Puber rooft kasten en vriezer leeg

01-12-2019 19:43 343 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand advies om hiermee om te gaan? Zodra we even onze kont keren wordt er ongegeneerd uit de voorraad kast of vriezer gesnaaid.
Zowel partner als ik hebben een redelijk goed geheugen en zien dus vrij snel wanneer de voorraden slinken, als we er dan naar vragen wordt er steevast ontkend.
Enkel bij tonen van bewijs (bijvoorbeeld alle lege chipszakken in de prullenbak bij puber op kamer) wordt er schoorvoetend toegegeven.

Let wel, niet meer in huis halen is geen optie. Ook wij hebben soms wel eens zin in iets lekkers, supermarkten zitten allemaal op 10+ km afstand dus even snel iets halen kennen we niet, ook bij visite is fijn om iets in huis te hebben.
Puber mag best snoepen maar wel graag even vragen, een zak chips een kwartier voor het eten is een no-go, een liter cola midden in de nacht idem. Oftewel, in overleg is veel mogelijk.
Je kan natuurlijk ook de kast op slot draaien en een extra kast kopen met spullen voor haar die op mogen.

Maar een kast die dus maar 1 keer per week of per maand wordt bijgevuld. Op is op.
Hoeft ze niets te vragen en heb je zelf altijd nog spullen.
Alle reacties Link kopieren
Envelop schreef:
01-12-2019 20:09
Ik ben echt niet van de suikerpolitie ofzo maar iedere dag twee snoepmomenten met chips en vier(!) koekjes? Het lijkt me toch niet dat dat normaal is of bedoel je twee van deze momenten per week? Dan kan ik het me voorstellen.
Rijdt voor de gein rond lunchtijd eens langs een supermarkt in de buurt van een middelbare of MBO school en kijk wat de pubers daar inslaan.

2x per week max 4 koekjes is een lachertje en een geheel wereldvreemde gedachte.

Een zak chips leeg eten is best gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Frappant hoe men hier zo snel conclusies kan trekken. Voor de duidelijkheid, ik woon op het platteland in buitenland.
Uitgaan, sporten buiten de deur is allemaal niet van toepassing. Bijverdienen is ook niet een echte baan.

Er is altijd altijd voldoende gewoon en gezond eten in huis, diverse soorten brood etc ook.

Ik baal er gewoon van dat ik dus veel moeite doe om voor hele gezin iets lekkers mee te nemen vanuit Nederland (dit gebeurt dus ook met vlokken bijvoorbeeld) en dametje weet alles binnen zelfde termijn weg te nassen in haar eentje als een gezin normaliter.

Onze band is prima, dat ik me zorgen maak om haar gewicht en vooral gezondheid heb ik al voldoende aangekaart, maar wil ze absoluut niet over praten.
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
01-12-2019 20:15
Nouja, dan maak je er minder van. Het ging me om het idee dat je afspraken maakt over wat redelijk is, en dat puber toch nog zelf kan kiezen.
En over suiker: ligt er aan wat voor maat koekjes je hebt en ik schreeft of chips of koekjes. Hier zijn de koekjes volkorenbiscuit en gaan er geen 4 in, maarja, hier dan ook nog geen pubers.

Als je een puber maar twee koekje achtige dingen per week toestaat ben je trouwens wel van de suikerpolitie. Heb jij pubers die dit prima vinden en niet ondertussen op school de snoepautomaat leegeten?
Onze kinderen zijn nog jong maar ik hoop toch echt dat ze leren dat het niet normaal is om iedere dag zoveel junk food te eten. Als ik puur naar mezelf kijk als puber at ik ook wel eens chips of een koekje maar iedere dag vond ik echt niet normaal en ik wil ook absoluut niet dat onze kinderen zo'n verstoorde kijk op voedsel krijgen.
Ik noemde het trouwens suikerpolitie maar junkfoodpolitie was wellicht beter geweest want ik doelde niet alleen op de suikers, ik wil ze vooral leren dat ze een gezonde relatie krijgen met eten. Soms snoepen is dus prima maar er zijn ook gezonde dingen die lekker zijn en je veel beter voeden.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap serieus niet waarom je dit de sfeer thuis laat verzieken als de oplossing zo simpel is, gewoon niets in huis halen. Waarom perse die strijd willen hebben, waarom willen winnen? Gaat het nou om iets belangrijks snap ik het nog, maar dit gaat over een paar zakken chips en kroketten, waar hebben we het over.
Creativity is intelligence having fun
Sudrì schreef:
01-12-2019 19:48
Hier dingen voor standaard, die mogen altijd gepakt worden en op is op.
Speciale dingen, zoals een pan pasta :P , duurdere koek, ijs etc moet even gevraagd worden.
Ligt in het weekend iig altijd een zak chips en een fles cola voor het pakken.

