp niet zo goed waarom mensen hier ‘lelijke’ korte grijze kapsels plaatsen. Om te laten zien dat het lelijk is? Er zijn ook kapsels met lang haar, in allerlei kleuren die niet perse flatterend zijn.
In deze link voorbeelden van korte kapsels in allerlei kleuren en ook grijs
https://nl.pinterest.com/depeuter1649/kapsel-kuif/
En van een aantal van deze word ik blij.
zondag 1 december 2019 om 12:06
Bij mij staan pasteltinten heel goed. Jammer dat dat in de winter wat minder makkelijk te koop is. Ik ben dus ook vaak met sjaals in de weer. Zilver en grijs staat me ronduit geweldig, ik heb een koele tint qua huid. Okergeel, warm oranje en bepaalde tinten paars laten me er ziek uitzien. Jammer, want mijn schoonmoeder ruimde laatst haar kast op en kwam met wat prachtige colbertjasjes aanzetten. Die mij dus absoluut niet staan.
Nog een tip voor mensen die twijfelen over kapsels en make-up kleurtjes; er bestaat een site, taaz punt com (je moet even goed zoeken want gek genoeg werken niet alle links feilloos). Je trekt je haar strak naar achteren, maakt een selfie van voren en upload je foto. Vervolgens kun je experimenteren met kapsels, kleuren en make-up.
Op die manier kwam ik erachter dat een lange losse pony een goed idee was bij mijn overhangende oogleden en haar tot op mijn schouders voordelig is in combinatie met mijn langzaam uitzakkende kaaklijn. Warm kastanjerood staat heel mooi maar wil ik niet meer (wel gehad). En vervolgens ook leuk met de make-up gespeeld. Hoewel de mogelijkheden natuurlijk een tikje beperkt zijn kon ik heel goed zien dat ik geen lichtoranje, beige of bruine lippenstift moet gebruiken, dan kan ik het er beter helemaal vanaf laten.
Ook als je er naderhand niks meer mee doet is het leuk speelgoed.
Nog een tip voor mensen die twijfelen over kapsels en make-up kleurtjes; er bestaat een site, taaz punt com (je moet even goed zoeken want gek genoeg werken niet alle links feilloos). Je trekt je haar strak naar achteren, maakt een selfie van voren en upload je foto. Vervolgens kun je experimenteren met kapsels, kleuren en make-up.
Op die manier kwam ik erachter dat een lange losse pony een goed idee was bij mijn overhangende oogleden en haar tot op mijn schouders voordelig is in combinatie met mijn langzaam uitzakkende kaaklijn. Warm kastanjerood staat heel mooi maar wil ik niet meer (wel gehad). En vervolgens ook leuk met de make-up gespeeld. Hoewel de mogelijkheden natuurlijk een tikje beperkt zijn kon ik heel goed zien dat ik geen lichtoranje, beige of bruine lippenstift moet gebruiken, dan kan ik het er beter helemaal vanaf laten.
Ook als je er naderhand niks meer mee doet is het leuk speelgoed.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

zondag 1 december 2019 om 12:07
Geengroenblaadje schreef: ↑01-12-2019 12:04Ik begrijp niet zo goed waarom mensen hier ‘lelijke’ korte grijze kapsels plaatsen. Om te laten zien dat het lelijk is? Er zijn ook kapsels met lang haar, in allerlei kleuren die niet perse flatterend zijn.
En die kuiven vind ik dus weer ontzetten lelijk.

zondag 1 december 2019 om 12:11
Dat kan. Maar oubollig kun je het niet noemen.

zondag 1 december 2019 om 12:16
Geengroenblaadje schreef: ↑01-12-2019 12:04Ik begrijp niet zo goed waarom mensen hier ‘lelijke’ korte grijze kapsels plaatsen. Om te laten zien dat het lelijk is? Er zijn ook kapsels met lang haar, in allerlei kleuren die niet perse flatterend zijn.
Wat ik jammer vind aan jouw voorbeelden is dat het bijna allemaal jonge meiden zijn die strak in de make-up zitten en met hun kapsel net bij de kapper vandaan komen. Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar ik maak me op in vijf minuten. Alleen voor feestjes maak ik er wat meer werk van. Ik vind het prachtig hoor, en ook leuk. Maar elke ochtend twee uur ofzo uittrekken voor mijn uiterlijk, om vervolgens op mijn werk mijn headset op te zetten gaat me toch een stapje te ver. Nog los van het feit dat de zwaartekracht begint te trekken aan oogleden, kaaklijn en als ik slecht geslapen heb trekt ie ook aan mijn wallen.
Geen enkel kapsel en geen enkele kleur kan dan verhullen dat ik geen 30- meer ben.
Maar ik klaag niet. Met het juiste licht zie ik er nog heel goed uit. En aangezien de meeste feestjes/uitjes nog steeds ´s avonds zijn, met wat lampjes en kaarsjes, of met ondergaande zon/schemering, kan ik nog heel blij zijn met mijn uiterlijk.
Ik realiseer me ook dat ik anders over tien jaar zal denken; ik had ervan moeten genieten. Want het verval zet in en ik hoor en lees van heel veel vrouwen dat het na je vijftigste nog wat harder gaat. Al heb ik goede hoop, aangezien beide oma´s redelijk rimpelloos leven totdat ze overleden.
ceylon wijzigde dit bericht op 01-12-2019 12:20
0.20% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zondag 1 december 2019 om 12:18
Voor al deze kapsels moet je wel van nature knap en het liefst ook slank zijn. En op een knap hoofd staat natuurlijk alles. Zet deze zelfde kapsels op een niet zo mooi hoofd en/of boven een dik lijf en precies hetzelfde kapsel dat je nu leuk vindt is dan ineens "zo'n kortpittig kapsel".Geengroenblaadje schreef: ↑01-12-2019 12:04Ik begrijp niet zo goed waarom mensen hier ‘lelijke’ korte grijze kapsels plaatsen. Om te laten zien dat het lelijk is? Er zijn ook kapsels met lang haar, in allerlei kleuren die niet perse flatterend zijn.
Am Yisrael Chai!

zondag 1 december 2019 om 12:18
zondag 1 december 2019 om 12:21
zondag 1 december 2019 om 12:24
Ik moet gelijk weer denken aan dat programma ‘foute vrienden’ waarop een vrouw met zo’n kapsel in een dierenwinkel te horen kreeg: “de kaketoes zijn de andere kant op”. Heel fout natuurlijk, maar ik snap wel waar de vergelijking vandaan komt!

Who wants to clear the fog and all the smog in your mirrors
When you could just fall back and wait?
~Doechii~