Dit. Werkt prima hier. Ga toch geen sloten op kasten doen :rofl:
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 01-12-2019 20:21
0.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is het geen eetstoornis? Heel veel naar binnen proppen en dan kotsen?

Is ze te dik?
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
01-12-2019 20:19
Rijdt voor de gein rond lunchtijd eens langs een supermarkt in de buurt van een middelbare of MBO school en kijk wat de pubers daar inslaan.

2x per week max 4 koekjes is een lachertje en een geheel wereldvreemde gedachte.

Een zak chips leeg eten is best gewoon.
Dat weet ik ook zeker, evenals de ranzige energiedrankjes etc. het is ook geen wonder dat er zoveel overgewicht is.

En 2x per week max 4 koekjes is absoluut niet wereldvreemd, de meeste volwassenen (in mijn omgeving in elk geval) eten toch ook echt geen 8 koekjes in de week.
envelop wijzigde dit bericht op 01-12-2019 20:22
15.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tja, in principe is die lijst natuurlijk best voldoende. Maar de tijd tussen 12 en 16.30 is sowieso vrij lang, dan hebben ze hónger. Dan een tosti en verder alles wat er voorbij komt. Tussen warm eten en bedtijd verstrijken ook nog een paar uren.

Ik snap jouw puber wel.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Kirby schreef:
01-12-2019 20:20
Ik snap serieus niet waarom je dit de sfeer thuis laat verzieken als de oplossing zo simpel is, gewoon niets in huis halen. Waarom perse die strijd willen hebben, waarom willen winnen? Gaat het nou om iets belangrijks snap ik het nog, maar dit gaat over een paar zakken chips en kroketten, waar hebben we het over.
Dit heeft helemaal niet met winnen te maken, nogmaals, graag goed lezen...

Dus simpele tegenvraag, als 1 van jouw kinderen hele dagen jouw dure shampoo zou gebruiken en je zou altijd mis grijpen als je in de douche staat om je haar te wassen, dan koop je die shampoo voortaan gewoon niet meer maar was je je haar met afwasmiddel?
Alle reacties Link kopieren
GCE1981 schreef:
01-12-2019 20:19
Onze band is prima, dat ik me zorgen maak om haar gewicht en vooral gezondheid heb ik al voldoende aangekaart, maar wil ze absoluut niet over praten.
Lastig hoor! Heeft ze echt trek of is het meer emotie eten?
Kirby schreef:
01-12-2019 20:20
Ik snap serieus niet waarom je dit de sfeer thuis laat verzieken als de oplossing zo simpel is, gewoon niets in huis halen. Waarom perse die strijd willen hebben, waarom willen winnen? Gaat het nou om iets belangrijks snap ik het nog, maar dit gaat over een paar zakken chips en kroketten, waar hebben we het over.
Het gaat om: ik als kind mocht niet snoepen zonder te vragen dus dan mag mij dochter dat ook niet.
Lucifer2018 schreef:
01-12-2019 20:04
Je komt niet uit een ei hoor. Ik ken helemaal geen pubers die gewoon maar alles mogen pakken en niet gewoon even vragen of ze iets mogen eten/pakken/opmaken ect. Of precies weten wat wel en niet zo gepakt kan en mag worden.

Heel normaal.

O nou de mijne kennen de regels vanaf kleins af aan gewoon, toch niet zo vreemd? Brood, fruit, rijstwafels, rauwkost, kaas, noten etc. mogen gepakt worden als het niet vijf minuten voor het eten is ofzo.
Alle reacties Link kopieren
GCE1981 schreef:
01-12-2019 19:56
Sorry maar hier heb ik even heel hard om moeten lachen.... echt oordeel pas als je de feiten kent graag ipv dit droeftoeterig gedrag.
Wat reageer jij vriendelijk. :flirting:
Vooral voor een "nieuw" iemand.

Als je niet wil dat je puber te veel (vr)eet zul je het beter moeten verstoppen of.. het niet in huis halen?
Jij mag wel maar zij niet?
Hier twee pubermeisjes en ja, die kunnen wat verstouwen hoor.
Maar als wij het te veel vinden kopen we het dus gewoon niet.
En als ze het dan toch willen gaan ze het maar lekker zelf halen van hun eigen geld.
En soms wil ik aan de chips ofzo, en dan doe ik superzacht het keukenkastje open en probeer het geluidloos uit eruit te halen en dan.. serieus als een bloedhond! o_o
Jongste ruikt het hoor. Ieder fakking koekje! :|
Ja dan mogen zij dus ook.
Gelukkig zijn het twee latten die ook zat gezond spul binnen krijgen, maar nogmaals.. de controle die je erover hebt is wat je zelf doet en in huis haalt. Meer niet echt.
Alle reacties Link kopieren
Lastig, maar ik denk toch dat er dan op z'n minst voorwaarden aan moet verbinden. Bijvoorbeeld inhouden van het zakgeld?
Niet dat geld waarschijnlijk de reden is dat het niet mag maar je moet iets verzinnen als je niet in de buurt van de supermarkt woont.

Hier ook een puber die kasten, koelkast en vriezer leeg eet. Maar ik loop elke dag langs de supermarkt als ik uit mijn werk loop.
Mijn man stuurt mij regelmatig een appje met een foto van een geplunderde chips, koek, snoep kast en een lege vriezer. Dan vul ik het gewoon weer aan.
Maar dat is lastiger als je ver van de winkels woont.

Hier thuis lachen we erom en beseffen dat het een fase is. En.. We gaan het later terug doen als hij op zich zelf woont.
GCE1981 schreef:
01-12-2019 20:14
Ceylon, ik lees idd al tijdje in dat topic mee, hilarisch en vooral erg fijn om te zien dat we niet de enige zijn ;)
Briefjes op bepaalde producten maken geen indruk. Vooral omdat visite hier ook nog wel eens onverwacht kan zijn.

Ok een schema van haar dag;

07.00 ontbijt - brood, beleg (naar keuze zoet of hartig), muesli, yoghurt etc alles aanwezig
07.40 vertrek naar school, meestal heeft ze nog iets van evergreen & fruit mee als 10 uurtje
12.00 lunch op school, voor, hoofd en nagerecht + fruit. Dit is dus echt goed eten en geen blikvoer
16.30 naar huis en altijd jonger, logisch. Geen probleem om dan zakje/bakje chips, tosti of boterham te maken. Fruit ook altijd beschikbaar.
18.00 warm eten, ik kook elke dag van de week, verse ingredienten en ruim ruim voldoende.
Als ze dan rond 20.00 bij een kop thee nog een koekje, snoepje of chocolaatje wil, prima! Lust ik ook graag rond die tijd.

Al met al is het in mijn beleving gewoon puberale snaaitrek en geen ziekte of gebrek aan (goede) voedingsstoffen.
Lijkt me prima.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
01-12-2019 20:22
Tja, in principe is die lijst natuurlijk best voldoende. Maar de tijd tussen 12 en 16.30 is sowieso vrij lang, dan hebben ze hónger. Dan een tosti en verder alles wat er voorbij komt. Tussen warm eten en bedtijd verstrijken ook nog een paar uren.

Ik snap jouw puber wel.
Op school krijgen ze tussen 12 en 1630 zeker nog wel fruit aangeboden en mogen ze ook zelf meenemen van huis.
Als ze thuis komt dan mag ze ook gewoon wat lekkers of een boterham of wat dan ook.
Als ze dan vervolgens haar diner op heeft, om 8 uur nog een bak thee neemt met wat lekkers en ze gaat rond 9 slapen, zou dat genoeg moeten zijn. Maar ze gaat gerust om 3 uur uit bed in de nacht om die fles cola of zak chips te pakken.


Maar conclusie is, nieuw slot op de kast en wellicht vrieskist verplaatsen (of 1 extra, toch nodig ivm opslag van wild) en zorgen dat die vriezer buiten bereik blijft.
Het verbaast me eerlijk gezegd een beetje hoe je erover schrijft. Je vliegt het meer aan alsof ze iets heel onhebbelijks/vervelends doet. Daarnaast heb je het erover dat je bang bent dat ze dichtgroeit.
Maak je je geen zorgen dat er misschien meer achter zit dan puberale snaaitrek?
Het klinkt een beetje alsof ze zich wel erg veel aan het volproppen is.
Zit ze wel goed in haar vel verder? Is ze gelukkig? Hebben jullie een goede band?
Misschien is het momenteel wel een dwarse puber die ‘gewoon vervelend zakken chips leeg vreet’, maar misschien is ze stiekem wel stikongelukkig, worstelt ze met hormonen/haar stemming en propt ze zich vol om alle emoties te dempen.
Als het emotie-eten is, dan lijkt simpelweg verbieden of afspraken maken me niet de oplossing. Dan is mentale steun misschien iets waar zij meer aan heeft.
Weet je een beetje hoe ze zich voelt? Of weet iemand anders in haar omgeving dat?
Alle reacties Link kopieren
@TO, welk voorbeeld geven jullie zelf? Snaaien jullie zelf ook regelmatig of niet?
Star² schreef:
01-12-2019 20:25
O nou de mijne kennen de regels vanaf kleins af aan gewoon, toch niet zo vreemd? Brood, fruit, rijstwafels, rauwkost, kaas, noten etc. mogen gepakt worden als het niet vijf minuten voor het eten is ofzo.
Precies.

Ze weten wat ze mogen pakken en wat normaal is. Of ze vragen het even. Gewoon zomaar alles maar pakken ken ik niet.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 01-12-2019 20:29
18.69% gewijzigd
Envelop schreef:
01-12-2019 20:21
Dat weet ik ook zeker, evenals de ranzige energiedrankjes etc. het is ook geen wonder dat er zoveel overgewicht is.

En 2x per week max 4 koekjes is absoluut niet wereldvreemd, de meeste volwassenen (in mijn omgeving in elk geval) eten toch ook echt geen 8 koekjes in de week.

Ik eet er 21 in de week. Bij elk kopje koffie/thee en koekje. Een tegelijk, dat wel.
Alle reacties Link kopieren
GCE1981 schreef:
01-12-2019 20:26
Op school krijgen ze tussen 12 en 1630 zeker nog wel fruit aangeboden en mogen ze ook zelf meenemen van huis.
Als ze thuis komt dan mag ze ook gewoon wat lekkers of een boterham of wat dan ook.
Als ze dan vervolgens haar diner op heeft, om 8 uur nog een bak thee neemt met wat lekkers en ze gaat rond 9 slapen, zou dat genoeg moeten zijn. Maar ze gaat gerust om 3 uur uit bed in de nacht om die fles cola of zak chips te pakken.


Maar conclusie is, nieuw slot op de kast en wellicht vrieskist verplaatsen (of 1 extra, toch nodig ivm opslag van wild) en zorgen dat die vriezer buiten bereik blijft.
Gaat jouw 16 jarige om 9 uur naar bed: WOW!!!
Ik vind het zo grappig en ook confronterend te zien hier dat oudste een beetje mijn eetgedrag heeft geërfd.
Man kijkt met verbazing hoe ik goed vind dat zij haar eigen geld soms gebruikt om een zak snoep in eigen beheer te hebben.
Hier is het niet perse het eten maar zelf willen bepalen.
Ik mocht dat niet dus moest snel eten en alles op en zonder sporen. Ik zie bij oudste dat ze als er geen druk achter zit ze eeuwen doet met dat snoep.
Ze vindt het gewoon leuk om zelf in haar eentje een snoepje te eten soms.
Dus ik zou juist een manier vinden om dat zelf bepalen vs wat is praktisch haalbaar in dit geval.
Wellicht inderdaad sommige dingen achter slot en andere dingen meer en vrij beschikbaar.
Dan is de druk eraf hopelijk en dan kijken wat er ingaat en daar gesprek over.
GCE1981 schreef:
01-12-2019 20:26
Op school krijgen ze tussen 12 en 1630 zeker nog wel fruit aangeboden en mogen ze ook zelf meenemen van huis.
Als ze thuis komt dan mag ze ook gewoon wat lekkers of een boterham of wat dan ook.
Als ze dan vervolgens haar diner op heeft, om 8 uur nog een bak thee neemt met wat lekkers en ze gaat rond 9 slapen, zou dat genoeg moeten zijn. Maar ze gaat gerust om 3 uur uit bed in de nacht om die fles cola of zak chips te pakken.


Maar conclusie is, nieuw slot op de kast en wellicht vrieskist verplaatsen (of 1 extra, toch nodig ivm opslag van wild) en zorgen dat die vriezer buiten bereik blijft.
Dan zou ik dus vooral 's nachts zorgen dat de boel op slot zit of niet te snel bereikbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Waar staat dat ze 16 is dan????

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven